Naar Oostenrijk met de hond, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Naar Oostenrijk met de hond, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 18:57

Hoi,

Ik vertrek helemaal ongepland donderdagnacht naar Oostenrijk voor 2 dagen met mijn vriend en mechelse herder.
Het autogebeuren is geen enkel probleem met mijn hond, hier is hij aan gewend en we stoppen ook regelmatig onderweg. Ook is hij volledig gevaccineerd en is hij in prima conditie.
Ik ben een geisoleerde jas gaan halen voor hem zodat hij het niet te koud heeft. Ook houd ik hem in de gaten zodat hij niet onderkoeld.

Maar nu: Ik weet dat hondenpootjes gevoelig zijn aan sneeuw en zout. Ik heb al gedacht aan hondenschoenen, maar ik denk niet dat ik het red deze op tijd te bestellen.
Nu dacht ik: Zijn poten omwinden met watten, deze omwikkelen met plastiek zodat deze niet nat worden en dit alles omwinden met kleefverband?

Hebben jullie nog andere suggesties? Ik zou toch graag 1a2 u met hem buiten gaan.

Alvast bedankt!

dierenfan

Re: Naar Oostenrijk met de hond, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:09

ik zou het aankijken of vaseline op de poten smeren. In elk geval is het een kortharige hond maar let goed op de poten en verzorg ze goed. Na de wandeling even een badje geven zodat ze goed schoon van zout zijn. In principe moeten ze zeker wel een uur in de sneeuw kunnen lopen zonder problemen. Hier heb ik zelf 1 hond met snel last van het zout en daar wrijf ik de poten regelmatig van schoon. Schoenen nooit geprobeerd omdat ik vrees dat hij dat niet zou accepteren. Vaseline wel overwogen maar nog niet gebruikt moet ik eerlijk zeggen. Ik ga nu gewoon in gebieden lopen als we lange wandelingen doen waar niet gestrooid wordt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:12

Hier strooien ze niet zoveel met zout, maar in NL is het nu kouder dan hier in Oostenrijk hoor ;) en een mechelaar kan wel wat hebben, om hem nu helemaal in te pakken.....

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:14

Vaseline heb ik inderdaad ook gehoord. Zuurvrije meer bepaald..
Misschien dit als 1ste keuze gebruiken. Indien dit niet genoeg is, heb ik mijn ander materiaal nog op zak :)

Bedankt voor je antwoord!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:15

Hij loopt hier nu ook al een week in de sneeuw, dan overleeft hij die 2 dagen extra daar ook wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:19

Waar ga je heen in Oostenrijk?

Er wordt in NL echt heel veel meer zout gestrooid dan daar, dus ik zou eerder hier de voeten inpakken dan in Oostenrijk.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:28

Maar hier ga ik ook niet met hem wandelen over straat. Hier gaat hij mee naar de paarden, loopt hij in de tuin en ga ik met hem rechtstreeks naar het bos om te wandelen. Maar ik denk wel dat ik in Oostenrijk meer/langer met hem naar buiten zal gaan dan hier.

We gaan naar het Ötztal. Umhausen meer bepaald. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:32

Valt mee hoor, daar qua zout, er komen heel vaak sneeuwschuivers voorbij om de weg schoon te schuiven, en ze vegen de sneeuw weg, maar strooien gebeurt daar haast niet. Dat heeft namelijk met anderhalve meter sneeuw niet zoveel zin :')

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:34

Klopt zout kom je hier echt heel zelden tegen := dus verwacht niet dat je je hond in hoeft te pakken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:45

Wie weet vinden ze in NL ook nog eens sneeuwschuivers uit, zo fijn voor de voetjes van onze honden :j

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:49

Klinkt goed :D nu maar hopen dat hondje lief zich wat gedraagt.. Zal voor hem een hele uitdaging worden. Hij komt van ver kwa uitvallen naar mensen en andere honden. Ondertussen staat hij aardig onder appél, maar toch blijft het spannend! Maar leuk spannend! :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:56

Een jas voor een Mechelaar? IMO echt niet nodig, tenzij hij natuurlijk oud/ziek/zwak is.
Bij de dierenwinkel verkopen ze speciaal spul voor op de voetzolen, ik geloof van Beaphar.
Veel plezier daar!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:57

Ik heb hem alleen maar bij voor de zekerheid.. Wanneer het niet nodig is doe ik deze natuurlijk ook niet om. Maar aangezien we toch echt de bergen en gletsjers in en op gaan en het daar veel kouder is neem ik toch het zekere voor het onzekere :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:58

Oostenrijk strooien ze bijna geen zout, wel steentjes. Steentjes doen ook pijn. Mijn hond heeft hier kapotte kussens aan over gehouden. Nu gaan er altijd schoenen mee, die kan je gewoon bij de dierenwinkel kopen. Anders dikke sokken, vastmaken met een elastiekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:00

Een jas zul je niet nodig hebben, onze Dimo deed het ook prima zonder :)

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 20:01

Oke.. Als ik alles zo doorlees lijkt het me een goed plan om al mijn materiaal mee te nemen en ter plaatste de situatie aan te kijken :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:17

Jas is niet nodig joh! Die van mij lag met -15 nog in de Lech! IJspegels aan z'n buik, heerlijk!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:31

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:00

Yamcha schreef:
Wie weet vinden ze in NL ook nog eens sneeuwschuivers uit, zo fijn voor de voetjes van onze honden :j

Nou het laagje van 3 cm van gisteren is hier vanochtend tussen 6 en 9 uur 3x weg geschoven met een sneeuwschuiver. Helaas hebben al de sneeuwschuivers hier ook een laadbak vol zout wat er weer uit komt aan de achterkant. Hier strooien ze werkelijk waar overdreven veel en schuiven ook. Zelfs de weg naar de dijk wat geen doorgaande weg is en waar weinig verkeer komt (echt diep in de polder) wordt nog gestrooid. De enigste wegen die men niet strooit hier zijn onverharde wegen ook in het dorp wordt overal gestrooid door particulieren die ook de stoep netjes mee pakken en de weg door de gemeente. Wilde erg graag dat ze eens wat minder actief bezig waren daar mee. Dan zou ik nog fatsoenlijk in de polders kunnen lopen. Nu gaat dat niet eens maar gelukkig vinden de honden het niet erg om aan de dijk te wandelen ook niet als dat 2 uur lang is :D toch rondom het huis lopen is erg rot met een hond die erg gevoelige poten heeft.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:03

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:22

Hoe neem je de hond mee? Bv in Duitsland moet hij volgens mij in een kooi of gordel..?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:38

onze werd gek van de schoentjes en kon er niet normaal op lopen, een uur aangehad en toen uitgedaan. Hij is nog nooit zo blij geweest dat hij heerlijk met blote voeten in de sneeuw mocht lopen! gewoon goed in de gaten houden en insmeren met vasaline, wij liepen een week lang iedere dag een paar uur en nergens last van, ook niet van de kou!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:49

Wij hebben een grote Kennel om hem in de koffer in te zetten. Zijn ook zalf van beaphar gaan halen :)