Junior brok honden: calcium/fosfor verhouding?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Junior brok honden: calcium/fosfor verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:24

Hm, ik kom er maar niet uit....
Ik ben me meer aan het verdiepen in de voeding van honden, mede voor school. (maar ook omdat ik het gewoon erg interessant vind :) )
Alleen nu loop ik even vast en op internet word ik niet veel wijzer...
Dus is er een bokker die mij de juiste uitleg kan geven?

De calcium/fosfor verhouding moet ongeveer 1,2 : 1 zijn, zo hebben wij hem geleerd. Dit is voor een volwassen hond.
Maar hoe zit dit dan met pups en junior honden? Het lijkt me logisch dat de verhouding anders moet zijn, vanwege de groei van de botten etc.
Echter kan ik hier vrij weinig over vinden....

Blijft de hoeveelheid gelijk? Of wordt de hoeveelheid gewoon meer, maar blijft hiermee de verhouding ook gelijk?

Ben echt benieuwd of er hier iemand is die mij kan helpen, want ik kom er maar niet uit.....

Thanks!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:16

je moet zorgen dat de voeding 1.1% a 1.5% calcium bevat, zeker niet meer dan 2%
Honden van grote rassen hebben niet meer calcium nodig dan kleine rassen. Zij hebben exact dezelfde hoeveelheden calcium in hun onnatuurlijke voeding nodig. Met andere woorden: alle opgroeiende honden hebben hetzelfde dieet nodig, maar hoe groter de hond, hoe meer hij van het voer nodig heeft. Logisch ;)

dierenfan

Re: Junior brok honden: calcium/fosfor verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:35

bij zooplus staat er vaak bij hoeveel er in zit. Even rekenen en je weet of de verhoudingen hetzelfde zijn ;)

Echter ik zou er nooit vanuit gaan dat iedere hond even veel nodig heeft. Mijn boxer met spondylose in rug en nek heeft namelijk meer nodig dan mijn x lab die qua dat gezond is. Qua verhoudingen geef ik mijn boxer zeker 2x zoveel bot om het goed te doen dan mijn x lab en dan weegt hij nog 10 kg lichter.....
Dat is 1 van de gemakken van vers voeren en zelf samen stellen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:40

dierenfan, welke percentages voer jij dan? En wat voor invloed heeft het op de ontlasting? Ik voer mijn boxer met spondylose 51% bot als het goed bevleesd is, maar hoger dan dat moet ik niet gaan...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:03

Ben ik ook benieuwd naar dierenfan, ik voer 50% bot dus als jij je boxer 2x zoveel geeft als je andere hond krijgt de een of heel weinig of de ander echt heel erg veel...
Maar wat ik zei in mijn vorige post.. Een Sint Bernard heeft in vergelijking (!) niet meer nodig dan een chihuahua

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:06

Ik vermoed dat wat Es zegt in beginsel inderdaad waar is, dat een grote Molosser naar rato hetzelfde nodig heeft als een klein schoothondje. Qua percentages dus, alleen meer :) Zal het best zo zijn dat de ene hond het beter doet op wat meer bot als de ander, maar als we even vanuit de proodierentheorie kijken bevat elke kip dezelfde hoeveelheid bot, en van die kip eet zowel een jonge hond als een volwassen exemplaar :)

Let wel, ik ben geen voedingsdeskundige en voer zelf vanuit praktische overwegingen KVV. Dit is enkel wat ik denk dat logisch is :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:09

Neej je gaat door voor de koelkast :D zal vanmiddag even een stuk opzoeken over calcium :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:35

Hm, maar eigenlijk bedoel ik dat niet.
Het gaat mij er om of een jonge hond extra calcium en fosfor nodig heeft, voor de opbouw van de botten.
Een jonge hond eet minder dan een volwassen hond, dus dan zou het logisch zijn dat hij ook minder calcium en fosfor binnen krijgt. In verhouding met zijn lichaam is dit echter hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:02

Het ligt er imo erg aan wát voor calcium. Als het een natuurlijke bron is, zoals vlees of melk, poept een hond het overschot gewoon weer uit, zit het in brok, dan komt het uit een niet natuurlijke bron en wordt het niet uitgepoept, blijft in het lichaam zitten, en zorgt voor spier- en gewrichtsproblemen.

Nu een antwoord. Imo heeft een jonge hond voor het opgroeien vooral (dierlijk) eiwit nodig, en vetten. De hoeveelheid calcium die een hond nodig heeft, blijft ongeveer zijn hele leven lang gelijk. Maar het is neit alleen calcium, idd ook fosfor én magnesium. Van die drie moet de verhouding altijd kloppen, anders wordt de calcium niet opgenomen.
Wat je heel goed aan jonge honden kunt voeren, is een combinatie van verschillende soorten prooidieren, aangevuld met pens (ivm perfecte verhoudingen C/F/M) en je kunt rauwe volle melk geven, liefst met de room er nog op. Niet gesteriliseerd of gepasteuriseerd, want dan nemen ze de calcium niet meer op, die is dan veranderd in een variant die veel minder opneembaar is. Niet bang zijn voor vetten, vet eten is slecht vor een mens, voor een hond niet, voor een hond zijn het perfecte bouwstoffen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 13:23

Op school hebben wij het tot nu toe alleen gehad over droogvoer (dus brokken). Het voeren van vers vlees etc. hebben we nog niet behandeld. (het All Meat Syndrome wel, maar dat staat hier even los van)

Dankjewel voor je reactie Yamcha! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:27

Ik persoonlijk vind het met brokken te lastig, omdat ik onmogelijk kan nagaan wat er nu precies in zit.

Graag gedaan :)