Hond en slee strafbaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Hond en slee strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:12

Ik vraag me af nadat ik het meerdere keren op bokt voorbij is gekomen?

Waarom is het strafbaar om je hond voor een slee te knuppen?

Tat_jana

Re: Hond en slee strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:13

Is dat serieus strafbaar ? Onze hond zou t denk ik tegek vinden haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:16

Een hele tijd gelden was het normaal om een hond voor de kar als trekdier te gebruiken. Dat is niet heel diervriendelijk en is toen verboden. Voor zover ik weet was dat een algemeen verbod om dingen te trekken met uitzonderingen van een paar rassen. Daar vakt de slee dan ook onder.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je opgepakt wordt als jij je hond een stukje voor de slee laat lopen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:16

Alleen slede-honden mogen voor de slee in nl

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:18

judith370 schreef:
Alleen slede-honden mogen voor de slee in nl

Ja tot zover had ik hem begrepen , dat ben ik vergeten in de openingspost te zetten, maar ik vroeg me af welke reden daar achter zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:19

En wanneer is je hond een sledehond. Moet het dan verplicht een husky zijn, of mag een half wolf ook ... .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:20

Zie mijn post hierboven!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:21

Even wat opgezocht:

Van het verbod, bedoeld in artikel 36, eerste lid van de gezondheids- en welzijnswet voor dieren wordt vrijstelling verleend voor zover het betreft het gebruik van honden als trekkracht, bedoeld in artikel 36, tweede lid, onder d. in verband met de uitoefening van de sledehondensport, mits bij de honden geen pijn of letsel wordt veroorzaakt en de gezondheid of het welzijn van de honden niet wordt benadeeld.

Het eerste lid is slechts van toepassing op gebruik van honden behorend tot de volgende rassen:

* Alaskan Malamute
* Eskimohond
* Groenlandse hond
* Samojeed
* Siberian Husky

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:31

Dus mijn tjechische wolfshond zou t niet eens mogen... Pfff erg raar hoor..

Dan zal ik ze maar niet vertellen dat ikals klein kind van een jaar of 2 op de golden retriever van mn tante paardje heb gereden haha...

Ik vindt t een beetjen betutteling...

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:33

Dan zou mijn Duitse dog ook niet mogen met een goed tuig en meerdere honden is dat toch prima te doen. Ja je moet geen jack russels ervoor binden dat gaat niks worden maar een grote sterke hond waarom niet. Goed en veilig tuig en gaan met die banaan.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:01

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:06

Sledehonden werk is wel ff wat anders dan nu je boxer voor je huis tuin en keuken sleetje knopen natuurlijk...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:07

Dat is raar? Mijn hond heeft jaren terug met veel sneeuw de kleine buurtkinderen op de slee getrokken, en wat had ie daar een lol in! Goed, ondanks formaat jachthond hielp ik ook mee dus alleen deed ie het niet. Maar dat dát verboden is, is nieuw voor mij. Is er ook bekend wat de redenen hiervan zijn?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:11

nou zeg.. ik ken iemand die bind de honden altijd voor de step en gaan maar, en toen wouden de niet husky's ook en die vonden het prachtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:12

Duidelijk een wet die nog uit stenen tijd perk stamt.
Ben zelf zeer verbaast dat nog steeds in wetboek staat terwijl hoop andere dingen (die wel in zou mogen betreft dieren wel zijn) er niet in staan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:56

ik zou nog niet zo zeer in zitten over het ras en verboden zijn. Geen enkele agent die daar op let.

Wel het feit dat honden het niet gewend zijn, het enorm veel spierkracht kost van spieren die ze vaak niet hebben. Hierdoor gaan ze overbelast worden en kunnen ze dezelfde dag, de dag erop of op langere termijn veel hinder van ondervinden. Zeker honden die nog niet uitgegroeid zijn of honden met tuigen aan die op de verkeerde plekken drukken. Dan krijg je dus op zijn minst blauwe plekken en/of kneuzingen. Daarnaast zet men honden ervoor die misschien wel medische afwijkingen hebben maar gaat men ze zo op jutten dat ze toch gaan lopen/rennen waardoor er veel pijn voor een hond bij kan komen.

