Kat in de tuin laten met mooi weer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Martine123

Kat in de tuin laten met mooi weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:06

Dag Bokkers!

Ik heb enige tijd geleden een katertje van 4 maanden oud gekocht (nu 5 maanden). De vorige eigenaren zeiden dat het echt een binnenkat was en ik durf hem eigenlijk niet goed hier naar buiten te laten (hoop "halve zwerfkatten" in de buurt, drukke weg, en meneer kan het niet goed met andere katten vinden).
Nu is nog niet zo'n goed weer, maar als het straks mooier weer wordt, dan is het wel de bedoeling dat de deur bij ons kan open staan (ook het raam), zonder dat meneer kwijt is. Nu wil ik binnenkort in ieder geval eens met een tuigje gaan wandelen, kijken hoe dat aanslaat, maar ik vraag me af hoe andere mensen dit doen. Ik neem aan dat niet iedereen die een binnenkat heeft de deuren en ramen het hele jaar potdicht houdt.

Nu zag ik in de dierenwinkel ook een soort "aanleglijn" is zoiets geschikt om een kat in de tuin te laten rondlopen?

superwoman

Re: Kat in de tuin laten met mooi weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:08

een tuigje is meestal geen succes of je moet er echt mee trainen en hopen dat je kat het accepteerd.
Een katteren vind ik een beter idee. Veilig en toch buiten.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:11

Ren heb ik ook een zitten denken, maar dan zou ik hem verplicht in dat ren moeten doen.. (en we hebben alleen stenen en struiken etc. niet echt iets waar we dat ren in vast kunnen zetten).

Het gaat er mij voor een groot deel om dat we binnen gewoon wat dingen open kunnen laten staan zonder dat meneer foetsie is..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:12

Ik heb drie katers. Ze zijn allemaal aan een tuigje gewend. Was een kwestie van omdoen en gaan met die banaan :P Ze vonden het geweldig! Het is alleen niet zo dat ik ze alleen aan een tuigje ergens aan vast zou maken. Ze kunnen er namelijk wel uit komen met een hoop gewurm of ze kunnen zichzelf erin ophangen als ze gaan klooien en je bent er niet bij. Dus gewoon ermee wandelen is wel een optie maar zou ze er nooit alleen met laten.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:13

Ik heb mijn katten wel aan de buitenwereld laten wennen door middel van een tuigje.
De ene kat accepteert het sneller dan de ander.
Ik deed ze eerst aan een tuigje en een lang touw eraan en hield ze dan vast. Gewoon er achter aan blijven lopen terwijl je het touw vasthoud.
Iedere dag even oefenen, of een paar x per week en oplaatst liet ik een touwtje aan het tuigje hangen en liet ik ze loslopen in de tuin.
Gewoon zo steeds een beetje meer vrijheid geven, je merkt vanzelf wel hoe snel je kunt gaan.

Ik zou ze persoonlijk ook niet vastbinden. Dat kan een boel paniek opleveren, vooral ook als er iets onbekends zoals bijvoorbeeld een vrachtwagen langskomt, waarvoor ze weg willen rennen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:13

Als het echt een binnenkat is zal hij uit zichzelf veel binnen zijn. Ik heb 2 exkaters van nu 9 maanden, het werd al vrij snel duidelijk dat de ene echt een buitenkat is (continue naar buiten willen, janken voor de deur) en de ander vond het allemaal wel best. Ik heb ze vanaf kleins af aan aan een tuigje in de voortuin gehad en nadat ze gecastreerd waren met 6mnd mochten ze naar buiten. En wat ik al dacht klopt, de ene is echt een avonturier en is echt overal te vinden, en de ander blijft dichtbij huis en is heel veel binnen.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:14

Martine123 schreef:
Ren heb ik ook een zitten denken, maar dan zou ik hem verplicht in dat ren moeten doen.. (en we hebben alleen stenen en struiken etc. niet echt iets waar we dat ren in vast kunnen zetten).

Het gaat er mij voor een groot deel om dat we binnen gewoon wat dingen open kunnen laten staan zonder dat meneer foetsie is..

Dan dus binnen houden en horren voor de ramen.

