Hond nipt ( knabbelt) en is erg jaloers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Hond nipt ( knabbelt) en is erg jaloers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:39

Hoi,

Ik loop tegen een probleempje met mijn hond.
Het is namelijk zo dat als ze aandacht wilt/jaloers is/enthousiast is, ze in mijn hand/jas/been nipt ( knabbelt). Ze doet dit niet hard en het is volgens mij ook niet uit gemeenheid maar toch is het knap vervelend.

Ze doet het ook in verschillende situaties.
Ik ben bijvoorbeeld de andere hond aan het aaien en zij wilt ook aandacht. Meestal stuur ik haar eventjes weg zodat mijn andere hond ook individuele aandacht krijgt. Als ik haar dan terug bij me roep en haar wil aaien gaat dit meestal gepaard met het feit dat ze eerst in mijn handen nipt.

Ook als ze erg enthousiast is doet ze dit. Bijvoorbeeld bij het binnenkomen is ze zeer enthousiast om ons terug te zien. Meestal probeert ze dan tegen me op te springen ( wat ik afstraf) maar dan nipt ze dus ook in mijn kleding.
Hetzelfde gebeurd met wandelen, als ik de lijn pak word ze helemaal enthousiast en gebeurd het ook wel eens dat ze me nipt. Een keer heeft ze me zo al eens in mijn gezicht geraakt. Ik stond gebukt mijn veters te binden en ze is helemaal enthousiast en nipt me gewoon in mijn gezicht.......

Ze nipt niet totdat ik bloed maar toch is het niet prettig.
Ik heb al echt vanalles geprobeerd: Negeren, afstraffen, belonen als ze het niet doet, meer beweging geven zodat ze meer moe is, haar meer aandacht geven maar ze blijft het echt doen.

Bovendien is ze echt heel erg jaloers op mijn andere hond. Ik kan haar de hele dag aandacht geven maar als ik dan 5 min aandacht aan de andere hond wil besteden dan is ze direct jaloers en probeert ze zich aan me op te dringen ( vandaar dat ik haar dan ook wegstuur).
Voor de rest kan ze goed opschieten met mijn andere hond, ze spelen regelmatig samen, maar toch is ze zo ontzettend jaloers.

Iemand tips zodat ik haar dit kan aanleren.
Ze doet dit namelijk ook bij de kinderen die hier over de vloer komen en dat vind ik nog wel het vervelendste van allemaal

Alvast bedankt

Groetjes
Hanne

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:45

Honden kennen geen jaloersie dat even voorop zetten, jou hond denkt echter dat jij zijn eigendom bent en wil niet dat jij iets doet waar hij/zij niet mee eens is. Dat nippen is vaak een tegen van opwinding/frustratie en daarin afreageren op de gene die onder de hond staat en dat ben jij.
Edit: het opspringen is net zo iets ze doet/probeerd het elke keer dus jou afstraffing zoals je dat zegt is nooit geaccepteerd bij de hond als o dat mag dus niet.

Het word nodig tijd om jou hond te vertellen dat jij de gene bent die de touwtjes in handen heeft, door de juiste momenten te corrigeren en te belonen (en nee niet met een koekje beter dan met een tevreden gevoel van jou kant en een aai)

Nu lees ik dat je alles al hebt geprobeerd, vaak weten mensen zelf niet op welk moment te corrigeren of belonen waardoor gedrag enkel word versterkt, zoek iemand in jou omgeving met honden verstand die je kan helpen de juiste momenten te ondekken en ga er dan mee aan de gang.

Een hond nipt nooit perongeluk en dit gedrag gaat helaas heel snel over op echt bijt gedrag uit frustratie

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:50

Seven schreef:
Honden kennen geen jaloersie dat even voorop zetten, jou hond denkt echter dat jij zijn eigendom bent en wil niet dat jij iets doet waar hij/zij niet mee eens is. Dat nippen is vaak een tegen van opwinding/frustratie en daarin afreageren op de gene die onder de hond staat en dat ben jij.

Het word nodig tijd om jou hond te vertellen dat jij de gene bent die de touwtjes in handen heeft, door de juiste momenten te corrigeren en te belonen (en nee niet met een koekje beter dan met een tevreden gevoel van jou kant en een aai)

Nu lees ik dat je alles al hebt geprobeerd, vaak weten mensen zelf niet op welk moment te corrigeren of belonen waardoor gedrag enkel word versterkt, zoek iemand in jou omgeving met honden verstand die je kan helpen de juiste momenten te ondekken en ga er dan mee aan de gang.

