Konijn knabbelt aan ooghoek ander konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Konijn knabbelt aan ooghoek ander konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 10:56

Kort voordat we onze konijnen hebben gescheiden (toen het mannetje op de leeftijd kwam dat hij vruchtbaar was), zat het vrouwtje steeds aan de ooghoek van het mannetje te 'knabbelen'. Hierdoor kwam er een kale plek te zitten in zijn ooghoek. Toen we ze hebben gescheiden, groeide het weer aan. Nu zitten ze na een lange periode weer bij elkaar, na castratie van het mannetje, en begint het vrouwtje weer constant aan zijn ooghoek te knabbelen. Hij vindt het allemaal prima en laat het gewoon gebeuren, maar ondertussen begint de kale plek er alweer te komen. Weet iemand waarom het vrouwtje dit doet? (zijn oog is verder gewoon schoon, geen viezigheid, en ziet er goed uit) En misschien nog belangrijker, hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze dit niet meer doet?

saskiakefie

Re: Konijn knabbelt aan ooghoek ander konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:59

Oh wat apart.. Ik weet wel dat ze elkaars oogjes likken maar dat ze zo ver doorgaat dat hij een kale plek krijgt dat weet ik niet.. Ik lees even mee. :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:04

Voor zover ik heb begrepen, betekent het dat konijnen elkaar aardig vinden als ze elkaar ogen likken, maar waarom ze zover doorgaat dat er een kale plek ontstaat... geen idee!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:33

misschien een obsessie geworden? Ze verveeld zich en gaat dat maar doen? Je kan proberen ze meer uitdaging te geven en te kijken of het minder wordt? (geen idee natuurlijk hoe ze gehuisvest zijn en wat ermee gedaan wordt)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:41

Ze wast hem verder ook heel vaak, dus het lijkt wel te kloppen dat ze hem lief vind. Maar waarom ze er zo ver in gaat, weet ik ook niet. Ze lopen elke avond bij ons rond in huis en soms is ze zo een hele tijd bezig om zijn oog te likken. Verveling zou kunnen, maar denk het niet. Ze hebben een redelijk groot hok en hebben verder onze hele benedenverdieping tot hun beschikking als we thuis zijn.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:17

Heeft iemand anders nog tips? Het likken is inmiddels dusdanig erg geworden dat er zelfs een wond ontstaat. We hebben ze voorlopig weer gescheiden, tot we een oplossing vinden. Helaas heeft een belletje naar de dierenarts en veel zoeken op internet nog niet tot een oplossing geleid.