Niezende caaf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qwerty14

Niezende caaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:39

Hey, ik heb een vraag. Mijn cavia niest echt heel vaak. Is dit normaal? De ene dag nieste ze ong. elk kwartier. Dan een kwartier bijna elke minuut, dan weer een dag niet enz. Het klinkt zo apart dat ik me afvraag of dat wel gezond is.
Groetjes Hanny

R00s

Re: Niezende caaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:04

Heb geen verstand van caviaas verder, maar misschien stof van zijn bodembedekking of een allergie? :)

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:06

Ze staat op gewoon stro met kranten eronder. 'k Weet ook niet of ze daar allergisch voor kunnen zijn.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:10

stro is niet echt ideaal voor caafjes, dit is namelijk vrij hard en hier kunnen ze zich aan bezeren. Echt veel stof zit er volgens mij niet in. Een stofvrije bodembedekking is bijvb: aubiose of ecobed (www.fretten.nl verkoopt dat wel). Geef je je caafje(s?) ook hooi? Dit zijn ze namelijk iedere dag toch wel nodig. Het kan komen door het weer maar hoe ik je bericht lees lijkt het alsof je caaf er al een poos last van heeft. Wat ik altijd bij ratjes deed die niesten was Bisolvon door het water heen doen en als dat niet hielp ff een antibiotica kuurtje ophalen bij de dierenarts, dan zijn ze er vaak snel weer af. Maar zoals ik al zei ik deed dit altijd voor ratjes, weet niet zeker of het ook zo werkt bij cavia's. Je zou altijd ff aan je dierenarts kunnen vragen ;) succes/sterkte met je caafje

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:18

Bedankt. Ze krijgt elke dag wel hooi, in ieder geval voordat het helemaal op is. Ze staat haar hele leven al op stro en nooit last van gehad. Het niezen is pas sinds een paar dagen begonnen dus nog niet zo heel lang. Ze staat bij mij op de kamer, dus is het wel warm, maar 's nachts staat m'n raam open en wordt het dus behoorlijk koud. Kan het misschien daar door komen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:20

Cavia's kunnen heel slecht tegen tocht. Wss is je cavia dus niet allergisch, maar ziek. Even naar de dierenarts voor Antibiotica :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:20

Dan kan het goed zijn dat ze op de tocht heeft gestaan en dat ze hierdoor nu aan het niezen is :j

Edit: idd wat daphne zegt, ff naar dierenarts voor AB kuurtje

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:28

Oke, ik zal even kijken. Mijn ouders zijn niet zo van meteen naar de DA rennen dus moet ik het waarschijnlijk zelf betalen, maar ik heb op't moment weinig geld. Had wat grote uitgaven. Maar 'k zal kijken wat ik kan doen. Misschien gewoon uit de tocht zetten? Kan dat ook?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:31

Uit de tocht zetten moet zoiezo :j

Maar de antibiotica heeft hij/zij echt nodig om beter te worden. Hier kost de antibiotica niet zo veel, maarja het consult....

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:40

Ja bij ons kost de consult al 18 euro :oo

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:43

Oh dat valt nog mee vind ik bij ons is het al 30 euro volgens mij :P
Maarja hoort er nou eenmaal bij als je aan een dier begint, toch? :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:45

Houd eens in de gaten of het niezen toevallig steeds is voordat ze zich gaat wassen.
Dan hoeft het geen niezen te zijn, maar is het een soort van spugen in de pootjes om zich te kunnen wassen. Brengt ze ook haar pootjes richting haar neusje als ze niest?

En als het dat niet is, toch maar even naar de DA.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 12:00

Ja, dat doet ze best wel vaak. Dan gaat ze met d'r pootje over haar hele lichaampje. Ik zal er eens even meer op gaan letten. 'k Zal wel even laten weten of dat altijd zo is.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:06

Ik heb er even met m'n moeder over gehad en we kijken het nog even aan. Mocht nu blijken dat het echt niezen is en niet omdat ze zich gaat wassen, gaan we denk ik wel even naar de DA

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:24

Kijk maar even goed. Want met een ziek niezend caafje moet je echt wel zsm naar de dokter hoor!
Het meest van hun lijfje wassen caafjes zich likkend.
Maar achter de oortjes en hun kopje, daar kunnen ze likkend niet bij, dan snuiten ze wat vocht op hun pootjes, dat maakt zeker een niezend geluid, en wassen ze zich daar met de pootjes. Misschien wast jouw caafje zich wat vaker of uitgebreider met de pootjes.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 16:04

Ik zal wel laten weten wat we doen of dat het idd gewoon wassen is

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:46

Ik denk toch niet dat het de tocht is. Ze kan zelf haar hok in en uit lopen en komt daar bijna alleen maar om te eten en te drinken. Verder loopt ze gewoon door de kamer en zit ze heel vaak onder m'n kast. En daar is natuurlijk geen tocht.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:49

het kan een verkoudheid zijn. maar ook een longontsteking. voor de zekerheid kun je het beste naar de dierenarts gaan. die kan dit wel horen. zorg dat je caafje genoeg vitamine C binnen krijgt.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:51

Ze krijgt zeker genoeg vitamine C. Elke keer een pilletje door het water en veel appel en ander fruit. En vandaag heeft ze nog helemaal niet geniest.