Melding maken dierenbescherming/144?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Melding maken dierenbescherming/144?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:55

Ik woon in een appartement, en nou zie ik al een aantal weken de hond buiten op het balkon zitten bij de buren. Zo ver ik kan zien niet 24/7 maar toch zeker wel een flink aantal uur per dag (en nacht). Of hij verstopt zich soms gewoon goed.. :+ Hoor hem ook regelmatig blaffen..
Het balkon is ongeveer 6 x 1 meter en er staat een oude bank op, daar ligt hij dan op.
Ik twijfel of ik een melding moet maken, mijn gevoel zegt van wel, mijn vriend zegt van niet :') Die vindt dat we het even aan moeten kijken.. wat vinden jullie?

Moonfight

Re: Melding maken dierenbescherming/144?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:57

Het kan geen kwaad toch, ik zou het gewoon doen ;)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:00

Ik zou het ook melden. Het kan nooit goed zijn voor die hond, om op zo'n klein balkon te zitten, zeker met deze temperaturen niet. Ik zou nu een melding maken, voordat het straks echt koud wordt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:02

Als de hond dr niet 24/7 zit.
En er veder gewoon goed gezond uitziet zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Mijn manier zou het niet zijn , maar mischien heeft het een reden waarom hij even wat tijd op het balkon doorbrengt.

Anders mischien eerst eens aan de eigenaren vragen ?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:05

Ja inderdaad. Mijn vriend zei dat ik even moet wachten zodat we konden kijken welke tijden en hoe lang hij dan buiten zat, zodat de dierenpolitie/bescherming dan niet voor niks komt.. Maar gezien de temperatuur buiten wil ik niet te lang wachten.
Kan dat gewoon zo op een zaterdag avond? Of moet ik dan wachten tot maandag?

Het is een pitbull-achtig ras, ik kan niet zo heel goed beoordelen hoe hij er verder uitziet qua gewicht oid, want ik kan hem alleen vanaf beneden zien. Er zit een schot tussen onze balkons.

Zal eens even kijken of ik wat kan vinden op google..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:05

Ik denk dat je hier weinig aan kan doen.
Net als met mensen met een fulltime baan en hond, het beestje uit eindelijk 40 uur per week alleen thuis laten. Maar daar kan je ook niks aan doen.
Het zou verboden moeten worden. :(

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:08

annnepannne schreef:
Net als met mensen met een fulltime baan en hond, het beestje uit eindelijk 40 uur per week alleen thuis laten. Maar daar kan je ook niks aan doen.

Even buiten het feit dat ik het met je eens ben over mensen die fulltime weg zijn , geen hond moeten aanschaffen..
Vind ik dit bericht niet gepast... Er staat niks in over werkende mensen in de OP en dit gaat alleen maar weer een speculatie discussie geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:09

Wat wil je melden dan? Dat hij af en toe mogelijk naar binnen gaat? Of dat hij buiten zit en een bank heeft, droog ligt en je niet weet of hij eten/drinken heeft?

Ik bedoel maar. Hij heeft een bank om op te liggen (en dat is niet eens verplicht) als hij daar alleen zit als het droog is of als het regend wel droog kan zitten en als hij in elk geval 24 uur p/dag water heeft en op tijd eten krijgt dan kan je niets doen. Of de afmetingen groot genoeg zijn als minimale leef omgeving geen idee.

Honden blaffen idd regelmatig. De ene meer dan de andere maar dat is in principe hond eigen. Als dit niet overmatig is dan zou ik denken dat het er gewoon bij hoort. Dan ziet of hoort hij vermoedelijk iets lijkt me. Blaft hij nu uren aan een stuk en geeft hij echt geluidsoverlast dan zou ik eens aan bellen met de vraag wat de bedoeling daar van is en dat je er veel last van hebt. En dan kan je uiteraard ook je beklag doen bij ??? instantie.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:10

TeSs2411 schreef:
annnepannne schreef:

Even buiten het feit dat ik het met je eens ben over mensen die fulltime weg zijn , geen hond moeten aanschaffen..
Vind ik dit bericht niet gepast... Er staat niks in over werkende mensen in de OP en dit gaat alleen maar weer een speculatie discussie geven.

Het komt wel op hetzelfde neer: Mensen hebben geen zin/tijd voor de hond en sluiten hem op op een plek waar het beestje alleen is.
Daarom denk ik dat je er niet veel / niks aan kunt doen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:13

En dan nog.. Je weet nog niet welke reden die mensen hebben.. dus het speculeren kan best achterwege gelaten worden..

