Trouble, hoe er steeds een stukje af gaat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Trouble, hoe er steeds een stukje af gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:07

*slik*
14 maanden geleden is het al. En 3 dagen. De dag dat Trouble stuk ging. De dag waarop ze haar staart verloor, en een verlamde poot rijker werd.

Vandaag was het weer ent-dag. In Troubles geval meteen evaluatie. Tijd om te laten zien hoe het gaat, wat ze kan, wat niet meer lukt, wat nog wel functioneert en wat niet meer. Want nu is toch wel "de eindstand". Alles dat nog niet zelf genezen is zal dat ook niet meer doen. Verbetering van neurologische functies zit er niet meer in.

En de eindstand is zoals verwacht. Of ja, verwacht :\ Het pootje sleept. Dat is iets dat niet te negeren of te ontkennen valt. En ze redt zich er prima mee. Ze gebruikt het ook, maar wel op haar manier. Het grote vraagstuk was in deze alleen nog "heeft het meerwaarde". Een Goed Gesprek gehad met de dierenarts en de conclusie is nee. Integendeel. Het is functioneel, maar gevaarlijk. Het eelt-proces wil niet, er had al lang een kussentje moeten zitten. Er zit wel iets, maar dat voldoet niet. Ze blijft het maar open lopen en is daarom zeer beperkt in het naar buiten gaan. Zeer beperkt dus, in dat wat ze het liefste doet. Samen met de dierenarts de risico's bekeken. Over haar andere heup, over haar huid, het gebrek aan spieren dat ze nu heeft. Het grootste risico zit in haar balans. De kans bestaat, omdat ze ook al een staart mist, dat ze moeilijkheden krijgt met haar balans. Maar ze heeft nu ook al geen staart, en een stuk dood gewicht. Het zal haar uiteindelijk waarschijnlijk uitstekend lukken allemaal.
De slijtage van haar andere heup is een nadeel dat we op de koop toe moeten nemen. Ze wordt geen 25, ze zal vroeg versleten zijn. Maar ze is zo krom als een banaan, ze slijt toch al.

Dinsdag de 19e is het zo ver. Dan gaat ze onder het mes. Of ja, onder de zaag. Dan transformeert ze van "mist een onderdeel" naar "heeft nog 60% van haar ledematen".

Hoewel iedereen wist dat het er vroeg of laat van zou komen, komt het alsnog wel snel. Is het raar dat ik het ook wel heel jammer vindt dat het precies haar rode pootje is? Ik hoop ontzettend hard dat het haar inderdaad de kwaliteit van leven geeft die we hopen te halen.

Afbeelding
foto met dank aan Bellatrix

Lowara

Re: Trouble, hoe er steeds een stukje af gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:11

Heeeeeel veel sterkte ermee.
Vaak weet je het al diep in je hart,maar het is zo definitief nu de beslissing is genomen of niet??
Vaak redden dieren zich wonderbaarlijk goed met missende pootjes etc, denk dat je straks weer een formule 1 in huis hebt :+

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:12

Heftig Lies! Maar hopelijk gaat Trouble zich redden. Ik duim weer mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:13

Goss op die foto lijkt ze onwijs op Soul zeg :+:

Dappere Trouble, die komt er wel :j ik heb respect voor je hoe je met haar meedenkt, haar nog het leven kan bieden zoals het haar past :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:14

Mijn kat is nu 5 en had als kitten zijn poot verloren, Eerst ook alleen een stukje, maar doordat hij er niks mee kon, hebben we 2 jaar later alles eraf laten halen.
Had ik meteen moeten doen, gaat veel beter zo
Succes met de operatie

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:16

Is het ook niet te doen door haar een soort van schoentje aan te doen of een soort sokje waardoor het niet steeds open gaat?

Zo niet dan duim ik dat de operatie haar weer een betere levenskwaliteit bezorgd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:20

Afbeelding
zo zag het pootje er eerst uit, maar bleef open gaan, en steeds als er een korstje zat, stootte hij het er weer af. Sojes haalde hij eraf, en ook een spray geprobeerd voor sledehonden, wat een soort plastic werd, maar ging allemaal niet.
Ik heb echt goede ervaringen met pootje eraf

ik zal vanavond eens een foto maken zonder poot, Hij rent zelfs gewoon
in mijn geval heeft hij wel een staart, maar denk dat het allemaal wel mee gaat vallen qua balans

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:55

Het is inderdaad geen optie om iets om het pootje heen te doen Petraaken...

