Vraag over zieke maine coon.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

Vraag over zieke maine coon.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:38

Hoihoi Bokkers,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de symptomen herkennen of die ervaring hebben met een MRI/CT van hun kat.

Flinn is een bijna 10 maanden oude coon. Hij heeft vanaf zijn geboorte en sinds hij hier woont altijd een kop gehad die wat schudde. Overleg gehad met de Da en de fokker. De fokker is trouwens zeer betrokken en denkt en helpt erg mee! Zwakke nekspieren, moest vanzelf overgaan. Af en aan was het wiebelen erg of minder erg. Na een tijdje bleek het ook niet minder te worden dus was het een evenwichts of neurologisch probleem. Weer overleg met de Da en de keuze was toen of helemaal laten uitpluizen en dan misschien een naam er op kunnen plakken, of het gewoon zo laten, hij heeft er immers geen last van en het was redelijk stabiel.

Afgelopen zondagmiddag heeft Flinn en kopstoot gehad tijdens het spelen. Hij is dan net een kleine bulldozer en zag onze andere coon niet staan. Hij is een paar seconden blijven liggen, was een halve minuut sloom, maar daarna was hij weer normaal. Heb nog met hem gespeeld en er was niks meer aan de hand. Dus niet braken, rare pupillen, vreemd lopen enz. Dinsdag avond werd hij erg sloom en heb ik direct een afspraak gemaakt bij de da. Woensdagochtend direct langs gegaan. Flinn liep alsof hij dronken was, reageerde niet goed op bepaalde neurologische test die de Da gedaan heeft, andere ook weer wel, hij was erg sloom en de Da concludeerde dat hij erg slecht ziet. Ze heeft hem vitamine B gegeven en nog iets voor de zenuwen. Ze vond het raar dat hij na 2,5 dag ineens last zou krijgen van een hersenschudding o.i.d. Ze vertrouwde het niet. Volgende dag moest ik met hem terug komen, bij de Da die meer verstand had van katten voor een herhaal prik vitamine B en een nieuwe check.

Deze Da maakte zich echt zorgen. Flinn was erg uitgedroogd, reageerde wel beter op de neurologische tests, maar bleef dronken lopen. Hij dacht aan nierproblemen, tia's, hersenvlies ontsteking enz. Hij benoemde het zo: De botsing kan een oorzaak zijn voor Flinn's gedrag, maar de botsing kan ook het gevolg zijn van iets anders. Hij dacht het laatste. Goed, pijnstilling er in, nog wat andere dingen (vocht enzo) en bloed afgenomen voor een grote bloedtest. Vrijdag de hele dag afgewacht op de uitslag, s ‘avonds gebeld door de Da.

Flinn had geen ontstekingsbeeld en bloedwaarden waren allemaal normaal. Hij had goed gereageerd op de pijnstilling en ik merkte dat hij zich weer slechter begon te voelen, dus direct voor het weekend extra metacam opgehaald. Zaterdag ging het slechter met Flinn, weer iets uitgedroogd, gebeld en een dubbele dosis metacam. Dit deed hem goed maar ik krijg hem alleen aan het drinken als ik er poezenmelk door doe of "slechte" wiskas zakjes haal voor extra vocht. Hij eet trouwens wel normaal. Het dronken lopen is er nog steeds. Hij heeft zaterdag een keer waterige diarree met bloed er door gehad, daarna was het weer normaal. De weekendDa vond dit niet zo raar omdat hij slecht kan over bepaald voer. Ik maak me er wel zorgen om omdat ik niks heb veranderd in zijn dieet. Flinn is in december nog ontwormd en hij wordt elk jaar ingeënt tegen van alles. De Da weet het niet meer en wil ons doorsturen naar Drachten voor een CT of MRI. Daar hoor ik morgen meer over. Nogmaals de symptomen op dit moment:

Pijn ---> pijnstilling helpt
Wiebelen/dronken lopen ---> blijft
Ontlasting ---> wisselt
Ogen ----> Slecht ziend
Uitdroging ---> op dit moment niet uitgedroogd
Bloedbeeld ---> alles netjes binnen de range

Hebben jullie een idee wat er met Flinn zou kunnen zijn en hebben jullie ervaring met het maken van een CT of MRI. Wat was de uitslag?

Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en bedankt voor het lezen :)

Een bezorgd baasje

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:54

Ik zou je dolgraag willen helpen maar ik zou het echt niet weten.
Wat ik wel zou adviseren, als je dat nog niet gedaan hebt, zet je bericht eens op kattenplaza.

Sneeuwmaan

Re: Vraag over zieke maine coon.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:14

Dat is een idee idd!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:30

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:33

Idd is zijn bloed gecontroleerd op dergelijke ziektes?

Ik moet wel zeggen dat ik wel ervaring heb met noren met een neurologische afwijking.
Een vriendin van me heeft een afstamming van een van mijn (ex-)katers, en die is ook als schuddekopje geboren, maar leeft naar mijn weten nog steeds.
Zelf heb ik van een andere kater (totaal andere lijnen) ook een kitten gehad met een waterhoofd, hij schud ook met zijn hoofd, maar dan anders, hij is atactisch, en dat uit zich in slechte controle over vooral achterpoten tijdens lopen, maar ook ziet hij minder goed, hij is inmiddels 7 ofzo, en nog kerngezond, maar wel een clown :)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:20

Hij is idd gecontroleerd op Fip en nog wat ziektes. Zelfs op de eigen kosten van de DA. Ook herken ik niet de Fip klachten die Bjorn had, gelukkig. Atactisch, ik ga het aan de Da vragen. Donderdag weer een afspraak.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:25

Ja atactisch kan een kat ook zijn, lijkt me dat als het neurologisch is, het door een kopstoot wel kan verergeren, de kat die ik gefokt heb, en nu bij mijn ouders woont, heeft dus een waterhoofd gehad, en daaraan is de atactischheid te wijten.
Hij heeft ook altijd een gevoelig bultje boven op zijn schedel gehad.
Rennen kan hij wel, maar heel erg slingerend. Wel is het altijd even erg geweest, dus er zijn geen pieken en dalen geweest. Kan goed zijn dat ie ooit gevallen is, maar nooit gezien. Maar wellicht als hij een flinke kopstoot zou krijgen, hij ook flink ontregeld zou zijn.
Veel sterkte in elk geval.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:40

Ik vang katten/kittens/hoogzwangere moederpoezen op voor een asiel en ik heb in 2006 een nest gehad wat kattenziekte heeft overleefd (dankzij tamiflu en contact met een USA DA) Ik had de medicijnen eigenlijk te laat...maar toch hebben ze het alle vijf gered (wel met dagelijkse infusen etc.) 1 van de kittens hield daaraan neurologische verschijnselen over, een licht "wevend" kopje, vooral bij inspanning. Verder nooit last van gehad- heb nog steeds contact met de vrouw waar ze geplaatst is met haar zusje.

En verder heb ik idd alleen maar ervaringen met neurologische verschijnselen icm FIP

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:44

iedereen bedankt voor jullie antwoord! Voor een waterhoofd zullen we zws een scan moeten maken toch?