Je fret levende ratten voeren??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Je fret levende ratten voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:50

Ik kwam een advertentie tegen waarbij jonge voeder ratjes voor fretten aan werden geboden omdat van de betreffende persoon de fretten waren overleden en vroeg mij af, worden er wel vaker levende ratjes gevoerd aan fretten?
Ik heb zelf jarenlang 2 fretten gehad maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die zijn fret ratten voert... :?
Je hebt speciaal frettenvoer op de markt waar alle voedingsstoffen die ze nodig hebben inzitten, dan al niet aangevuld met wat vlees maar levende ratten...
Is er iemand bekend met het geven van levende ratten aan zijn fret(ten)?
Laatst bijgewerkt door RianneH op 30-01-13 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP aangepast ivm het bespreken van advertentie

Pluttersput

Re: Je fret levende ratten voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:57

Ratten weet ik niet, maar een vroegere vriend van mij kende iemand die fretjes voor de jacht hield. Daar gooide hij zo af en toe levende kippen naar binnen die de fretten dan vingen, afslachtten en opvraten. Niet mijn manier van doen, maar ach, slangen voert men soms ook levende prooi, toch?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:00

Ja dat is waar, slangen voer je ook levend maar dat is vaak omdat het niet anders kan.
Een Boa kan je meestal zonder problemen "pre-killed" geven, wat ook veiliger is voor je slang want anders zou de rat, muis of konijn je slang kunnen verwonden.
Maar een Python eet vaak geen pre-killed voedsel dus kan het niet anders je Python levend voedsel te geven.
Daarbij dood een slang zijn prooi razend snel, zo snel dat de prooi het soms niet eens door heeft.
Is dat met een fret ook zo?

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:02

Ik hoor wel vaak dat er kuikentjes of muisjes worden gevoerd aan fretten, maar van levende ratten heb ik nog nooit gehoord. Vind t eigenlijk ook best wel gek eigenlijk.
Mijn fret krijgt gewoon totally ferret, en doet het hier perfect op. Hier zit alles in.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:05

ik zie nergens in de advertentie dat hij/zij ze levend voert?

ik fok zelf muizen voor voer maar die gaan eerst dood hoor voor ik ze opvoer ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:13

Fretten doden meestal redelijk snel (happen zo vast dat nekje gebroken wordt)
Ik weet wel dat ze het moeten leren eten (vaak vinden ze het leuk om te doden,maar doen er verder niks mee)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:17

Hmm, ga mijn katten ook geen levende muizen of kuikens voeren.
Als ze die willen hebben, moeten ze die zelf maar buiten gaan vangen.
Dan wel ze zouden ze dood voorgeschoteld krijgen.

Als ik een fret zou hebben idem.

Gewoon dierenwinkel voer en geen levende have voor mijn huisdieren (oke allicht een keer een voermijt of zo).

(kleine bijkomstigheid, heb jaren ratten als huisdieren gehad, vind ze fantastisch, die zou ik dus echt niet levend
aan mijn fret (die ik niet heb) voeren)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:02

Ik zou het niet doen, tenzij ze het als jonge dieren van hun moeder hebben geleerd. De huis tuin en keuken fret heeft niet geleerd hoe ze een prooi moeten doden. Het prooidier zal dus eerst een lange lijdensweg hebben. En vaak moeten fretten zelfs worden geleerd om rauw vlees te eten. (Duurde hier lang voordat ze muizen begon te eten).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:12

Hoe maak je ze dan dood Van?
Heb je daar geen etische bezwaren tegen om het even zo te vragen? :P

Ik voer wel vries-kuikens maar levend zou ik niet kunnen.
Echter hetgeen ze buiten vangen en eten heb ik dan weer geen moeite mee.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:25

Chaos schreef:
Hoe maak je ze dan dood Van?
Heb je daar geen etische bezwaren tegen om het even zo te vragen? :P

strekken(pen/potlood in de nek en een ruk aan de staart geven, zo breek je de nek) of simpel weg een tik geven
ethische bezwaren, nee absoluut niet, mijn muizen hebben een veel beter leven gehad dan de diepvries muizen die je in de winkel kan kopen
maar ik ben dan ook iemand die het liefst ook dieren om zelf op te eten zou willen houden maar daar is geen ruimte voor

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:44

Ik vind het van de gekke dat er enorme ophef wordt gemaakt over het voeren van levende kuikens aan katten en levende kittens aan slangen, dat er dan rustig gekletst wordt over het voeren van levende rittens aan fretten.

