Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lonneke_

Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:19

Ik heb een probleem met een hond (herdermix) op stal. Jaren terug reed ik al op deze stal en toen was er geen probleem, nu ben ik na 3 jaar weer terug en sindsdien laat hij me niet meer met rust. Nu ben ik een aantal jaar terug vreselijk gebeten door een herder, waar ik nog altijd littekens van heb, fysiek en mentaal.

Zodra ik het terrein op kom fietsen/rijden laat hij me niet meer met rust. Blaffen, grommen, tegen me aanduwen en ga zo maar door. Met de andere honden daar heb ik absoluut geen probleem en durf ik ook te corrigeren als ze te ver gaan, maar deze hond maakt me heel onzeker. Als ik wat langer op stal ben, laat hij me meestal met rust, maar als ik zijn kant op kijk, vliegt hij meteen weer mijn kant op. De eigenaren van de stal letten wel goed op de hond, maar hij loopt wel buiten als waakhond, dus vragen of hij binnen kan blijven is in mijn ogen geen optie.

Jullie snappen wel dat ik zo met veel minder plezier naar stal ga. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:22

de eigenaar is verantwoordelijk voor de hondals ie bijt, dus dat zou ik m maar vertellen.
en een waakhond heb je niet nodig, als er overdag mensen lopen. die is er voor s avonds, of als de boel afgesloten word.
de hond niet aankijken, en gewoon negeren. ik zou de eigenaar zeker zeggen, dat je je onveilig voelt..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:24

Ja echt heel erg lastig.
Heb het ook bij sommige honden.
Ik blijf even staan (en kijk vooruit) zodat hij even kan snuffelen, is hij klaar dan loop ik door. Inderdaad niet naar de hond kijken, en misschien toch eens corrigeren (kan ook van achter een halve staldeur bijvoorbeeld), dan wel zeker zijn van je zaak anders laat hij je zeker weten niet meer met rust.
En sja, erg moeilijk, maar niet bang zijn om gebeten te worden. Zeker waakhonden bijten niet als je "legaal" op het terrein bent.
Eventueel kan de eigenaar zijn hond ook eens straffen als hij vervelend doet,.vaak is het dan ook over.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:26

Is het een idee om een zweepje in de hand te houden zodat je jezelf wat zekerder voelt? Niet dat je er daadwerkelijk iets mee hoeft te doen, maar meer voor je eigen gevoel. Zodat wanneer de hond in jouw ruimte komt - wat jij niet wilt - jij hem weg kan sturen door een kleine tik te geven met de zweep. (dus geen gemep o.d.)
Verder de hond negeren, vooral geen oogcontact met hem zoeken totdat jij zekerder bent. Zodra jij je weer zekerder voelt kun je ook hondenkoekjes meenemen en hem iedere keer als je daar bent een koekje geven. Liefde gaat door de maag, voor je het weet zijn jullie de dikste maatjes!
Wel vervelend voor je, ik hoop dat je hier iets aan hebt. De hond moet jou in ieder geval respecteren en mag niet zomaar in jouw ruimte komen, tenzij jij hem daar in uitnodigt.

geerke

Re: Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:29

probeer niet bang te zijn en neem iets lekkers voor hem mee.Praat tegen hem en word vriendjes.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:35

Ik ben geen expert maar kan je je niet afdraaien van hem als hij in de buurt komt en hem negeren? Misschien is het omdat je het associeert me de hond waardoor je gebeten bent geweest dat je deze niet durft te berispen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:38

Afdraaien, gelijk weglopen of achteruit stappen is voor honden juist een reden om je als verdacht te zien.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:38

Probeer de hond te negeren, niet aankijken en ontwijken ( niet zozeer dat als hij ergens is jij er niet heen kan maar gewoon met een boog om hem heen lopen) en vastberaden ergens heen gaan. Als het niet helpt en de hond gevaarlijk gaat doen direct naar eigenaar gaan en melden dat je er niet prettig bij voelt.
Succes.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:41

xSCWx schreef:
Afdraaien, gelijk weglopen of achteruit stappen is voor honden juist een reden om je als verdacht te zien.

Dus als hij op je springt mag je toch afdraaien bijvoorbeeld? Zo krijg je hem toch weer van je af?

