Afval problemen bij hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

Afval problemen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 11:35

Hallo allemaal!

Ik heb eigenlijk nog nooit iets over honden op bokt gezet maar ik ben nu toch wel een beetje ten einde raad.

Onze hond (labradorxappenzeller sennen) is veel te zwaar, hij weegt 40 kg terwijl hij er max 30 zou moeten wegen. Dit probleem is mede gekomen doordat hij overdag altijd bij ons op het bedrijf loopt en daar familieleden zijn die dus minimaal 20 koekjes op een dag gaven dus.

Hier is wel al vooruit gang ingekomen en zijn ze daarmee gestopt. Hij krijgt nu alleen zijn normale brokken nog en s avonds bij thuis komst 1 kluifje. Maar toch valt hij niet veel af, hij blijft schommelen tussen de 37 en de 39. Terwijl we toch al bijna een maand serieus bezig zijn ermee.

Nu vroeg ik me af, heeft iemand misschien nog tips zodat hij toch beter afvalt? Hij begint er nu zelf ook last van te krijgen en zou hem toch graag nog een paar jaar bij ons hebben <3

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:41

Hoeveel beweging krijgt hij? En in welke vormen is dat?

En hoeveel krijgt hij van zijn normale brokken?

Sjimbel

Re: Afval problemen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 11:42

Hij kan de hele dag in en uit lopen, en er word meerdere malen per dag over het terrein gegooit met de bal. Hij krijgt een halve beker, die maatbekers voor honden voer, 3 keer per dag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:45

Kijk op de verpakking van het hondenvoer hoeveel voer hij moet hebben als hij 30kg weegt. Neem daar dan 60% van en dat ga je hem voeren totdat hij goed op gewicht is. Als hij dat is ga je het langzaam opvoeren totdat hij niet meer afvalt. Het kan zomaar zijn dat je op 75% van de aanbevolen hoeveelheid uitkomt, dat geeft niet. Het is een richtlijn namelijk.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 11:46

Ik zal dat inderdaad ook eens aanpassen! Dankjewel

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:33

Denk erom dat te veel tegelijk afvallen niet gezond is voor een hond, ga uit van zo'n 1% lichaamsgewicht er week wat hij af mag vallen.
Bij een hond van 40 kilo is dat dus 400 gram per week en 1,6 kilo per maand.
Daar naar kijkend doet hij het dus best wel goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:40

zonnebloem18 schreef:
Denk erom dat te veel tegelijk afvallen niet gezond is voor een hond, ga uit van zo'n 1% lichaamsgewicht er week wat hij af mag vallen.
Bij een hond van 40 kilo is dat dus 400 gram per week en 1,6 kilo per maand.
Daar naar kijkend doet hij het dus best wel goed.

Kon het niet beter omschrijven maar dit deel ik dus helemaal!!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:45

Ik zou wat meer wandelingen maken, wat meer intensiever denk ik. Echt ergens naar het bos gaan, strand of polder. Eventueel naast de fiets. Dit alles wel rustig opbouwen!
Ik heb een hond gekend die ook altijd over het erf liep heel de dag, maar die bleef ook dik. Dat kwam omdat er verder niet zo veel mee werd gedaan, ondanks dat de hond heel de dag wel over het erf sukkelde. Wellicht is dat niet genoeg voor je hond?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:46

ik denk dat bij zo'n grote hond veel extra beweging wonderen zal doen!
Ga veel met hem fietsen, rustig aan opbouwen, om en om een km wandelen, een km fietsen en zo alsmaar het aantal km wat je kunt fietsen opbouwen.
Succes!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:08

Mizora schreef:
Kijk op de verpakking van het hondenvoer hoeveel voer hij moet hebben als hij 30kg weegt. Neem daar dan 60% van en dat ga je hem voeren totdat hij goed op gewicht is. Als hij dat is ga je het langzaam opvoeren totdat hij niet meer afvalt. Het kan zomaar zijn dat je op 75% van de aanbevolen hoeveelheid uitkomt, dat geeft niet. Het is een richtlijn namelijk.

En de richtlijnen die ze op de verpakking schrijven, zijn over het algemeen ook vrij hoog ingeschat. Onze honden krijgen allebei max. 75% van wat er op de verpakking staat, anders worden ze moddervet.

Dus, weeg de hoeveel voeding die je nu geeft eens af, zodat je daar al een duidelijk beeld van hebt. En zoals hier ook al gezegd: gericht gaan bewegen. Ik val ook niet af door het huishouden te doen en regelmatig eens naar buiten te wandelen of eens achter de kinderen te lopen.... helaas :)