zieke vissen???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LEKKERGEK

zieke vissen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:48

Hallo allemaal,

Twee en een halve week geleden hebben wij vissen gekocht, twee sluierstaarten. Ze zitten samen in een 33 liter bak met genoeg plantjes een pomp en een grote steen. Toen we de vissen net hadden waren ze heel erg bezig met de bodem omwoelen en ze waren erg actief. Sinds anderhalve week zijn ze ineens heel rustig. De ene zit vaak achter de steen en de ander er voor, dan liggen ze maar te liggen. Ze zijn bijna niet actief meer. Sinds zondag zijn ze beide aan het verkleuren, ze worden zwart. Normaal doen ze ook hun mondjes open en dicht maar sinds gisteren staan hun mondjes open, de kieuwen bewegen nog wel. Vanmorgen hebben ze ook hun eten laten liggen, dit ligt er nog steeds.
Toen we de vissen net hadden hebben we wormen gehad, hier zijn ze tegen behandeld.
Ik heb dit verhaal ook al bij de dierenwinkel neergelegd, daar zeggen ze dat er niks aan de hand is.

Hebben jullie een idee??

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:55

Mijn idee is dat je jezelf beter had moeten inlezen over het houden van sluierstaarten. Deze hebben namelijk een flink groot aquarium nodig met een flink filter erop. Een bak van 33 liter is hooguit geschikt voor een paar garnalen.

Ik zou ook persoonlijk niet luisteren naar het advies van een dierenwinkel. Het is altijd het beste om zelf op internet te lezen over hoe en wat.

Anoniem

Re: zieke vissen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:00

Sluiers in een 33 liter bak kan écht níét! :oo Die hebben véél meer liters nodig. Goudvissen zijn gigantische vervuilers en gaan tevens vergroeien in zo'n veel te kleine bak (om vervolgens dood te gaan).

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:04

De bak is totaal niet vuil en wat ik altijd begrepen heb is 1 goudvis op 15 liter. Wij kennen meerdere mensen die hun vissen zo houden en dat is altijd goed gegaan. Opa heeft heel zn leven vissen gehad en er is geinformeerd bij meerdere dieren winkels.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:06

Maak daar maar 40 van... Bokker Vjestagirl heeft er een keer een heel informatief topic over gemaakt: [BB] De waarheid over goudvissen

Edit: En dit topic schud jou hopelijk ook wakker: [BB] Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Ik snap dat het voor veel mensen 'maar' vissen zijn en dat het algemene beeld is dat je ze in een kom doet en dat 't dan allemaal wel goed komt. Helaas hebben sluierstaarten echt veel meer zorg nodig dan de meeste mensen denken. Ik hoop dat je, na het lezen van die 2 topics, een groter aquarium aanschaft of dat je je sluierstaarten bij iemand brengt waar ze wel goed gehuisvest kunnen worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:22

Het is toch écht fout hoor ;) . Sterker nog, eigenlijk is het nog veel erger dan een paard 22 per dag in een box op te sluiten. Waarom? Omdat je letterlijk je vis een heel pijnlijk leven geeft. Het kan heel goed zijn dat andere mensen het ook doen, en dat het lijktalsof dat al jaren goed gaat. Maar wist je dat:

1. Een sluierstaart die in de juiste hoeveelheid water leeft wel vijf keer zo oud wordt als zijn soortgenoot? Soms zelfs ouder! Soms roepen mensen "ik heb het bewijs dat ze perfect in een kom kunnen, mijn sluierstaart is wel 7 jaar oud geworden!" . Wel nee, de normale leeftijd kan zelfs de 20 jaar overschrijden en zelfs naar 30 jaar zijn.

2. Een sluierstaart die in de juiste hoeveelheid water leeft meer dan 20 centimeter groot kan worden? Zelfs 30 centimeter? Dat haalt een vis een kleine bak vaak niet en dat is een van de redenen waarom reden 1 vaak voorkomt. Een vis wil wel groeien, maar heeft te weinig ruimte. Je kan het vergelijken met wat ze in China deden met vrouwenvoeten. Die bonden ze van jongs af aan in véél te kleine schoenen. De voeten wilden wel groeien, maar hadden geen plaats. Het gevolg was dat de voeten kinderlijk klein bleven, maar de botten vanbinnen wel helemaal verkeerd groeide en woekerde waar ze konden. Een zeer pijnlijke aangelegenheid.
En dat is exact wat een goudvis ook doet in een te kleine bak. Hij wil groeien maar hij heeft geen ruimte. Dus vergroeit hij maar. Met als gevolg dat hij er op den duur be lange na niet zo gezond uitziet als zijn vriendje die lekker in de grote bak leeft.

Als je het niet geloofd, hier al een wetenschappelijk onderzoek: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/23361

Dierenwinkels zullen je zeker vertellen dat het onzin is en dat ze perfect in een kom kunnen. Waarom? Omdat de vis natuurlijk veel eerder sterft en je veel eerder terug bent voor een nieuwe vis. Dat is kassa kassa! Of het is pure onwetenheid, veel van die verkopers hebben zich helemaal niet ingelezen in dierenwelzijn en denken net als jij terug aan opa met de goudvis die toch wel vijf jaar is geworden.

Als je even googelt op sites vind je meer dan genoeg info dat goudvissen echt niet in een bak van 33 liter kunnen leven. Ik hoop dat je je ogen daarvoor ook wilt openen. Een vis is ook een dier dat recht heeft op jarenlang zorgeloos leven, al wordt dat vaak vergeten door vele mensen.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:51

Sorry, maar ik geloof echt niet dat ze in de dierenwinkel zoiets hebben van hoe eerder die vis dood is des te eerder komt ze een nieuwe vis kopen. Ik ken de mensen in de dierenwinkel persoonlijk dus ik vertrouw erop dat hun mij goed zullen informeren over hoe of wat.

Daarbij geloof ik niet dat dit binnen twee en een halve week kan gebeuren omdat mn bak te klein is, aangezien ze hier aanzienlijk meer ruimte hebben dan in de dierenwinkel. Als vissen 9 jaar kunnen overleven in een kom (welliswaar vergroeid en dus ongezond) waarom zouden mijn vissen dan binnen twee en een halve week ziek worden omdat ze in een te kleine bak zitten.

Zoals ik in mn eerste bericht al zei, de vissen hebben wormen gehad. Ik denk dat er een ziekte in mn bak zit.

Maar het topic kan wat mij betreft op slot. De vissen zijn inmiddels overleden.