Identiteitscrisis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Identiteitscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:10

Hallo,

Mijn mooie Sheltie Bobbie is ondertussen alweer 12 jaar.
Al voor zijn eerst levensjaar was afgelopen werd hij van zijn mannelijkheid ontdaan. Erna heeft hij de dierenarts niet meer aardig gevonden. (Oké, na de 1e vacinatie al niet meer, maar dat terzijde). Sinds hij is volgroeit heeft een een mooie, pluizige vacht en een klein koppie. Men ziet hem als schattig, zo schattig dat hij in de loop van de jaren steeds weer als teefje wordt gezien, zelf na het noemen van zijn naam.
En nu, nu is hij helemaal in de war. Hij is erin gaan geloven wat mensen altijd zeiden; 'Wat is ZE schattig.' 'Hoe heet ZE.'
Hij plast sinds gister niet de hele tijd meer stoer met zijn poot omhoog. Nee. Hij plast als een vrouwtje, op 4 poten.

Wat moet ik hiermee aan? Mijn hond heeft waarschijnlijk een identiteitscrisis.

Afbeelding
Mijn stoere knul is erin gaan geloven, dat hij een vrouwtje is ;(

troi

Re: Identiteitscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:07

Onze reu ging dat doen toen hij erge last van zijn heupen kreeg en hij dus de zijwaartse beweging niet goed meer kon maken.. Wel een serieus signaal hoor!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:30

Wat troi zegt, honden doen dat vaak niet zomaar, zeker op die leeftijd zou ik daar goed naar kijken (mocht dat nog niet gebeurd zijn).
Voor de rest ziet HIJ ;) er uit als een super leuke/lieve hond :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:43

troi schreef:
Onze reu ging dat doen toen hij erge last van zijn heupen kreeg en hij dus de zijwaartse beweging niet goed meer kon maken.. Wel een serieus signaal hoor!

Mijn vorige reu ook...

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:45

Mijn teefje doet hetzelfde, maar dan met d'r poot omhoog!
Haha, ik heb er verder geen verstand van, maar misschien eens opzoeken of het een serieus signaal is of niet..

Knappe hond btw :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:47

Ondanks de humor in je post toch tijd voor een DA-bezoekje denk ik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:07

Bedankt voor de reacties :)

Bobbie heeft vandaag weer de hele tijd met z'n pootje omhoog geplast :)
Aangezien ik 15 ben ga ik niet over de dierenarts, maar mijn ouders. Hij lijkt verder geen pijn te hebben of er last van, maar ga het zeker in de gaten houden. Mocht het erger worden kunnen we dat altijd aankaarten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:26

Gaat hij nog wel gemakkelijk en soepel zitten? Dat ws namelijk het tweede waar onze reu moeite mee kreeg. Wel subtiel trouwens, het was een gehoorzaam dier dus hij ging wel zitten, maar je zag dat hij het niet meer prettig vond dus vroegen we het niet meer.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:29

Ondanks dat je inderdaad even goed moet uitsluiten of het niks medisch is, zie je dit gedrag vaker bij gecastreerde reutjes hoor. Mijn reutje is dit gedrag gaan vertonen vanaf dat hij gecastreerd is (hij was toen bijna 2 jaar, ondertussen is hij bijna 7 jaar). Over het algemeen plast hij telkens met zijn pootje omhoog, maar soms als hij (volgens mij) heel erg moet of er is bv. geen boom of wat dan ook aanwezig waar hij zijn poot tegen kan optillen, neemt hij zich de moeite er niet voor en plast hij gewoon op 4 poten zeg maar haha.. Heupen heeft de mijne, voor zover we weten, nog nooit last van gehad. Dit wordt altijd goed onderzocht door de DA (kruising herder/bouvier, dus ben altijd bang dat hij HD ontwikkeld omdat het in beide rassen voorkomt) en ook al foto's laten maken voor onze eigen geruststelling.
Maar als jouw reutje dit nu 'opeens' is gaan doen, is het wel raar na al die jaren van 'normaal pootje optillen' en zou ik het zeker even goed in de gaten houden en met je ouders overleggen dat dit 'abnormaal' is..

Kan, aangezien de leeftijd, dus ook gewoon een vorm van 'makkelijk doen' zijn omdat hij misschien erg moet en zijn plas niet meer goed kan ophouden.
Maar ook juist vanwege de leeftijd inderdaad een 'teken van' zijn, dat hij misschien last van zijn gewrichten of wat dan ook heeft.
Even goed in de gaten houden, en ook even kijken of je eventueel (niet alle dieren tonen dat even goed) pijnsignalen ziet op het moment dat hij plast

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:32

Kan inderdaad ook van een hele volle blaas zijn, was namelijk bijvoorbeeld bij het middaguitlaten, nadat hij een uurtje of 6/7 niet uit was geweest (zou wel eerder willen uitlaten, maar ja, iedereen werkt of zit op school)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:40

Alleen de dominante reu mag met z'n poot omhoog plassen, in een roedel. En aangezien er vrij weinig roedels zijn in NL, voelen de meeste reuen zich de alfa, bij gebrek aan concurrentie die 'm wel even anders leert, en piesen ze dus allemaal op 3 poten.
Het kan dus net zo goed een teken zijn dat-ie zich niet zo vreselijk dominant meer voelt, nu hij wat ouder wordt. Naast wat strammer worden...
Of misschien is die irritante buurhond weg, zodat-ie niet meer over iedere plas heen hoeft te piesen. En waarom zou je dan moeilijk doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:08

Bobbie is totaal niet dominant, hij is heel onderdanig en vriendelijk naar honden.
Maar misschien is er toch een hond weg oid hier de buurt, dat zou ik niet weten :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:13

Zo is mijn teefje net een vent, die piest altijd met een poot omhoog :+

Knappe hond heb je.