Help! Poes plast in huis!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Help! Poes plast in huis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:31

Ja en het word de laatste tijd steeds erger :(
Ze plast overal op, pannenlappen die op het aanrecht liggen, handdoeken, theedoeken, de dweil, op de krant, in het kattenmandje, in tassen, op jassen en in schoenen. Mijn moeder begint haar nu echt zat te worden, ze piest overal behalve buiten of de kattenbak. Het is nu zo erg dat mama haar naar het asiel wil brengen want poes doet dit al zo lang als ze bij ons is. 4 jaar dus. Medische redenen zijn uitgesloten, geen blaasontsteking of blaasstenen, geen nier stenen of blaas gruis. Nieren functioneren prima en de blaas dus ook, en het is geen sproeien het is echt plassen.
Ik wil poes, ondanks haar mankement niet weg doen, maar iedere keer alles onder geplast te zien en te ruiken is ook niet leuk meer. We hebben van die sprays geprobeerd tegen sproeien (dat dachten we eerst) heeft niet geholpen, aluminium folie erover leggen, werkt ook niet, van straffen word het alleen maar erger en belonen als ze het op de bak of buiten doet werkt ook niet goed genoeg.

We hebben trouwens 2 kattenbakken staan die elke dag worden ververst, plasjes en poepjes worden eruit gehaald.

HoresesLover

Re: Help! Poes plast in huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:45

Hm, onze kat heeft een poos iets soortgelijksgedaan, namelijk poepen op het gras, en kon ze niet naar buiten dan in huis of toch op de kattenbak, die wel schoongemaakt worden. ( de reden weten we en het is nu al stukken minder, ook niets medish ofzo)
ik heb geen idee waarom jullie kat dit doet, maar ik hoop voor jullie dat hij/zij niet naar het asiel hoeft :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:47

Heb je een klep op de kattenbak? Zijn er andere katten in huis? Zijn er andere dieren in huis? Mag ze vrij naar buiten of alleen in de tuin?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:56

HoresesLover schreef:
Hm, onze kat heeft een poos iets soortgelijksgedaan, namelijk poepen op het gras, en kon ze niet naar buiten dan in huis of toch op de kattenbak, die wel schoongemaakt worden. ( de reden weten we en het is nu al stukken minder, ook niets medish ofzo)
ik heb geen idee waarom jullie kat dit doet, maar ik hoop voor jullie dat hij/zij niet naar het asiel hoeft :)

net alsof een asiel nu een kat aanneemt. Bijna alle asielen zitten vol met katten en gaan echt geen onzindelijke kat aannemen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:57

princesmax schreef:
net alsof een asiel nu een kat aanneemt. Bijna alle asielen zitten vol met katten en gaan echt geen onzindelijke kat aannemen.

Toch echt wel.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:58

Hhilde schreef:
princesmax schreef:

Toch echt wel.

Hier in mijn regio zit iig alles vol ( zuidoosten n-b)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:59

Heb je de dierenarts al om hulp gevraagd? Ik heb gelezen dat medische redenen zijn uitgesloten maar een DA heeft meer middelen om zoiets te verhelpen.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:59

Herkenbaar verhaal, mn kater en poes deden het allebei een periode in huis.
Katertje bleek uiteindelijk blaasgruis te hebben, en poes deed het waarschijnlijk doordat er elke keer een kat bij het raam zat.
In ieder geval succes ermee, snap helemaal hoe vreselijk frusterend het is.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:00

als je de zoekfunctie gebruikt zul je echt een heleboel topics tegenkomen over hetzelfde onderwerp en daar staan heel veel tips in :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:01

Laat even checken of ie geen blaasgruis heeft. Mijn kat plaste in huis en bleek daar last van te hebben. Ze associeren de kattenbak met pijn en gaan op zoek naar een plaats waar ze zonder pijn kunnen plassen - en zo dus het hele huis door.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:02

FCSA schreef:
Laat even checken of ie geen blaasgruis heeft. Mijn kat plaste in huis en bleek daar last van te hebben. Ze associeren de kattenbak met pijn en gaan op zoek naar een plaats waar ze zonder pijn kunnen plassen - en zo dus het hele huis door.

In de OP staat dat ze geen blaasgruis heeft.

princesmax schreef:

Het kan zijn dat er een wachtlijst is, maar ze nemen vaak gewoon aan, hoor. Katten komen en gaan namelijk heel snel :j

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:03

_Sim_ schreef:
Heb je de dierenarts al om hulp gevraagd? Ik heb gelezen dat medische redenen zijn uitgesloten maar een DA heeft meer middelen om zoiets te verhelpen.

