Is het eerlijk om deze kat nog te verhuizen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Is het eerlijk om deze kat nog te verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:39

Ik zal even de situatie schetsen,

vorig jaar april zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan na 6 jaar samen wonen. We hadden samen een hoop dieren, zoals 4 honden en 3 katten. Dit kon ook omdat wij een vrijstaande bungalow hadden midden in het bos. Over de honden waren we het snel eens, er waren er twee die meer naar hem trokken en twee die meer naar mij trokken. Waar we zelf ook allebei meer een band mee hadden.

Betreft de katten spraken we af dat als ik eenmaal een stabiel nieuw thuis had dat ik nog katten mee kon nemen als ik wilde. Ondertussen zou mijn ex voor de katten zorgen, wat hij nog steeds met veel liefde en goed doet.

1 van de katten is echt mijn kat, ik had hem al in mijn handen toen hij nog geen 2 uur oud was. het is een gecastreerde kater van nu bijna 7 jaar. Ik kon hem niet meteen mee nemen, heb een tijdje bij mijn ouders gewoond (allergisch voor katten) en toen nog steeds heen en weer gereisd tussen nieuwe vriend en ouders.
Nu heb ik ondertussen na 9 maanden eindelijk rust, een plekje voor mezelf.

maar nu komt het, ik mis mijn kat vreselijk, maar ik zou graag de mening horen van mensen met meer verstand van katten gedrag dan ik.

Het zit zo, kat woont nu in een vrijstaande bungalow en is echt een buiten kat (op de avondjes na om gezellig op de bank te komen hangen met de baasjes) De kat is dus ook super veel buiten. Waar hij nu woont kan dit ook prima, hij is niemand tot last, maakt heerlijke zwerftochten komt 0,0 verkeer tegen en is de koning van het bos zeg maar :)

Ik woon nu in een rijtjeshuis, redelijk drukke buurt, veel verkeer... dat zou voor kat betekenen niet meer naar buiten (dus vrijheid weg), ben 1. bang dat hij dood gereden wordt en 2. buren hoeven mijn kat ook niet in hun tuin. verder zou het betekenen dat hij weg gaat bij de andere katten (weet niet in hoeverre katten daar om geven)

Kan een kat hier nog aan wennen? krijgt hij heimwee? of aanpassings verschijnselen???

Ik vind het allemaal heel moeilijk want aan de ene kant wil ik mijn kat graag weer bij me hebben, maar aan de andere kant, waar hij nu woont heeft hij het zo fijn en mijn ex ziet hem ook heel graag en zorgt goed voor hem.

Rena100

Re: Is het eerlijk om deze kat nog te verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:43

Mijn ervaring is dat een kat die altijd buiten komt, niet naar een binnenkat kan gaan. Wij hadden ook een kater die, toen wij gingen verhuizen naar een appartement, binnen moest blijven. Hij werd helemaal gek, viel ons aan om niets en was niet meer de kat die wij kenden. Mijn zus bleef in ons ouderlijk huis wonen en de kat ging weer terug naar zijn eigen huisje waar die lekker naar buiten kan. Hij werd weer helemaal de oude, dus ik zou het zo'n diertje niet aan doen....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:45

Zou inderdaad een buitenkat niet binnenkat laten worden. Zijn vriendjes missen is voor katten niet zo'n probleem, maar druk verkeer... je vergeeft het jezelf nooit als hij in een onbewaakt ogenblik toch ontsnapt en doodgereden wordt.

olanis

Ik zou hem denk ik niet mee nemen.

Daar waar hij nu zit klinkt super! Kan doen wat hij zelf wil.
En vooral je zegt dat het een buiten kat is.En dan wil je hem het buiten afnemen,omdat hij bij jou niet zo kan rond wandelen.

Zou hem bij je ex laten, hij zorgt er ook goed voor.

Hoe erg je ook aan hem gehecht bent. Misschien kun je over een poosje een andere kat nemen uit het asiel ofzo. Die het gewend is om niet zoveel buiten te komen.