Lynn_Nikita: zo ziet het er bij T ook uit als ze buiten is geweest. Super om te horen dat het bij jouw kat goed heeft uitgepakt! En hoe gaat het met de andere (nog gebruikte) heup?

Lowara: het is op zich geen moeten, het kwam ter sprake en de DA gaf het als advies. Heel bewust in de weg zit het pootje niet, ze kan er prima mee weg, maar het is te kwetsbaar, een risico voor infecties, en het kwakt bij kattenkwaad overal tegenaan. Zonder pootje heeft ze meer bewegingsvrijheid, en kan ze als iedere andere kant naar buiten. Da's toch haar lust en leven... Maar ik had... hm... niet zozeer anders gehoopt (het is nog altijd een wonder dat ze nog altijd leeft en een blije poes is), ook niet anders verwacht dan dat het er "ooit" af zou moeten, en er zijn echt wel momenten geweest dat ik ongeveer naar dat moment uit keek.
Het is alleen gewoon zo sneu... Moet ze weer benchrust, een kraag, huisarrest, alles opnieuw leren... Dat vind ik sneu

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:00

Hij is helaas te dik, dus dat werkt ook niet mee, Sinds nu half jaar ben ik overgestapt op indoor voeding, omdat dat minder dikmakend is. Hij komt wel buiten maar beweegt natuurlijk minder dan een kat met 4 poten (Hij is ook een lui type hoor)
Hij is nu 5 en tot nu toe geen heupklachten, al was ik daar wel bang voor.

Bij hem zat zijn poot niet in de weg, maar hij stootte het steeds open en deed zich er steeds pijn aan. Als hij bv op een kast wilde springen gebruikte hij het stompje om zich af te zetten, maar stootte dan tegen de last aan, en dat deed hem echt pijn. Nu doet hij zich geen pijn meer. Springt misschien minder hoog, maar klimt nog steeds overal op

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:07

Dan is het inderdaad veiliger om dat pootje er af te halen.

Delerium misschien beter om het inderdaad er nu af te halen dan kan ze tegen de tijd dat het echt lekker weer wordt weer naar buiten. :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:09

Hier ook een kat met een missend pootje. Een voorpootje wel te verstaan.

Na een revalidatieperiode van een aantal maanden omdat ze een grote wond in haar oksel had en er dus niet genoeg gezond weefsel was om de poot te amputeren en het geheel te hechten is er besloten om toch de poot te amputeren. Ze kreeg er niet voldoende controle over waardoor ze op de bovenkant van haar voetje ging lopen en ze hier dus steeds wondjes had.

Ik moet zeggen dat het herstel heel voospoedig gelopen is. Binnen 2 dagen sprong ze al weer op de bank. Alleen grote sprongen zijn voor haar een probleem omdat ze met een missende voorpoot zichzelf niet kan balanseren tijdens de landing. Niet te veel zorgen om maken dus een kat past zich wonderbaarlijk goed en snel aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:26

ja, ik vond ook dat de kat zich er goed mee wist te reden. ook ging de wond zoveel sneller dicht dan het wondje wat hij eerst had, maar steeds open bleef stoten.
En owee als ik met het snoepjes bakje rammel, dan kan hij ineens in racemodus zoals een kat met 4 poten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:27

Die van mij vangt zelfs weer muizen terwijl ze daar normaal gesproken toch echt beide voorpoten voor gebruiken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:29

ik weet niet of je er iets aan hebt,maar 3 maanden geleden heb ik bij mijn 11 jarige hond van 60 + kilo een achterpoot laten weghalen..de dag na operatie liep ze er gewon mee rond en kon er alles mee,alleen op de bank springen help ik haar mee...

maar goed zij is ruim 11..

jou kat is nog jong en ga er maar vanuit dat met deze operatie die je gaat laten doen ze nog jaren vooruit kan,en die heup in de toekomst...wie dan leeft wie dan zorgt...

gewoon genieten van elke dag die jullie samen hebben... :j

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:11

Alle ervaringen zijn welkom Kimmie, ben vrees ik zo vol van dat ik er gewoon veel aan denk, steeds maar even wil kijken ( :? er is nog niets gebeurd) en geloof ik zo veel mogelijk ervaringen wil lezen en informatie wil opzuigen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:43

nou ja,mocht je nog dingen willen weten,vraag ze maar hoor.. :)

kan me voorstellen dat het je bezig houdt,het is ook niet niets...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:49

delerium schreef:
Alle ervaringen zijn welkom Kimmie, ben vrees ik zo vol van dat ik er gewoon veel aan denk, steeds maar even wil kijken ( :? er is nog niets gebeurd) en geloof ik zo veel mogelijk ervaringen wil lezen en informatie wil opzuigen.

