Wij gaan verhuizen en de kat moet mee!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lyanne_sanne

Wij gaan verhuizen en de kat moet mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 11:24

Hallooo allemaal!

Ik zit met een probleempje.. Nouja het echte probleem is pas over een half jaar maar ik wil wel op tijd beginnen.

Wij gaan deze zomer verhuizen naar een ander huis in hetzelfde dorp. De kat gaat uiteraard mee ;) maar.. Poessie is 14 en heeft haar hele leven al hier gewoond. Ik ben heel erg bang dat ze, als ze daar eenmaal naar buiten mag, weer teruggaat naar ons oude huis. Het is erg dicht bij elkaar, er zit alleen een heel drukke provinciale weg tussen!

Nu zit ik te denken wat ik kan doen zodat ze al een beetje aan de omgeving en het huis went als we daar zitten.
Ik ben sowieso van plan haar te laten chippen, maar om te voorkomen dat de dierenambulance steeds moet komen om die chip te lezen wil ik haar ook een halsbandje om doen (met zon veiligheids sluiting) met een kokertje en ons adres.
Uiteraard blijft ze eerst binnen. Ik wilde haar toch wel 3 maanden binnen houden. We hebben een enorme bench geregeld waar ze dan in kan als wij bijvoorbeeld nog wat spullen van binnen naar buiten momenten verplaatsen. Wil niet dat ze dan de kans krijgt om ertussenuit te piepen.

Nougoed, ik zit dus te denken om te oefenen met zon tuigje zodat ik haar na die 3 maanden mee naar buiten kan nemen en ze niet in het diepe gegooid word als ze dan wel naar buiten mag. Uiteraard sluiten we de tuin helemaal af maar er zijn dan altijd nog wel gaatjes waar ze door kan.

Het is een buitenkat dus helemaal binnen houden is gewoon geen optie. Ik vraag me ook heel erg af hoe we die 3 maanden vol gaan houden maar dat moet wel. Gelukkig is de nieuwe huiskamer 2x zo groot dus heeft ze meer ruimte om heen en weer te rennen (ze word er altijd erg druk van als ze steeds binnen is).

Wat zal ik doen? Gaan oefenen met het tuigje? En hoe zal ik dat aanpakken? Ze heeft m nu een paar keer omgehad maar is niet blij als ik hem omdoe. Daarna slaapt ze gewoon verder. Ze vind alleen dat ze niet kan lopen met dat ding om :p hoe leer ik haar dat dit wel kan? En heeft het nog wel zin voor een 14 jarige kat.

*als je alleen maar boze reacties kunt geven, laat ze dan maar gewoon weg*

Anoniem

Re: Wij gaan verhuizen en de kat moet mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:15

Waarom zouden mensen een boze reactie geven? :?

Maar wij zijn vorig jaar ook binnen ons dorp verhuisd, hebben de katten toen een week of 3-4 binnen gehouden, tot ze zich echt 'thuis' voelden. Toen naar buiten gelaten en is gewoon meteen goed gegaan.. Ik denk niet dat katten perse doorhebben dat je nog zo dichtbij woont, voor hun is het op dat moment een nieuwe omgeving buiten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:18

Over het oefenen met het tuigje: bakje (lekker) eten aan de andere kant van de kamer neerzetten als ze hem om heeft, en gewoon om laten. Ze krijgt vanzelf honger, en ze zal toch ook wel vanzelf door krijgen dat jij haar niet naar de andere kant van de kamer gaat tillen.

Verder: zo normaal mogelijk doen. Kat optillen en in het nieuwe huis neerzetten, en doorgaan met je leven zoals altijd.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:30

Relaxed, de laatste tijd geven sommige bokkers zo snel negatieve of boze reacties op een heel onzinnig iets. Daarom dacht ik ik zet het erbij. Hoe oud waren jou katten toen ze gingen verhuizen?

Vjestagirl, dat is inderdaad wel een idee om hem om te laten totdat ze gaat lopen omdat ze honger heeft. Ze kan soms alleen wel serieus heel de dag op de bank liggen zonder dat ze eet! Wil ook weer niet dat ze hem nu heel de dag omhoud, dat lijkt me weer iets teveel van het goede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:36

O ja das Bokt ;) Mijn katten waren ruim 3 toen ik bij mijn vriend ging wonen. Daarvoor waren ze nooit buiten geweest. Ik heb toen geprobeerd met een tuigje. Resultaat: 1 kat rende alleen maar door het huis heen met dat tuigje om, vond het dus maar niks. Andere kat wou tuigje wel om, maar 1 maal in de tuin aan het lijntje lag nog geen 5 minuten later het tuigje zonder kat in de tuin :+
Een jaar later zijn we verhuisd, ca 2 km verderop. Toen waren ze dus ruim 4 :)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:42

Oh ja dus wel jonger en nog niet buiten geweest :p mijn kat is natuurlijk al een stukje ouder en komt elke dag buiten. S nachts is ze heel de nacht buiten, alleen vorig jaar en dit jaar met vorst een paar dagen binnen geweest. Ze word toch ouder en ik wil niet dat ze zich niet goed warm meer kan houden.

Nou heeft ze geluk dat we pas écht gaan verhuizen net na de zomer dus ze kan lekker nog genieten van het zonnetje. Hoop dat t een beetje te doen is straks! :p

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:50

Dat komt wel goed hoor! ik heb 4x katten verhuisd in de leeftijd van 1 tot 16 jaar.

