1 Cavia overleden: wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

1 Cavia overleden: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:29

Bokt, even hulp nodig!

Bij de ouders van mijn vriend is vandaag een cavia overleden. Nu was ze onderdeel van een koppeltje, ong. 4 jaar oud, volle zusjes. Voor zover ik kan zien zijn het 'gewone' korthaar-cavia's (geen bijzondere kruinen oid). Dit is natuurlijk erg verdrietig, ze hadden de cavia's van jongs af aan; is 4 jaar een 'normale' leeftijd, of is dit eigenlijk te jong? De dames wonen buiten, in een flink groot hok, voldoende hooi etc., maar het is hier (Engeland) wel heel erg koud geweest de afgelopen dagen...

Ik heb er voor nu even voor gezorgd dat het zusje niet bij het overleden beestje kan, omdat ik niet zeker weet of deze is overleden door ouderdom of door ziekte. Ze zagen er wel allebei helemaal gezond uit, de laatste keer dat ik ze zag.

Wat is nu het handigste om te doen met het overgebleven zusje? Heeft altijd in een koppeltje gewoond, is wel duidelijk de dominante van de twee. Ze ziet er verder gezond uit, schone oogjes/vacht/neusje etc. In een hok ernaast woont een grotere (langhaar-) cavia, een mannetje, maar dat was kennelijk een 'opvangertje' dus ze weten er niet veel van qua leeftijd etc., het lijkt geen goed idee deze twee te koppelen. Moet deze cavia wel weer gekoppeld worden of is het juist beter om haar alleen te laten?

Veel vragen, hoop dat er wat caviakenners hier advies kunnen geven. :)

Mizora

Re: 1 Cavia overleden: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:26

Ik zou haar opnieuw koppelen maar wel tijdelijk in een schuur zetten of het hok heel goed isoleren, cavia's kunnen namelijk niet zo goed tegen de kou (niet zoals konijnen) en 4 is nog niet echt oud. Meestal worden ze een jaar of 7.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:30

Tja dat was ook mijn eerste gedachte. De afgelopen winters hebben ze wel altijd goed doorgekomen en die waren toch ook koud, maar misschien is het deze keer toch teveel. In de schuur is het niet warmer (en ze staan in dit hok ook uit de tocht); maar ik neem aan dat, net als met konijnen, 1x naar binnen halen, binnen houden betekent?

Wat betreft het koppelen; zouden ze dan op zoek moeten naar een wat oudere/volwassen dame, of maakt het niet uit of het een jonkie is? Je zet daarmee het probleem wel voort natuurlijk (ervan uitgaand dat dat jonkie de oudere dame dan weer zal overleven). Ik weet alleen niet of hier opvangen in de buurt zijn.

Ik weet zelf vrij weinig van cavia's (ze zijn dus ook niet van mij!) maar het leek mij ook wat jong, vandaar mijn vragen hier. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:45

In de schuur is het vaak toch een paar graden warmer. Naar binnen halen betekent inderdaad wel binnen houden als je echt naar binnen binnen bedoelt. Maar je kan ook een metalen kruik in een hoesje in het hok leggen, dat verwarmt ook heel aardig.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:47

Cavia's kunnen wel goed tegen de kou, maar je moet wel genoeg warme plekjes creëren waarin ze weg kunnen trekken als ze het koud hebben. Is er geen mogelijkheid om die beer te laten castreren? Dan kan die na 4 weken zo bij de zeug...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:51

gewoon op nieuw koppelen inderdaad, eerst apart houden en dan langzaam aan elkaar laten wennen. castratie is opzich een behoorlijk risico bij cavia's ik zou dus voor een ander zeugje gaan.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:08

Suusie22 schreef:
gewoon op nieuw koppelen inderdaad, eerst apart houden en dan langzaam aan elkaar laten wennen. castratie is opzich een behoorlijk risico bij cavia's ik zou dus voor een ander zeugje gaan.

Aan alles zitten risico's! Ook aan het koppelen van een jongere zeug erbij. En daarbij de andere zeug is 4 jaar. Heb je over +- 4 jaar weer het zelfde probleem. En dan is het ook nog dat je nu momenteel er geen jonge zeug bij kan zetten, mits die al buiten opgroeien.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:09

Tja het probleem met de beer is dat ze er heel weinig vanaf weten; ze hebben hem opgevangen maar weten eigenlijk niets van hem af qua leeftijd/of hij ooit met andere cavia's heeft gezeten (voor zover ze weten niet). Hij is waarschijnlijk al wel een stuk ouder; zou dat geen extra risico met zich meebrengen?

Edit: een ander zeugje zou dan toch waarschijnlijk wel een al wat oudere moeten zijn, zullen weinig baby's geboren worden rond deze tijd & je duwt inderdaad in principe het probleem alleen maar vooruit... Het zal wel niet zo simpel zijn om hier in de buurt een oudere zeug te vinden.

Dank allemaal voor jullie tips. Zoals ik al eerder aangaf zijn 't mijn cavia's niet (of mijn huis :+ ) dus verregaande beslissingen over naar binnen halen/nieuwe cavia's zoeken kan ik helaas niet nemen. Ik zal er wel voor zorgen dat ze wat meer spul heeft om zich warm te houden, o.a. even op zoek naar een warmwaterkruik of iets in die geest.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:42

Is het mannetje gecastreerd? Dan kun je misschien wel een poging wagen met koppelen? :j
Ik zou zo'n mannetje toch ook een kans gunnen hoor. Cavia's zijn groepsdieren en moeten nu eenmaal niet alleen gehouden worden (uitzonderingen daargelaten, maar dat zijn er echt niet veel). Een ouder mannetje zorgt niet automatisch voor problemen. Jonge mannetjes daarentegen is een ander verhaal, helemaal als ze in de pubertijd zijn.

4 jaar is niet oud voor een cavia, meestal worden ze zo rond de 6/7 jaar.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 23-01-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:44

Ik heb hier nog een zeug en een beer apart zitten, helaas beide vorige week het maatje van overleden.
Maarja de UK is wat ver weg. :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:45

Helaas is dat inderdaad wat ver weg!

Laura: Het probleem is kennelijk dat de beer een opvangcavia is, ze hebben hem opgevangen maar weten vrijwel niets van hem, behalve dat hij een chronisch probleem heeft met het netjes houden van z'n eigen vacht (langhaar :+ ) en hij is vrijwel zeker niet gecastreerd. Hij lijkt wel wat ouder, was al ruimschoots volgroeid toen ze 'm kregen en dat is kennelijk ook al weer een jaar of 3 geleden. Zou castratie dan meer risico met zich meebrengen?

De beer is overigens heel erg schuw, bijna onmogelijk 'm op te pakken dus hij wordt grotendeels met rust gelaten. Het overgebleven zeugje is juist erg dominant, ze hebben kennelijk toen de beide dames klein waren ze zelfs even moeten scheiden en moeten herkoppelen omdat ze het (nu overleden) zusje niet liet eten. Zou het dan een goed idee zijn om juist een wat onderdaniger type te vinden, of juist een ook dominant dier?