Wil je iets nuttigs met je hond doen kan het niet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Wil je iets nuttigs met je hond doen kan het niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 08:29

Hallo!

Wij hebben sinds december een pup uit Spanje. Inmiddels is hij nu een half jaar oud en was ik rond aan het kijken wat ik in de toekomst met hem wil gaan doen.

Ik vind agility super leuk, maar onze hond heeft daar niet echt de bouw voor en was ik dis wat informatie gaan halen.

Gisteren naar hondenschool 1:
Informatie gevraagd voor speurwerk. Dit kon alleen en combinatie met pakwerk maar daar konden wij toch niet aan mee doen want ik had geen hond met stamboekpapieren...

Hondenschool 2:
Ik zag dat ze jachttraining geven met speurwerk. Dus op naar hondenschool 2. Informatie gevraagd etc. toen werd me weer verteld dat wij hier niet aan deel konden nemen omdat mijn hond geen stamboekpapieren heeft..

Dit is toch belachelijk? Agility mag hij dus wel aan mee doen, dus in de toekomst maar een poging gaan wagen :=

Dit is trouwens onze hond.. In mijn ogen zou hij wel geschikt zijn voor bovenstaand 'werk', of het in ieder geval kunnen leren.

[BB-ITP] Devil nu 2,5 week bij ons

Wat vinden jullie er nou van?

kohtje

Re: Wil je iets nuttigs met je hond doen kan het niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:33

Ik zou beginnen met gewone curcussen. Dan kan je kijken als de hond is uitgegroeid waar die geschikt voor is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:36

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:40

Gewoon even doorzoeken hoor, er zijn ook hondenscholen die speuren voor alle honden aanbieden, ook zonder papieren. Iedere hond kan speuren, of zweetwerk doen. Neem aan dat je geen proffessional wilt worden in eerste instantie, maar gewoon iets leuks met je hond wilt doen?
Maar misschien geen gek idee eerst een gewone gehoorzaamheidscursus te doen om de knopjes erop te zetten, dat kan nooit kwaad. Net als met paarden kan het nooit kwaad een goed en fijn opgevoed dier te hebben, ook voor anderen die niet jouw hobby delen.

Succes en gewoon even goed zoeken hoor! Zoek maar eens op praktijkspeuren of zweetwerk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:47

idd speuren kan je op heeel veel plekken ;)
daarnaast kan je gewoon basis en gehoorzaamheidscursussen doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:59

Wat een elitair gezeur zeg.. Ik zou niet eens bij zo'n club willen trainen..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:07

Als totale hondenleek was mijn eerste reactie dan ook: "Hoezo niet kunnen speuren, het is toch een hond met een hondeneus, dus kan hij speuren." Misschien wordt het geen ZZ-speurder maar dat wil je volgens mij ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:14

troi schreef:

Mee eens.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:17

troi schreef:

nou jij vind dat gezeur, maar als je weet dat zo n cursus razend snel vol zit willen ze wel mensen voor laten gaan die het evt voor de fok voorwaarden willen gaan doen, of voor wedstrijden etc. als het minder populair geweest was had de ts er ook wel terecht gekund
net als met schapendrijven, er zijn genoeg mensen die alleen borders toe laten..tsja ik kan van de daken gaan schreeuwen of een andere oplossing zoeken ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:39

Ik ben pas bij 2 hondenscholen in de buurt geweest, dus het zal vast ergens anders wel kunnen.

Kwa gehoorzaamheidcursus weet ik wel dat de gedaan kan worden, maar daar gaat dit topic niet over :D

Mijn doel is ook niet om hoge topsport te halen, maar meer voor de afwisseling en voor de leut :)
Mocht hij er heel goed in zijn zou ik zeker wel wedstrijden willen doen hoor! Maar wij hebben dit niet nodig om te fokken want dat gaan we niet doen met hem.

Essiesilly: Dus mensen die wel met honden fokken hebben meer recht als mensen met een vuilnisbak?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:54

Bij clubs voor stamboomhonden wel, Booooo.

Ik heb een stamboomloos geval en heb ook gespeurd met haar. Gewoon voor de lol, zonder wedstrijden.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:03

Zo te horen ben je bij de kynologenverenigingen geweest: die accepteren vaak alleen honden met stamboom. Er zijn ongetwijfeld ook andere verenigingen bij je in de buurt.
Speurwerk of agility zijn vervolgopleidingen: ik zou eerst beginnen met basisopleidingen en dan zie je vaak gelijk waar jij en je hond geschikt voor zijn. Voor agility geldt er trouwens ook een minimumleeftijd.
Om te kunnen deelnemen aan vervolgopleidingen wordt trouwens vaak een 'diploma' van de basisopleiding gevraagd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:10

speuren bij een vereniging die ipo aanbied daar zitten idd vaak ras/type restricties aan :j
het moet vaak een gebruikshond zijn kwa ras. (dus herders, rottweilers etc )
en die willen meestal ook dat je alle onderdelen meepakt , dus ook appél en pakwerk.
maar er zijn ook clubs die ook niet typische honden accepteren , kwestie van zoeken.
maar speuren kan ook op andere clubs dan Ipo of Knpv waar het dier toch meestal wel alle onderdelen moet meelopen en echt niet alle honden zijn geschikt voor pakwerk :n

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:38

Mimo, dat is onzin. Ik train zelf bij een kynologenclub met een stamboomloze hond. En ken genorg mensen die dat ooj doen.
Trouwens, als ik mijn teef of reu goedgekeurd op jacht moet hebben voor de fok, zou ik ook not amused zijn als al die cursussen vol zitten met mensen die 'voor de lol' speuren. Dus beter onderscheid houden in clubs :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:56

