Hondengedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lietjuh_

Hondengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:59

De titel zegt het al.

Wij hebben een hele lieve hond (friese stabij kruising). Het is een teefje van nu 4 jaar oud. Sinds het laatste jaar vertoont ze rare trekjes naar voor haar wat vreemde mensen. Maar ook mensen die wekelijks langs komen. Ze loopt er vrolijk op af, maar zodra ze haar aanhalen hapt ze. Ze heeft tot nu toe nooit doorgebeten (gelukkig!) maar toch is het voor ons niet handig. En voor mij helemaal niet.. Want ze doet het namelijk bij mij (gelukkig) niet. Ze loopt altijd met mij mee overal naar toe weet precies wanneer ik de paarden voer enz. Ik kan met haar dollen, stoeien en serieus een eind wandelen. Ze luistert verder heel goed en kan haar overal aaien, ik blijf dit ook extra veel doen omdat ik simpelweg niet wil dat ze ook haar baasje gaat happen.

Is dit gedrag te verklaren? We hebben van jongs af aan nooit weg gehouden bij een pup. Wel is ze ongeveer een jaar geleden heel erg geschrokken toen ze lag te slapen. Een kind tetterde toen heel hard bij haar oor WAKKER WORDEN!! Waardoor ze op sprong en weg vloog, later gromde ze naar het kind dit was onze eerste ervaring met haar gedrag. Als we weten dat er jonge kinderen komen houden we haar dan ook in huis weg bij de kinderen omdat we geen risico willen lopen dat een kind haar per ongeluk aait en daardoor gehapt wordt.

Het happen gebeurd voor de duidelijkheid enkel en alleen wanneer ze aangehaald wordt.

Ik hoop via deze weg ervaringen te delen en tips op te doen. Zoals bijvoorbeeld, op welke manier maak ik haar goed duidelijk dat dit gedrag ongewenst is?

Nog even handig om te weten, ze is onderzocht door de dierenarts, ze had namelijk ook een tijdje wat last van haar klieren en dacht dat het misschien daar mee te maken kon hebben. Maar na nog een keer een controle een paar weken geleden door de dierenarts is ze toch echt kerngezond! (Ze hapte / gromde gelukkig niet naar de dierenarts).

Alvast bedankt!

Goof

Re: Hondengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:01

Ik neem aan dat je de hond straft bij happen naar personen? Hoe?

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:02

Het enige wat ik tot nog toe heb gedaan is haar weg sturen. Dan weet ze heel goed dat ze fout zit en gaat ze naar achter of buiten. Als voorbeeld wanneer het binnen gebeurd. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen, of hoe jullie zouden reageren. Bij mij is het namelijk zo (vanavond gebeurde het ook bij een man) hij zegt het terwijl ik de hond hier al weer heb. Dan ga ik niet achteraf hem nog op z'n donder geven.. Dat lijkt me niet eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Lietjuh_ op 04-02-13 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:03

mijn jonge reu had ook zoiets gewoon vrolijk aan komen lopen en opeens keihard gaan blaffen. wij "sprongen" dan altijd naar hem toe zegmaar en met 2 vingers een prikje naast haar kop in de hals zegmaar. meestal werkt edat wel.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:08

Hoe halen de mensen haar aan? Misschien voelt je hond zich bedreigd. Leer desnoods die mensen hoe ze op een rustige manier de hond aanhalen, niet meteen over het hoofd, niet aankijken etc. Je hond is niet deels blind of slechtziend ( geworden)? Ik heb naar aanleiding van je verhaal niet het idee dat je hond een dominantie/aggressiviteits probleem heeft maar eerder onzeker wordt van het aanhalen. Ikzelf laat visite de hond negeren tot hij rustig op zijn kleedje ligt en dan kunnen ze hem bij zich roepen. Dan weet de hond ook dat hij wordt aangehaald en waar hij aan toe is. Ik zit natuurlijk ook maar achter de pc;) ik hoop dat je probleem snel opgelost wordt:) succes

Nimfee

Re: Hondengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:10

DAt is idd geen leuke ervaring, ik denk dus dat ze mensen niet vertrouwd en bang is dat ze hetzelfde gaan doen als dat kindje. Zeker als iemand keihard in je oor schreeuwt doet dat best pijn en honden horen nog eens veel beter dan mensen. Ik zou het niet afstraffen want ze lijkt echt bang te zijn. Als het kan, zou ik haar door vreemden helemaal niet meer aan laten halen. Daarna kan je eens met stapjes gaan beginnen. Dat een vreemde eerst alleen aan zn hand laat ruiken, dus niet aanhalen. Mijn hond schrikt altijd als mensen haar ineens aanhalen, dan duikt ze in elkaar. Maar als ze eerst aan je hand ruikt, vindt ze het daarna wel goed. Een vreemde moet min of meer 'toestemming' vragen.