Help! Ramirezi hangt aan oppervlakte!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LisavE

Help! Ramirezi hangt aan oppervlakte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:06

Ik heb sinds twee maanden een Juwel aquarium van 1 meter lang. Dit is mijn allereerste aquarium, dus wat dat betreft ben ik nog geen aquariumkenner en is dit allemaal nieuw voor mij. Dit aquarium heb ik na aankoop meteen ingericht, 2 weken lang laten draaien en daarna naar de aquariumspeciaalzaak gegaan om daar het water te laten testen. De waardes waren goed, dus ik mocht meteen vissen meenemen. Ik heb toen het volgende gekocht:
- 5x Corydoras Albino
- 2x Microgeophagus Ramirezi
- 2x Red Devil maanvis
- 2x Red Shoulder maanvis
- 9x kegelvisje
- 2x Ancistrus

Zo zag het aquarium eruit voordat er vissen in zaten (inmiddels op de voorgrond ook planten geplaatst):
Afbeelding

De vissen rustig laten wennen en dit ging allemaal goed, tot een paar dagen geleden. In de speciaalzaak werd mij verteld dat het het beste was om eens per week 1/3 van het water te verversen. Zo gezegd zo gedaan. Alleen het Ramirezi mannetje (ik had daar een koppeltje van) leek erg gestressed toen ik dit deed en verschuilde zich in de bladeren. Sinds dien is het met hem eigenlijk niet meer goedgekomen. Hij begon heel snel te ademen de dagen daarna en toen ik op een morgen het lampje aandeed dreef hij aan de oppervlakte. Het visje eruit geschept, Ramirezi vrouwtje bleef over.

Omdat ik het zo zielig vond voor het overgebleven vrouwtje die volgende morgen weer naar de speciaalzaak gesjeesd. Meteen de waterwaardes opnieuw laten testen, daar te horen gekregen dat het waarschijnlijk toeval was dat het mannetje was overleden. De waardes waren opnieuw prima. En dus maar gewoon weer 3 nieuwe erbij gekocht. 2 mannetjes en 1 vrouwtje, in de hoop dat er zich weer 2 koppeltjes zouden vormen.
Maar helaas dit is niet gebeurd en nadat ik deze vissen erbij heb geplaatst is ook nu mijn Ramirezi vrouwtje aan de beurt voor mijn gevoel..

De drie nieuwe Ramirezi's zwemmen vrolijk in de rondte met zijn drieën maar mijn overgebleven Ramirezi hangt sinds die tijd boven aan het wateroppervlakte (het lijkt wel alsof ze naar adem hapt). Ook lijkt het alsof er een witte aanslag bovenop de huid komt, vlak onder de bovenste vin. De vis eet niet meer en zwemt niet meer in het rond maar blijft alleen maar aan het oppervlak hangen! Ook lijkt het alsof ze veel minder kleur heeft als voorheen.

Hier een foto van mijn gezonde Ramirezi's:
Afbeelding

En hier een foto van mijn Ramirezi die nu aan het wateroppervlakte hangt (let ook vooral op de vreemde witte puntjes op de huid):
Afbeelding

Oja en zo zag ze eruit toen het mannetje ook nog leefde:
Afbeelding

Weet iemand misschien wat ik kan doen? Ik ben bang dat deze ook doodgaat en ik heb geen idee wat er aan de hand is.
Alle tips zijn welkom! :(

Sweetgirl1

Re: Help! Ramirezi hangt aan oppervlakte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:08

Misschien witte stip bij vissen?

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:11

witte stip is ook het eerste waar ik aan dacht, vissen met stress zijn daar erg gevoelig voor.
In de dierenspeciaalzaak kun je daar spul voor krijgen dat je in het water kan doen.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:22

of misschien een probleem met de zwemblaas? Maar door die witte puntjes zou ik toch ook witte stip zeggen..

LisavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:24

Is er een middel verkrijgbaar tegen witte stip? En moet ik mijn vis nu meteen apart zetten of niet?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:31

Witte stip denk ik inderdaad ook.
Overigens moet je spul in het water doen zodat het geschikt wordt voor vissen.
1 die het chloor uit water haalt en 1 die nitriet in nitraat omzet (of andersom).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:39

Inderdaad witte stip, vrij makkelijk te behandelen met een medicijn te verkrijgen bij dierenwinkel, aquariumspeciaalzaak. :j Binnen 10 dagen is het zeker weg. :)

LisavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:43

Weet iemand waar het mee te maken heeft dat de vis aan het wateroppervlakte hangt alsof er een zuurstoftekort is?

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:58

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_stip

Witte stip (Ichthyo)
Symptomen: Een zeer bekende ziekte die gelukkig over het algemeen goed te behandelen is. De vis vertoont witte stippen op het lijf en soms ook op de kieuwen. De vissen schuren zich vaak langs randen. In een later stadium worden de vissen suffig, de witte plekken worden groter en uiteindelijk sterft de vis.
Witte stip ontstaat vaak bij net gekochte vissen. De ziekteverwekkers zitten vaak al in de bak, en vallen door stress minder sterke vissen aan. Black Molly’s zijn erg gevoelig voor witte stip.
Behandeling: Er zijn diverse medicijnen op de markt tegen witte stip. Over het algemeen is de ziekte goed te behandelen. Ook een tijdelijke verhoging van de temperatuur wil wel eens helpen, echter niet alle vissen kunnen hier goed tegen. Witte stip is erg besmettelijk, zet aangetaste vissen daarom altijd in quarantaine.