Ja we zijn al 5x naar verschillende dierenartsen geweest met haar maar geen van de artsen wist wat ze met haar aan moesten :(

En we hebben nog een andere kat erbij, maar ze pieste al in huis voordat zij kwam en het is niet erger geworden met de 2e kat erbij.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:16

:o elke keer als je het ziet, nat spuiten met een planten spuit, helpt vaak ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:22

Doe haar tijdelijk in een grote hondenbench, afwasteiltje met grit erbij in en een kussentje, eten en drinken en kijk wat er gebeurt. Een kat zal haar eigen nest niet bevuilen dus misschien kun je haar nu alsnog zindelijk krijgen.Lijkt zielig maar het is dit of altijd buiten zitten.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:01

Aldus een vriendin van mij, die studeert voor kattentherapeute:

Alle plasplekken GRONDIG schoonmaken met groene biotex om te beginnen. Dat spul ook goed laten intrekken. Verder, waar staan de bakken? Zet er sowieso een of twee bakken bij zonder kap. Bakken moeten in verschillende kamers staan en op een rustig plekje, dus probeer een bak per kamer. En probeer in een van die bakken eens steeds een ander soort grit. Katten houden van fijn grit ZONDER GEURTJE.
Als niks het doet kun je altijd nog een bak met aarde neerzetten om te kijken of dat helpt, voor sommige katten is dat de oplossing. Komt de kat buiten? Ziet de kat andere katten buiten? Zijn er dingen veranderd in huis? Plassen kan stressgerelateerd zijn. Veel katten reageren positief op een Feliway verdamper, die zou ik dan ook gewoon proberen.

Succes! :)

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:05

Is het een open of dichte kattenbak?
Onze katten plassen er ook naast als we een dichte bak hadden veranderd naar een openbak een geen problemen meer.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:11

MrTut schreef:
:o elke keer als je het ziet, nat spuiten met een planten spuit, helpt vaak ;)

Serieus? :r
Lekker dan, onzekere kat of kat met stress en jij gaat haar even natspuiten. Bah, bah. Hoe maak ik een probleem erger.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:12

bigone schreef:
Doe haar tijdelijk in een grote hondenbench, afwasteiltje met grit erbij in en een kussentje, eten en drinken en kijk wat er gebeurt. Een kat zal haar eigen nest niet bevuilen dus misschien kun je haar nu alsnog zindelijk krijgen.Lijkt zielig maar het is dit of altijd buiten zitten.

Is idd ook een goede oplossing doen ze in asiels ook best vaak.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:14

Mijn kat deed dat wanneer hij binnen moest blijven. 2x verhuist en dus 2x last gehad. Nu weer buiten plassen,dat gaat goed. Was toen ook niks medisch.

neem aan dat ze het niet doet wanneer je erbij bent?. Ik deed die van mij op een gegeven moment opsluiten in de badkamer als hij alleen was.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:28

Mijn kater heeft het ook een tijd gedaan: hij bleek blaasgruis te hebben. Tijd daarna weer: geen blaasgruis, maar wel stress a.g.v. het horen van andere katten (kater is een binnenkat en hoorde onze buitenkatten op de deel). Op aanraden van de dierenarts de andere katten niet meer op de deel gelaten, diverse soorten ander grit geprobeerd en.... valeriaan druppels (A. Vogel) in de bak gedruppeld (katten vinden de geur van valeriaan helemaal het einde!). En na dat laatste waren de problemen verholpen, kater gaat weer netjes op de bak en de buitenkatten hupsen weer op de deel! Feliway heb ik ook geprobeerd, maar de kat deed daar niks op uit. O ja, maak de piesplekken niet schoon met hele sterke schoonmaakmiddelen (lees chloor etc.), de kat zal dan alleen maar harder zijn/haar best gaan doen om zijn/haar geur af te geven (die jij dus weer weg hebt gehaald). Probleem verergert dan. Biotex is wel een goede. Succes, hoop dat je moeder de kat niet naar het asiel doet!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:00

princesmax schreef:
HoresesLover schreef:

Idd, een asiel is voor opvang. Officieel is een asiel voro het opvangen van zwerfdieren uit de regio(s) waar ze afspraken mee hebben. Deze moeten ze goede verzorging geven in de tijd dat de gemeente er voor moet zorgen (meestal 14 dagen, sommige gemeenten doen het 3 weken). Daarna mag een asiel zelf weten wat ze ermee doen want dan is het dier van het asiel en stopt de zorg van de gemeente. Gelukkig bij de meeste asielen blijven dieren totdat ze herplaatst worden.

