Welke bodembedekking vinden jullie het fijnste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Welke bodembedekking vinden jullie het fijnste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:42

Kleine situatieschets:
ik werk in een dierenspeciaalzaak als knaagdierverantwoordelijke,
Ik heb in de verkoop 15 konijnen hokken en 15 caviahokken, hokken zijn eigenlijk terrariums, met aan de voorkant een (over de hele breedte) glasplaatje van ong 10 cm hoog, daarboven een rooster van 10 cm, en de rest is een glasplaat.
(klanten kijken dus langs de voorkant door glas naar de dieren, onderste glasplaatje is voor de bovenste bakken)
er zitten max 8 cavia's en 4 konijntjes per bak.
Konijntjes zijn altijd jonge dieren, en zijn meestal binnen een a twee weken verkocht, de gewone cavia's idem.
Rascavia's (tessel, shelty, etc), blijven meestal wat langer, die zitten over het algemeen in groepen van 4-5.

Momenteel gebruik ik gebroken hout
http://www.zoekertjes.net/dieren/aquari ... lfers.html
verkoopprijs 17 euro, kan ik 5 kooien mee verversen.
Voordeel is dat dit behoorlijk blijft liggen, maar amper vocht opneemt, en dus heel erg duur is.

aubiose of zaagsel doe ik zeker 15 hokken met een pak (aan 17 euro), maar zaagsel is vlug vies aan de bovenkant, en aubiose gooien ze overal rond. Baas wilt dus liever dat ik terug houtbrokken gebruik.
echter zijn we nu aan het kijken om de verbruikkosten ietwat terug te dringen, zonder dat we aan de voeding van de dieren moeten schaven (want bodem en voeding = enigste kostenpost), en zoeken dus andere optie's kwa bodem.

eisen zijn dat het gemakkelijk reinigt (stro is een hel om te reinigen), want de konijnenhokken moeten wekelijks gedaan worden en de prijs natuurlijk gunstig is.
Indien de bodem relatief proper blijft is het een optie om de cavia's 2 of 3 wekelijks te doen (eventueel met weghalen plashoeken, alhoewel ze het overal doen, en bijstrooien)

ik vraag hier wel met nadruk om géén discussie te starten over het wel of niet goed zijn van dierenwinkels, ik doe mijn uiterste best voor alle dieren, en ze krijgen net dezelfde verzorging als ze bij mij thuis zouden krijgen.
Indien je hierover toch opmerkingen hebt, wees vrij om me een pb te sturen of er een apart topic over te openen.

Mizora

Re: Welke bodembedekking vinden jullie het fijnste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:00

Zelf heb ik de cavia's op papierkorrels staan met daaroverheen zaagsel. Het zaagsel verschoon ik eens in de week, daar zit het meeste poep in. De papierkorrels wisselt, maar vaak maar eens per 3/4 weken. Als je het zaagsel door houtsnippers vervangt moet het denk ik ook lukken. Die korrels nemen namelijk ontzettend veel vocht op. Dan haal je alleen het bovenste laagje eraf, de rest kan blijven zitten. Met zaagsel kan je het trouwens ook goed netjes houden door met het stoffer en blik 2x per week de poepjes/bovenste laag eraf vegen, als die korrels eronder zitten, want die nemen het meeste vocht op.

http://www.back-2-nature.co.nl/ heb ik de korrels van. De kattenbakvariant en knaagdierenvariant zitten alleen in een andere zak, is voor de rest hetzelfde.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:01

Ecobed is heel fijn :) Heb je ook maar weinig van nodig.

Edit; BedXcel bedoel ik :Y)
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 15-01-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:06

Ik werk ook in een dierspeciaalzaak
En wij gebruiken ook papier korrel (back-2-nature)
En daarvoor gebruikte we houtkorrel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:08

Laagje houtkorrel, en dan hennep er bovenop. Blijft lang fris en absorbeert waanzinnig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 08:37

ik had er inderdaad nog niet aan gedacht om met twee lagen te werken ...
ik zal morgen bij mijn cavia's enkele testbakken opzetten met verschillende lagen.
Het "probleem" bij mij is dat er relatief veel dieren in een relatief kleinere kooi zitten, en vooral in de bakken met de mannetjes ze wel nogal actief zijn. En dus wel de bodembedekking wat rondroeren.
die bedxcel is wel interessant zo te zien. als we dat in grote hoeveelheden kunnen bestellen ...

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:01

Sonja schreef:
Laagje houtkorrel, en dan hennep er bovenop. Blijft lang fris en absorbeert waanzinnig.

Doe ik hier precies zo met de toiletten van de konijnen werkt echt super. Urine trekt in de onderste laag en de hennep zorgt ervoor dat het oppervlak lekker droog blijft.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:38

Ecobed is super handig! Je kunt het er zo uitscheppen met een stoffer & blik. :j