Ik ben nogsteeds helemaal blij door gisteren en ik moet het even delen
Gisteravond kregen we een melding dat er een schaap in de sloot lag. De vrouw die het schaap gevonden had kon niet bij het schaap om te helpen, omdat het dier aan de andere kant van de sloot lag en er moest dus snel hulp komen.
Wij dus met z'n drieën (Mijn zus, moeder en ik) met de Ambulance opweg. Konden we het niet vinden omdat het een zijweggetje bleek te zijn en wij zochten naar een vrouw die ons stond op te wachten, maar die bleek al naar huis te zijn
Dikke stress dus, want we dachten dat het dier in het water lag.Maar na een telefoontje met de meldkamer voor duidelijkheid, vonden we de weg waar het schaap zou liggen. En ja, bij één weiland stond een hele kudde schapen bij de sloot en er lag er één in de sloot. Meteen allemaal uit de ambu gesprongen en het schaap lag op zijn rug op het ijs. Gelukkig dus niet in het water, maar wel in zeer benarde positie en het reageerde niet meer. We dachten dat het dood was.
Maar ik zag opeens het oor een heel klein beetje bewegen en ben toen meteen op m'n kont de helling af gegaan naar beneden de sloot in. Maarja ik ging behoorlijk hard naar beneden en ging dus door het ijs. Gelukkig was het niet heel diep, dus heb meteen het schaap vast gepakt wat nog wel op het ijs lag, die via zijn kont weer rechtop gezet, maar ze was zo zwak dat ze niet kon lopen. Dus schaap naar me toe getrokken en een stukje omhoog getrokken tegen de zijkant van de sloot, zodat het niet in het water zou komen. Maar ik kreeg het schaap niet helemaal omhoog, dus gooide mijn zus een touw, die ik om het schaap heen moest knopen. Maar mijn vingers waren zo koud dat ik ze niet meer voelde, kreeg dus ook geen handschoenen meer aan en kon het schaap ook met moeite vasthouden. Ben dus voorover over het schaap gaan liggen om te zorgen dat ze niet zou vallen en niet nog kouder zou worden.
Gelukkig kreeg ik toen met veel moeite een knoop in het touw wat ik onder haar buik door gedaan had, dus kon mijn zus haar naar boven trekken. Boven hebben mijn moeder en zus het schaap meteen in een bak gelegd met een lading dekens en achter in de ambulance gezet.
Toen moest ik nog omhoog, want ik stond ondertussen nog in het water en kon er niet uit omdat de sloot ongeveer 2 meter lager lag dan de weg en de helling was bedekt met sneeuw. Dus touw om de trekhaak en toen kon ik me omhoog trekken.
In de ambulance kwam het schaap alweer een beetje bij en via het oornummer kon de meldkamer de eigenaar vinden. Die was er binnen 10 minuten om schaapje achter in zijn auto te leggen en naar stal te brengen. Hij vond het schaap er goed uitzien verder en verwachte dat het dier het wel zou redden.
Vandaag heeft m'n moeder nog even met de oprichter van de stichting (ambulance) gebeld om te vragen of zij kon informeren hoe het afgelopen is met schaapje. Dat ging ze proberen en horen we nog.
Ben helemaal gelukkig. Van de meldkamer werd gezegd dat we maar even moesten kijken en dan de brandweer moesten bellen als wij niks konden betekenen, maar gelukkig hadden we het schaap binnen een kwartier in de ambulance

Wil het graag zelf overleven, beest heeft niks aan een dode hulpverlener.