Er kunnen gewoon zoveel nare dingen gebeuren/ontstaan dat ik nooit en te nimmer mijn honden voro de slee zou spannen. Toen ik jong was hadden wij wel een touw aan de slee en kon de hond dat met zijn bek vast pakken en trekken als hij dat wilde. Echter dan pakte hij dat zelf vast met zijn bek en dat soort spelletjes deden we meerdere keren per dag. Alleen zat er nu een slee aan vast en andere keer zat ik op de bank en andere keer was het een andere hond waar hij dat samen mee deed enz. Echter dan bepalen ze zelf wat ze doen en zitten ze niet in een eventueel snijdend tuig enz.

Dit soort spelletjes doen mijn huidige honden ook maar eigenlijk altijd alleen samen. Ik zou ze nooit en te nimmer voor de slee spannen. Zeer zeker al niet omdat ik weet dat mijn ene hond aan ED geopereerd is en mijn andere spondylose in rug/nek heeft. Ik hoef niet te raden hoe die later op de dag en de dagen erop volgend zouden proberen te lopen door de pijn die ik ze dan aan gedaan zou hebben..........

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:58

oww ik gebruik de hond bij het boodschappen doen:
hondje heeft een tuigje om en trekt de slee terwijl
de boodschappen er op staan

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:05

Mijn hond heeft in het verleden ook wel eens voor de slee gelopen met m'n toen net 2 jarige meisje erop.
Hier had ze totaal geen moeite mee en vond het helemaal super! Nu hebben we maar een klein stukje gedaan maar hond genoot volop.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 08:33

liefpaardjee schreef:

:') Dat is pas handig.

Ik heb inderdaad nooit gehoord dat het verboden was, en ik waag me er zelf ook niet aan maar ik vroeg me dus af waar die wet dus door was ontstaan, bedankt troi!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:35

Tiffany schreef:
liefpaardjee schreef:

:') Dat is pas handig.

Ik heb inderdaad nooit gehoord dat het verboden was, en ik waag me er zelf ook niet aan maar ik vroeg me dus af waar die wet dus door was ontstaan, bedankt troi!

ja want met de fiets is het nu echt onmogelijk
en hondje vind het prima hij is bijna 75 cm
groot

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:44

Ik ken ook andere rassen die voor de step staan als training (en in) voor wedstrijden.

En ik weet niet of in nl ook pulling wedstrijden worden gedaan met honden? Zou niet weten waarom je een grote sterkgebouwde hond niet voor de slee mag zetten.

Daar en tegen vind ik het wel goed dat er wetten zijn om de honden te beschermen. Zoals andere in het topic al zeiden, ik denk, als oom agent je berner senne voor de slee ziet met en peuter erop zal je heus geen boete krijgen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:52

Een grote hond voor een slee is wel iets anders dan wat ze vroeger moesten trekken. Toen werden ze gebruikt door bijvoorbeeld de bakker ed om dingen rond te brengen.
Dat zag er meestal zo uit:
Afbeelding
Die honden werden ook niet altijd even goed verzorgd. De armen mensen gebruikten in plaats van paarden honden. Die wet is meer gemaakt om dit soort dingen te voorkomen.

Hier nog een site met info http://www.hondmethondenkar.nl/historie.htm

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:33

Er zit natuurlijk ook nogal een verschil tussen de hond een wandelrondje laten doen met een kleuter op de slee of kilometers op draftempo met een volwassene. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:34

In Zwitserland, waar de Grote Zwitserse Sennenhond onder strenge voorwaarden tot op heden nog regelmatig gebruikt worden om de melk van de boerderij naar de kaasmakerij te brengen, organiseert de Grote Zwitser Club sinds 1933 jaarlijks trekhondenwedstrijden.
Als ik dat hier zou doen met mijn GZS dan krijg ik problemen, veel mensen die dat zielig vinden en de politie bellen.

Biepmiep schreef:
Sterker nog, zelfs new foundlanders mogen geen waterwerk waarvoor ze gefokt zijn doen!
http://www.newfoundlanders-owen-en-nash.nl/nieuwtjes

Echt belachelijk, ben een paar jaar terug naar waterwerk gaan kijken in België van de Landseers en New fountlanders en een plezier dat ze hadden.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:34

Ik gebruik mijn stafford nu ook met boodschappen doen. Het is hier zo glad dat lopen of fietsen met de booschappen niet meer te doen is. Gewoon zijn tuig om, plastic slee erachter en zo de boodschappen erop. Ben wel politie tegen gekomen maar die vonden het wel grappig. Wist niet dat het verboden was.