Amy77

Ai, wat moeilijk he..je geliefde dier zo missen en in je hart weten dat er nogal wat truucjes voor nodig zijn om hem bij je te houden.
Mijn persoonlijke mening is om je wens opzij te zetten en de kat lekker te laten waar hij is.
Je geeft zelf aan dat hij zo graag buiten is en het naar zijn zin heeft..Als dat laatste niet het geval was, dus heimwee, dan was het een ander verhaal geweest..maar zolang de indruk is dat hij happy is, nee, zou ik hem niet meer verhuizen, gezien hij zo beperkt zal worden.
Das mijn mening he, niet persé op kattengedrag gebaseerd, maar in de wetenschap dat katten erg honkvast zijn en de situatie nu toch al 9 maanden verder is en hij al zijn afscheid met jou heeft gehad.

Sterkte en wijsheid gewenst..wellicht hebben anderen hier een andere mening over waar je meer mee kunt ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:47

Lekker laten zitten waar hij zit, hoe moeilijk ook.
Zo te horen is hij daar erg gelukkig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:47

Met een kat die bos gewend is, weinig verkeer.... nee absoluut niet doen :n

In het geval van een kat wat af en toe even buiten komt maar net zo lief binnen is is het natuurlijk anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:48

Verplaats je in de kat ..
Het klinkt alof hij nu een fantastisch vrij leven heeft !!

Ik zou hem daar laten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:48

Mijn hart neigt er ook naar om het gewoon zo te laten, maar iedere keer als ik bij mijn ex kom (dat is niet zo veel) komt hij echt als een gek aan en word ik zowat besprongen. Dus hij weet nog wel heel goed wie ik ben. Dat maakt het best moeilijk.

Maar ik wil wel uiteindelijk wat het beste is voor hem. Daarom wilde ik ook van andere horen hoe die er over denken.
Liefde is uiteindelijk ook loslaten misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:50

Ik zou hem wel halen, juist omdat hij jou zo mist blijkt dat hij ook echt aan jou hangt. Bovendien moet je hem in het begin toch zeker een maand binnen houden. Kan je de tuin kat-proof maken? Dat hij dus niet je tuin uit kan, maar wel daar kan rondlopen?

Ik zit nu ook met de katten binnen (zijn alle drie buitenkatten) ben groter gaan wonen, en de katten zijn uiteraard meegegaan. Gelukkig mogen ze straks wel weer naar buiten, de buren vinden het niet erg (meerdere huizen, hebben er veel zelf ook katten). Maar ik had niet verwacht dat ze het ook binnen zo goed zouden doen. :j Dus het kan zeker!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:51

Weet je hoe hij is als hij bij je ex is zonder jou erbij? Zit hij dan ook goed in z'n vel etc?
Ik zou hem denk ik gewoon bij je ex laten, hij is al ouder en heeft daar zo'n mooi leven! :)

Mijn poes woont ook nog bij m'n ouders en zal daar ook blijven wonen, dat is haar huisje en wil haar niet meenemen naar een nieuwe omgeving.
Zou het mezelf nooit vergeven als ze gaat verdwalen etc. En ja ze herkent me ook als ik nog kom, maar is verder gelukkig. :)

Misschien een idee om een nieuwe kat uit te zoeken? Vervangt uiteraard niet je oude kat, maar vult toch een beetje het plekje op.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:52

Ik geloof nooit zo het verhaal dat een kat zich meer hecht aan zijn thuis dan aan zijn mens, mits hij natuurlijk ook een band met zijn mens heeft. Dit ook uit eigen ervaring. Echter, in jouw situatie zou ik voor het dier kiezen en niet voor je zelf en hem dus laten waar 'ie nu is. Hij wordt goed verzorgt en heeft 9 maanden geleden al afscheid van je moeten nemen, dus qua band is het toch al heel anders tussen jullie wat hem betreft dan het was. Ook heeft hij daar natuurlijk echt een paradijs, iets wat je hem nu niet bieden kan. Het is ook niet zo dat je vriend graag van hem af wil, dus ook dat is geen reden om hem mee te nemen. Ik zou er dus voor kiezen om hem daar te laten en evt zelf een andere kat een heel fijn en goed thuis te bieden :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:56

Amable schreef:
Ik geloof nooit zo het verhaal dat een kat zich meer hecht aan zijn thuis dan aan zijn mens, mits hij natuurlijk ook een band met zijn mens heeft.)

Misschien niet perse zijn huis, maar wel de manier van leven.
Kat kan zo te horen doen en laten wat hij wil, is heer en meester in zijn bos, kan hele dagen buiten struinen.

