Help Konijn ontiegelijk mager

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkeltje

Help Konijn ontiegelijk mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:22

Hoi,

Ik heb 2 konijnen.
Ze waren allebei altijd te dik daarom moest ik van de dierenarts ze op meer groen voer enz zetten.
en dan een klein beetje brokjes.
Maar nu is mijn ene konijn weer mooi op gewicht maar de ander is brood mager. Je voelt zijn botten.
Ik heb nu dus gelijk weer meer brok gegeven.
Als hij deze week niet een klein beetje begint aan te komen gaan we naar de dierenarts om te kijken of hij ziek is.
Maar wat denken jullie
Is hij ziek
kan hij niet tegen het groen voer.
Of iets anders??
Brand los alsjeblieft en helpp

gabyfedde

Re: Help Konijn ontiegelijk mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:23

Heeft hij onbeperkt hooi?

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:24

Misschien is er iets mis met zijn tanden, heeft mijn cavia ooit eens gehad en werd
toen ook broodmager.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:26

ja ze hebben onbeperkt hooi.
Dit zei mijn vader ook maar mama zei dat ze als ze te lang waren uit de mond kwamen dit was niet zo. Maar moet ik anders de tanden laten controleren door de dierenarts?

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:43

Goed dat je het op hebt gemerkt. Konijnen kunnen prima uit de voeten met vrijwel alleen hooi hoor, als je ze alleen maar brokjes zou geven zouden ze eigenlijk alle dagen van de week naar de McDonalds gaan, om even een vergelijking te leggen. Het is denk ik wel super belangrijk om zo snel mogelijk even naar de dierenarts te gaan en een echt goede gebitsinspectie te laten doen. Wil je konijn nog wel eten? Dat wil zeggen, heeft je konijn interesse in brokjes bijvoorbeeld, kauwt hij ze en spuugt ze dan weer uit of is hij (of zij?) echt 'algemeen ziek', dus sloom etc. Dat onderscheid is belangrijk om te maken, als ze wel willen eten maar het niet kunnen door een slecht gebit is de oorzaak vrij snel duidelijk. Succes ermee!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:47

jasmijnlove schreef:
ja ze hebben onbeperkt hooi.
Dit zei mijn vader ook maar mama zei dat ze als ze te lang waren uit de mond kwamen dit was niet zo. Maar moet ik anders de tanden laten controleren door de dierenarts?

Mijn konijn had ook lange tanden. Deze kwamen alleen niet uit zijn mond, maar groeiden in een krul naar binnen. We moesten dus heel vaak zijn tanden (laten) knippen..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:51

Er kan ook wat anders met het gebit mis zijn wat je niet ziet, zoals problemen met de kiezen. Dus het gebit laten controleren kan zeker nuttig zijn.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:52

koetje10 schreef:
Goed dat je het op hebt gemerkt. Konijnen kunnen prima uit de voeten met vrijwel alleen hooi hoor, als je ze alleen maar brokjes zou geven zouden ze eigenlijk alle dagen van de week naar de McDonalds gaan, om even een vergelijking te leggen. Het is denk ik wel super belangrijk om zo snel mogelijk even naar de dierenarts te gaan en een echt goede gebitsinspectie te laten doen. Wil je konijn nog wel eten? Dat wil zeggen, heeft je konijn interesse in brokjes bijvoorbeeld, kauwt hij ze en spuugt ze dan weer uit of is hij (of zij?) echt 'algemeen ziek', dus sloom etc. Dat onderscheid is belangrijk om te maken, als ze wel willen eten maar het niet kunnen door een slecht gebit is de oorzaak vrij snel duidelijk. Succes ermee!

Ja idd de dierenarts zei dat de brokjes eigenlijk waren voor konijnen vet te mesten zeg maar.
Toen ik de brokjes er neer legde at hij ze wel gewoon op wel langzaam terwijl ze normaal altijd uitgehongerd doen en snel er naartoe rennen ( al vanaf ik ze heb)
Maar ik kijk wel elke keer en kan ze ook zien vanaf mijn kamer maar zag hem gister wel vaak bij het eten s bakje zitten maar nu weinig.

Hij at als ik het goed onthouden heb gister wel een beetje wortel.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:52

Dus hij zal wel gewoon kunnen door eten ookal heeft hij last van zijn gebit??
Ga als papa en mama thuis zijn gelijk overleggen voor de dierenarts gebitcontrole

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:01

Gebitscontrole raad ik je zeker aan ! Vaak hebben ze haakjes op de kiezen, dit moet dan bijgevijld worden...

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:03

Een dierenarts kan die gewoon het gebit onder handen nemen dan ??

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:07

Ze kunnen zeker nog eten als ze last van het gebit hebben, maar ze eten minder en langzamer. Als jij kiespijn hebt zal je ook eerder kiezen voor de makkelijker eetbare dingen (vla ed, maar dat lijkt me voor een konijn niet echt handig ;) ), maar je blijft wel eten. Snap je? Wat je nu beschrijft klinkt wel alsof je konijn last heeft van zijn tanden. Dus zeker even naar de dierenarts, het liefst morgen al. Je kan proberen of ie wel sla en dergelijke wil eten?