TS ik zou toch even bellen.. en bespreken wat het beste gedaan kan worden. Als je het van hun nog een paar dagen aan moet kijken hebben ze misschien wel tips voor je waar je op kan letten of wat je moet op schrijven voor ze.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:15

lonneke_ schreef:
Ik zou het ook melden. Het kan nooit goed zijn voor die hond, om op zo'n klein balkon te zitten, zeker met deze temperaturen niet. Ik zou nu een melding maken, voordat het straks echt koud wordt.

onze waakhond ligt ook 24/7 buiten en ja ook met dit weer en zelfs vorig jaar met dat extreme weer.. net als paarden maken ze de vacht wel aan. kijk ligt ook aan het ras zeker wel.. maar ts is weet verder helemaal niks.
ik zou er geen melding van maken, wat je zou kunnen doen is bij de buren daar aan bellen en eens vragen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:18

annnepannne schreef:

Ik zie niet in waarom je geen hond(en) kan nemen als je fulltime werkt, als je na je werk gewoon flink kan wandelen of een goede oppas kan vinden voor een aantal dagen is het zeker geen probleem.

Dat terzijde, ik denk niet dat een pitbullachtige geschikt is om buiten te houden vanwege de vacht... Er is ook geen beschutting voor de hond waar hij zichzelf warm kan houden, dus als het echt heel koud wordt..! Ik denk dat ik wel een melding zou maken.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:19

StalNollie schreef:
lonneke_ schreef:

onze waakhond ligt ook 24/7 buiten en ja ook met dit weer en zelfs vorig jaar met dat extreme weer.. net als paarden maken ze de vacht wel aan. kijk ligt ook aan het ras zeker wel.. maar ts is weet verder helemaal niks.
ik zou er geen melding van maken, wat je zou kunnen doen is bij de buren daar aan bellen en eens vragen.

Maar ik neem aan dat jullie waakhond wel de ruimte heeft om zichzelf beweging ( lees: rennen) te geven. Denk niet dat dat mogelijk is op een balkonnetje van 1 bij 6

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:20

annnepannne schreef:

Als een hond grotendeels buiten op een balkon wordt gehouden moet men zorgen voor een hondenhok, dus een goede schuilplaats. Is dat er niet en laat men het dier uren achtereen buiten op het balkon opgesloten zitten, kan men rustig melding maken bij 144. Het kan zijn dat het onder het waak- en heemhondenbesluit valt, als het dier alleen buiten gehouden wordt. Als het bij hitte, regenval of koude, uren achtereen is, valt het wel degelijk onder de gezondheids- en welzijnswet voor dieren als het dier niet kan schuilen tegen weersomstandigheden. :j Bij vorst zo'n diertje uren achtereen buiten laten zitten, zeker een hondje met korte vacht, raakt het hondje al snel onderkoeld. Het kan niet zo zijn dat we dat willen....dan maar gewoon melding maken bij 144! Kunnen zij eea beoordelen door daar te gaan kijken. Wie weet is er weer niemand thuis vanavond, zit dat dier weer buiten.. en het wordt -6! Gewoon politie bellen in dat geval, die weten er wel raad mee. :j

Trouwens...waakhonden die buiten gehouden worden vallen onder het waak- en heemhondenbesluit, dus dan is er wel degelijk een tochtvrij hondenhok, en een bepaalde ruimte voor het dier (7m2 minimaal excl het hok). Als dat niet zo is, is het strafbaar. :j
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-01-13 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:21

Wel veel verschillende meningen! Nu twijfel ik nog steeds :+

Aanbellen weet ik niet, zijn aparte mensen om het zo maar even te zeggen..

Hij heeft verder geen beschutting. Eten en drinken zie ik nooit staan, maar kan ook ergens uit het zicht staan natuurlijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:24

onze hok loopt door regelrect alle weilanden en bak die erbij zitten dus heeft inderdaad de ruimte. maar ts weet dus niet wat er verder met de hond word gedaan mischien gaan hun wel uren wandelen als ze zijn werken of weet ik het.

vind dat je te weinig informatie hebt wat wel en niet is bij deze hond om te kunnen melden.
maar bel eens bij de buren aan.. en vraag gewoon eens heel nochalant... of zei ook last hebben van dat geblaf en mischien raak je wel aan de praat en kom je meer te weten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:26

StalNollie schreef:
onze hok loopt door regelrect alle weilanden en bak die erbij zitten dus heeft inderdaad de ruimte. maar ts weet dus niet wat er verder met de hond word gedaan mischien gaan hun wel uren wandelen als ze zijn werken of weet ik het.

vind dat je te weinig informatie hebt wat wel en niet is bij deze hond om te kunnen melden.
maar bel eens bij de buren aan.. en vraag gewoon eens heel nochalant... of zei ook last hebben van dat geblaf en mischien raak je wel aan de praat en kom je meer te weten

Ik heb ze nog nooit gezien buiten met de hond (ik heb zelf ook een hond, dus kom vaak buiten) maar dat ook toeval zijn. Daar oordeel ik verder maar niet over.