Een hond nipt nooit perongeluk en dit gedrag gaat helaas heel snel over op echt bijt gedrag uit frustratie

Ik gebruikte het woord jaloezie maar jou beschrijving past er nog het beste bij. Ze doet dit trouwens bij iedereen dat gedrag, bij mijn vriend, vader, broer, vriendin.....
Ze weet heel goed wat ze wel en niet mag en een EEHH van mijn kant is al genoeg om ze te doen afdruipen. Helaas moet ik wel heel erg vaak op een dag die EEHH gebruiken.
Het is echt geen gemakkelijke hond want we lopen wel tegen meerdere problemen met haar maar dit is op dit moment toch veruit de vervelendste. Ze is bovendien heel erg koppig en heeft echt een hele consequente aanpak nodig

In het begin heb ik het geprobeerd met negeren maar die techniek werkt echt absoluut niet bij haar.
Daarna dacht ik om haar meer beweging en aandacht te geven zodat ze meer moe was en meer voldaan kwa aandacht maar dat hielp ook niet.
Nu corrigeer ik haar gewoon altijd en beloon ik ( met mijn stem) als ze het goed doet. Maar nog steeds geen verbetering. Ik moet elke dag corrigeren, eenmaal als ik gecorrigeerd heb is het ook goed en is ze braaf. Tot ik een kwartier later weer opnieuw kan beginnen......

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:53

Hoezo niet belonen met eten Seven?

TS, ik denk dat jouw hond snapt uit frustratie. Wat doe je zoal met je hond? Wat voor hond is het? Ern hoe corrigeer je en heb je in het verleden gecorrigeerd? En dat negeren, hoe ging dat bij jou in z'n werk? Ik denk dat je een hele lange adem nodig zult hebben. Jouw hond heeft denk ik geleerd dat dit gedrag aandacht (positief of negatief) opleverd en dat is denk ik precies wat de bedoeling is.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:55

Wij hadden ook een hond die dit deed. Dat was bij haar zeer zeker géén dominantie-gedrag, meer enthousiasme. Ze snorkte en gromde er nog bij van blijdschap. Wij hebben haar als alternatief geleerd iets te gaan halen (er lagen altijd enkele doekjes op de grond voor haar) om in de bek te houden als ze over-enthousiast werd, en dat werkte heel goed.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:03

Hhilde schreef:
Hoezo niet belonen met eten Seven?

TS, ik denk dat jouw hond snapt uit frustratie. Wat doe je zoal met je hond? Wat voor hond is het? Ern hoe corrigeer je en heb je in het verleden gecorrigeerd? En dat negeren, hoe ging dat bij jou in z'n werk? Ik denk dat je een hele lange adem nodig zult hebben. Jouw hond heeft denk ik geleerd dat dit gedrag aandacht (positief of negatief) opleverd en dat is denk ik precies wat de bedoeling is.

Ik wandel elke dag met haar en vaak ga ik ook met haar fietsen zodat ze goed moe word. Ik heb een periode geprobeerd meer en langer met haar te gaan wandelen maar dat hielp ook niet.
Het is een zwerfhond uit Turkijke :Y) Ik heb haar gekregen toen ze 1 - 1.5 was. Helaas heeft ze toch wel wat problemen die we moeilijk afgeleerd krijgen omdat ze zo koppig/volhoudend is.

Corrigeren deed ik eerst door een tik (geen harde, gewoon kleine corrigerende tik) te geven als ze me nipte, nu zeg ik gewoon EEHH en stuur ik haar weg.

Het negeren heb ik gedaan zoals ze me in de hondenschool hebben geleerd. Wegdraaien en haar dan compleet negeren. Na 5 min opnieuw proberen en als ze dan goed reageerde dan beloonde ik haar uitbundig met mijn stem.

Een lange adem heb ik zeker bij haar nodig. Het is gewoon zo ontzettend frustrerend.
Ik moet continue heel erg streng voor haar zijn en zelfs dan moet ik haar vaak corrigeren.