Ik ben sowieso fel tegen het voeren van levende have aan alle in gevangenschap gehouden dieren, met name huisdieren. Er is genoeg gebalanceerd voedsel beschikbaar, waarom dan een ander dier door een hel laten gaan voor een pleziertje van een ander dier. Ik heb ook geen respect voor de mensen die dit doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:48

En wat denk je wat er met het 'vlees' in uitgebalanceerd voer is gebeurd ....?
Juist ja....
Als je zelf het dier niet doodt, doet iemand anders het voor je. (en nee, in de industrie gaat dat niet echt heel diervriendelijk)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:36

Agossie schreef:
Ik vind het van de gekke dat er enorme ophef wordt gemaakt over het voeren van levende kuikens aan katten en levende kittens aan slangen, dat er dan rustig gekletst wordt over het voeren van levende rittens aan fretten.

Ik ben sowieso fel tegen het voeren van levende have aan alle in gevangenschap gehouden dieren, met name huisdieren. Er is genoeg gebalanceerd voedsel beschikbaar, waarom dan een ander dier door een hel laten gaan voor een pleziertje van een ander dier. Ik heb ook geen respect voor de mensen die dit doen.

Kittens aan slangen dat gebeurd bijna niet hoor, er loopt misschien wel een gek hier en daar rond die dat doen maar ik heb zelf een grote Boa Constrictor gehad en zat toen ook op een reptielen forum en daar was niemand te vinden die kittens aan hun reptielen gaf.
Daarbij ontstaat dan natuurlijk ook altijd de discussie waarom wel een konijn en geen kat, wat is het verschil?
Je kan er wel op tegen zijn om levend te voeren maar soms kan het niet anders, een Boa kan je over het algemeen pre-killed geven maar een Python trapt daar niet in, die moet de warmte en de beweging "zien" om aan te vallen.
En dat door een hel gaan valt wel mee, de slang strikes (binnen een 100ste van een seconde) en knijpt dan in 2 sec al het leven uit de rat.
Ik gaf pre-killed omdat ik het een naar gezicht vond maar de diepvries ratten die ik haalde waren met zijn 100de tegelijk vergast, die beesten worden letterlijk in een kist gepropt en aan het gas gelegd, die doorstaan heel wat meer pijn en angst dan dat hij in 1 keer word gegrepen door een slang.

Ik heb opzich niet echt een mening over het voeren van levende ratjes aan een fret, ik weet dan ook totaal niet hoe een fret zo'n beestje dood maakt... Doet hij dat in 1 keer, of speelt hij er eerst nog mee?
Het lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor het karakter van de fret, lijkt me toch dat je een beetje het oerinstinct naar boven haalt als je levende dieren gaat voeren en dat je fret eerder ook jou zal bijten.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:41

Ok... ik heb het even opgezocht op youtube, ik zal de filmpjes hier niet plaatsen maar ik kan zeggen dat een fret ook heel snel een einde aan het leven van een rat kan maken.
Ik denk gemiddeld 3 seconde en dan is het wel gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:45

senna21 schreef:
En wat denk je wat er met het 'vlees' in uitgebalanceerd voer is gebeurd ....?
Juist ja....
Als je zelf het dier niet doodt, doet iemand anders het voor je. (en nee, in de industrie gaat dat niet echt heel diervriendelijk)

Voor zover er al "vlees" in zit...
Want met als met honden- en kattenbrokjes, zit er ook in frettenbrok vooral een hoop troep en juist erg weinig vlees.
En het vlees dát er al in zit, is vaak 't slechtste (goedkoopste) dat de fabriek maar kon krijgen.

