hamstervraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

hamstervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 10:08

hoi,

ik heb sinds juli 2012 een dwerghamstertje; Bob.
Hij was toen wij hem kochten nog erg jong dus is nu nog geen jaar oud.
Vandaag doe ik zijn kooitje open en meestal komt hij door dat geluid al uit zijn nest maar deze keer niet, ik ga dus een beetje met mijn hand door het zaagsel zitten woelen maar hij komt ook al niet.
Ik keek in het nestje tussen de wolletjes door en zag hem wel liggen dus aaide hem voorzichtig om te voelen of hij nog ademde, dat deed hij gelukkig wel!
Toen hij merkte dat ik hem een beetje aaide kwam hij heel voorzichtig naar buiten maar hij trilde helemaal en was koud. Hij was ook erg sloom en liep een beetje mank.
Ik heb even met hem op schoot gezeten en na een tijdje ging het wel weer met hem. Hij trilt nu niet meer maar is nog koud en sloom.
Zouden jullie weten dat dit is?
Ik zou het graag horen :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:50

Ik gok op torpor :)

Citaat:
De Russische dwerghamster gaat niet in winterslaap. Maar er is naast het wintervacht proces een ander proces dat torpor genoemd wordt. Dit proces is afhankelijk van de voedselhoeveelheid, daglengte en temperatuur. De Russische dwerghamster verlaagd bij dit proces zijn lichaamstemperatuur naar pak weg 20 graden en gaat heel stil zitten. Op deze wijze wordt de stofwisseling met zo'n 30% verlaagd. Dit proces begint in de natuur net voor zonsopgang en duurt slechts enkele uren (4-9 uur) en kan zich herhalen wanneer de omstandigheden niet gewijzigd zijn. Wanneer de daglengte langer wordt, stopt dit proces.

In het eerste levensjaar van de Russische dwerghamster is het slechts een korter daglicht voldoende om torpor te krijgen. Daarna is het eveneens afhankelijk van een lagere temperatuur. Maar het kan ook optreden op moment dat er onvoldoende voer aanwezig is.

Wanneer je dit bij een in gevangenschap gehouden dwerghamster ziet, denk je heel snel dat je dwerghamster aan het overlijden is. Dit omdat hij zo koud aanvoelt en soms een beetje beeft. Beste is om de dwerghamster in je handen te houden en zachtjes blaast zodat hij geleidelijk opwarmt.

http://www.dwerghamster.nl/blog/index.p ... 210-223013
http://www.derussischedwerghamster.nl/blog/tag/torpor/

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:52

Najoveh schreef:
Ik gok op torpor :)

Citaat:
De Russische dwerghamster gaat niet in winterslaap. Maar er is naast het wintervacht proces een ander proces dat torpor genoemd wordt. Dit proces is afhankelijk van de voedselhoeveelheid, daglengte en temperatuur. De Russische dwerghamster verlaagd bij dit proces zijn lichaamstemperatuur naar pak weg 20 graden en gaat heel stil zitten. Op deze wijze wordt de stofwisseling met zo'n 30% verlaagd. Dit proces begint in de natuur net voor zonsopgang en duurt slechts enkele uren (4-9 uur) en kan zich herhalen wanneer de omstandigheden niet gewijzigd zijn. Wanneer de daglengte langer wordt, stopt dit proces.

In het eerste levensjaar van de Russische dwerghamster is het slechts een korter daglicht voldoende om torpor te krijgen. Daarna is het eveneens afhankelijk van een lagere temperatuur. Maar het kan ook optreden op moment dat er onvoldoende voer aanwezig is.

Wanneer je dit bij een in gevangenschap gehouden dwerghamster ziet, denk je heel snel dat je dwerghamster aan het overlijden is. Dit omdat hij zo koud aanvoelt en soms een beetje beeft. Beste is om de dwerghamster in je handen te houden en zachtjes blaast zodat hij geleidelijk opwarmt.

http://www.dwerghamster.nl/blog/index.p ... 210-223013
http://www.derussischedwerghamster.nl/blog/tag/torpor/

bedankt voor de info! Maar zou hij er alsnog aan dood kunnen gaan?

Najoveh

Re: hamstervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:06

Als het torpor is normaal niet hoor. Zie dat hij voldoende voer heeft en dat het warm genoeg is.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het iets anders is, maar aangezien hij nog helemaal niet oud is lijkt torpor me het meest logische :)