Een dierenarts kan zeker wel wat doen, maar vaak moet hij dan wel slapen. Maar dat zal de DA je vast zelf het beste kunnen vertellen!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:12

koetje10 schreef:
Ze kunnen zeker nog eten als ze last van het gebit hebben, maar ze eten minder en langzamer. Als jij kiespijn hebt zal je ook eerder kiezen voor de makkelijker eetbare dingen (vla ed, maar dat lijkt me voor een konijn niet echt handig ;) ), maar je blijft wel eten. Snap je? Wat je nu beschrijft klinkt wel alsof je konijn last heeft van zijn tanden. Dus zeker even naar de dierenarts, het liefst morgen al. Je kan proberen of ie wel sla en dergelijke wil eten?

Een dierenarts kan zeker wel wat doen, maar vaak moet hij dan wel slapen. Maar dat zal de DA je vast zelf het beste kunnen vertellen!

o ja hihi dat klopt. Ja hij eet langzaam brokjes.
We hebben geen sla meer in huis...
Maar ik ga met mijn ouders regelen dat we voor morgen een afspraak bij de dierenarts hebben!!

Allemaal super bedankt voor de hulp.

Nog 1 vraag

Het is een buiten konijn maar nu hij zo mager is heeft hij amper vet om zich warm te houden.
Maakt dit niet uit of moet ik iets op gaan zoeken dat hij het warmer krijgt of wat??

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:44

Het konijn moet wel onder narcose als de dierenarts de kiezen moet bekijken

Misschien kun je de konijnen in de schuur zetten ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:47

ik knipte altijd zelf de tanden van mijn konijn.TS je ziet vanzelf als je in zijn mond kijkt hoe het met de voortanden zit....de kiesjes niet.Daar moet je voor naar de da.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:34

koetje10 schreef:

Dat klopt niet wat je zegt over dat brokken zoiets zou zijn als de McDonalds. Dat geldt alleen als je gemengd konijnenvoer geeft. Geef je bijvoorbeeld Science Selective of HopeFarms Supertrio, dat zijn goede brokken waar veel vezels in zitten (zeker de Science Selective is een aanrader voor konijnen die weinig hooi willen eten) en absoluut niet te vergelijken met al die andere rotzooi waar mais en andere troep in zit. Dat is idd ongezond.

Ik controleer elke dag of mijn konijnen eten, ze krijgen zowel SS als HF Supertrio. Met de SS controleer ik altijd of ze goed eten aangezien ze de SS onwijs lekker vinden. Het kan heel goed zijn dat er iets met de voortanden of kiezen is van je konijn en dus niet kan eten omdat het pijn doet. Soms lijkt het wel dat je konijn eet, maar blijft toch afvallen. dan zijn het vaak de kiezen. Het is dan belangrijk om echt zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan voordat je konijn echt besluit om te stoppen met eten, anders komen de darmen stil te liggen en dan gaat je konijn sowieso dood als je niets doet. Mijn dierenarts heeft een soort microscoop die ze in de bek kunnen doen om te kijken of de kiezen goed zijn.

WAt voor voer geef je je konijnen op dit moment verder?

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:14

Van die brokjes waar niks anders.bijin zit.
En hooi.
En worteltjes soms wat brood soms wat komkommer

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:21

Van welk merk zijn de brokjes? Ik zou brood niet geven, dat is niet zo goed voor konijnen. Met mate kan het wel. Qua groenten zou je verder kunnen uitbreiden, hier krijgen ze vanalles (andijvie, witlof, wortelloof, bospeen, radijsjes, paprika, bleekselderij)

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:17

Hoi allemaal,
Ontzettend bedankt voor alle informatie
Ik mama en flopsy ( konijn) zijn vandaag naar de da geweest.. hij is helemaal onderzocht en toch heeft de.Da besloten dat het beter was om hem inte laten slapen... dus is hij toen gelijk in zijn eeuwige slaap gegaan in mijn schoot. Hij viel in slaap terwijl ik hem aaide....
Hoop dat mijn andere konijn zich goed houd maar we moeten zien...

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:26

Oei, wat een verdrietig nieuws zeg. Sterkte!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:35

Ja we hebben hem net begraven in de tuin. Mar het was een hoopje boten met een dun vachtje. We hebben het goed gedaan ookal huilen we nu veel ...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:43

Dit klinkt misschien heel bot, maar dan ben je er toch veel te laat bij geweest. Een konijn vermagerd toch niet van de een op de andere dag? Had je er eerder niks anders aan gezien?

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:48

De da zei dat we optijd waren en het mager worden ging echt ontzetend snel. Maar de kans is groot dat hij wou eten waar het later wee ruitspugde omdat het niet lukte

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:57

Dat is vreemd, jullie waren toch niet op tijd? Het konijn is toch ingeslapen?

Heeft de DA overigens gezegd wat het konijn had?

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:22

Ja maar ze zei dat het niet te verwachten. Was dat et konijn zo mager werd. Omdat ze denkt de da al een tijd niet at maar niet erg afviel. En doordat de darmen het nu waarschijnlijk opgaven omdat de bacterien die moeten helpen wg waren.