Lekkere extraatjes voor de kat. Wat mag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Lekkere extraatjes voor de kat. Wat mag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:20

Dit is iets wat ik me al een tijdje afvraag. Onze kat heeft een redelijk saai en voorspelbaar dieet: brokjes en ongeveer eens per week een soort prut ('mousse' noemen ze het geloof ik :')) uit blik, wat ze hartstikke lekker vindt. Nou vind ik het leuk om haar af en toe iets extra's toe te stoppen. We hebben niet regelmatig vlees in huis (ik ben vegetariër en mijn ouders doen daar het overgrote deel van de tijd aan mee), maar wanneer mijn ouders bijvoorbeeld vleesbeleg hebben gekocht, snijd ik daar graag een klein stukje vanaf om de poes te verrassen :j En toen mijn ouders eens gehaktballen/vis aten, was ook heel duidelijk te merken dat ze die geur maar wat lekker vond.. (Sterker nog, het monster is later op tafel gesprongen en alle overgebleven gehaktballetjes vonden we toen we terugkwamen, met kleine hapjes eruit, op de vloer _O- )

Maar eigenlijk is dat natuurlijk voor mensen gemaakt, dus wie weet wel helemaal niet goed voor een kat? Zeker voor wat betreft beleg, dat is vaak toch op de een of andere manier bewerkt.. En gekookt/gebakken vlees is natuurlijk ook niet de normale voeding van een kat..

Daarnaast heb ik al in een paar topics voorbij zien komen dat bokkers katten hebben die verzot zijn op een specifiek soort fruit/groente of iets anders dat geen vlees is. Is dat niet schadelijk? (Gezien een kat toch gebouwd is als carnivoor..)

Dus: wat mogen ze wel? En vooral: wat niet? :)
(Overigens, ik ben me ervan bewust dat er kattensnoepjes bestaan, hoor :j Maar ons mormeltje geeft duidelijk de voorkeur aan broodbeleg :)))

Goof

Re: Lekkere extraatjes voor de kat. Wat mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:23

Ik zou tussendoor niets geven, katten dijen in no-time uit tot dikke propjes :+

Die van mij doen het al 7 jaar op enkel 2x per dag brokjes. Komen niks tekort en zijn ook niet ongelukkig, want ze weten niet wat ze missen ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:41

Tja, ik weet niet.. Ik zie duidelijk dat ik mijn kat er een enorm plezier mee doe :j En met een extraatje bedoel ik dus ook echt hele kleine beetjes, bijvoorbeeld dat ik een randje van een of twee vierkante centimeter afsnijd en dat gemiddeld één keer in de twee weken tot één keer in de maand.. Dus dan lijkt het me sterk dat dat echt significant bijdraagt aan haar gewicht, of zie ik dat nou fout? (Daarbij is het geen kat die hele dagen binnen zit te soezen, ze is elke dag uren buiten rond aan het lopen en rennen..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:52

Ik zou gewoon zo af en toe wat geven hoor,
een van me vier katten is echt een vreetzakje maar die is beslist niet 'dik'.

Bij wat jij zegt (eens in de twee weken iets extras) is onze kat echt heel ongezond bezig. Bij alles wat wij eten gaat die bedelen, en als die het niet krijgt steelt die het wel :P. En dat zijn dus chippies, noten, slagroom en alles wat maar ongezond kan zijn.
Niet bepaald 'gezond' maar hij is niet dik en is er ook niet ziek van. Een extra'tje kan er dus best wel in bij jou kat!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:54

Onze kat was gek op crackers! :+
Dus daar kreeg hij wel eens een stukje van :)

Uitdijen heeft hij nooit gedaan; net als met mensen is het zo; genieten met mate :D

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:08

Hier krijgen mijn twee katten en hond elke dag wat lekkers, meerdere keren nog wel :Y) Ze zijn alle drie prima op gewicht, dus ik zou niet bang zijn dat ze te dik worden o.i.d. En anders heb je dat ook snel genoeg in de gaten, ze worden niet in één dag of na één keer wat lekkers tonnetje rond ;) Ik doe ze een enorm plezier met koolvis of kipfilet, daar zijn ze alle drie enorm gek op. Maar ook een 'plukje' gehakt of een stukje leverworst. Dat laatste heb ik altijd in huis, want daar krijgt de hond elke ochtend+avond zijn medicijnen in.
De katten krijgen dan ook een stukje, één groot feest! Verder krijgen ze ook regelmatig zo'n stick van Vitakraft, die gaat er ook altijd lekker in. :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:39

Hier krijgen ze af en toe een mini stukje kaas of vlees. Onze ene kat eet ook wel frietjes en hondenbrokken als ze er de kans toe heeft.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:44

onze kat was echt een anorexia kat maar
altijd eten tot zijn beschikking maar hij
wilde alleen slagroom, makreel en zalm
dus daarvan kreeg hij altijd een stukje
als we dat aten. altijd als hij de slagroom
bus hoorde zat hij al naast je :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:49

Runderhart is goed voor ze. Dat kun je bij de dierenwinkel of de slager krijgen. Soms ligt het ook in de supermarkt. De meeste katten vinden het heerlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:59

Tja, je zou ze natuurlijk een stukje verse vis of vlees kunnen geven, mijn katertje is bvb. gek op kip :9

Zo af en toe een randje broodbeleg of iets is wat mij betreft niet meteen een ramp hoor, met mate moet dat kunnen :)

De poes van mijn schoonmoeder is pas erg :P

Die eet echt alle restjes van de borden, Chinees, spinazie, zelfs de vetbolletjes van de vogels buiten in de boom :')

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:32

Onze kat lust echt bijna niks, op brokjes en gewoon blikvoer na. Zalm, stukje kip o.i.d maak je hem echt niet blij mee :+

Sinds een tijdje ben ik er achter gekomen dat hij gek is op een losgeklopt eitje! Heel af en toe krijgt ie dit, voor zover ik weet kan dat geen kwaad.

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:52

onze 2 katten krijgen als we nog wat zalm overhebben dat altijd. Zijn ze dol op en ze zijn ook echt geen dikkertjes. (En af en toe een muisje, eekhoorn, vogel of wat anders die ze buiten kunnen vangen)

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:55

Hier krijgen ze regelmatig vis. Voor roze garnaaltjes doen ze een moord ;) en tonijn zijn ook dol op!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:58

Mijn poezen krijgen naast de Royal Canin brokjes om de dag een restje van wat de pot schaft. Kan een stukje kip zijn, zalm, maar ook biefstuk of rosbief of een hamblokje.. wel maar 1 klein stukje per keer en zeker niet dagelijks.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:59

als tussendoortje geef ik eens 'verwenbrokjes' van wiskas temptations of zoiets, daar zit precies een vulling in en daar is tie gek van :D
Owel het vetrandje van een schel hesp, of een restje kaas, of een restje vis... En mijn kat staat echt niet dik dus af en toe een verwennerijtje mag wel ;)