Eigenlijk alle asielen nemen daarnaast ook dieren aan via particulieren die er afstand van doen, mits ze plaats hebben. Dit om die mensen te helpen, de dieren te helpen en te voorkomen dat ze op straat terecht komen. Echter een asiel is dus voor opvang maar daarnaast ook voor herplaatsing.

Dieren die niet geschikt zijn voor herplaatsing mogen mensen zelf een oplossing voor zoeken. Zou wel makkelijk zijn als een onzindelijke kat die niet onzindelijk is door medische problemen maar door andere oorzaak die niet te achterhalen is door een opvang aangenomen wordt en daar vervolgens of jaren moet zitten of afgemaakt moet worden. Niet eerlijk tegenover de kat, niet eerlijk tegenover de mensen die daar werken. Ook in een asiel werken mensen met gevoel, mensen die graag met dieren bezig zijn en mensen die het vreselijk vinden om een dier in te laten slapen.

Er zijn katten die gewoon onzindelijk zijn omdat ze de kattenbak niet gebruiken. Vaak katten die op te jonge leeftijd bij hun nestgenoten en moeder weggehaald zijn. Hoe dat exact zit geen idee maar katten met dit probleem hoor je heel vaak als je na vraagt dat ze te jong weg gehaald zijn (ben dus wel benieuwd op welke leeftijd deze kat uit het nest gehaald is)

Meld je kat dus aan bij de dierenbescherming bij het project kat zoekt buitenkans. Dat is eerlijker voor het dier dan bij een asiel. Namelijk niemand kiest bewust van te voren voor een niet zindelijke kat.

Wat je wel kan doen is van Prins (katten voer merk) blaasgruis oplossend voer gaan geven. Baat het niet dan schaad het niet als je het maar 1 á 2 maanden geeft. En ander grit kan zeker ook geprobeerd worden net als valeriaan bijv.

Eventueel als je weet wanneer de kat het doen deze in een hondenbench met kattenbak en mandje zetten. Dan heeft ze al geen kans om het binnen te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:04

Hhilde schreef:
princesmax schreef:

Het kan zijn dat er een wachtlijst is, maar ze nemen vaak gewoon aan, hoor. Katten komen en gaan namelijk heel snel :j

Was het maar zo'n feestje!! Deze maand wordt er gelukkig (hier in de buurt dan) redelijk goed geplaatst en is er weer wat doorstroming maar december kwamen er veel katten/dieren binnen en is er zeer weinig geplaatst en helaas is dat niet alleen in december het geval geweest.
Wachtlijsten kunnen makkelijk 50 tot wel 100 katten op staan en de ene moet nog dringender weg dan de andere. En dan de zieke katten die van straat gehaald worden en waar nooit meer iemand naar informeerd er nog bij. Elk jaar worden dat er meer en meer helaas

Iets met financiele crisis......

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:12

dierenfan schreef:
Was het maar zo'n feestje!! Deze maand wordt er gelukkig (hier in de buurt dan) redelijk goed geplaatst en is er weer wat doorstroming maar december kwamen er veel katten/dieren binnen en is er zeer weinig geplaatst en helaas is dat niet alleen in december het geval geweest.
Wachtlijsten kunnen makkelijk 50 tot wel 100 katten op staan en de ene moet nog dringender weg dan de andere. En dan de zieke katten die van straat gehaald worden en waar nooit meer iemand naar informeerd er nog bij. Elk jaar worden dat er meer en meer helaas

Oh. In de asielen waar ik op dit moment meekijk (dat zijn er drie in verschillende regio) gaat het prima :j

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:30

hebben jullie meerdere poezen/katten?
dan kan het terretorium verdediging zijn.
kan natuurlijk ook gewoon stukje opvoeding zijn. aangezien ze het al 4 jaar doet.

wat mijn schoonzusje gedaan heeft is een bench kopen, haar poes deed het alleen als er niemand thuis was. dus kat dan in de bench met kattenbak en voer en drinkbakje en ligkussen erbij.
na paar weken snapte de kat het. overdag bench open en dan nog ging hij naar die kattenbak.

mijn poesies hebben we ook zindelijk gemaakt door ze in een bench te stoppen en als wij er waren mochten ze eruit om te spelen en doen.
ik hield ze dan wel in de gaten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 07:16

Hhilde schreef:
dierenfan schreef:

Oh. In de asielen waar ik op dit moment meekijk (dat zijn er drie in verschillende regio) gaat het prima :j

Ja op dit moment dat zeg je goed dat zeg ik goed. Maar als je over een heel jaar kijkt dan gaat het echt niet zo geweldig goed helaas. Er wordt zeker geplaatst maar er komt steeds meer en meer binnen en vaak nog ziek ook.