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:44

Dankjulliewel! Ik heb zeker wat aan jullie tips! Ik probeer hem nu al niet aan te kijken, maar omdat hij me zo nerveus maakt, wil ik hem eigenlijk niet uit het oog verliezen.. Dat zweepje ga ik meteen morgen uitproberen, misschien dat ik me dan wat dapperder voel. Ik ga hem nooit uit de weg, ik weet dat je het daarmee helemaal over je afroept. Springen doet ie gelukkig niet, dus wegdraaien daarvoor is niet nodig.
Zodra hij 1 stap te ver zet, ga ik ook zeker met de eigenaar praten.

En niet bang zijn..? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Deze hond lijkt inderdaad veel op de hond die mij gebeten heeft, misschien dat ik hem daarom niet vertrouw, maar ik ga aan de slag met jullie tips :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:44

Met een boog om de hond heen lopen is ook een reden voor de hond om je als verdacht te zien. Ik heb op stal ook een hond die ik niet vertrouw, maar ik ben wel redelijk safe van mijn zaak. Bang ben ik niet voo rhem, maar hij is echt niet te vertrouwen.

Ik ga absoluut niet van mijn "pad" afwijken als die hond daar voor me staat. Hij gaat maar voor mij aan de kant. Ik loop gewoon door, uiteindelijk gaat hij voor me aan de kant. Doet hij dat niet, dan loop ik alsnog gewoon door, zodat je hem in je "loopje" opzij duwt. Ik staar hem ook flink in de ogen, de meeste honden druipen dan af, of ontwijken je blik. Maar ik begreep van eerdere reacties dat je beter geen oog contact kunt maken.

Wat echt helpt, is je zelf verzekerd voelen. Maar dat is best lastig in jouw situatie gezien je eerdere ervaring met een andere herder (mix).

En onthoud: Blaffende honden bijten niet.
Zeker als je op bekend terrein bent overdag, zal hij je niet bijten. Waarschijnlijk ruikt hij gewoon je angst.
Laatst bijgewerkt door itsmi op 08-01-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:46

SmartBH schreef:
xSCWx schreef:

Dus als hij op je springt mag je toch afdraaien bijvoorbeeld? Zo krijg je hem toch weer van je af?

Nee, dan doe je een stap naar voren. Eventueel, als je ziet dat een hond tegen je op gaat springen kan je je knie omhoog doen (maar dat doe je alleen bij degenen die door blijven springen)
Als je wegdraait ziet de hond het als spel/onbetrouwbaar.

Ik merk het erg bij mijn eigen hond, die is onwijs blij als we thuis komen. Ik negeer haar en blijf doorlopen. Mijn vriend stapt naar achteren en zegt nee, kijkt haar daarbij ook aan. Dan blijft ze doorgaan. Maargoed, mijn vriend luistert niet naar mijn tips dus het is alsnog feest als hij thuis komt :D
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 08-01-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:48

Ik zou ook knap zenuwachtig worden van dit gedrag.. Er is niks mis mee om aan te geven dat je bang bent voor het dier bij de eigenaren, als zij niks weten kunnen ze ook niks doen om je te helpen, wel hun taak in mijn ogen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:52

xSCWx schreef:

Dus als hij op je springt mag je toch afdraaien bijvoorbeeld? Zo krijg je hem toch weer van je af?[/quote]
Nee, dan doe je een stap naar voren. Eventueel, als je ziet dat een hond tegen je op gaat springen kan je je knie omhoog doen (maar dat doe je alleen bij degenen die door blijven springen)
Als je wegdraait ziet de hond het als spel/onbetrouwbaar.

Ik merk het erg bij mijn eigen hond, die is onwijs blij als we thuis komen. Ik negeer haar en blijf doorlopen. Mijn vriend stapt naar achteren en zegt nee, kijkt haar daarbij ook aan. Dan blijft ze doorgaan. Maargoed, mijn vriend luistert niet naar mijn tips dus het is alsnog feest als hij thuis komt :D[/quote]

Ok weer iets bijgeleerd :D bedankt heb gelukkig nog niet een situatie tegen gekomen zoals TS :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:54

Negeren, niet praten tegen de hond en geen oogcontact maken.. Negeren en doorlopen.. GEEN aandacht aan hem besteden. :)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:56

itsmi schreef:
En onthoud: Blaffende honden bijten niet.
Zeker als je op bekend terrein bent overdag, zal hij je niet bijten. Waarschijnlijk ruikt hij gewoon je angst.