Belonen met eten is trouwens inderdaad geen goed plan bij haar, ze is enorm gefixeerd op eten. Een van haar andere problemen is dan ook dat ze vaker eten snaait.
Ik kan zelfs geen pak suiker op tafel laten staan als ik mijn visite ga uitzwaaien want als ik terug binnenkom heeft zij het al weggepakt....

kanniet: Zij snorkt en gromt ook vaker maar dat is meer als ik haar wegstuur en ze daar niet happy mee is....
Het is bij haar frustratie denk ik maar ik weet niet waar die frustratie vandaan komt, ze heeft een prinsessenleventje bij ons.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:08

Kwa eten kan je heel goed belonen mist je hond de rust heeft bereikt zeker met dit gedrag zal ik niet iets uit de hand geven omdat je eigenlijk dan het pakken alsnog beloond. Later kan je zeker weer met voer belonen bij andere dingen maar met nippen bijten etc is mijn mening dat je een dier met jou als persoon en genegenheid beloond niet door iets naar de mond te brengen zodat ze als het ware weer iets pakken :D

In mijn ervaring heb ik gemerkt dat honden dan sneller de correcties aannemen in dit soort gevallen.

@kanniet
Maar dan heb je dus haar energie verbogen naar wat anders inplaats van haar gewoon verteld dat die level van enthousiastme niet gepast is. Honden kan je heel goed leren wanneer ze wel en wanneer ze niet over mogen gaan in bepaald gedrag.
Buiten is bij ons bijv doe zo gek als je wil tot je een command krijgt is het vrij mag je weer doen wat je wil, binnen is een rust afdeling daar lig je rustig begroet je mensen rust etc.

@ ts
lichamelijk moe maken is heel goed maar denk ook aan de geestelijke energie die een hond heeft nippen komt vaak voor uit hersen energie, bijv een bordercollie die verkeer wil drijven de baas houd de hond strak de collie pakt de baas uit frustratie. Zo'n hond kan je lichamelijk uit putten maar geestelijk heeft het dier geen voldoening.

Kwa dingen pakken daarui blijkt ook maar weer ze heeft geen respect voor jullie, niet voor jullie ruimte niet voor jullie spullen, hieraan moet zeker gewerkt worden

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:10

Doe je ook iets waar ze mentaal wat vermoeider van wordt? Oh, dat eten jatten is een bekend verhaal, gewoon zorgen dat ze er niet meer bij kan. Juist met een zekere voergerichtheid is het misschien juist goed te trainen met eten. Heb je wel eens gehoord van een voerdummy? Ik ben een beetje aan het gissen hoor, wat het zou kunnen zijn. Is toch altijd lastig van een stuk tekst. Wel top dat je zo uitgebreid antwoord, met zulke motivatie kom je een stuk verder :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:15

Je kunt het een beetje vergelijk als op dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=rN62fwIwexI

op 0:44 zie je de hond ook nippen, dat doet die van mij dus ook ( alleen minder fel als de hond van het filmpje)
De uitleg die de vrouw geeft helpt dus niet bij mijn hond :+

Het kan inderdaad geestelijke frustratie zijn maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken eerlijk gezegd.
Ik heb met haar hondenschool geprobeerd maar uit ellende weg gegaan omdat ik scheef werd aangekeken dat ik geen rashond had. Tijdens de les werd ik gewoon aan de kant gezet als het niet lukte en moest ik maar wat proberen tot het wel lukte :( Helaas is dit de enige bereikbare hondenschool voor mij in de omgeving.

Helaas is ze ook nog niet eens zo speels, meestal na 5 min heeft ze het wel gezien kwa spelen.
Ze knuffelt wel ontzettend graag maar kan er dan niet tegen dat mijn andere hond ook een aai krijgt. En ik kan niet alleen maar haar aandacht geven.

Ze leert wel ontzettend snel met trucjes en doet dit ook graag. Maar doordat ze zo gefixeerd is op eten moet ik al vlug stoppen omdat ze dan niet meer let op wat ze doet maar alleen maar het snoepje wilt bemachtigen. Zonder het snoepje doet ze het ook wel maar dan is ze veel minder geïnteresseerd.

