kipjes voor in het nieuwe hok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

kipjes voor in het nieuwe hok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:43

Wij hebben drie hele, hele oude krielen die niet meer leggen. Zij genieten van hun oude dag in een groot hok met veel uitloop. Ze zijn niet gekortwiekt en horen bij de zogenoemde wilde kippen. De dames hebben jaren losgelopen op het erf, maar op een gegeven moment moesten we ze van de weg en uit de tuinen van de buren halen. Ze vlogen zelfs over de sloot om hun terrein te vergroten :+ Voor hun eigen veiligheid en omdat wij het liever goed hebben met de buren verblijven ze nu achter gaas op hun eigen terrein.
Nu hebben we een leuk, nieuw kippenhok gehad en daar komen andere kippen in. We hebben ruimte genoeg voor twee hokken met ruime uitloop en op deze manier geen gevecht met de oude kippendames ;).
Nu is mijn vraag: welke kippen zijn leuk, zijn gemoedelijk ( m'n oudjes zijn op 1 na ook bijna aaibaar, hoor)en leggen ook nog eens redelijk wat eitjes?
En...wie heeft er misschien een paar 'net-aan-de-leg' hennetjes die een ander huisje zoeken?

Nayomie

Re: kipjes voor in het nieuwe hok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:46

Helaas, ik zit hier in een hanencrisis :+ De hennetjes blijven hier.

Ik heb allerlei mengelmoesjes waarvan er nu de krieltjes aan de leg zijn. Denk dat ze aan de omgeving moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. De leg komt vanzelf wel.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:50

Ja, ik heb ook ooit een haan erbij gehad...heel leuk. Het was ook nog een lieve haan, maar de kuikens waren ook bijna allemaal hanen :D Niets aan de hand zolang ze los liepen, maar toen we ze vanwege de vogelgriep moesten ophokken was het inderdaad crisis :x En ik ben niet zo iemand die ze dan zomaar kan laten slachten ( is uiteindelijk wel gebeurd hoor), dus voor mij geen haan meer.
Overigens denkt een van de oude kipjes dat ze haan is, dus we hebben toch nog een wekkertje :j

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:51

Serama's!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:52

Mocht je onverwachts toch een haan zoeken, ben je van harte welkom hier. Heb hier wel een kudde krielhaantjes lopen (overigens hele lieve dieren). Hier zijn het mengelmoesjes van Sabelpoot X Coshin

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:56

Wij hebben legkippen gehad, gehaald bij een boer hier in de buurt. Waren súpertamme dieren en leggen vééel eitjes. Gewoon simpele hybrides trouwens, maar ach, kip is kip :P.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:06

Cochintjes die zijn geweldig

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:37

Wij hebben een groepje met allemaal verschillende soorten. De gewone legkippen zijn het tamst en leggen ook lekker veel eitjes.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:38

Caira schreef:

Klopt. Geweldige dieren zijn het!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 22:41

Ja, verschillende soorten zijn natuurlijk ook leuk. En neeeee! ik wil geen hanen meer :D Het spijt me, je zal toch zelf de crisis mogen oplossen Nayomi :Y)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:42

Zijdehoenders!!! Lieve kippen die er gaaf uit zien! En consequente ei-leggers, wij hebben van elke kip om de dag een ei.. Ook nu het vriest!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:43

mirim schreef:
Ja, verschillende soorten zijn natuurlijk ook leuk. En neeeee! ik wil geen hanen meer :D Het spijt me, je zal toch zelf de crisis mogen oplossen Nayomi :Y)

Ik laat ze niet slachten. Heb ooit een selectie gemaakt maar het is er nooit meer van gekomen. Achja, ik word niet meer wakker van die diertjes. En nog nooit problemen met de buren gehad. Sterker nog, die hebben zelf kippen genomen. Dus het lukt prima zo.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:45

De laatste kippen die wij gekocht hebben, waren adoptiekippen van de stichting red een legkip. Dat zijn kippen die hooguit 2 of 3 jaar oud zijn, maar niet meer dagelijks leggen (5 eieren in de week of zo). Die worden dan geslecht. Dat zijn echt ontzettend leuke en brave kippen. Als je ze krijgt zijn ze helemaal kaal gepikt, maar binnen een paar weken komen de veren terug en heb je keurige legkippetjes. Dat is zo dankbaar om te doen, dat kan ik iedereen van harte aanraden!

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:47

Brahma's! Erg hoog knuffelgehalte voor een kip. Ze lopen los in de stal, maar als ik ze tegenkom kan ik ze zo oppakken. Ze zijn trouwens niet vanaf kleins af aan tam gemaakt.
Ze leggen een gewoon formaat ei ondanks de grote van de kip.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:48

Ja Brahma`s zijn ook wel leuk. Hebben we er ook twee van. Lekkere sufferds :D Niet de beste eierenleggers.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:49

Wij hebben ook 4 brahma's lopen hier. Verkopers beweerde alleen dat de donkere een haan zou zijn. Tot mijn grote opluchting was het een hen die wel een aantal kuikens al gehad heeft :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:34

Paar vragen:
Je wilt dus kippen die een beetje tam zijn en die een aantal eieren leggen.
Wat zoek je nog meer?
- Moeten ze wel of geen pootbevedering hebben, of maakt dit niets uit?
- Zoek je krielkippen, middelgrote kippen, grote kippen of hele grote kippen (zoals een Brahma, maar hier moet je wel je hok op aanpassen)?
- Heb je nog een voorkeur qua kleur of heb je het liefst verschillende kleuren?
- Veel broeds, niet broeds of maakt dit niets uit?

