Hoe de hond een hondenfluit aanleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Hoe de hond een hondenfluit aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:28

Vandaag ook weer gemerkt dat ik niet graag de longen uit mijn lijf tetter op de hond. Als ze eenmaal met zijn alle aan het spelen zijn en ze moeten allemaal bij de baas komen en iedereen begint spontaan de hond te roepen bij naam, dan moet je nogal wat moeite doen om daar bovenuit te komen. :+

Nu leek het mij handig om de hond een hondenfluit aan te leren, maar geen enkel benul ervan wat nu de voor en de nadelen hiervan zijn, en nog belangrijker hoe? -O-

WinSel

Re: Hoe de hond een hondenfluit aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:31

Ik lees even mee
Misschien is dit ook wel iets voor mijn hond...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:04

Hondenfluitje kopen is je eerste begin :P

Een kennis-fokster van mij begint bij puppies met aanleren van de fluit door eten klaar te zetten en dan te fluiten, opdat ze denken "hee fluiten is eten krijgen!" Werkt als een tierelier, als ze daar met 8 weken weggaan kennen ze gewoon de fluit al :) Ik ben zelf gewoon gaan trainen door te gaan wandelen, Ol te roepen (want hij heeft een goede betrouwbare "kom hier" ) en dan terwíjl dat ie komt, een fluitsignaal te geven. Als ie dan voorgekomen is, direct flink belonen (echt flink, alsof ik 'm het voorkomen opnieuw aan heb geleerd, maar fluit was echt BONUS :P ). En dan langzaam het zélf roepen afbouwen. Ook als ie af en toe zélf aan kwam rennen een keertje fluiten en flink belonen. En vooral voorlopig niet fluiten als je van tevoren al weet dat ie toch niet gaat komen omdat andere hondjes nét even leuker zijn :) Bedenk uiteraard wel van tevoren welke toon je er voor wilt gebruiken :) Daar zijn geen regels voor hoor, gewoon wat je zelf fijn vindt :) Ik gebruik kort-laaaaaaaang, maar mijn jachttrainer gebruikte kortkort-kortkort-kortkort voor het voorkomen bijvoorbeeld :) Tis maar net waar je de hond aan went :)

Ohja, en dit is hoe ik het heb aangepakt hoor, ik heb geen idee of dat een "goede" manier van aanleren is haha :P Voor ons heeft het gewerkt :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:11

Wij hebben eigenlijk altijd eerst het fluiten (gewoon fluiten trouwens, met je mond) met het bevel 'hier' gecombineerd, om dan vervolgens inderdaad mega-enthousiast te belonen en weer te laten gaan. Dus "fluit-fluit kom hiiiiier". Zoals hierboven ook gesteld, fluiten wij die zelfde toon als ze bv moeten komen eten. Na een tijdje leggen ze die link perfect en werkt het fluiten alleen ook prima.

dierenfan

Re: Hoe de hond een hondenfluit aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:25

lekker iedereen laten bleren naar hun honden en wachten tot er weer rust is en de jouwe roepen.

Een fluitje leer je exact hetzelfde aan als het commando 'zit' 'af' 'hier'

Oftewel begin thuis in prikkelarme omgeving en super belonen als je hond komt. Snapt hij het? Dan pas in de achtertuin, tijdens de wandeling en dan in het park.

Hier komen ze al als ik iets geks doe dus als ik een fluitje pak en blaas zitten ze al bij me (thuis/binnen dan he) en dan belonen. Je kan idd ook 'hier' fluit en dan beloning doen en dan 'hier' weg laten.

Of ook erg makkelijk. Je roept je hond. geeft wat lekkers en laat weer wat lekkers zien. Dat gooi je weg en als hij het heeft en terug bij jou komt gooi je weer wat weg. Totdat hij het op haald (alle kanten op gooien) en gelijk weer naar je toe komt. Dan kan je het gooien, hij haalt het, eet, fluiten!, hij komt, je gooit wat weg enz.

Vele manieren dus.

Zelf heb ik de makkelijkste manier haha als iemand 'hier' roept komen ze gelijk naar mij. Heb dus niets te doen. Soms is het nadeel wel als iemand zit of af roept dan doen ze dat ook ;) echter wel bij mij ze gaan niet naar dat persoon toe.