Het punt is dat ze alleen tegen onze woning aan zitten, we wonen in een soort hoek. Weet niet hoe ik het uit moet leggen.. Maar misschien dat ze hem aan de overkant wel eens horen. Kan wel eens een keer informeren.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:27

Je kan altijd 144 bellen en desnoods om tips vragen. Dan kunnen zij altijd nog bepalen of ze wel of niet langs willen komen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:31

StalNollie schreef:

In dit geval gaat het ook niet om de ruimte die de hond heeft maar een kortharige hond zonder beschutting en tochtvrij hok bij temperaturen die onder 0 zijn, dus kans op onderkoeling en misschien zelfs bevriezing als het dier stil zit. Is artikel 36.1 en 37 Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren. Dit zijn misdrijven. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:45

ga je dan ook bellen voor alle honden die tegenwoordig uren in een "bench" zitten??denk dat de honden die hierin opgesloten worden (max 0,8 m2) dromen van een plek van 6mx1m (6m2)

nee hoor een balkon kan een prima plek zijn om een hond een poosje te laten vertoeven,zou daar zeker niet voor bellen...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:47

"Een poosje" wel ja.. Maar ook de hele nacht met deze temperatuur?

Tsja, sneu, al die honden in een bench, absoluut. Maar dit gebeurt in mijn omgeving, dus daar kan ik wat mee doen. De rest kan ik vrij weinig mee....

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:49

kimmie261 schreef:
ga je dan ook bellen voor alle honden die tegenwoordig uren in een "bench" zitten??denk dat de honden die hierin opgesloten worden (max 0,8 m2) dromen van een plek van 6mx1m (6m2)

nee hoor een balkon kan een prima plek zijn om een hond een poosje te laten vertoeven,zou daar zeker niet voor bellen...

Sindss wanneer is het goed om een kortharige hond buiten te zetten zonder beschutting? Daar hebben de honden die uren in een bench zitten niets mee te maken... Is even zielig. Als ik zou merken dat iemand zijn hond uren in de bench zet zou ik ook bellen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:50

kimmie261 schreef:

Een paar uur in een bench binnen vergelijken bij een buitentemperatuur van -6 zonder schuilplaats (uren achtereen)? Wat vind je zelf reëel?

Het is 7m2 bij het Waak en Heemhondenbesluit:

Bron Wetten.nl

Waak en Heemhondenbesluit Artikel 4:

1.De ren moet uitsluitend bestemd zijn voor het verblijf van de hond en moet verder voldoen aan de volgende eisen:

a. de afmetingen moeten bedragen:

hoogte: ten minste 2 meter;

oppervlakte: ten minste 7 vierkante meter, met dien verstande, dat de afmeting van de kortste zijde niet minder dan 1 meter mag bedragen;

2. In of in verbinding met de ren moet zich een hok bevinden, dat voldoet aan de in artikel 2, zesde lid, genoemde eisen. De ruimte, ingenomen door een zich in de ren bevindend hok, mag niet in mindering komen van de in het eerste lid, onder a, genoemde minimum-oppervlakte van de ren

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002394/g ... 12-01-2013
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-01-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:59

ik weet niet of de hond een schuilhok op het balkon heeft?

dat moet ie wel hebben,anders is het te koud nu snachts.. :)

hij heeft in ieder geval een bank waar die op kan gaan liggen en dus van de grond af is...

ik vind het opsluiten van een hond in een bench net zo misdadig als het opsluiten van een hond op een balkon van 6m2 zonder schuilhok/schuil gelegenheid..en je zal toch echt zeker moeten weten dat de hond geen schuilplek/mand/dekens oid heeft liggen op het balkon...

alsof het opsluiten van een hond in een kooi van max 0,8m2 goed gepraat moet worden omdat ie dan binnen staat..

en nimfee succes met bellen tegenwoordig slapen de meeste honden in kooien voor de nacht,ook grote rassen zitten dan werkelijk úren opgesloten in een kooi van nog geen m2,óók in de zomer,verplicht liggend op een ijzeren plaat als het snikheet is...

weet niet wat zieliger is...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-01-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:01

Wat betreft uren achtereen in een bench ben ik het volkomen met je eens. Ik keur het ook niet goed, vind het ook niet wat. :n

Een bench binnen in de volle zon kan veel te heet zijn voor een hond, dus zou ook kunnen vallen onder de welzijnswet. :)*
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-01-13 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt