Nieuwe kitten braakt veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Nieuwe kitten braakt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 23:21

We hebben sinds vanavond een nieuwe kitten van 19 weken. Ze heeft om 9 uur zitten braken, om half 11 en ook nu heeft ze weer 2x gebraakt. Ze had wel gegeten, maar alle brokjes zijn eruit gekotst. Daarna braakte ze alleen nog maar witte gal. Tevens heeft ze diarree. Is dit normaal, stress van het verhuizen of iets om me zorgen over te maken?

ElineS

Re: Nieuwe kitten braakt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 00:02

Temp opgemeten, die is gewoon 39. Normaal dus. Vond ze niet heel fijn dat ik dat deed :'). Maar goed, vannacht heeft ze geen beschikking tot eten. Morgen zien we wel weer. Ze heeft in ieder geval geen koorts.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:19

Ik zou er mee langs de dierenarts. Diarree en overgeven, krijgt ze wel vocht genoeg binnen nu? Als je een huidplooitje pakt veert dat dan weer direct terug? Zien de slijmvliezen er goed uit?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:21

Zorg dat hij voldoende water heeft en rust. Als je morgen ziet dat hij uitgedroogd is of nog braakt ga er dan mee naar de dierenarts.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 00:40

Vacht gaat wel gewoon terug, dus ze is niet uitgedroogd, maar heb haar vandaag niet zien drinken. Ze heeft wel op verschillende plekken water tot haar beschikking.

Ik laat haar verder ook gewoon de hele tijd met rust. Ik heb voor mezelf ook al besloten dat mocht ze morgenochtend weer braken of tekenen geven dat er iets niet lekker is, dat ik dan heen ga. Ze hebben spreekuur morgenochtend en dan kan ik daar mooi terecht.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:44

Ik had met een kitten geen risico genomen en was direct al naar de dierenarts gegaan. Wie weet hoe ze (en of ze) de nacht door komt?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 00:49

Ze heeft geen koorts, ogen zijn helder en schoon, ze is verder actief en er gewoon bij. Ik was in het begin ook behoorlijk bezorgd, van de schrik, daarom opende ik dit topic, omdat ik echt even niet wist wat ik moest doen.

Maar nu we even verder zijn, zie ik zelf dat het wel meevalt. Er is inderdaad wel iets, anders zou ze niet zo braken, maar het is niet levensbedreigend. Ik heb besloten dat ik morgenvroeg sowieso even naar het spreekuur ga, of ze nou braakt of niet. Maar vind niet dat het braken en diarree reden is om midden in de nacht mezelf op de kosten te jagen door een spoedconsult, terwijl katje voor de rest gezond oogt. Dit lijkt voor mij erop, dat ik tot morgen kan wachten?

Mocht het ernstig zijn, schroom ik er niet voor om een spoedconsult te betalen en ga ik altijd met een dier naar de DA. Dan betaal ik die kosten met liefde. Maar als het niet nodig is, dan is het niet nodig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:34

Wanneer is ze voor het laatst ontwormt?
Verder goed de temperatuur in de gaten houden en zorgen at ze genoeg vocht binnen krijgt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:29

Vanochtend had ik helaas geen tijd, maar ik ga vanmiddag naar de DA. Heb een afspraak gemaakt.

Ze is 4 weken geleden voor het laatst ontwormd.
Ze heeft geen vlooien
Ze heeft niet weer gebraakt of gepoept (diarree)
Maar ze heeft ook niet gegeten of gedronken

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:13

Ga je naar Abe Nijhuis?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:16

Ik zou ook even contact opnemen met de persoon waar je het kitten vandaan hebt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:43

Jiperdepip: Dat heb ik al gedaan :)

Zonnebloem: Nee, ik zit bij Glas Diergeneeskunde en ga dus nu over een paar minuten naar Diever. Ik heb gewoon een afspraak gemaakt. Inloopspreekuur was tussen 8 en half 9 en dat kon ik niet redden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:00

geen idee waar je ze vandaan hebt maar bel even naar dat adres met deze gegevens en de vraag of het hun bekend is. Voor hetzelfde geldt geven hun je dan waardevolle informatie over het probleem wat ze heeft.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:42

Ik heb al contact met de eigenaresse gehad. Bij haar was er niets aan de hand met het katje ;)

Afin, ik ben terug van de DA. Ze konden niets vinden. Katje zag er gezond uit en leek gezond. Ze heeft geen wormen. Ze is niet uitgedroogd, dus wss heeft ze wel gedronken, maar heb ik het gewoon niet in de gaten gehad (de waterbakken raken sowieso leeg met onze andere kat en hond). Darmen voelden goed. Ze heeft bloed afgenomen om te laten controleren. Ook omdat ze wit spul uitbraakte gister. Ze willen de nieren controleren (? geen verstand van)

Ik moet afwachten of ze gaat eten en mocht ze dat binnen twee dagen niet doen, moet ik weer heen. Mocht ze wel eten, moet ik in de gaten houden of ze het weer uitbraakt of niet. Als ze weer braakt moet ik ook weer heen. Zelfde met de diarree, die moet binnen twee dagen wel over zijn, anders mag ik donderdag weer heen. Ze adviseerde mij, als ze de brokjes niet wil, dingen zoals rijst aan te bieden, gekookte kip etc. Licht verteerbaar spul en goed voor de diarree.