Ik zou de kat de 1e 2 weken na de verhuizing in 1 kamer houden, met zoveel mogelijk voor de kat bekende spulletjes (kussentje / mandje/ speeltje of een stuk tapijt uit het oude huis). Onze katten waren zeer gelukkig dat hun krabmeubel mee was verhuisd, dat was echt hun ankerpunt.
Ik wil je wel aanraden om nu al met het tuigje te gaan oefen, in de oude situatie. Als je pas in t nieuwe huis begint is het een beetje veel 'nieuw' in een keer. Doe zelf vooral zo normaal mogelijk. Aan het begin t tuigje gewoon om doen en na 5 minuten weer af. Dat steeds langer uitbouwen dat ze gewend is aan het gevoel van een tuigje.
Die van ons gingen eerst op hun zij liggen alsof ze niet meer konden lopen, overmatig wassen en proberen om t ding uit te krijgen, maar na 3 weken oefenen voelen ze t niet meer. Is jullie kat speels? Dan kan je een lintje oid vooruit slepen en zal de kat erachteraan gaan en dan door krijgen dat je WEL kan lopen met een tuigje om.

Als je een voor- en een achterdeur hebt in t nieuwe huis, laat dan de kat de route buitenom tussen die 2 zien, als ie dan eens uit de andere deur dan normaal gaat, weet ie ook de weg nog terug.
Succes!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:53

Paar dagen/weken binnen houden, chippen en een bandje voor de zekerheid.
En áls je hem kwijt ben even een briefje met evt een foto in je oude huis door de brievenbus doen dat mocht je kat daar terug komen ze je even kunnen bellen :).
En idd wat jorretje zegt, nu al met tuig beginnen, niet elke kat vind dat even leuk ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:37

chippen sowieso doen, raad ik iederen aan! Mijn binnenkat heb ik ook laten chippen. Mocht ze eens ontsnappen en er gebeurd wat dan kan men mij bereiken.

Tuigje aan leren is heel makkelijk. Gewoon om doen als ze in huis is en laat ze maar doen. Pas als ze rustig is tuigje uit doen en dag later weer aan toen totdat ze het neit erg meer vind (let wel op dat ze dan niet naar buiten ontsnapt in paniek). Gaat het tuigje goed dan riem eraan en gaat dat goed dan af en toe eens tegen gas geven aan de riem en kijken wat ze daar mee doet. Gaat het binnen goed dan buiten pas proberen.

Heb bij mijn eigen kat mijn konijnenren die overdekt is gebruikt. Daar heb ik ze steeds in gezet de eerste weken. Kan je bij een grote bench ook doen. Gewoon eens een uurtje in de tuin zetten in bench bijv. tenzij ze dan helemaal door het lint gaat. Mijn kat vond het heerlijk en ging gewoon lekker liggen slapen in de ren en wat spelen en vliegjes vangen

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:10

Nu gaan jullie lachen, (ik heb het ook gedaan), maar een goede kennis van mij woont in het buitenland. Regelmatig moet zij voor haar werk verhuizen, kat gaat natuurlijk mee. Zij smeert boter aan de pootjes als de kat de eerste keer naar buiten gaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:59

Waarom dat?

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:04

Chippen inderdaad zowiezo doen! Je hebt het over een halsbandje met veiligheidssluiting, ikzelf zou eerder een gewoon halsbandje doen. Die met veiligheidssluiting raken die van mij altijd kwijt.
(wel 1 met elastiek erin zodat als ze vast komen te zitten, het bandje meerekt en kat alsnog los kan komen)

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:25

truc van boter aan de poten smeren heb ik ook gehoord.... kan zijn zodat de kat gelijk een herkenbaar geurspoor uitzet wanneer deze naar buiten gaat.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 08:46

Hihi de boter zal mijn moeder niet zo blij mee zijn denk ik! Als ze dan weer binnen komt is gelijk de vloer vet :p
Inmiddels heeft ze het tuigje een paar keer om gehad. Eerst beet ze als ik hem omdeed maar nu laat ze het al goed toe. Ze vind hem alleeb nog niet echt lekker zitten!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:52

Wij zijn 4 keer verhuisd met onze vorige katten.
Niet in het zelfde dorp, maar ze hebben er nooit moeite mee gehad.
Meestal hield ik ze een week binnen, daarna even op de arm een paar keer mee de tuin in.
Dan eens los in de tuin en er bij blijven.
Meestal blijven ze eerst heel dicht bij huis en gaan ergens zitten rondkijken.
Bij het laatste huis liepen ze zelfs na 2 dagen al buiten (waren toen een jaar of 14).
Ze zijn nooit weggelopen.
Pas na een aantal dagen lopen ze eens wat verder van het huis af.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:00

mijn ouders zijn vorig jaar april verhuisd, en ook best wel dicht bij gebleven. Ik heb de kat (18 jaar) op de hand meegenomen omdat ze een gruwel hekel heeft aan de auto. Eenmaal in het nieuwe huis had ze behoorlijk stress en zweetpootjes. Echt heel erg zielig.
Nu loopt ze elke week wel een keertje terug naar het oude huis, ze mag daar niet naar binnen maar dwarrelt een beetje rond of de tuin er goed bij ligt, en dan komt ze weer terug.

Zou me niet teveel zorgen maken. ze zijn oud en wijs genoeg. Ik denk dat je beter een wat oudere kat kan verhuizen dan een jong dier. Die zijn dan vaak zo springerig.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 09:04

Ik ben dus bang dat ze terug gaat lopen. Ze moet dan een hele drukke provinciale weg oversteken. Daarom maak ik me zorgen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:43

Wij hebben een vergelijkbare situatie gehad en helaas kregen we poes niet zover dat ze snapte dat ze bij het nieuw huis woonde.. Bleef, door de korte afstaand vrees ik, steeds weer terug lopen. We hebben haar wel een maand binnengehouden maar het ging er niet in. Ik vrees dan ook het ergste voor je. Wij hebben haar trouwens na een half jaar ge-emmer aan de oude buurtjes, die erg gek op haar waren, kado gedaan.