Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Suusie22 schreef:het is veel verstandiger om de kat te laten castreren ipv de pil het kost wel wat maar je weet zeker dat ze nooit geen kittens kan krijgen.
ik zeg gewoon gaan met de kat. Je moet geen onnodige risico's nemen Ketly schreef:Staat ook al op de planning om haar te laten helpen. Mijn ouders willen eerst graag afwachten, ben bang dat mijn mening weinig zin heeft momenteel. Het probleem is juist dat we niet naar de dierenarts kunnen, omdat het volgens mijn ouders altijd wel 'meevalt'.
Cemlys schreef:Ketly schreef:Staat ook al op de planning om haar te laten helpen. Mijn ouders willen eerst graag afwachten, ben bang dat mijn mening weinig zin heeft momenteel. Het probleem is juist dat we niet naar de dierenarts kunnen, omdat het volgens mijn ouders altijd wel 'meevalt'.
nestje laten krijgen, leren je ouders het vanzelf.
Nee maakt niets uit waarschijnlijk. het kan dat de kat nadat ze de pil gekregen heeft braakt en dus op die manier toch niet beschermd is tegen dracht. In dat geval kan ze wel drachtig worden.
Baarmoederontsteking is ook mogelijk zoals hier al vermeld is. je hebt 2 vormen, de open en gesloten vorm, bij de open vorm zul je zien dat de kat veel likt achter, en er ook troep uitkomt, een gesloten vorm is veel gevaarlijker, gezien de pus er niet uit kan, en dus de baarmoeder groter en groter wordt tot hij knapt. Vaak merk je dat de kat dan veel meer drinkt en plast en ze kan hier ook doodziek van zijn. Als ze kittens moet krijgen, dan zal de schade voor de kittens wel meevallen, hoef je niet bang voor te zijn. Andere vraag is wat gaan jullie met de kittens doen? vinden jullie een goed huisje voor ze? want dat is vaak niet makkelijk.
Wat kun je zelf doen, temperatuur meten, kijken of de kat geen koorts geeft (bij eventuele baarmoederontsteking), ze mag nl niet boven de 39 graden gaan. Goedkope thermometer kun je zo bij het kruidvat halen. wel voorzichtig doen en iemand de kat laten vasthouden.
kijken of ze geen uitvloeiing heeft en niet ziek toont. Soms kun je de kittens ook wel voelen in de buik, zelfs zien beweging (laatste deeltje van de dracht), als je met beide handen in de buik voelt, dan kun je een kralenketting voelen, van gelijke grootte allemaal (niet verwarren met poepjes).
En anders wordt het gewoon afwachten en de kat heel goed in de gaten houden.
We laten haar onderzoeken en meteen sterilliseren, dus helemaal opgelost!