Dus in principe is het advies nog 2 dagen afwachten. Waarschijnlijk is het gewoon de verandering van voeding. Dat ze die brokjes niet kon hebben. Heb nu ook kittenbrokjes gekocht.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:44

Hopelijk gaat het nu goed. Kan best stress en verandering van voer zijn.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:05

ElineS schreef:
Ik heb al contact met de eigenaresse gehad. Bij haar was er niets aan de hand met het katje ;)

Afin, ik ben terug van de DA. Ze konden niets vinden. Katje zag er gezond uit en leek gezond. Ze heeft geen wormen. Ze is niet uitgedroogd, dus wss heeft ze wel gedronken, maar heb ik het gewoon niet in de gaten gehad (de waterbakken raken sowieso leeg met onze andere kat en hond). Darmen voelden goed. Ze heeft bloed afgenomen om te laten controleren. Ook omdat ze wit spul uitbraakte gister. Ze willen de nieren controleren (? geen verstand van)

Ik moet afwachten of ze gaat eten en mocht ze dat binnen twee dagen niet doen, moet ik weer heen. Mocht ze wel eten, moet ik in de gaten houden of ze het weer uitbraakt of niet. Als ze weer braakt moet ik ook weer heen. Zelfde met de diarree, die moet binnen twee dagen wel over zijn, anders mag ik donderdag weer heen. Ze adviseerde mij, als ze de brokjes niet wil, dingen zoals rijst aan te bieden, gekookte kip etc. Licht verteerbaar spul en goed voor de diarree.

Dus in principe is het advies nog 2 dagen afwachten. Waarschijnlijk is het gewoon de verandering van voeding. Dat ze die brokjes niet kon hebben. Heb nu ook kittenbrokjes gekocht.

pompoen is goed voor de darmflora en tegen diaree en werkt beter als rijst

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:52

ik zou ze wegen, elke dag op hetzelfde tijdstip. Dan weet je zo of ze af valt, aan komt of gelijk blijft. Hoeveel weegt ze nu? 2 dagen is lang als ze niet eet. In principe denk je nu al dat ze al een dag niet gegeten heeft. 3 dagen niet eten kan voor een kitten gewoon helemaal verkeerd aflopen. Probeer dus in elk geval iets qua eten erin te krijgen. Al is het maar blikvoer bijv. (en dan maar een beetje geven maar dat ze in el kgeval iets te eten heeft in haar maag en weer een honger gevoel gaat krijgen)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:58

Wij hebben precies hetzelfde gehad met onze kittens (nu 2 grote stevige katers van 1.5 jaar)
Zijn we mee na da gereden.. Medicijntjes gekregen en t was zo over
Waarschijnlijk hing hier iets in huis waar ze ziek van werden (hadden overigens nog nooit katten in dit huis gehad.. Vorige bewoners ook niet)
Net zoals hier boven word gezegd
Wegen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:19

Ze heeft ondertussen gegeten!! :D Niet veel, maar wel wat.. Wat brokjes. Van rijst moest ze niets weten. Ik heb haar ook de hele dag in één kamer gehad, waar de andere dieren niet bij konden en de waterbak was half leeg, dus ze heeft ook gedronken :) Gelukkig. Nu in de gaten houden dat ze niet braakt..

Ik weet niet hoeveel ze nu weegt. Ze is wel te licht en te klein voor haar leeftijd, omdat moeders er niet zo naar omkeek en ze haar zelf hebben gevoerd. Ook heeft ze al een operatie achter de rug gehad, omdat ze een abces aan haar bekkie had. Dus ze heeft al veel voor de kiezen gehad in haar korte leventje en is daarom ook wat kleiner dan gemiddeld. Ik heb helaas geen weegschaal die haar goed kan wegen, maar zal daar morgen meteen over naar kijken. Word voor mezelf ook wel tijd voor een digitale weegschaal :P

EDIT

Dit is het kleine ding :)

Afbeelding

Dit was gistern met onze oudere kat Bo.. De kleine heet nu Flo :) Vergis je niet in de grootte, Bo is namelijk ook zeeeeer klein voor een kat, waardoor het kittentje aardig groot lijkt.
Afbeelding

Gister was de eerste ontmoeting. Hond en kat gingen er meteen op af om te kijken. Gelukkig is de hond heel rustig en is Flo zelf ook honden gewend. Ze blies even, maar dat doet ze nu al niet meer. Kort daarna gaf ze de hond al kopjes. Heel lief.
Afbeelding