Haan in dorp?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Haan in dorp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:03

Ik woon in een dorpje in Zuid- Holland, aan de doorgaande straat naar het centrum. Staan voornamelijk rijtjeshuizen/2-onder-1 kap woningen en een paar vrijstaande huizen.
Nu hebben de mensen die in het vrijstaande huis wonen aan onze kant van de straat een haan. Denk dat de afstand van mijn huis tot hun huis maximaal 100 meter is.
Ik word af en toe en hor en dor van dat stomme beest die om 5 uur 's ochtends al begint :') .

Nu dus de vraag, in hoeverre mag je dus als particulier een haan in een "woonwijk" hebben? Ik weet niet of woonwijk het goede woord is, omdat het een doorgaande straat is en niet zo'n finex-wijkje zeg maar. Want wat ik van "vroeger" weet is dat hanen en kippen alleen bij kinderboerderijen en bij mensen op het terrein woonden in landelijke dorpjes zeg maar, waar iedereen nog de ruimte en vrijheid heeft en vrijstaand woont.. Niet in regio Den Haag :+.

Ik wil er verder ook niks mee hoor, ik zat me dit net gewoon af te vragen..
Ik word er gelukkig niet meer wakker van, maar dat beest helpt niet echt mee mn ochtendhumeur beter te maken zeg maar :').

troi

Re: Haan in dorp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:19

Wij wonen midden in een dorp van 1200 inwoners aan de doorgaande weg en zijn omringt door hanen, hadden er zelf ook altijd 1. Is hier heel gewoon..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:20

Ja, maar jij woont in het Noorden...
Niet in de Randstad :).

De enige hanen die je hier vindt, zijn op kinderboerderijen of in stukjes bij de supermakt. Ohja en bij mijn "buurman" dus :').

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:22

Wij hebben altijd kipjes gehad. Gewoon in een rijtjeshuis-achtertuin. En toen die nog klein waren was ook de voorwaarde dat het kipjes waren, en geen hanen. Als het hanen waren moesten ze namelijk weg.

Kun je het niet met die mensen erover hebben dat je er last van hebt om ze te laten nadenken dat een haan in een dichtbevolkte buurt wellicht niet zo sociaal is? :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:26

Ik woon ook op een doorgaande weg in de randstad, niet ver van Den Haag af, en hier hebben er ook een paar hanen die meestal besluiten op mijn terrein te gaan staan. Erg jammer maar er is weinig tegen te doen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:27

Nee, hij hoeft van mij niet weg hoor :). Was vanochtend gewoon kribbig ervan, ik zat om 4.55uur nog even een sigaretje te roken voordat ik naar het werk moest en toen begon-ie al.
Ik word er gelukkig niet wakker van, maar hij bevorderd mijn ochtendhumeurtje gewoon niet zo :+.
Als-ie me uit mn slaap zou houden, dan was het een ander verhaal inderdaad, dan was ik denk ik wel een praatje gaan maken :).

Vroeg me gewoon af of het hebben van hanen wettelijk was vastgesteld ofzo.. Ook voornamelijk omdat je het hier nooit ziet..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:28

Wij hebben vroeger ook altijd een haan gehad. Een demente volgens ons, want hij 'kraaide' (als je dat kraaien kon noemen) al om 3 uur in de ochtend.

Onze buurman toentertijd kon zich er heel druk om maken. Echter vroeg hij na enkele weken of wij de haan nog hadden. Natuurlijk wel, hij hoorde hem gewoon niet meer en sliep er net als iedereen, gewoon doorheen.

Of het mag, phoe geen idee. Maar als je er verder geen last (meer) van hebt, zou ik vooral niet gaan klagen.. En anders.. geen idee.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:28

Volgens mij is dat niet wettelijk vastgesteld, anders misschien per gemeente verschillend. Je zou daar even kunnen informeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:29

Bij ons in het dorp mag je voor zover ik weet geen haan hebben in de dorpskern, kippen mogen dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-01-13 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:29

Als ik last zou hebben van een haan, zou ik t gewoon tegen die buurman zeggen,
en of ie dat dier niet weg kan doen, wat moet hij er uberhaupt mee?
en als hij dr n kinderboerderij opna wil houden, moet ie lekker op t platteland gaan wonen,
kan ie naar hartelust dieren houden, zonder anderen daarbij te storen om 5 uur smorgens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:58