Zit nu ook even op de achterkant van een zak frettenvoer te kijken... Zit niet eens "vlees" in.
Alleen vlees meel.

Ik ben wel vóór verse voeding (voor ieder dier).
Maar niet perse levende prooi. Liever een clean kill voordat je 't aan de fret geeft.
Want niet iedere fret (zeker niet als ze 't nog niet gewend zijn) is daar handig in.

Er zijn wel mensen die hun eigen muizen kweken als voer voor o.a. hun fretten.
Die muizen hebben in hun korte leventje dan toch wél een stuker mooier/beter leven gehad, dan de kippen uit het "pluimveemeel" dat verwerkt zit in de "uitgebalanceerde frettenvoeding". ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:59

Arrabel schreef:
Agossie schreef:

Kittens aan slangen dat gebeurd bijna niet hoor, er loopt misschien wel een gek hier en daar rond die dat doen maar ik heb zelf een grote Boa Constrictor gehad en zat toen ook op een reptielen forum en daar was niemand te vinden die kittens aan hun reptielen gaf.
Daarbij ontstaat dan natuurlijk ook altijd de discussie waarom wel een konijn en geen kat, wat is het verschil?
Je kan er wel op tegen zijn om levend te voeren maar soms kan het niet anders, een Boa kan je over het algemeen pre-killed geven maar een Python trapt daar niet in, die moet de warmte en de beweging "zien" om aan te vallen.
En dat door een hel gaan valt wel mee, de slang strikes (binnen een 100ste van een seconde) en knijpt dan in 2 sec al het leven uit de rat.
Ik gaf pre-killed omdat ik het een naar gezicht vond maar de diepvries ratten die ik haalde waren met zijn 100de tegelijk vergast, die beesten worden letterlijk in een kist gepropt en aan het gas gelegd, die doorstaan heel wat meer pijn en angst dan dat hij in 1 keer word gegrepen door een slang.

Ik heb opzich niet echt een mening over het voeren van levende ratjes aan een fret, ik weet dan ook totaal niet hoe een fret zo'n beestje dood maakt... Doet hij dat in 1 keer, of speelt hij er eerst nog mee?
Het lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor het karakter van de fret, lijkt me toch dat je een beetje het oerinstinct naar boven haalt als je levende dieren gaat voeren en dat je fret eerder ook jou zal bijten.

een konijn is een prooidier, en een kat een roofdier, lichtjes raar om een roofdier een roofdier te voeren (wat ze in het wild normaal niet zouden doen)
maargoed, dat is een aparte discussie.

een fret dood vrij vlug, die beestjes happen direct vast (en een fret heeft erg veel kracht in die kaken) en draait dan min of meer rond zoals een krokodil.
Meestal is het nekje direct gebroken, anders wordt het diertje binnen een paar secondjes verstikt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:24

Roofdieren eten ook gewoon roofdieren hoor, een prooidier staat helemaal onderaan de voedselpiramide, maar alle dieren middenin zijn zowel roofdier als prooidier...
Een kat zou in het wild ook gewoon opgegeten worden door een slang, dus snap niet eat daar vreemd aan is.

Dat wij katten chattig vinden en zien als huisdier en het daarom zielig vinden is een tweede, maar dat is ouur onze eigen visie. Iemand die altijd muizen heeft gehouden vind het misschien zielig om muizen te voeren. Iemand uit china eet tenslotte ook hond, terwijl wij het afschuwelijk vinden.. Kwestie van je eigen cultuur...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:32

Mocht je hem ooit ratten willem voeren, begin dan met dode ratten/muizen! Veel fretten moeten het leren eten omdat ze zo gewend zijn aan brok. Beste is om te beginnen met pinkys (de jonge, roze muizen en ratten) en zo naar steeds groter te stappen.

Zodra hij dode volwassen ratten eet, dan kan je hem een levende voeren. De meeste weten niet eens wat ze met een dode rat aan moeten, laat staan een levende!

Bij Frummel (mijn fret) duurde het een 2 dagen voordat ze pinkys begon te eten, volwassen muizen eet ze nog steeds niet.