Hhilde: met voor de lol speuren bedoel ik niet dat ik het niet sirieus doe, maar dat ik het niet nodig heb om te fokken. Dus daar kan je dan geen onderscheid in maken. Misschien ben ik wel net zo sirieus in training met mensen die wel fokken, ook al doe ik het dan maar voor de lol.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:57

Ja, maar je kan niet zeggen 'jij mag wel komen met een kruising' en tegen een anders dat het niet mag. Zoek lekker een andere club :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:02

Heel irritant. Mijn oude hond mocht ook niet op les. Op een dag waren ze in het bos aan het trainen. Honden, politie, man in pak. Vanaf het moment dat het schot werd gelost (losse flodders natuurlijk) hing die van mij in het pak. De herder had het nakijken. Als een volleerde hond bleef hij de man staande houden. Hij kreeg wel de complimenten maar mocht nog steeds niet naar de training.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:51

@Hhilde : jammer genoeg is het geen onzin: er zijn nog steeds kynologenvereniging die geen rasloze honden op de cursussen accepteren. Je ziet ze steeds minder in vergelijking met zo'n 20 jaar geleden maar ze zijn er nog steeds Het is niet mijn mening maar gewoon een feit. Daarom zei ik dat ze misschien beter bij een andere kynologenvereniging kan gaan kijken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:27

Nee, je wijst op andere verenigingen. En je zegt dat ze VAAK raslozen weigeren. Nu niet iets anders zeggen dan je net zei hè...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:58

Kijk anders eens op de site van de Raad van Beheer en op de site van de FHN op zoek naar hondenscholen die daarbij aangesloten zijn :)

Ik zie dat je in Noord Brabant woont, weet natuurlijk niet wáár precies maar ik weet dat bv de Martin Gaus in Bergen op Zoom ook speuren doet...

Neemt natuurlijk niet weg dat ik het ook een beetje onzinnig vind dat een stamboomloze hond "minder is" dan een rashond, maar op sommige clubs begrijp ik het ook wel.. Clubs die specifiek voor een bepaalde tak van sport zijn die normaal uitgevoerd "hoort" te worden door bepaalde rassen. Tuurlijk kan een niet-jachthond heel veel plezier hebben met een jachtcursus maar ik zou het echt jammer vinden als ik met mijn jáchthondje niet bij de spanieltraining terecht kon omdat de groep al vol zit met zwiffers. No offence :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:01

Andere hondeschool/verenging zoeken er zijn er echt wel waar je ook met je klikokruisingasbakkenras terecht kan en er een speurhond van kan maken.

Er zijn aantal verengingen waar inderdaad je hond een beplaald ras moet hebben en bij andere maakt het niet uit, even goed zoeken.
(kruising labrador van ons heeft IPO gedaan(in ver grijs grijs verleden) , dat is speuren, gehoorzaamheid en pakwerk.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:06

essiesilly schreef:
troi schreef:

nou jij vind dat gezeur, maar als je weet dat zo n cursus razend snel vol zit willen ze wel mensen voor laten gaan die het evt voor de fok voorwaarden willen gaan doen, of voor wedstrijden etc. als het minder populair geweest was had de ts er ook wel terecht gekund
net als met schapendrijven, er zijn genoeg mensen die alleen borders toe laten..tsja ik kan van de daken gaan schreeuwen of een andere oplossing zoeken ;)

Idd, wij trainde onze honden bij Hubertus in Den Haag en dat is allemaal serieus wedstrijd sport.
Ook regelmatig wedstrijden endergelijke.

Anky mag toch ook een recreatie ruiter weigeren ?
ik bedoel het niet banketstaaf of lelijk maar dat snappen wel heel veel mensen.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:56

Hhilde schreef:
Nee, je wijst op andere verenigingen. En je zegt dat ze VAAK raslozen weigeren. Nu niet iets anders zeggen dan je net zei hè...

Nee ik zeg niet wat anders Hilde maar ik zeg het misschien onduidelijk. Vroeger had je veel Kynologenverenigingen (zoals bijv. de AKC in Apeldoorn) die geen rasloze honden accepteerden. Die verenigingen waren aangesloten bij de Raad van Beheer. De ene vereniging was er strenger in dan de andere. In de loop der jaren zijn er veel (particuliere) verenigingen bijgekomen en daar was stamboom of stamboomloos onbelangrijk. Wat ik probeerde te zeggen met 'vaak' is dat er nog steeds kynologenverenigingen zijn die rasloze honden weigeren in tegenstelling tot de particuliere.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:36

Mimo schreef:
Nee ik zeg niet wat anders Hilde maar ik zeg het misschien onduidelijk. Vroeger had je veel Kynologenverenigingen (zoals bijv. de AKC in Apeldoorn) die geen rasloze honden accepteerden. Die verenigingen waren aangesloten bij de Raad van Beheer. De ene vereniging was er strenger in dan de andere. In de loop der jaren zijn er veel (particuliere) verenigingen bijgekomen en daar was stamboom of stamboomloos onbelangrijk. Wat ik probeerde te zeggen met 'vaak' is dat er nog steeds kynologenverenigingen zijn die rasloze honden weigeren in tegenstelling tot de particuliere.

Oké, dan was je inderdaad onduidelijk, of ik las het verkeerd, maakt niet uit. Ik vind het alleen eng dat je net de AKC in Apeldoorn noemt :') _O-

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:33

Tja daar liep ik zelf zoveel jaar geleden tegen aan: was ook niet welkom met mijn stamboomloze hond...
Nu is dat volgens mij wel mogelijk hoor.