Ik weet toevallig dat we hier in 't dorp geen haan mogen houden, omdat ik dat een paar maanden geleden opgezocht heb.
Maar ik weet niet hoe andere gemeentes dat geregeld hebben. Vaak kun je 't online of op 't gemeentehuis wel vinden...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:04

Mijn buren (hier in Haarlem) hebben ook wat kippen en een haan, maar die gaan gewoon 's nachts op stok in hun hok, om dit te voorkomen. Als ze er zelf niet zijn, doen wij het hok open/dicht. Alleen bij volle maan gaat hij wel eens af, dan is het soms toch nog te licht, verder geen problemen mee.
Misschien kun je dat vragen, goed compromis toch, ze gaan als het donker wordt uit eigen beweging het hok in. :)
Laatst bijgewerkt door Locanda op 10-01-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:07

Nogmaals, ik hoef er verder niks mee, ik vroeg het me gewoon af :).

Vriendin van me werkt bij de gemeente, heb de vraag ff bij haar neergelegd :D.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:07

aast mijn vriend hebben mensen ook een haan dat is dus op 10 meter afstand en dat beest maakt toch een lawaai. Ook dit is in een rijtjeshuis straat. Vind het behoorlijk irritant eigelijk

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:09

Maar je hebt er 's ochtends toch 'last' van? Het irriteert je blijkbaar wel? :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:10

Wat een raar beest, hier beginnen ze pas als het licht wordt :j

Je kunt vragen of de buurman hem binnen kan houden en/of kan zorgen dat het hok tot een bepaalde tijd ( bijvoorbeeld 8 uur ) verduisterd blijft.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:12

Ja, maar nogmaals, het is niet zo dat ik er wakker van word en dat beest op moet hoepelen.
Leven en laten leven ben ik wel het typetje voor ;). Zo hebben zij een haan die me 's ochtends niet veel positiefs brengt, zo geven wij regelmatig een feestje.. Ik ben ook de enige jandoedel die tussen 4 en 5 mn bed uitmoet 's ochtends, dus denk dat de rest het nieteens hoort om die tijden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:13

ooooh haha :) dan is het inderdaad een veel minder ''groot'' probleem als je er zo in kunt staan :) en het was een pure interessevraag :)

Ik begreep het inderdaad ook anders :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:14

5 uur is nog netjes, hier in de buurt zit er eentje, die begint om 3 uur, net tegen de tijd dat ik zo'n beetje in slaap val. (ben een slechte slaper).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:17

Heb het gelukkig pas 3 keer herhaald _O-. Hahahaha geeft niet, ik slaap ook weer half hoor :').

Kijk, dat zou voor mij inderdaad wél een probleem worden Nynke. Ik val ook moeilijk in slaap en daarbij moet ik er elke ochtend tussen 4 en 5 uit. Maar dat is hier GELUKKIG niet het geval.. Overdags heb ik meer moeite met spelende kinderen die langsrennen en tieren en 's ochtends.. Sja, het is vervelend gezien mijn ochtendhumeur en dat gekraai me er niet vrolijker op maakt. Maar stappen ondernemen om 'm weg te (laten) halen? Nee hoor.. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:18

Toen ik nog in de stad woonde, vlakbij het centrum, woonde er ook meerdere mensen om ons heen die kippen en een haan hadden. Ik heb nooit iemand horen klagen, ik vond het zelf eigenlijk juist heerlijk, dat gekukel 's morgens :j Maar inderdaad, je raakt er aan gewend en slaapt er uiteindelijk gewoon doorheen.
Als mensen er echt last van hebben dan is het altijd nog een optie om de buren te vragen of de haan 's nachts in een nachthok kan worden gezet. Dan worden ze niet zo vroeg wakker :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:21

Hoeft toch ook niet zo zwart-wit, tussenweg is meestal het beste.
Maar als jouw feestjes een beetje 'opwegen' tegenover de irri haan, ach..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:02

Wij hebben ook een haan, eerst een grote. Tegenwoordig een kleine (de grote is vorig jaar kerstnacht overleden). De grote sloten we zaterdagavond ook op en soms ook op vrijdagavond. Dan begon hij pas tussen 7 en 8 in plaats van 4 en 5.