Ze heeft weinig respect inderdaad maar ik heb geen idee hoe ik dit voor de rest moet aanpakken.
Ik beken wel eerlijk dat dit de lastigste hond is die ik ooit gehad heb. Ik kan blijven corrigeren en ze blijft in dezelfde fouten vallen, wat dus vrij frustrerend is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:17

Hhilde schreef:
Doe je ook iets waar ze mentaal wat vermoeider van wordt? Oh, dat eten jatten is een bekend verhaal, gewoon zorgen dat ze er niet meer bij kan. Juist met een zekere voergerichtheid is het misschien juist goed te trainen met eten. Heb je wel eens gehoord van een voerdummy? Ik ben een beetje aan het gissen hoor, wat het zou kunnen zijn. Is toch altijd lastig van een stuk tekst. Wel top dat je zo uitgebreid antwoord, met zulke motivatie kom je een stuk verder :)

We proberen er zo veel mogelijk op te letten dat ze niet aan het eten kan. Maar ze springt gerust op tafels/kasten om erbij te kunnen en soms vergeet ik wel eens dat ik het toch ergens anders moet zetten en dan heeft ze het al te pakken.
Ik heb hier zo een speeltje wat je moet vullen met eten en dan moeten ze het eruit peuteren. Dat vind ze dan maar weer interessant voor 5 min :+
Ik heb haar geprobeerd meer botten te geven dat ze minder interesse had in eten maar dit hielp ook niet.Ik zeg altijd dat dit een hond is die zich volgens mij nog zou dood eten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:38

Even een toevoeging nog ( dat ik daar net pas opkom)

Ik heb haar sinds augustus 2011.
Dit gedrag van dat nippen vertoont ze pas sinds afgelopen zomer.
Er zijn 2 dingen veranderd

Ten eerste heb ik sinds 7 maanden een vriend ( die trouwens hartstikke goed met haar kan opschieten)
Ten tweede kan ik ze na winter 2012 niet meer los laten lopen in het bos. Ze liep altijd los maar in die winter is ze achter een dier aangegaan en sindsdien kan ze niet meer loslopen omdat ze er de hele tijd vandoor gaat. Ik heb verschillende keren geprobeerd maar haar jacht instinct is gewoon te groot. Ik heb nu een 10 meter uitlooplijn voor haar dat ze toch nog wat kan rondrennen als ik ga wandelen.

Misschien dat dit bij haar tot frustratie lijd en dat ze dit daarom doet?
Ik gis maar wat, maar kan dit?

Seven

Re: Hond nipt ( knabbelt) en is erg jaloers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:12

Dat kan zeker want jagen en speuren is heel geestelijk en lichamelij bezig zijn dat kan ze nu niet en daarbij weet ze dat je niet meer de baas bent want je moet dr aan de riem doen om dr de baas te zijn.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:12

Seven schreef:
Dat kan zeker want jagen en speuren is heel geestelijk en lichamelij bezig zijn dat kan ze nu niet en daarbij weet ze dat je niet meer de baas bent want je moet dr aan de riem doen om dr de baas te zijn.

Hoe zou ik haar dit dan terug kunnen aanleren?
Ik heb het van de zomer nog eens geprobeerd maar ze was 5 min los en had een dier op het spoor en was direct weg. Ze is dan ook zo gefixeerd dat ze niet meer luistert. Mijn andere hond gaat ook gerust achter een konijn aan ofzo maar na 20 meter komt die gewoon netjes terug. Zij doet dat dus niet, vorige winter is ze zelfs een half uur weg geweest, dat ik op het punt stond om de politie te bellen en te melden dat mijn hond dus was weggelopen.

Buiten beloonde ik haar trouwens wel altijd met voedsel omdat ze hier zo gefixeerd op is, zo was ze gemotiveerd om terug naar mij te komen want dan kreeg ze wat lekkers. Helaas helpt dat dus nu ook niet meer

Seven

Re: Hond nipt ( knabbelt) en is erg jaloers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:31

Waarom ga je niet met haar speuren dan kan ze zich daar toch voor inzetten en zal ze ook leren dat ze dat met jou samen gaat doen, er is vast wel een club bij jullie in de buurt waar je kan trainen.

Dat jacht instinct heeft de een erger dan de ander sommige leer je het nooit af sommige kn je zeker leren dat de baas eerst komt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:34

Seven schreef:
Waarom ga je niet met haar speuren dan kan ze zich daar toch voor inzetten en zal ze ook leren dat ze dat met jou samen gaat doen, er is vast wel een club bij jullie in de buurt waar je kan trainen.

Dat jacht instinct heeft de een erger dan de ander sommige leer je het nooit af sommige kn je zeker leren dat de baas eerst komt.

Dat is inderdaad een idee, eens zoeken of ik een club in de buurt vind die dit doet ( en waar je dus niet scheef word aangekeken)

Het is voor de rest echt een super lieve hond hoor. Ze zou nooit gemeen doen tegen mij, daarom wil er ook alles aan doen dat deze probleempjes opgelost worden

Bedankt voor de tips allemaal, heb er zeker wat aan.