Mijn hond en snoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Mijn hond en snoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:41

Hallo allemaal :)
Ik heb een hond, een Lhasa Apso, en ze wil alléén maar snoep.
We hebben in de keuken op de vensterbank een pot staan met hondensnoep, en iedere keer als ik haar heb uitgelaten en ze heeft haar behoefte gedaan is het eerste wat ze doet als we binnenkomen naar de vensterbank rennen voor een snoepje. Want ja, ze heeft wel haar behoefte gedaan en dat verdient een beloning 8)7
Vroeger vroeg ze alleen maar snoep voor dingen waar we haar normaal voor belonen, maar nu vraagt ze snoep als beloning voor werkelijk álles wat ze doet waar we tevreden mee zijn.
Ook als iemand in huis in zijn handen klapt denkt ze dat het applaus voor haar is en rent ze keihard naar de snoepjes.
Als iemand het woord 'Goed zo' of 'Bravo' (mijn moeder is Frans en ik ben tweetalig opgevoed, dus de hond luistert ook naar Franse commando's) doet ze hetzelfde.
Ze doet ook nog eens alleen waar ze zin in heeft, dus als ik haar vraag om een poot denkt ze dat ze het trucje zelf maar even kan overslaan en alvast een snoepje mag :')
We zijn al gestopt met geven maar soms blijft ze gewoon heel de dag bij de snoeppot zitten en valt uiteindelijk daar in slaap.
Soms eet ze haar brokken zelfs niet meer omdat ze snoep wil.

Wat te doen?

Bedankt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:13

Snoeppot uit het zicht zetten. ;)
En/of snoepjes op andere plekken bewaren, in je jas- of broekzak, in een kastje, op een hoge plank - zodat ze weet dat de snoepjes overal vandaan kunnen komen.

Najoveh

Re: Mijn hond en snoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:14

Negeren. Laat haar maar naar die snoeppot gaan, ze krijgt er toch niets uit. Op den duur zal ze dat wel beu worden hoor ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:15

Even geen snoep beloningen meer, maar enkel stembeloningen. Dit is iets wat aangeleerd is.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:20

Gewoon negeren. Eens ze door heeft dat ze geen snoep krijgt zal ze er ook wel mee stoppen.
Ik zou ze even echt totaal geen snoep geven en als ze stopt met naar de snoeppot te lopen kan je het terug rustig opbouwen. Maar dan moet je wel streng tegen jezelf zijn voor wanneer ze een snoepje mag en wanneer niet.

En als je haar trucjes laat doen kan je de beloning het beste afwisselen,bv de ene keer een aai de andere keer een snoepje of eens de bal weggooien of gewoon een stembeloning...
Zodat ze leert dat ze niet altijd voor die commando's (de commando's waarvoor ze een beloning krijgt, dus niet voor een behoefte ofzo) een snoepje krijgt.

Veel succes! :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:23

Najoveh schreef:
Negeren. Laat haar maar naar die snoeppot gaan, ze krijgt er toch niets uit. Op den duur zal ze dat wel beu worden hoor ;)

Het probleem is dat ze soms gewoon helemaal níéts meer eet als het geen snoep is.
Ze is eigenwijs als de pest, dus dat duurt wel even :P

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:23

lotte_horses schreef:
Gewoon negeren. Eens ze door heeft dat ze geen snoep krijgt zal ze er ook wel mee stoppen.
Ik zou ze even echt totaal geen snoep geven en als ze stopt met naar de snoeppot te lopen kan je het terug rustig opbouwen. Maar dan moet je wel streng tegen jezelf zijn voor wanneer ze een snoepje mag en wanneer niet.

En als je haar trucjes laat doen kan je de beloning het beste afwisselen,bv de ene keer een aai de andere keer een snoepje of eens de bal weggooien of gewoon een stembeloning...
Zodat ze leert dat ze niet altijd voor die commando's (de commando's waarvoor ze een beloning krijgt, dus niet voor een behoefte ofzo) een snoepje krijgt.

Veel succes! :)

Okee :j dankjewel!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:24

Ze gaan echt vanzelf wel weer eten, de aanhouder wint, en dat is op het moment de hond.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:27

Snoeppot uit het zicht vind ik een goede :j Als ze zelf verzint dat ze een snoepje mag, natuurlijk niet geven, maar dit gedrag negeren. En verder overal snoepjes hebben, dan gaat ze niet meer naar een bepaald punt rennen om te bedelen, maar dan wacht tot jij het snoepje 'ergens' vandaan haalt.
In plaats van die ene lekkere snoepjes die ze als beloning wil iets anders geven als beloning. Misschien haar brokken of net een ander merk brokken die toch niet zo lekker zijn als de snoepjes, dan wordt ze er misschien minder fanatiek op zeg maar.

Succes ermee, ik hoop dat deze tips een beetje werken :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:28

Licht herkenbaar. Onze hond (labrador :Y) ) weet dat hij na zijn medicijnen (2 maals daags tegen epilepsie) een koekje krijgt. En wacht daar ook keurig op.

Zodra iemand koffie of thee gaat zetten of als je alleen al vraagt "schat wil je koff..." :9k dan staat hij al bij het kastje voor zijn koekkie... Is erg leuk als je veel visite krijgt op 1 dag. :+

Ook als de kinderen naar bed zijn krijgt hij iets lekkers, nml kaas of pindakaas in zijn kauwbot. Moet je hem zien kijken zodra jongste welterusten gaat zeggen :~ Bot in zijn bek en kwispelen maar...

Hij denkt ook met andere dingen mee wat dan weer wel handig is (bel gaat > meneer gaat zelf naar zijn bench). Nu zijn dit allemaal momenten dat ik het niet erg vind. Hij denkt gewoon mee en weet dat hij iets krijgt.

