Kat zwanger?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Kat zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 20:15

Hallo. Onze kat slikt de pil, maar wordt nu steeds dikker. Er is natuurlijk een kans dat ze zwanger is. Toch geven we haar de pil, want als ze niet zwanger is, willen we het risico niet lopen dat ze alsnog zwanger is. Naar de dierenarts is geen optie, dit vinden mijn ouders waarschijnlijk onzin. Mijn vraag is dus, is het schadelijk voor de eventuele kittens, als ze wel zwanger is?

dierenfan

Re: Kat zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:56

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:58

ik zou het toch even na laten kijken voor de zekerheid!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:00

het is veel verstandiger om de kat te laten castreren ipv de pil het kost wel wat maar je weet zeker dat ze nooit geen kittens kan krijgen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:02

Als een kat dikker wordt terwijl ze aan de pil is, is de kans groot dat de kat baarmoederontsteking heeft. Ik zou zo spoedig mogelijk naar de dierenarts gaan, want als de baarmoeder knapt kan het dodelijk zijn.

Waarom krijgt de kat de pil en is ze niet gesteriliseerd?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:04

Ikzou toch naar de dierearts gaan. Zeg het eens tegen je ouders, uiteindelijk gaat wel om de gezondheis van je poes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:07

Suusie22 schreef:
het is veel verstandiger om de kat te laten castreren ipv de pil het kost wel wat maar je weet zeker dat ze nooit geen kittens kan krijgen.

castreren is niet duurder hoor. Denk als je na gaat dat een kat 15 jaar wordt dat de pil duurder is dan 1x castreren. Zeker gezien alle gezondheidsproblemen die het met zich mee kan brengen en alle ongemak die het kost. En als castreren sowieso moet gebeuren maar je wilt het uitstellen dan is al het geld wat je uit geeft aan de pil sowieso al extra ;)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:12

Staat ook al op de planning om haar te laten helpen. Mijn ouders willen eerst graag afwachten, ben bang dat mijn mening weinig zin heeft momenteel. Het probleem is juist dat we niet naar de dierenarts kunnen, omdat het volgens mijn ouders altijd wel 'meevalt'.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:41

Kun jij niet met je spaarcenten er heen gaan, gewoon een consult betalen en mocht het wel erg zijn dat je ouders voor de rest opdraaien? :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 09:35

lifaya schreef:
Kun jij niet met je spaarcenten er heen gaan, gewoon een consult betalen en mocht het wel erg zijn dat je ouders voor de rest opdraaien? :)

Heb al gezegd dat ik het wel wil betalen, maar dat vinden ze dan onzin.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:36

dat ze het onzin vinden is jammer maar je bepaald zelf wat je met je geld doet :) ik zeg gewoon gaan met de kat. Je moet geen onnodige risico's nemen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:07

Ketly schreef:
Staat ook al op de planning om haar te laten helpen. Mijn ouders willen eerst graag afwachten, ben bang dat mijn mening weinig zin heeft momenteel. Het probleem is juist dat we niet naar de dierenarts kunnen, omdat het volgens mijn ouders altijd wel 'meevalt'.

nestje laten krijgen, leren je ouders het vanzelf.
Nee maakt niets uit waarschijnlijk. het kan dat de kat nadat ze de pil gekregen heeft braakt en dus op die manier toch niet beschermd is tegen dracht. In dat geval kan ze wel drachtig worden.
Baarmoederontsteking is ook mogelijk zoals hier al vermeld is. je hebt 2 vormen, de open en gesloten vorm, bij de open vorm zul je zien dat de kat veel likt achter, en er ook troep uitkomt, een gesloten vorm is veel gevaarlijker, gezien de pus er niet uit kan, en dus de baarmoeder groter en groter wordt tot hij knapt. Vaak merk je dat de kat dan veel meer drinkt en plast en ze kan hier ook doodziek van zijn. Als ze kittens moet krijgen, dan zal de schade voor de kittens wel meevallen, hoef je niet bang voor te zijn. Andere vraag is wat gaan jullie met de kittens doen? vinden jullie een goed huisje voor ze? want dat is vaak niet makkelijk.
Wat kun je zelf doen, temperatuur meten, kijken of de kat geen koorts geeft (bij eventuele baarmoederontsteking), ze mag nl niet boven de 39 graden gaan. Goedkope thermometer kun je zo bij het kruidvat halen. wel voorzichtig doen en iemand de kat laten vasthouden.
kijken of ze geen uitvloeiing heeft en niet ziek toont. Soms kun je de kittens ook wel voelen in de buik, zelfs zien beweging (laatste deeltje van de dracht), als je met beide handen in de buik voelt, dan kun je een kralenketting voelen, van gelijke grootte allemaal (niet verwarren met poepjes).
En anders wordt het gewoon afwachten en de kat heel goed in de gaten houden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:46

Cemlys schreef:
Ketly schreef:

nestje laten krijgen, leren je ouders het vanzelf.
Nee maakt niets uit waarschijnlijk. het kan dat de kat nadat ze de pil gekregen heeft braakt en dus op die manier toch niet beschermd is tegen dracht. In dat geval kan ze wel drachtig worden.
Baarmoederontsteking is ook mogelijk zoals hier al vermeld is. je hebt 2 vormen, de open en gesloten vorm, bij de open vorm zul je zien dat de kat veel likt achter, en er ook troep uitkomt, een gesloten vorm is veel gevaarlijker, gezien de pus er niet uit kan, en dus de baarmoeder groter en groter wordt tot hij knapt. Vaak merk je dat de kat dan veel meer drinkt en plast en ze kan hier ook doodziek van zijn. Als ze kittens moet krijgen, dan zal de schade voor de kittens wel meevallen, hoef je niet bang voor te zijn. Andere vraag is wat gaan jullie met de kittens doen? vinden jullie een goed huisje voor ze? want dat is vaak niet makkelijk.
Wat kun je zelf doen, temperatuur meten, kijken of de kat geen koorts geeft (bij eventuele baarmoederontsteking), ze mag nl niet boven de 39 graden gaan. Goedkope thermometer kun je zo bij het kruidvat halen. wel voorzichtig doen en iemand de kat laten vasthouden.
kijken of ze geen uitvloeiing heeft en niet ziek toont. Soms kun je de kittens ook wel voelen in de buik, zelfs zien beweging (laatste deeltje van de dracht), als je met beide handen in de buik voelt, dan kun je een kralenketting voelen, van gelijke grootte allemaal (niet verwarren met poepjes).
En anders wordt het gewoon afwachten en de kat heel goed in de gaten houden.

Ik denk dat de open vorm waarschijnlijk op mijn kat van toepassing is, omdat ze namelijk telkens haar achterste likt. Hoe is dit dan waarschijnlijk gekomen? En hoe is het te verhelpen?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:21

Ik heb met mijn ouders overlegd, volgende week gaat ze naar de dierenarts! :D We laten haar onderzoeken en meteen sterilliseren, dus helemaal opgelost!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:29

mooi zo, dan heb je gelijk zekerheid!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:29

Dat zou goed kunnen. In dat geval wordt het steriliseren en een goede antibioticakuur. Paar dagen voor de bevalling kunnen ze oom wat vocht of slijm weg likken. Verder in de gaten houden

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:31

Normaal is ze een echte buitenkat, maar is momenteel zelf veel binnen. Hierdoor kunnen we haar ook wat beter in de gaten houden. Als ze naar de dierenarts is geweest, laat ik weten wat het was!