Ik denk ook dat dit het is. Als anderen de oprit oprijden blaft hij ook eventjes, maar is dan heel snel weer rustig.

De eigenaren hebben dit gedrag al wel eens gezien. Ze corrigeren de hond dan ook, maar zodra de eigenaren verder gaan met hun werkzaamheden (en dus uit zicht zijn), begint hij gewoon weer..

ShauniBef schreef:
Negeren, niet praten tegen de hond en geen oogcontact maken.. Negeren en doorlopen.. GEEN aandacht aan hem besteden. :)

Ik ga het proberen :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:58

Succes! En diep ademhalen.. Probeer niet te laten zien dat je bang bent.. Ook al gaat dat moeilijk...

Sterkte :(:)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:01

Ik zou niks met een zweepje doen als je onzeker en bang bent......... Gewoon compleet negeren en stom door lopen. negatieve aandacht is ook aandacht.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:03

Dankjewel ShauniBef! :)

En een zweepje als hulpmiddel voor mijzelf, om me gewoon wat zekerder te voelen? Niet om hem te gebruiken, maar dat ik voor mijn gevoel wat meer te zeggen zou hebben. Of denk je dat dat geen effect heeft Willawander?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:06

@smartbh, ben je dan bang voor je eigen hond? Hij is blij en je loopt gewoon door????

@TS: die hond voelt aan dat je bang voor hem bent. Ban hem uit je gedachten en zeg voor mijn part een mantra op. Een zweep meenemen kan je kracht geven en als hij te dichtbij komt geef hem maar een zwiep hoor. En gelijk een flinke.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:08

Ik snap niet zo goed waarom jij je in bochten moet wringen om veilig je paard te bezoeken. Je betaald vermoedelijk een fiks bedrag aan stalhuur, dan verwacht je op zijn minst dat je je dier veilig kan bezoeken? Ik vind echt dat de stalhouder dit moet oplossen..

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:11

Ga tegenover hem staan, zeker van jezelf, maar raak hem niet aan, kijk hem niet aan en praat niet met hem. Blijf net zolang staan tot hij zich 'overgeeft'. Dit doet hij door te gaan zitten, liggen, weglopen, etc. Dan heb je gewonnen :)

Een aflevering Dog Whisperer op National Geographic kijken is ook een goede tip ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:11

ShauniBef schreef:

Idd, en voordat je het terrein op gaat er echt even bij nadenken, even diep ademhalen en gewoon gaan, probeer te ontspannen voordat je het terrein op gaat en dan idd negeren, gaat hij voor je staan gewoon rustig doorlopen, hij gaat maar voor jou aan de kant..

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:14

troi schreef:
Ik snap niet zo goed waarom jij je in bochten moet wringen om veilig je paard te bezoeken. Je betaald vermoedelijk een fiks bedrag aan stalhuur, dan verwacht je op zijn minst dat je je dier veilig kan bezoeken? Ik vind echt dat de stalhouder dit moet oplossen..

Ik rijd daar een paardje bij, dus ik kom daar helemaal gratis en voor niks. Daarnaast wil ik niet zeuren. Er staan bijna 40 paarden daar op stal en niemand anders heeft dit probleem, dus dit is een probleem wat aan mij ligt.

nadja15 schreef:
Een aflevering Dog Whisperer op National Geographic kijken is ook een goede tip ;p

Haha ik ben onwijs fan van de Dog Whisperer en ik pas zijn technieken heel vaak toe, maar bij deze ene hond neemt de angst gewoon de overhand..

Ik ga mijn moed bij elkaar schrapen en hem negeren, niet aankijken en gewoon doorlopen! :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:15

troi schreef:

Dit vind ik een vreemde reactie. Die hond is waarschijnlijk niet gevaarlijk, maar TS is gewoon bang. Als er daar 5 katten lopen dan verwacht je toch ook niet dat de stalhouder die wegdoet omdat jij er bang voor bent en immers een flink bedrag voor de stalling betaalt?