TS, tuurlijk vergeet hij niet wie je bent, maar dat wil niet zeggen dat hij niet ook gelukkig is bij je ex ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:59

De kat is niet beter af bij jou zo te horen. En dat is uiteindelijk waar dierenliefde om gaat toch? Dus ik zou hem daar laten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:03

oef lastig, gevoelsmatig begrijp ik jou kant. Mijn kat is ook echt de mijne... maar ik wil verhuizen naar zweden. Ik kan mijn kat gewoon niet meenemen vanwege hij ook een buitenkat is en ik daar een appartement hebt. Buiten naar binnen is gewoon zo lastig voor een kat.

Ik denk dat je er goed aan doet om hem bij je ex te laten. Leuk is anders natuurlijk maar het belang van het beestje gaat voorop :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:06

Wat je misschien ook nog kan doen, is hem halen en kijken hoe hij zich bij jou thuis voelt.
Het zou fijn zijn als je met je ex kan afspreken, dat als hij zich bij jou thuis (als binnen kat) niet prettig voelt, hij weer terug kan naar waar hij nu woont.
Mocht je ex dit niet willen zou ik hem daar laten waar hij nu is, daar is hij iig gelukkig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:03

Tja, is per kat verschillend denk ik.
In mijn vorige relatie woonde ik op een woonboerderijtje, geen echte wegen in de buurt (woonde aan een doodlopende onverharde weg). Mijn exkater was niet anders gewend dan daar buiten te lopen. Kwam weinig binnen (alleen om zijn prooien te laten zien, muizen, ratten, hazen, etc) en sliep in de stal. Toen mijn relatie over was, ben ik niet lang daarna bij mijn huidige vriend ingetrokken. Hij woonde toen middenin de stad. Mijn kat heeft de eerste 3 weken binnen gezeten en mocht daarna van mij wel naar buiten. Hij vond er buiten niet heel veel aan en was veel meer binnen te vinden. Moest hem zelfs vaak buiten zetten, waarna hij binnen een half uur weer voor de deur stond dat hij naar binnen wilde...
3 jaar geleden zijn we verhuisd naar een dorp, we hebben een grote tuin (met veel muizen :D ) en nu zit mijn kat weer af en toe binnen. Meestal buiten en hij slaapt 's nachts in de bijkeuken (wil nieteens in de woonkamer slapen. Komst 's avonds even een half uurtje in de kamer en wil dan naar de bijkeuken...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:04

Niet ophalen, de kat heeft het goed bij je ex en katten hechten zich meer aan een huis als aan een baas hoe cru dat ook klinkt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:05

Onze kat is ook dolblij als zij mijn vriend weer ziet, maar gedraagt zich als hij weg is hartstikke normaal en fijn. Is ook aanhankelijk naar ons toe.

Ik zou de kat lekker daar laten :) de kat kiest zelf zijn plek en aangezien hij telkens weer vrolijk thuiskomt bij je ex, zit hij daar hartstikke goed! (Kat kiest z'n eigen baas zeg maar)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:06

Is per kat verschillend.
Na een verhuizing moesten mijn katten paar weken binnen blijven.

De ene kat sprong na 2 dagen letterlijk tegen de ramen op om naar buiten te kunnen.
Die heb ik uit nood toch maar naar buiten gelaten en het ging meteen goed.
De andere kat vond het helemaal geen probleem om binnen te blijven.
Terwijl ze allebei gewend waren altijd naar buiten te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:07

Je hebt katten die zich aan een huis hechten, of katten die zich aan hun baas hechten. De mijne hechten zich echt aan de baas: ik laat ze zelfs bij mijn schoonouders buiten en ze komen altijd weer terug. Ook zijn ze altijd bij ons als we in huis zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:08

Ik heb het geprobeerd en de kat deed er alles aan om weer buiten te kunnen komen. Incl proberen door een kiepdeur te springen en hierdoor bijna zijn poot te hebben moeten amputeren omdat hij uren vast had gehangen
ik zou in dit geval de kat laten zitten waar hij is, en als het kan, op bezoek gaan bij hem

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:09

Lastig! Hier een ex-zwerfkat in huis gehaald! Ze liep al heel lang buiten, eerst ook erg mager, dierenambulance kon haar niet vangen (ze krabten ze helemaal open, zo erg dat ze geen meerdere pogingen wouden doen) en is toen bij ons in huis geplaatst.

Zij vind het zelf heerlijk, wel soms een drukke bui maar ligt grotendeels van de dag te slapen.

Ik denk zelf dat katten zich wel aanpassen.