'vals konijn'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

conejo_

'vals konijn'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 11:38

Vorig jaar heb ik een nestje konijnen gehad, 7 gezonde voedsters. Het moedertje zorgde er goed voor en 1 dochter is bij haar gebleven, 2 jonge zijn naar mijn moeder gegaan en de andere 4 is een huis gevonden. Konijntjes waren allemaal gezond en levendig zonder gedragsproblemen toen ze weg gingen.

Nu kreeg ik vorige week een bericht van 1 van de mensen die een konijntje had gehaald bij mij dat konijn vals was. Wat ik vreemd vind wat mijn eigen konijn of gen van de andere hebben een vals karakter. Ondanks een poging te doen om te achterhalen wat er aan de hand was kreeg ik geen duidelijke antwoorden

Uiteindelijk heb ik maar toegezegd dat ik het konijn (tijdelijk!) terug wilde nemen om zelf te bekijken wat er aan de hand is met het konijn. Konijn werd binnen gebracht in een veels te kiene kooi. Toen ik vroeg of ze welis losliep bleek het antwoord nee te zijn. Een konijn opsluiten in zo'n klein hok kun je wachten op gedragsproblemen.

Konijntje is er nu een paar dagen en ik het het konijn nog geen moment zien ontspannen, konijn 'valt' aan als je het bakje wil pakken voor nieuw voor en slaat het bakje ook weer uit je handen als je het terug wil zetten.

Maar ik zit met mijn handen in het haar, wat kan ik meer doen voor dit konijn dan het (zolang het bij mij is) in een grotere kooi te zetten, dagelijks de kans geven om los te lopen en een schuilplaats geven?

Vjestagirl

Re: 'vals konijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:40

Weinig. Je kunt het oppakken, maar ik denk dat je handen dat niet overleven, en dat je het konijn er ook geen lol mee doet. Ik denk dat het enige wat je kunt doen het een 'konijnwaardig' leven bieden.

Wel heel netjes van je, dat je het probeert op te lossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:42

Konijn zat:

a) veel te klein
b) alleen (neem ik aan?)

Logisch dus, dat het zo reageert. De enige juiste oplossing die je kunt bieden, is het dier een geschikte huisvesting geven, mét soortgenoten.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:44

Droevig,, ik zou de mensen iig vertellen dat het beestje veeelte klein gezeten heeft en dat dit mogelijk een oorzaak is aangezien ze toch echt een poos hun benen moeten strekken ( ik hou zoiezo niet van konijnen in kleine kooitjes.

Ik zou het voorstellen het konijn te houden en de mensen waarschuwen dat als ze weer een konijntje in dit hokje stoppen ze het zelfde probleem gaan krijgen.

Een konijn waardig leven lijkt me nu belangrijker dan knuffelen etc...

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 11:47

Ja konijn is alleen en ik vind haar gedrag meer dan logisch.

Ik zit er wel over na te denken om ze te koppelen aan mijn konijnen, maar het is een binnenkonijn en ik kan haar op dit moment niet zomaar naar buiten doen. Daarbij is het niet meer mijn konijn maar denk niet dat ze er veel problemen mee hebben om haar bij mij te houden. Maar als ik haar zou koppelen, trek haar gedrag dan ooit bij? ben bang dat dit een konijn blijft wat bang is voor mensen en zich nooit meer op haar gemak voelt als ik kom voeren/hok verschonen/even buurten

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:50

Duidelijk een dominatieprobleem, konijn zit waarschijnlijk alleen en jij komt met je hand in zijn/haar territorium, allemaal omstandigheden die veel konijnen niet fijn vinden. Probeer het konijn eens in een neurtrale ruimte te benaderen en leg je hand eens over z'n kont, dit is hier konijnen naar elkaar toe laten weten dat zij dominanter zijn.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:01

Misschien een heel gek antwoord hoor, maar ik had vroeger een konijn, die zat ook alleen, maar hadden geen ruimte in het hok voor nog een konijn. Toen heb ik een grote maat werksok helemaal gevuld met stro/hooi en hem dat gegeven. Hij was er helemaal weg van en sleepte zijn 'vriendje' overal mee naar toe en lag er altijd tegenaan. Hij was veel minder gefrustreerd. Misschien werkt dat bij jou konijn ook ?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:12

conejo_ schreef:
Ja konijn is alleen en ik vind haar gedrag meer dan logisch.