Maar er is niks mis met een (grote) ren. Zorg voor een schuilmogelijkheid ivm regen en zorg voor schaduw in de zomer.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:14

Kattenren is een heel goed idee. Ik heb een binnenkat en die heeft eerst 5 jaar samen met mij op een flat gewoond en daarna ging ik samenwonen in ons huis. Dat was in oktober, dat voorjaar heb ik heel voorzichtig de tuin geintroduceerd en ik heb gelukkig een enorm watje (watjes eigenlijk, maar Joep is er niet meer) wat niet beseft dat de wereld groter is dan de tuin. Dus ik kan prima de schuifpui open laten staan in de zomer. De ramen kunnen ook, al zet ik die niet wagenwijd open als ze in de buurt is. Voor je ramen kan je ook horren overwegen.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:19

Dankjullie allemaal voor de reacties!
Ik was vanplan om hem deze week aan een tuigje te laten wennen (het weer wordt nu hopelijk ook langzaam aan beter). Dan kijk ik gewoon wat hij ervan vindt. Ik ben doodsbang dat hij wegschiet en gaat knokken met die andere katten hier in de buurt (die niet gecastreert en niet ingeënt zijn..) maar ik zou hem ook zeker niet alleen laten met zo'n tuigje aan hoor!

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:21

Ik heb mijn tuin afgezet door gaas boven op de schutting te doen, dat is dan in een hoek zeg maar. op deze manier is er bij mij geen vreemde kat meer in de tuin gekomen en die van mij kunnen er niet meer uit.
Ik heb horen voor de ramen van hout gemaakt, aan de buitenkant zit horgaas, aan de binnenkant kippegaas ( kleinste vierkantjes).
Ook heb ik aan mijn huis een soort van veranda gemaakt en dicht gemaakt met gaas.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:21

Hoe lang heb je hem nu thuis, met ongeveer 6 weken weten ze inmiddels wel wat hun huis is. Ik was ook altijd bang dat die van mij er vandoor zouden gaan als ze de kans kregen, maar hebben ze nooit gedaan. Het is toch wel spannend en ze zijn nog best onder de indruk van alles.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:28

Mijn vorige katten waren ook gewend aan een tuigje, ging prima. Toen ze een jaar of 15 waren werd de neiging om over de schutting te springen minder en mochten ze los. Vorig jaar zijn ze overleden en hebben we 2 andere binnenkatten aangeschaft. Alleen deze waren al volwassen, tuigje vonden ze niet ok.
Ik wil dit voorjaar een stroomdraad rondom de schutting leggen zodat ze alsnog los in de tuin kunnen. Maar daar moet je tuin zich wel voor lenen natuurlijk.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:42

Ik heb eerst met de kat die we nu hebben aan een tuigje rondgelopen, en nu loopt ze gewoon los. Ze is wel avontuurlijk en gaat onze tuin ook uit. (Bij de buren in huis, gelukkig vinden ze dat niet erg) Maar ze is eigenlijk nooit langer dan een paar uur weg!
Onze andere katten hebben we ook eerst aan een tuigje gehad, op één na, die is hier geboren en ging met de ouders mee op pad haha :)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 21:03

Ik denk dat ik dan maar gewoon eens met hem ga wandelen, ben benieuwd hoe het gaat. Dan ben ik er ook iets meer gerust op mocht hij n keer uit de tuin wegglippen...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:30

Ik heb dat dus nooit gedaan, voordeel was dat ALS ie een keer ontsnapte hij niet wist waar hij was en dan maar ergens ging zitten. Voor de deur van de buren bv :D

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:33

Ik ga het proberen :)
Ik heb vandaag een tuigje gekocht, dus ik ben benieuwd :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:31

tuigje binnen aangeleerd hier. Tuigje om en als ze rustig was mocht het weer af (bleef er altijd bij) toen het gewnoon goed ging heb ik ze met tuig en riem aan door het huis gelokt en daarna pas in de tuin. Gaat super goed. Ze kan het terrein niet af wegens een omheiningsysteem maar gaat aan tuig en riem af en toe mee met de honden uitlaten op de dijk. Vind ze geweldig en dan poept en plast ze ook netjes net als de honden haha.