Konijn houden of wegdoen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Konijn houden of wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 12:11

Zit even met een dilemma waar ik niet uitkom.

Ruim vier jaar geleden kwam er een konijn bij ons wonen, een voedster. De dochter die dit konijn in huis had gehaald woont nu niet meer thuis.
Drie jaar geleden vond ik een konijn, een ram. Een heel lief Nederlands hangoorkonijn. Na hem overal op sites geplaatst te hebben als zijnde gevonden hebben we besloten hem te houden omdat niemand hem leek te missen. Was meteen probleem van eenzaam konijn opgelost. We hebben hem laten castreren en, na wat kattig gedoe van mevrouw, werden ze een superlief koppeltje.

Eind goed al goed tot gisteren. Onze man lag opeens dood in het hok. Niets aan hem gemerkt van te voren, hij was zoals altijd. Kan goed dat hij van ouderdom is gestorven. We hadden natuurlijk geen idee hoe oud hij was.

Maar nu? De voedster kan niet alleen blijven zitten, dat is geen optie maar ik wilde eigenlijk helemaal geen konijn. Ze zaten op zich niet in de weg. We hebben een groot buitenverblijf en mijn man zorgde dagelijks voor hen. In de zomer kregen ze wat meer aandacht natuurlijk.

Ik kan haar naar een opvang brengen maar ik heb nog nooit een dier weggedaan, ik vind dat eigenlijk not done. Een dier heb je voor het leven.
Maar als ik haar niet wegdoe moet ik er een konijn bij halen (zou er beslist eentje uit een opvang worden). Maar ja, zoals mijn jongste dochter zo leuk opmerkte: "zo kom je nooit van de konijnen af want als dan de voedster doodgaat moet er weer een nieuwe bij voor het rammetje enz. enz.". Daar heeft ze wel een punt natuurlijk :j

Weet het nu even niet meer. In de opvang in de buurt zitten ook maar twee rammen op het moment zag ik dus veel keuze in heren heeft ze ook al niet.
Hoe doen andere mensen dat met dieren die in koppels moeten leven?

44Myrthe44

Re: Konijn houden of wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:13

Hoe oud is de voedster?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 12:15

Vier of vijf jaar, in principe nog een hele tijd te gaan dus.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:19

Anders een man uit de opvang halen met de afspraak dat je hem terug mag brengen mocht de voedster eerder doodgaan? Dan blijf je niet eeuwig bezig en heb je toch 2 blije diertjes :).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:26

Meeste opvangen werken zo wel. Dat je een 'leen' konijn krijgt.
Als je de ruimte ervoor hebt en je man wil er graag voor zorgen,... waarom niet? Er zitten zoveel konijnen in opvangen (tenminste.. hier in Nederland wel)... waarom niet je voedster en nog een andere nijn gelukkig maken?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 12:35

Nou ja, er graag voor zorgen. Het is historisch zo gegroeid zeg maar :D Hij vindt het niet erg om voor ze te zorgen maar het is ook zijn hobby niet.
Van een leenkonijn had ik nog nooit gehoord, dat zou inderdaad een optie zijn.
Niet zo heel ver van mij vandaan zit een opvang in Nederland, daar zitten die twee rammetjes. Kan het eens navragen of een leenkonijn (wat een raar woord) mogelijk is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:49

Ik lees even mee, mijn ram begint wat oud te worden en ik vrees dat ik straks met hetzelfde probleem zit. Misschien een gekke vraag maar zou zo'n 'leenkonijn' er niet behoorlijk door van slag raken als eerst zijn partner het leven laat en hij daarna weer teruggebracht wordt naar de opvang?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:10

Het dilemma heeft zich inmiddels op een aparte manier opgelost. Mijn dochter heeft namelijk weer een konijn gevonden, zat broodmager in de voerschuur van de manege bij haar school. Ze heeft hem mee naar huis genomen en het is inderdaad een hij.

Nu hebben we maar besloten dat we hem met onze overgebleven voedster gaan koppelen als hij eenmaal gecastreerd is. Hij moet nog even wachten op castratie omdat hij nu echt een zakje botten is, zo zou hij de narcose niet overleven.
Leenkonijn deden ze volgens mij niet aan bij die opvang, had net besloten om afstand te gaan doen van onze voedster maar het lot heeft anders beslist.

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:14

waar woon je:p ik heb nog een gecastreerd rammetje alleen zitten omdat ik met precies hetzelfde probleem zit, alleen mijn voedster is dood gegaan paar weken geleden.

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:15

oh, zie het al belgië, toch een beetje ver weg, ik woon in Noord-Nederland haha

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:14

Jeetje, alsof het lot zo heeft moeten zijn!
Goed dat je beide dieren houdt en ze een kans geeft! :)
Al die verhuisstress lijkt me niets voor zo'n beestje.. Hoewel ik jouw dilemma ook heel goed begrijp :j Zo blijf je bezig!

Hopen dat het gaat klikken tussen die twee :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:17

Oh wat een toeval! Maar het probleem zal je altijd houden helaas, of je moet echt 'geluk' hebben dat ze achter elkaar overlijden. Dat heb ik wel gehad bij m'n gerbils, er ging er 1 dood en de volgende ging twee weken later dood. Maar ik kon niet zonder gerbils dus heb ik nieuwe gehaald haha.

Als ik in zo'n situatie zou zitten dan zou ik wel afstand doen van m'n huisdier of idd zo'n leendier nemen als zoiets mogelijk is. Maar alleen houden, dát is geen optie.