Op een gegeven moment begon hij echter te bepalen wanneer ik kaas in zijn bot zou doen. Echt gewoon dat enorme bot op je tenen kwakken en kwispelend bij de koelkast gaan staan :9 :~ *\%/* . Daar trapten we dus mooi niet in. Dan stuurde ik hem weg (bijv bench of op de gang), negeerde hem volledig en hield ik zijn bot. Totdat IK bepaalde dat er iets lekker in ging en hij hem kreeg. Vaak dus uren later als hij het vergeten was namelijk op het juiste moment dus als de kinderen naar bed gingen. Het bedelgedrag was hiermee al snel minder.

En ach ja... als er visite is dan vraagt hij ook wel eens om kaas. Gaat dan met bot (die laat hij dan werkelijk op normale bekhoogte uit zijn bek vallen, zo van TOINK op de grond zodat je vanzelf wel opkijkt om te zien wat dat voor kabaal was...) bij de koelkast staan, kijkt me dan vragend aan O:) en schut dan zijn kop en kijkt weer hoopvol :):) .... Moeilijk te weerstaan maar hij krijgt ook dan pas echt wat als de mensen al gehad hebben.

Grote tip is dus om niet toe te geven, zelf moment te bepalen en dat vooral te doen als hond zelf het alweer vergeten is. Dus juist weg is bij de pot. En die pot buiten zicht zetten!! Sterkte (het is zo te lezen wel een volhoudertje...)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:34

Zilfstar schreef:
Licht herkenbaar. Onze hond (labrador :Y) ) weet dat hij na zijn medicijnen (2 maals daags tegen epilepsie) een koekje krijgt. En wacht daar ook keurig op.

Zodra iemand koffie of thee gaat zetten of als je alleen al vraagt "schat wil je koff..." :9k dan staat hij al bij het kastje voor zijn koekkie... Is erg leuk als je veel visite krijgt op 1 dag. :+

Ook als de kinderen naar bed zijn krijgt hij iets lekkers, nml kaas of pindakaas in zijn kauwbot. Moet je hem zien kijken zodra jongste welterusten gaat zeggen :~ Bot in zijn bek en kwispelen maar...

Hij denkt ook met andere dingen mee wat dan weer wel handig is (bel gaat > meneer gaat zelf naar zijn bench). Nu zijn dit allemaal momenten dat ik het niet erg vind. Hij denkt gewoon mee en weet dat hij iets krijgt.

Op een gegeven moment begon hij echter te bepalen wanneer ik kaas in zijn bot zou doen. Echt gewoon dat enorme bot op je tenen kwakken en kwispelend bij de koelkast gaan staan :9 :~ *\%/* . Daar trapten we dus mooi niet in. Dan stuurde ik hem weg (bijv bench of op de gang), negeerde hem volledig en hield ik zijn bot. Totdat IK bepaalde dat er iets lekker in ging en hij hem kreeg. Vaak dus uren later als hij het vergeten was namelijk op het juiste moment dus als de kinderen naar bed gingen. Het bedelgedrag was hiermee al snel minder.

En ach ja... als er visite is dan vraagt hij ook wel eens om kaas. Gaat dan met bot (die laat hij dan werkelijk op normale bekhoogte uit zijn bek vallen, zo van TOINK op de grond zodat je vanzelf wel opkijkt om te zien wat dat voor kabaal was...) bij de koelkast staan, kijkt me dan vragend aan O:) en schut dan zijn kop en kijkt weer hoopvol :):) .... Moeilijk te weerstaan maar hij krijgt ook dan pas echt wat als de mensen al gehad hebben.

Grote tip is dus om niet toe te geven, zelf moment te bepalen en dat vooral te doen als hond zelf het alweer vergeten is. Dus juist weg is bij de pot. En die pot buiten zicht zetten!! Sterkte (het is zo te lezen wel een volhoudertje...)

Dankjewel :j het is inderdaad een volhoudertje ja haha, maargoed, het is ook een vreselijk lief knuffelbeest die zo in slaap valt als je haar aait en 'Slaap kindje slaap' voor haar zingt := dus dat vergeef ik haar wel haha.
Ik ga de tips even uitproberen, ik hoop dat het helpt :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:29

Grappig verhaal, die hond heeft de familie goed onder de duim... :D

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:00

haha had ik met mn verzorg pony.. ik zou de hond voorlopig gewoon geen snoep meer geven :P

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:11

Mijn hond had daar ook een handje van. Wij hadden haar geleerd de post op te halen zodra die door de bus viel en dan aan ons te geven. Na een tijdje liet ze het halverwege de woonkamer dan vallen en rende alvast naar de keuken voor haar koekje :') Even streng zijn en gewoon tijdje belonen met de stem en het was er zo uit.

Ik zou je geen zorgen maken over dat niet eten. Ze zijn niet van suiker en ze krijgen vanzelf honger :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:02

Lol!...vind het zo te lezen wel een grappig en slim schatje hoor, en een volhardend typje....bij de snoeppot in slaap vallen. :=

Goede tips zijn al gegeven, succes met dit leuke hondje.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:59

Ze doet het alleen omdat ze met haar gedrag succes heeft gehad..
Vooral niks geven als ze er zelf om vraagt.

Stop eens snoepjes in je zak oid en ga trucjes met haar doen, ze krijgt dan natuurlijk een snoepje als ze het trucje goed uitvoert. Als ze het maar half doet krijgt ze niks. Je begint met het 'spel' als jij dat wilt, dus als de hond rustig is en je stopt het 'spel' ook weer zelf.

Eet ze niet omdat ze een snoepje wil, dan heeft ze pech, volgende voerbeurt weer een kans.
De meeste honden snappen dat heel snel.