- 5x Corydoras Albino
- 2x Microgeophagus Ramirezi
- 2x Red Devil maanvis
- 2x Red Shoulder maanvis
- 9x kegelvisje
- 2x Ancistrus
Zo zag het aquarium eruit voordat er vissen in zaten (inmiddels op de voorgrond ook planten geplaatst):

De vissen rustig laten wennen en dit ging allemaal goed, tot een paar dagen geleden. In de speciaalzaak werd mij verteld dat het het beste was om eens per week 1/3 van het water te verversen. Zo gezegd zo gedaan. Alleen het Ramirezi mannetje (ik had daar een koppeltje van) leek erg gestressed toen ik dit deed en verschuilde zich in de bladeren. Sinds dien is het met hem eigenlijk niet meer goedgekomen. Hij begon heel snel te ademen de dagen daarna en toen ik op een morgen het lampje aandeed dreef hij aan de oppervlakte. Het visje eruit geschept, Ramirezi vrouwtje bleef over.
Omdat ik het zo zielig vond voor het overgebleven vrouwtje die volgende morgen weer naar de speciaalzaak gesjeesd. Meteen de waterwaardes opnieuw laten testen, daar te horen gekregen dat het waarschijnlijk toeval was dat het mannetje was overleden. De waardes waren opnieuw prima. En dus maar gewoon weer 3 nieuwe erbij gekocht. 2 mannetjes en 1 vrouwtje, in de hoop dat er zich weer 2 koppeltjes zouden vormen.
Maar helaas dit is niet gebeurd en nadat ik deze vissen erbij heb geplaatst is ook nu mijn Ramirezi vrouwtje aan de beurt voor mijn gevoel..
De drie nieuwe Ramirezi's zwemmen vrolijk in de rondte met zijn drieën maar mijn overgebleven Ramirezi hangt sinds die tijd boven aan het wateroppervlakte (het lijkt wel alsof ze naar adem hapt). Ook lijkt het alsof er een witte aanslag bovenop de huid komt, vlak onder de bovenste vin. De vis eet niet meer en zwemt niet meer in het rond maar blijft alleen maar aan het oppervlak hangen! Ook lijkt het alsof ze veel minder kleur heeft als voorheen.
Hier een foto van mijn gezonde Ramirezi's:

En hier een foto van mijn Ramirezi die nu aan het wateroppervlakte hangt (let ook vooral op de vreemde witte puntjes op de huid):

Oja en zo zag ze eruit toen het mannetje ook nog leefde:

Weet iemand misschien wat ik kan doen? Ik ben bang dat deze ook doodgaat en ik heb geen idee wat er aan de hand is.
Alle tips zijn welkom!
Binnen 10 dagen is het zeker weg.