Bij de ouders van mijn vriend is vandaag een cavia overleden. Nu was ze onderdeel van een koppeltje, ong. 4 jaar oud, volle zusjes. Voor zover ik kan zien zijn het 'gewone' korthaar-cavia's (geen bijzondere kruinen oid). Dit is natuurlijk erg verdrietig, ze hadden de cavia's van jongs af aan; is 4 jaar een 'normale' leeftijd, of is dit eigenlijk te jong? De dames wonen buiten, in een flink groot hok, voldoende hooi etc., maar het is hier (Engeland) wel heel erg koud geweest de afgelopen dagen...
Ik heb er voor nu even voor gezorgd dat het zusje niet bij het overleden beestje kan, omdat ik niet zeker weet of deze is overleden door ouderdom of door ziekte. Ze zagen er wel allebei helemaal gezond uit, de laatste keer dat ik ze zag.
Wat is nu het handigste om te doen met het overgebleven zusje? Heeft altijd in een koppeltje gewoond, is wel duidelijk de dominante van de twee. Ze ziet er verder gezond uit, schone oogjes/vacht/neusje etc. In een hok ernaast woont een grotere (langhaar-) cavia, een mannetje, maar dat was kennelijk een 'opvangertje' dus ze weten er niet veel van qua leeftijd etc., het lijkt geen goed idee deze twee te koppelen. Moet deze cavia wel weer gekoppeld worden of is het juist beter om haar alleen te laten?
Veel vragen, hoop dat er wat caviakenners hier advies kunnen geven.
) dus verregaande beslissingen over naar binnen halen/nieuwe cavia's zoeken kan ik helaas niet nemen. Ik zal er wel voor zorgen dat ze wat meer spul heeft om zich warm te houden, o.a. even op zoek naar een warmwaterkruik of iets in die geest.