Ratje bijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ratje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:01

Sinds kort heb ik 3 ratjes.
Wegens omstandigheden zijn ze niet heel erg tam en daarom kunnen ze wel is angstig reageren als ik in het hok bezig ben.
Als ik ze eenmaal in handen heb dan bijten ze niet en worden ze op een gegeven moment wel rustig al zie ik wel aan ze dat ze nog bang zijn maar dat kost tijd.
1 dame is wel bang maar ook heel bijdehand, die combinatie resulteert in bijten en niet zo'n beetje ook!
Mijn vraag is, wat moet ik doen als ze bijt?
Een tikje geven lijkt me geen optie omdat ze al angstig is en als ik er dan nog een tikje ga geven dan word ze misschien nog banger.
Heeft iemand tips?
Mocht je tips hebben hoe je je ratjes snel tam kan maken hoor ik het ook graag.
Ik geef ze vaak wat lekker uit de hand en haal ze er elke dag even uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:05

Hoe oud zijn je ratjes en hoe lang heb je ze al? Wat zijn de omstandigheden waardoor ze niet zo tam zijn?

Ratten zijn prooidieren en bijten doen ze daarom in 99% van de gevallen uit angst. Een tik geven of op een andere manier straffen is dan ook echt af te raden, daar wordt ze alleen maar banger van. Als je het durft kan je wanneer ze bijt zachtjes tegendruk geven en dan wachten tot zij loslaat. Dit doet niks aan de angst, wel leert het haar dat bijten bij jou geen zin heeft, je deinst er toch niet voor terug. In een reflex terugtrekken is dus ook niet handig, dan wint zij, maar het is natuurlijk wel een logische reactie. :)

Probeer voor nu de tijd dat je met je handen in het hok bent tot een minimum te beperken. De kooi moet hun veilige plek zijn en zolang ze jou niet als veilig beschouwen is het veel te bedreigend voor ze als jij daar bezig bent. Probeer ze zo snel mogelijk op te pakken en bij je te nemen, liefst onder een trui of vest. Het bijtende ratje zou je een dun handdoekje over het lijfje (incl. hoofd) kunnen gooien en haar daar dan vervolgens in oppakken. Veilig voor jou vingers en een veiliger gevoel voor haar. Neem ook haar bij je, ga een tijdje met ze zitten en laat hen het initiatief nemen. Niet gaan aaien/aanraken dus. Als ze iets willen komen ze zelf wel.
Lekkers uit je hand geven zou ik niet doen zolang ze nog bijt. Nadat je ze bij je hebt gehad (liever 10 keer daags 5 minuten dan 1 keer een uur) zet je ze rustig terug, leg je wat lekkers neer en laat je ze weer met rust.

Wanneer je dit een tijdje doet merk je vanzelf wanneer ze ook in de kooi minder angstig voor je worden, dan kan je ze eens tussendoor wat gaan kriebelen (beste onder hun kin, alles wat je 'van boven' doet kan bedreigend zijn). Voor angstige ratjes zijn handen vaak het engst, daarom kunnen ze beter eerst rustig aan jouw geur en aanwezigheid wennen als je ze bij je draagt onder een trui, met je handen benaderen is een volgende stap. Zeker voor het bijtertje is het belangrijk dat ze je eerst kan vertrouwen.

Wat heb je voor kooi en hoe is die ingericht? Kan je je ratjes er makkelijk uit halen of kunnen ze vluchten/verstoppen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:12

Bedankt voor je verhaal!
Ze zitten in een aquarium van 1.20 lang.
In de bovenkant heb ik een heleboel gaatjes geboord voor de ventilatie.
Ze hebben een boomwortel (van steen) een mandje en een huisje met 2 verdiepingen waar ze kunnen schuilen.
De ratjes zijn nu rond de 9 maanden oud.