Kat krijgt kale plekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Kat krijgt kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 07:05

Eén van mijn katten heeft kale plekken aan de binnankanten van de achterpoten en tussen de achterpoten op de buik.
Zag het van de week voor het eerst en kan me niet heugen dat ze er al langer zitten.

Ze eet goed, drinkt goed, is onvlooid en ontwormd. Wel ben ik een maand of 2 terug van voer veranderd, maar denk zelf niet dat dat invloed heeft.

iemand een idee waarvan dit zou kunnen komen?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:13

Heeft ze het ook tussen de voorpoten? Het lijkt wel alsof de plekken op de typische allergieplekken zitten

Liselot

Re: Kat krijgt kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 08:21

nee, alleen aan de achterkant.

Ze wast zichzelf wel ontzettend veel. Heb ergens gelezen dat katten zichzelf kaal kunnen likken?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:25

Liselot schreef:
nee, alleen aan de achterkant.

Ze wast zichzelf wel ontzettend veel. Heb ergens gelezen dat katten zichzelf kaal kunnen likken?

Dat klopt. Mijn kat had zichzelf daar ook helemaal kaalgelikt, 'stresslikken' noemde mijn dierenarts het.
Mijn kat bleek last van haar nieren te hebben en ging daardoor stresslikken.
Volgens mij toen we de nieren hebben aangepakt, hield het likken ook op.
Sterkte in ieder geval!

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:38

De plekken die jij beschrijft zijn de typische allergie plekken. Het kan dus zeker te maken hebben met de verandering van het voer, dat ze daar een allergische reactie op heeft.
Ik zou toch even langs de dierenarts gaan.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:40

Een van mijn katten heeft dit ook 1x per jaar, vlooienallergie. Maakt niet uit of we ontvlooien of niet, elk jaar komt dit terug en krijgt ze een anti-allergieprikje bij de DA.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 06:56

perdjes: Kan ze daar zo lang na het veranderen van het voer nog op reageren?

karlijn: Ze heeft nog nooit eerder op vlooien gereageerd, maar kan het natuurlijk altijd even na laten kijken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:08

vlooienallergie zit vaak juist op de rug en staartaanzet.

Juist na 2 weken kunnen ze op voer gaan reageren. De stoffen moeten eerst helemaal in het lichaam zitten zeg maar. Daarom mocht je terug gaan op het oude voer. Kan jeo ok weer pas 2 weken á 1 maand later zeggen dat het waarschijnlijk het voer was.

Mogelijkheid is ook dat ze reageerd (als ze buiten komt) op het strooizout, of dat je een nieuw wasmiddel gekocht heb, geurbuisjes voor in de stofzuiger, nieuw vloerkleed enz. enz.

En dan kan het ook nog een hormonale kwestie zijn waar meerdere geholpen katten last van hebben. En dat is gelukkig heel makkelijk met pilletjes op te lossen die gelukkig ook nog eens niet duur in aanschaf en gebruik zijn. ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:32

.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:18

dierenfan: Het voer is minstens 2 maanden terug veranderd, dan zou ik het toch al eerder moeten hebben gezien?
Ze kan wel naar buiten, maar doet dat bijzonder weinig. Verder geen veranderingen.

Kijk het nog een weekje aan en ga dan wel even naar de DA

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:38

Liselot schreef:
dierenfan: Het voer is minstens 2 maanden terug veranderd, dan zou ik het toch al eerder moeten hebben gezien?
Ze kan wel naar buiten, maar doet dat bijzonder weinig. Verder geen veranderingen.

Kijk het nog een weekje aan en ga dan wel even naar de DA

stom ik las werkelijk 2 weken i.p.v. een maand of 2. Was nog vroeg :+

Dan lijkt mij de voeding het probleem niet maar tja ik zou nergens van staan te kijken hoor. Ik werd ook pas allergisch voor mij dieren toen ik ze al ruim 10 jaar had (en nog steeds heb)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:42

Een kennis van mij had een kat die reageerde erg op het strooizout buiten.Die werd ook kaal precies op de plekken die jij omschrijft. :j