Is de kans groot dat mijn konijn zwanger is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Is de kans groot dat mijn konijn zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 12:06

Hallo bokkers.
Laat ik bij het begin beginnen..
Ergens is oktober kocht ik een konijntje (voedster) en het is een schat van een beest.
Ze mocht veel loslopen, maar toch vond ik haar zielig omdat ze alleen zat.
Dus ik goed overlegd thuis, en ik mocht een vriendinnetje voor haar gaan halen..
Dat was achteraf natuurlijk niet handig, 2 vrouwtjes.
Maargoed, ik zag een leuk kleurdwergje van een fokker.
Dus die heb ik meegenomen, en thuis bij mijn voedstertje ingezet.
Ze waren er van overtuigd dat het een vrouwtje was, dus daar ging ik ook gewoon van uit.
Maar ze vonden elkaar wel meteen erggg lief, dus dat was wel fijn.
Maar ze begonnen ook op elkaar te rijden (ik dacht eerst dominantie)
Maar vooral de nieuwe bleef het proberen, dus ik ben de volgende dag gaan kijken en jahoor een mannetje.
Pff wij de winkel opgebeld waar hij weg kwam, en we mochten hem wel terug brengen en sorry enz.
Maargoed ik ga niet zomaar een beest terug brengen, en het was nu toch al gebeurt..
Hij heeft er intotaal 2 weekjes bij ingezeten (anders moest die in een klein kooitje)
Toenn hebben we hem laten castreren, en nu zit hij bij mijn moeder in een grote kooi.

We hebben hem er 14 december bij in gedaan, maar toen was het ongeveer 21:00. Ik heb de echte dekking zelf niet gezien, maar merkte wel dat ze die 2 week dat hij erin zat niet gedekt wou worden. Is het zeker dat ze gedekt is in 2 week? Als ik vanaf zaterdag 15 december reken zit ze nu op 31 dagen. Ze is al wel bezig geweest met een nestje, maar nog geen haar. Ze eet erg veel en verder slaapt ze bijna de hele dag.

even voor de duidelijkheid, dit was niet de bedoeling, weet verder ook hoe ik moet handelen als het zo is.

Maar mijn vraag is gewoon of dit een grote kans is in twee week, en is het raar dat ze nu nog geen jongen heeft?
Bedankt alvast

xx dess

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:24

De draagtijd van een konijn is ongeveer 33 dagen. En aangezien konijnen heel vruchtbaar zijn, zal het me helemaal niks verbazen als de voedster 1 dezer dagen een nestje gaat maken en dat de jonkies komen. Ze hebben 2 weken bij elkaar gezeten, ik heb zelf een keer een drachtige voedster gehad die nog geen 2 minuten een ontsnapte ram op visite had gehad.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 12:28

Inoterry schreef:
De draagtijd van een konijn is ongeveer 33 dagen. En aangezien konijnen heel vruchtbaar zijn, zal het me helemaal niks verbazen als de voedster 1 dezer dagen een nestje gaat maken en dat de jonkies komen. Ze hebben 2 weken bij elkaar gezeten, ik heb zelf een keer een drachtige voedster gehad die nog geen 2 minuten een ontsnapte ram op visite had gehad.

Ja, ik ging er eigenlijk van uit dat de eerste dekking wel raak zou zijn, dus heb hem erin gelaten totdat we een grotere kooi voor hem hadden.
Maar het was iniedergeval niet de bedoeling, maar nu ik vermoeden heb kijk ik er wel erg naar uit <3
Dekt een ram vaak meteen goed of kan dat ook pas na een week zijn geweest?

Ragdollcat

Re: Is de kans groot dat mijn konijn zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:32

Nee hoor het is gelijk raak.

konijnen he.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:34

Grote kans dat ze jonkies krijgt, ze hoeft niet direct nestje met haar te maken, die van mij doet dat later pas, maakt eerst nestje met hooi en stro en later doet ze er haar bij.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:37

grote kans op jonkies. Wij hebben het zelfde gehad. Me broer had ook een konijn en ik wou er ook een dus eentje gekocht. Was 100% een mannetje hoor :') maandje later hadden we een cadeautje van 6 babytjes haha :P Die van mij begon ook pas later met haar in het nestje maken :) doe maar voor alle zekerheid extra stro erin!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:49

Ragdollcat schreef:
Nee hoor het is gelijk raak.

konijnen he.