Hier wordt Serama geroepen, het zijn hele leuke kippen (fok er zelf mee :)), maar de eieren zijn klein. Een normaal bruin ei wil zeggen 3 serama eitjes.
Overigens, een haan houdt wel de kippen 'onder controle' in een groep. Als er eens een gevechtje uitbreekt dat lost de haan dit meestal op. Zolang je de eieren elke dag raapt komen er geen kuikens :). Want daarvoor moet de kip toch echt eerst 21 dagen op een eitje gezeten hebben.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:37

Ik heb alleen nog een seramahaan over, broeden is vorig jaar op niks uitgedraaid, ik fok ermee en ga ermee naar tentoonstellingen, heb nog wel toom Antwerpse Baardkrielen over, maar die leggen al 1,5 jaar geen eitjes meer

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:39

Ik ga er zelf niet mee op tentoonstelling, ik train de kippen namelijk niet. Bij mij lopen ze gewoon allemaal in grote weides van 50 m2 en ik laat ze gewoon lekker kip zijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 09:52

Ja, met dat elke dag eieren rapen heb je wel een punt. Het is toen bij mij wel op kuikens uitgedraaid omdat mijn kippen en haan los liepen en zelf regelden waar ze ' woonden' . Ze hadden wel een binnenhok, maar een broedse kip ging vaak liever schuil tussen de bomen en struiken....en ik kon ze dan ook echt niet vinden. De oude kippen mogen nu niet meer los, omdat ze veel te ver gingen. Zij hebben nu een heel groot hok met een flinke uitloop.
Voor de nieuwe kipjes ( die dus nog moeten komen) hebben we een nieuw hok gekregen. Ik moet daar nog een ren aanmaken. De bedoeling is dat de nieuwe kipjes dus wel een paar uur aan het einde van de middag los mogen lopen. Een haantje erbij is dan inderdaad zo hek nog niet. Toen de oude haan nog leefde gingen de kippen ook niet zo ver weg...het weglopen is begonnen toen de haan dood was.
Ik vind kippen met pootbevedering erg mooi. Verschillende kleuren heeft ook wel mijn voorkeur. Eigenlijk heeft het me nooit veel uitgemaakt en hebben we hier meestal dieren die door anderen afgedankt zijn, maar ik wil nu gewoon een gezellig kippenhokje. En mijn man wil eieren :D dat is de enige reden waarom er andere kippen mogen komen. Tenslotte hebben we al een hok met kipjes. O:) dus dit is de enige reden voor nog een kippenhok ( voor hem dan :+ )

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:55

Ik train de Serama's ook niet, heb ze voor de lol en 3-4x pj ga ik naar show bij mij in de buurt, ze zijn afgekeurd op karakter en bouw, maar ze blijven lekker rondscharrelen!:)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:58

Ik heb een paar Brabanters, vind ik ook leuke kippen. Maar mijn Wyandotjes leggen nu meer. Misschien halen ze het na de winter in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:59

Nayomie schreef:
Caira schreef:

Klopt. Geweldige dieren zijn het!

Wij hadden vroeger krielcochins,de eitjes zijn wat aan de kleine kant maar wat een leuke kippen zijn dat zeg!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:04

Hier ook Brahma's ... inderdaad niet de record eierleggers...
Edoch... een gigantisch kippenhok is niet nodig want zodra
ze een beetje formaat krijgen, kunnen ze niet zo hoog meer vliegen

Ze zijn erg lief, en komenn altijd direct als je ze roept.
Als je buiten zit weten ze altijd het bezoek te animeren...
Ook slapen ze graag onder de tuinstoelen als het warm is.
Baasje snurkpt op de stoel, en het hoopje kip eronder.
Het zijn echt gezellige mens gerichte kipjes... zonder dat ze daarvoor
hun kippen familie in de steek laten.

Nadeel ze lopen ook zo achter je aan je huis binnen.
voordeel omdat ze niet kunnen vliegen, kunnen ze niet op tavel en
aanrecht komen ha ha ha ha

Ben benieuwd waar je keus uiteindelijk op gaat vallen

Hieronder nog even twee van onze dames.... de rest stond al om me heen toen ik op mijn buik lag.
omdat ik een foto wilde maken :P

http://s1120.beta.photobucket.com/user/ ... 9958500003

[img]http://i1120.photobucket.com/albums/l487/nobje/huis/september2010024.jpg

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:09

Wyandotjes <3

Ik heb drie hennetjes en een (homo)haantje op een stal lopen (niet aan huis) die zijn zo scháttig!
Thuis in de achtertuin heb ik twee new Hampshire hennen lopen (zie profiel). Die zijn vooral heel mooi, en wat stoerder (moet ook wel want heb ook nog twee katten lopen die danig onder de indruk zijn). Die leggen elke dag een ei. Zelfs in de winter. Fijne, grote, rustige tamme kippen.

Voor de schattigheid wil ik er in de zomer misschien nog twee wyandotte hennetjes bij. Hopelijk kunnen we op stal een paar kuikentjes verwachten.