Je weet dat ook ik ervaring heb met pootamputatie bij onze kat indertijd... en die liep op 3 pootjes net zo snel en hard als 'n kat met vier pootjes. Deze had weliswaar nog wel haar staart.
Ik denk zo Delerium, dat het heel erg mee zal gaan vallen, per slot is ze nog jong en ze kan zich heel goed aanpassen.
Enne.... jij zit te tobben, wat volkomen logisch is... maar zo'n dier weet niet wat er boven haar koppie hangt he?
Dat besef hebben ze niet. Als ze verder goed gezond is zul je nog verbaasd staan over de herstelsnelheid!

Ik wens je sterkte.... en de poes ook, hoop op een snelle genezing zonder complicaties.
Dat ze maar een blije poes mag blijven!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 23:08

Op zich is het niet zo dat ik er erg tegenop zie, of twijfel ofzo. Ik vind het alleen zo raar. Ze hopt nu al een jaar op deze manier rond, en straks is er gewoon nóg een beetje minder T. Moet er steeds met de kleine dingetjes aan denken, als ze zich op haar rug rolt en het ene pootje strekt en het andere pootje wordt net een kippenboutje bijvoorbeeld, dat beeld is al zoooo vertrouwd.
Ga er wel helemaal vanuit dat het een fijner bestaan voor haar gaat zijn, en daar gaat het om :j

Kunnen ze met 1 achterpoot nog wel een beetje fatsoenlijk zitten?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:13

mijn hond wel hoor...
Afbeelding

zitten is eigenlijk juist geen probleem.. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 23:15

:oo wow!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:22

Sterkte de komende tijd TS. Want ja. Natuurlijk weet je dat dit de beste optie is, maar natuurlijk is het ook allemaal toch akelig dat je kat weer geopereerd moet worden, net nu het eigenlijk "gewoon" weer goed gaat.
Dus nogmaals sterkte en ik hoop dat je al heel snel na de operatie hier juichende posts gaat plaatsen over hoe góed het gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:48

Ook hier ervaringen met een 3 poter, zoals je weet leeft een van onze snorders ook al 10 jr met 3 pootjes en die heeft er nooit een probleem mee gehad. Met 4 of 3 pootjes maakte hij net zoveel kilometers en bracht dezelfde resultaten van de jacht mee naar huis. En dat waren geen kleine prooitjes zoals muisjes maar meneer bracht ook gerust hazen en fazanten thuis. Ook de andere katten kregen een pak op een falie als dat hij dat nodig vond, maar wat wil je als je Tyson heet :+

Hij is nu 16 jr en begint idd wat last van slijtage te krijgen maar gezien de kilometervreter die hij altijd is geweest is dat eigenlijk niet zo verwonderlijk.

Ik heb denk ik nog wel ergens een foto van een zittende Tyson maar hier is iig een stand foto:
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:08

delerium schreef:
Op zich is het niet zo dat ik er erg tegenop zie, of twijfel ofzo. Ik vind het alleen zo raar. Ze hopt nu al een jaar op deze manier rond, en straks is er gewoon nóg een beetje minder T. Moet er steeds met de kleine dingetjes aan denken, als ze zich op haar rug rolt en het ene pootje strekt en het andere pootje wordt net een kippenboutje bijvoorbeeld, dat beeld is al zoooo vertrouwd.
Ga er wel helemaal vanuit dat het een fijner bestaan voor haar gaat zijn, en daar gaat het om :j

Kunnen ze met 1 achterpoot nog wel een beetje fatsoenlijk zitten?

ja hoor, ik zal eens een foto maken vanavond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:14

Heel veel sterkte morgen voor Trouble maar ook voor jou want kan je spanning heel goed begrijpen :(:) Trouble is een kanjer en doorzetter en ze slaat zich hier ongetwijfeld ook doorheen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:35

Och jee dat is vandaag, heel veel sterkte TS! En Trouble natuurlijk, destijds heb ik het topic gevolgd. Dappere poezel :)

Zo'n amputatie is niet mis, in november is bij één van mijn katjes (toevallig ook een cyper met rood) een teen geamputeerd. Maar een hele poot is wel een stuk heftiger. Ik hoop dat ze goed herstelt van de operatie en daarna gewoon verder out of trouble blijft. Nu heeft ze toch wel genoeg meegemaakt, hoe veel levens heeft die al niet opgebruikt zeg.

Hoe laat moet je haar inleveren? Ik hoop in elk geval dat ze je vanmiddag bellen met goed nieuws over het verloop van de operatie :)