Ik zit er wel over na te denken om ze te koppelen aan mijn konijnen, maar het is een binnenkonijn en ik kan haar op dit moment niet zomaar naar buiten doen. Daarbij is het niet meer mijn konijn maar denk niet dat ze er veel problemen mee hebben om haar bij mij te houden. Maar als ik haar zou koppelen, trek haar gedrag dan ooit bij? ben bang dat dit een konijn blijft wat bang is voor mensen en zich nooit meer op haar gemak voelt als ik kom voeren/hok verschonen/even buurten

Ik denk dat het nooit een knuffel zal worden.. Maar eens hij in de groep zit zal hij denk ik wel gaan accepteren dat jij binnen komt omdat de rest ook rustig blijft :) kwestie van gewenning.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:50

Of het gedrag zal verdwijnen nadat ze ruimte heeft en met soortgenoten zit, kan ik je niet vertellen. Ik heb zo'n voedster dat, ondanks castratie, ruimte en soortgenoot, agressief kan zijn. Na een jaar is dat wel minder geworden, behalve als er nog onbekende mensen langs lopen of wanneer iemand eten geeft; dan moet je gewoon nog steeds oppassen. Mij vertrouwd ze. Maar ik kan d'r verder ook niet oppakken of aaien oid.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 07:15

Doet ze het enkel in het hok? Dan is het zogenaamde 'hoknijd'. Als ze in een mooie ren zit net eventueel een vriendje zal het zeker bijtrekken.

We hebben nu in de opvang ook zo'n 'kreng'. Ze is pas 5 maanden maar heeft me al 5 keer gebeten in één dag tijd. Ze bijt en krabt je wanneer ze het moment heeft,... ook buiten het hok. Zijn gedragsproblemen die ontstaan door slechte huisvesting en verzorging.

Daarmee dat ik dus ook altijd tegen pretnesten ben. Goede eigenaar voor konijnen die de dieren een goede huisvesting willen geven zijn er maar weinig..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:41

Laptopmuis schreef:
Doet ze het enkel in het hok? Dan is het zogenaamde 'hoknijd'. Als ze in een mooie ren zit net eventueel een vriendje zal het zeker bijtrekken.

We hebben nu in de opvang ook zo'n 'kreng'. Ze is pas 5 maanden maar heeft me al 5 keer gebeten in één dag tijd. Ze bijt en krabt je wanneer ze het moment heeft,... ook buiten het hok. Zijn gedragsproblemen die ontstaan door slechte huisvesting en verzorging.

Daarmee dat ik dus ook altijd tegen pretnesten ben. Goede eigenaar voor konijnen die de dieren een goede huisvesting willen geven zijn er maar weinig..

Hier heb je inderdaad helaas gelijk in :( heb laatst nog enorme ruzie gehad met iemand die haar konijn hield in een hamsterkooi ( echt heel klein ) op een flatje... Konijntje had nergens de ruimte even te scharrelen.. En zat 23 en een hal uur per dagin het hokje en hij moest blij zijn dat hij een half uurtje op schoot mocht knuffelen... :o?
Onder het mom van er zijn konijntjes die er nooit uit mogen...

Ook een vriendin die eindelijk heeft ingezien dat konijntje niet gelukkig was.. Deze is nu naar mensen gegaan die de tuin hebben afgegraven.. Beton gestord zodat de konijnen kunnen graven.. Heel erg leuk dus :)

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:54

Vorig jaar heb ik bij een kennis een konijntje mee genomen die ook vals was volgens hun. Zat in een héél klein buiten hokje achter in de tuin zonder eten en met bevroren water. Ze kreeg geen aandacht meer omdat ze vals zou zijn. Ik kon het niet aanzien en heb het konijn mee naar huis genomen. Een heel groot hok laten bouwen door mijn man en naar de opvang geweest voor een vriendje. Nu ze de ruimte heeft en een maatje bijt ze me nooit meer, toen ik dr net had moest je echt dikke werkhandschoenen aandoen anders lag je open. Dus inderdaad, ruimte en een soortgenootje maken veel goed!

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 20:07

Het konijntje zit nu in mijn eigen kooi(die 2x zo groot is als de gene waar ze in aankwam) heeft een plek gekregen waar ze zich kan verstoppen in de kooi en loop dagelijks minimaal een uur los. Buiten de kooi is ze hartstikke lief, ook al vind ze de poezels wel erg leuk om aan te snuffelen. Ze is niet bang van mij als ze los loopt en komt gerust is aan mijn voeten snuffelen en laat het zo afentoe toe om even geaaid te worden en naast een keer stampen heb ik niks gemerkt aan haar gedrag wat zou kunnen duiden op valsheid.

