Welke KVV(eliminatiedieet) voor hond? Let op: Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liejn

Welke KVV(eliminatiedieet) voor hond? Let op: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 22:50

naar aanleiding van mijn andere topic: [BB] Ten einde raad; 2jarige eng. staff x Rottweiler

Welk merk KVV raden jullie mij aan als eliminatiedieet?
Belangrijke punten voor mij zijn:

- Leverbaar aan huis/ af te halen in de buurt (Ottenburg, Belgie)
- Toch wel de kosten (ben wel van plan vriezer aan te schaffen voor grotere levering= goedkoper/KG)
- Compleet voer

Kies bewust niet voor BARF omdat wij niet de tijd/gelegenheid hebben om alles zelf aan stukken te hakken; vandaar KVV..

Wijslander

Re: Welke KVV(eliminatiedieet) voor hond? Let op: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:58

Alsjeblieft: http://www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/terms.html

Wat héél, héél belangrijk is, is dat je een kvv kiest die:

- geen granen/rijst bevat
- geen groentes bevat
- geen kunstmatige toevoegingen bevat
- uitsluitend op basis van 1 diersoort samengesteld is.

Anders heeft je eliminatiedieet totaal geen nut!

Een merk van deze site dat mij goed bevallen is EN geschikt voor een eliminatiedieet is Tinlo Barf menu. Hiervan kun je de versie 'eend' nemen, de rest is ongeschikt voor eliminatie. Ook Haaksbarf heeft varianten geschikt voor eliminatie, maar dan 'paard' en 'konijn'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:01

Ik voer ook tinlo. Goed merk! Bij Caroba brengen ze het gratis thuis als je voor minimaal 25 euro besteld, en volgens mij ook in belgië.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:03

Sonja89 schreef:
Alsjeblieft: http://www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/terms.html

Wat héél, héél belangrijk is, is dat je een kvv kiest die:

- geen granen/rijst bevat
- geen groentes bevat
- geen kunstmatige toevoegingen bevat
- uitsluitend op basis van 1 diersoort samengesteld is.

Anders heeft je eliminatiedieet totaal geen nut!

Een merk van deze site dat mij goed bevallen is EN geschikt voor een eliminatiedieet is Tinlo Barf menu. Hiervan kun je de versie 'eend' nemen, de rest is ongeschikt voor eliminatie. Ook Haaksbarf heeft varianten geschikt voor eliminatie, maar dan 'paard' en 'konijn'.

Toevoeging, ook nog eens 1 diersoort die de hond nog nooit eerder heeft gegeten.

Eend wordt tegenwoordig ook nogal eens in commerciele diervoeders gestopt, dus ook kans dat hond dat al eens gegeten heeft.
Konijn en paard idem.

Geit is safere optie, struisvogel ook.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 07:22

Klopt inderdaad, een diersoort die de hond niet eerder gegeten heeft.

Voor geit zou ik dan weer nooit kiezen, levert bij veel allergiehondjes jeuk op. Bovendien bestaat er -voor zover ik weet- geen kvv op basis van geit (struisvogel ook niet).

Konijn wordt juist vaak ingezet bij eliminatie, zo ook door mij en dat bij een hond die bij de vorige eigenaar tig verschillende broksoorten heeft gekregen. Voor ons heeft konijn goed gewerkt!

Uiteindelijk is de eerste diersoort toch een gok, net als wanneer je later andere diersoorten gaat toevoegen. Daarom gewoon 1 soort kiezen en beginnen, mocht de jeuk blijven, dan begin je opnieuw met een andere.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:13

Sonja89 schreef:
Klopt inderdaad, een diersoort die de hond niet eerder gegeten heeft.

Voor geit zou ik dan weer nooit kiezen, levert bij veel allergiehondjes jeuk op. Bovendien bestaat er -voor zover ik weet- geen kvv op basis van geit (struisvogel ook niet).

Konijn wordt juist vaak ingezet bij eliminatie, zo ook door mij en dat bij een hond die bij de vorige eigenaar tig verschillende broksoorten heeft gekregen. Voor ons heeft konijn goed gewerkt!

Uiteindelijk is de eerste diersoort toch een gok, net als wanneer je later andere diersoorten gaat toevoegen. Daarom gewoon 1 soort kiezen en beginnen, mocht de jeuk blijven, dan begin je opnieuw met een andere.

Ik heb hier zelf een eliminatiedieet gestart op kvv van geit (van naturis) om kip, rund en gluten uit te sluiten. Inmiddels hebben we dit uitgebreid naar lam en hert.

Het lijkt er bij onze hond nu op dat hij gevoelig is voor rund of veel pens (Ik had hem namelijk gedroogde pens van lam gegeven en daar krijgt hij op ten duur wel jeuk van, terwijl hij van gedroogd lamsspiervlees geen jeuk krijgt. Het vrouwtje waar ik mijn voer haal vertelde dat fabrikanten ook nog wel eens runderpens door de lamspens heen willen doen)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:17

annepaardoes, wat je zegt kan goed kloppen, pens moet namelijk apart geëlimineerd worden. Het kan dus zijn dat een hond wel tegen lamsvlees en lamshart/nier/lever kan, maar niet tegen pens.

Het nadeel van kvv is inderdaad dat je het risico loopt dat fabrikanten er wel eens iets anders doorheen gooien dan op de verpakking staat en als dat dan net iets is waar je hond niet tegen kan...

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:42

Je kan ook kijken naar All Animal, en dan de varianten konijn of eend. Wordt door mijn honden erg graag gegeten. Verder is zoals Sonja al aangaf Tinlo ook erg goed. Verder heb je nog www.degomeat.nl is wat minder bekend maar wellicht ook een optie. Ze hebben daar bijvoorbeeld 1kg gemalen konijn (65% vlees, 20%bot en 15% orgaan) voor 3.50.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:37

heb eens berekend.. (grofweg) het verschil tussen z/d en naturis geit..

ZD komt uit op ongeveer 2,80 per dag.. (berekend ahv zak van 13 kg, 350gr/dag)
naturis geit compleet komt uit op ongeveer 1,87 per dag(berekend ahv 3,95 per kg -5%(grotere afname), 500gr/dag)

de aanschaf/het verbruik van de benodigde vriezer is dan nog niet meegeteld maar tot zo ver is een kvv eliminatiedieet dus zeker goedkoper..

ben nu dus op zoek naar een vriezertje die bij ons in de berging kan staan..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 07:13

Goed dat je ernaar aan het kijken bent. Had je, als ZD goedkoper bleek te zijn, om die reden dan toch voor brok gekozen?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 10:10

als de z/d goedkoper bleek te zijn niet.. als kvv duurder bleek te zijn wel.. als je begrijpt wat ik bedoel..

heb veel voor mn beestje over maar ik vind voeren voor bijna 3euro per dag echt heel veel.. eerlijk waar: zoveel eet ik zelf niet eens!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:21

Kijk eens op mijn site. Ik lever dan wel niet in Belgie, maar er staan heel veel merken kvv op welke ook een eliminatie dieet aanbieden. Dan kun je jezelf erin verdiepen en kijken via de site van de fabrikant of dat merk ook een verkooppunt bij jou in de buurt heeft.