fretten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lotteenjoy

fretten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 19:45

hallo,
zijn er ook mensen hier met fretjes?

ik heb er een groot aantal zitten (nou ja mn pa) om mee te fretteren maar naar tuurlijk vertroetel ik ze heledagen het zijn dus nu gewoon knuffel fretjes..
wie wil er over ze prate?

groetjes,
lotteenjoy

Rosannee_

Re: fretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:31

Volgensmij hoort dit onder het kopje beestenboel :)

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 20:37

ow oke bedankt ik zal m verzetten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:36

LZP -> BB

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:39

Ik heb ze niet, ook nooit gehad maar eigenlijk wel geinteresseerd. Ruiken/stinken ze erg? Of ruik je ze helemaal niet? Of iets er tussenin? :+
En ben je veel tijd per dag aan ze kwijt?

Ze zijn zo schattig, ik heb laatst zelfs over ze gedroomd bedenk ik me nu hahaha _O-
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-01-13 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:41

Wat is fretteren ? :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:44

Ik heb vroeger twee gehad. Een albino en een wild kleur. Wat een vrolijke beestjes! Ik ging er ook mee wandelen :+ _O- hadden ze een kattetuigje om of ik nam ze mee met picknicken. In een kattenmandje mee op de fiets. Veel mensen dachten dat het jonge hondjes waren :')

Ze waren gecastreerd, wekelijks in bad en kregen geen vlees, daarnaast zijn ze zindelijk te krijgen. Die van mij stonken niet.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:46

No_No schreef:
Ik heb vroeger twee gehad. Een albino en een wild kleur. Wat een vrolijke beestjes! Ik ging er ook mee wandelen :+ _O- hadden ze een kattetuigje om of ik nam ze mee met picknicken. In een kattenmandje mee op de fiets. Veel mensen dachten dat het jonge hondjes waren :')

Ze waren gecastreerd, wekelijks in bad en kregen geen vlees, daarnaast zijn ze zindelijk te krijgen. Die van mij stonken niet.

Ruik je ze helemaal niet of.. stinken ze gewoon niet? :+
Nam je ze me picknicken? Liepen ze niet weg dan?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:59

Uiteraard dragen ze wel een luchtje maar ik vond ze niet stinken. Zolang je geen vers vlees geeft.
Ze aten kattenbrokjes.

Als ik ze meenam had ik altijd een tuigje om met een rollijntje er aan. Wel opletten dat ze niet een hol in gaan :D zijn roofdiertjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 07:11

heb er zelf geen maar werk in een frettenopvang dus heb wel veel fretten om me heen. Stiekum vind ik ze eng maar ben ze toch enorm gaan waarderen. Ze kunnen echt ontzettend leuk zijn of leuk worden met de goede verzorging en veel beweging en aandacht.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:08

Sjors schreef:
Wat is fretteren ? :')

Jagen met een fret als ik het juist heb, in konijnenholen enzo?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:06

fretteren is idd jagen met fretten

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:52

fretteren kan in verschillende hollen.. konijnen,ratten enz fretten ruik je wel een beetje net als bij paard alleen in de brons tijd ruik je ongecastreede mannetjes het best.. ze zijn erg lief.. en ze vragen best wel veel tijd maar dat krijg je terug :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:13

wat overigens zeer belangrijk is bij fretten en een hoop mensen niet weten is dat je een vrouwtje altijd moet laten helpen OF dekken als ze loops wordt. Echter fretten zijn er veel te veel dus zomaar laten dekken is echt af te raden!

uitleg: http://www.dierenartsbreda.nl/advies-info/fretten/
Castratie van de vrouwelijke fretten (moertje)

Een vrouwelijke fret wordt meestal loops tussen begin februari en eind augustus. Er zijn echter al vrouwtjes die al in december loops worden. De loopsheid van het vrouwtje kun je zien aan de gezwollen vulva die de vorm aanneemt van een zogenaamd ‘koffieboontje’. Qua gedrag kan het vrouwtje ook veranderen. Ze heeft behoefte om te gaan slepen met voorwerpen of andere fretten. Ze veegt met haar vulva over allerlei obstakels en markeert net zoals het ongecastreerde mannetje, met druppels urine. Als een vrouwtje niet gedekt wordt blijft ze het hele seizoen loops. De vrouwelijke hormonen (oestrogenen) in haar systeem blijven hoog waardoor het beenmerg onvoldoende bloedcellen produceert. Dit noemt men beenmergdepressie. Hierdoor zal ze bloedarmoede krijgen en ontstaan er allerlei bloedingen en ontstekingen. Hierdoor zal het vrouwtje sterven en dit kan soms al binnen twee maanden gebeuren. Daarom is het noodzakelijk een vrouwtje te laten castreren.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:10

dierenfan klopt:) wij hebben dus gewoon een aantal mannetjes lopen die ze dan kunnen dekken

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:11

oja ik heb ook een tuigje maar daar maak ik ze niet egt blij mee denk ik.. :p

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:12

Mijn ervaring is dat de vacht van de fret stinkt. Als je de poepbak goed schoonhoudt en minimaal 2x per week de kleedjes waarin ze slapen wast en verschoond, ruik je het niet. Wel ruik je ze als ze schoot zitten, ze hebben een sterke vachtlucht.

Mijn fret zit in de woonkamer en zolang ik het goed schoonhoudt, ruikt niemand het. Ook de visiste niet.