Uitzonderingen daar gelaten. Ooit een keer meegemaakt dat er iemand een rex konijn van school mee had gekregen om te laten dekken door zijn angora. Ze hadden 4 dagen samen gezeten en niet dragend en toch was er wel gedekt. De 2de dat ze samen zaten was het wel raak en het waren hele leuke jonkies :D

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:02

Maar ik weet dus niet zeker welke datum het nou echt raak was. Alle keren dat ik het heb gezien liet ze het niet toe. Kan het ook zijn dat ze het 2 week lang niet toe heeft gelaten? Sorry maar word beetje gek van die onzekerheid :o

Heb er al heel veel stro en hooi in gedaan, oja ze knaagt steeds aan de tralies, iemand enig idee waarom?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:24

Ik las net op een site http://diereninfo.be/bestanden/Konijnen ... nting/2/33 hoeveel jongen een ras ongeveer krijgen.
Mijn voedster is een Nederlandse Hangoor Dwerg en mijn Ram een Kleurdwerg, dus dan zullen het niet meer worden als 3/4 neem ik aan?

Dwergrassen:
Kleurdwerg 2 of 3
Nederlandse Hangoor Dwerg 3 of 4

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:06

Verder niemand meer? :o

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:29

Deze vraag had je toch ook al gesteld in het konijnen topic? Je hebt er toch al (uitgebreid) antwoord op gehad? :)

Gewoon afwachten, niet stressen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:32

Grote kans dat je konijn drachtig is. Een konijn krijgt pas na een dekking een eisprong waardoor ze vrijwel altijd na de eerste dekking drachtig zijn. Dat ze zich de dagen daarna van de ram afzonderde en niet meer gedekt wilde worden geeft ook aan dat ze drachtig is.

Dus gaan inlezen over jonge konijnen, en voorbereidingen gaan treffen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:45

Als het goed is heeft ze dat al gedaan, Captain, want ze heeft in een andere topic dezelfde vraag gesteld en veel handige informatie (+ een goede site) gekregen.
Dess, ligt er al wat? ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:51

Dan snap ik niet waarom ze nog een topic opent maargoed..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:58

@laura ehm ik stel hier de vraag of de kans groot is als ze 2 weken bij elkaar in hebben gezeten, dat heb ik daar volgens mij niet gevraagd.. En wou een appart topic hier voor omdat er in het konijnentopic het ook over andere dingen gaat..

Maar heb daar inderdaag goeie informatie gekregen, maar wou er gewoon ook nog even een appart topic voor.

Maar er ligt nog niks helaas, ik had net de bovenste deur van de kooi even open, probeerde ze eruit te springen!
Nestje word ook verder niks meegedaan, en zodra ik het deurtje open doe komt ze naar me toe (dus niet echt chag ofzo)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:38

Oh. Ja, bij konijnen gaat dat snel hoor, dus reken maar wel op een zwangerschap. Je had toch al nieuwe baasjes gevonden voor de eventuele jongen, of haal ik je door de war met iemand anders? ;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 18:11

Ik weet niet of je in de war bent, maar de vriendin van mijn vader wil er 1 of 2 voor dr dochtertje, en de rest kan misschien naar mijn stageplek (kinderboerderij) wel in een grote wei hoor.

Maar ik ga er niet van uit dat het er meer dan vier worden, dus dat komt wel goed!
Ik legde net mijn hand op dr buik zachtjes, en leek of ik wat voelde bewegen maar ze was op dat moment ook aan het eten, dus misschien waren het ook wel dr darmen hihi.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:29

Nee, dan heb ik de goede persoon voor me :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:39

Ze is bevallen, drie jonkies!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:57

Gefeliciteerd! Hoe maken moeders en de kinders het?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:59

Gelukkig zijn het er maar drie.

Zou er niet maar eentje meegeven aan je nichtje :n Je vond je eigen konijntje zielig maar een ander geef je er wel een mee? Doe dan gewoon twee of nul..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 00:16

Geryon schreef:
Gelukkig zijn het er maar drie.

Zou er niet maar eentje meegeven aan je nichtje :n Je vond je eigen konijntje zielig maar een ander geef je er wel een mee? Doe dan gewoon twee of nul..

Nichtje? Dochter van vriendin van me vader en die hebben zelf 1tje ;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 00:18

Captain schreef:
Gefeliciteerd! Hoe maken moeders en de kinders het?

Zover ik heb gezien gaat het prima. Mams eet goed, en toen ik even ging kijken likte mams aan me hand hihi!