In haar kooi is het wel iets anders, duikt gelijk weg in haar'hol' zodra je ook maar in zicht komt. Als je in haar kooi komt begint ze te piepen uit haar hol en laat zich niet zien. Maar je mag haar bakje eigenlijk niet pakken. Vandaag hadden we een 'goede dag' haar bakje lag redelijk dicht bij de rand dus voor het konijn er erg in had had ik het bakje al te pakken en net zo snel weer terug gezet. Zelfde als toen ik haar hooi kwam brengen, de verstopt zich en piept maar laat geen directe agressie zien naar mij toe.

Heb contact gehad met het gezin waar ze was, deze zouden het fijn vinden als ik haar terug neem..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:17

Bij dat soort mensen horen helemaal geen konijnen :n Zonde dat dat konijn al zo 'verpest' is.
Maar ik denk wel dat het goed komt hoor, aangezien ze geen angst laat zien buiten de kooi. Zo te lezen is het een combinatie van angst en baknijd. De angst komt waarschijnlijk omdat ze het hok associeert aan die mensen dus misschien aan oppakken. (denk dat die mensen haar vaak en op de verkeerde manier hebben opgepakt) Dus ik zou gewoon in het hok niks doen even, wat je wel kan doen is in het hok uit de hand voeren, als ze een aanvalshouding aanneemt houdt je hand dicht voor haar (met een handschoen haha en niet vlak voor de neus, klein beetje afstand) En als ze gaat ruiken pas het eten aanbieden. Maar verder niet aaien of op pakken.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:55

Het konijn associeert de mensen niet met het hok, het is háár hok, dus haar territorium: de rest moet wegblijven. Dat heet hoknijd. Dat is vaak te verhelpen door een ren te geven, veel meer ruimte dus. Soms blijven konijnen het zelfs houden in een grotere ruimte (ren). Zoals mijn voedster, niemand kan rustig eten geven of ze hangr in je broek. Mij vertrouwd ze (heeft maanden geduurd), maar tegen de rest zeg ik maar: strooi het eten maar rond, hoef je ook de ren niet in.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:56

@Nimfee: Nee want hij laat ook angst zien dus is het niet enkel hoknijd.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:58

Dat is omdat hij je niet vertrouwd. Mijn konijn was ook bang voor me, nog steeds soms (mn voedster he). Het is ook nog al wat voor een konijn, een verhuizing, allerlei nieuwe geurtjes: daar raken konijnen snel onzeker van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:01

die hoknijd zal wss maar erg moeilijk weggaan, dat zit er ondertussen ingebakken.
probeer de mogelijkheid te maken dat nijn zelf de kooi in en uit kan springen (dan hoef je niet binnen te dringen in haar territorium om ze te pakken)
kwestie van het voederbakje, ververs die op een moment dat ze losloopt, evenals verder kooionderhoud.
Als je voert terwijl ze erin zit, neem een voederschepje, of een gevuld bakje, en vul het voederbakje bij terwijl het in de kooi staat. dan hoef je niks weg te nemen, maar geef je gewoon bij, dat kan ook al een deel helpen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:05

Mijn konijn was eerst ook zo bijten grommen zodra je in haar kooi kwam aanvallen als je het bakje terug wou zetten etc. Nu zit ze al een aantal jaartjes met haar vriendinnetje buiten in een grote ren. Ze loopt dagelijks los in de tuin en het is een ander konijn geworden. Ze komt als ik met eten rammel en is vrolijk, kan haar niet oppakken maar dat hoeft voor mij ook niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:13

Nimfee schreef:
Dat is omdat hij je niet vertrouwd. Mijn konijn was ook bang voor me, nog steeds soms (mn voedster he). Het is ook nog al wat voor een konijn, een verhuizing, allerlei nieuwe geurtjes: daar raken konijnen snel onzeker van.

Toch klopt je redenatie niet, want buiten het hok vertoond het konijn GEEN angst, dus vandaar mijn conlusie met slechte associatie in het hok in combinatie met baknijd. (dus puur op de voerbak) en evt nog angst agressie.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:33

M'n redenatie klopt wel, want konijnen hebben nu eenmaal soms snel last van hoknijd, is gewoon territoriaal gedrag. Dat stopt wanneer het konijn niet meer in 'zijn' hok is. Onbekenden kunnen ook gewoon door de tuin lopen zonder dat ze worden aangevallen door mijn voedster, maar als ze in de ren zitten en een onbekende stapt de ren in hangt mn voedster in je broek.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:09

Zoals ik schreef vertoond het konijn niet enkel en alleen agressie maar ook angst in het hok, voornamelijk angst.