Hond geen stamboom door missen stukje staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Hond geen stamboom door missen stukje staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 02:16

Even een vraag: wij hebben een hond van 4 jaar oud aangeboden gekregen, die een stukje van zijn staart mist. Dit stukje staart zou er door de moederhond bij de geboorte tijdens het schoonlikken per ongeluk afgebeten zijn. Hierdoor heeft de hond geen stamboom mee gekregen. Ik vraag me nu af: klopt het dat een hond om die reden geen stamboom krijgt? En kan zo'n ervaring net na de geboorte traumatisch zijn?

my_precious

Re: Hond geen stamboom door missen stukje staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 02:21

naar mijn weten en ik ben fokker van honden heeft dat niets met een stamboom te maken.
dat de hond geen stamboom krijgt kan verschillende redenen hebben als er bijv, geen is aangevraagd of als 1 of beide ouder honden geen stamboom hebben, maar geen stamboom doordat hij een stukje staart mist wat eraf gebeten is lijkt mij onmogelijk.
en traumatisch denk ik niet dat het is.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 02:22

Ja, dat dacht ik zelf ook al. Komt het vaker voor dat een stukje staart wordt afgebeten?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:14

Ik vind het maar een vaag verhaal. Bij zulke mensen zou ik dus geen hond kopen. Het missen van een stukje staart is niet een reden om geen stamboom te krijgen. Hier zit meer achter dus wees voorzichtig en mijn advies zoek verder naar een goede fokker.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:17

Onze ridgeback heeft ook geen stamboom, beide ouderdieren wel en zusjes en broertjes ook, maar zij heeft geen ridge en is er voor haar geen stamboom aangevraagd. Ze voldoet niet aan de rasstandaard en op die manier wilden de fokkers ontmoedigen om met haar te fokken. Wellicht is dat ook de reden dat ze dat bij die hond gedaan hebben? Hond voldoet door korte staart niet aan rasstandaard. Er kan niet aangetoond worden dat het door de moederhond afgebeten is of dat ze zo geboren is, dus 'mag' er niet mee gefokt worden. Misschien dat dit de reden is?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:22

Stukje afgebeten door moeder lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Ik denk dat er eerder een aangeboren korte staart is. Dat zou binnen dit ras als erfelijk gebrek gezien kunnen worden? Weet niet om welk ras het gaat? En dan lijkt het mij een stik waarschijnlijker dat je geen stamboom krijgt.

Doet overigens niets af aan de hond zelf, dat kan gewoon een leuk vrolijk en gezond dier zijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:25

Je zou voor de zekerheid ook de dierenarts geschiedenis op kunnen vragen. Hiervoor heb je meestal wel eerst toestemming van de vorige eigenaar nodig, maar als ze niks te verbergen hebben...

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:25

Ja, dat is inderdaad een goed idee. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van zo'n geboorteafwijking. Komt dat vaker voor? Het gaat om een golden retriever.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:43

Wij zijn bij een nestje vizsla pups gaan kijken waarvan bij eentje het oor (deels) door moeder was afgebeten. Deze had gewoon een stamboom, dus zou het niet helemaal vertrouwen.

Maar daarnaast, als het een leuke hond is maakt het toch niet uit?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:53

Het gaat ons niet om de staart, dat maakt niet uit. Maar als dit deel van het verhaal niet klopt, wat dan nog meer niet?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:26

Nee dat zou mij ook meer zorgen baren inderdaad. Maar als je echt een hond wil, kijk eens op http://www.ikzoekbaas.nl of http://www.dierenasiels.com staat helemaal vol :) . Of opzoek naar een goede fokker, want van dit verhaal krijg ik inderdaad een beetje kriebels.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:30

Niqui schreef:
Ja, dat dacht ik zelf ook al. Komt het vaker voor dat een stukje staart wordt afgebeten?

wel gek verhaal een moeder is juist heel erg zorgsaam bij de pups en zou altijd vorzitig doen
hier ook nu een nestje en ze doet alles heel voor zichtig !!!!!!!!!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:31

Niqui schreef:
Ja, dat is inderdaad een goed idee. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van zo'n geboorteafwijking. Komt dat vaker voor? Het gaat om een golden retriever.

ja kan wel dat hij of zij zo geboren is
weet wel dat de broer van mijn teefje ook een stukje staart mist en die is zo geboren (zijn poedels)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:32

Honden met gecoupeerde staarten krijgen al een tijdje geen stamboom meer. Deze pup heeft volgens de FCI een (deels) gecoupeerde staart. Dat dit door een ongeluk is gebeurd maakt niet uit. Ook ongelukken en medische ingrepen zijn bewust uitgesloten om fraude te voorkomen. Anders zijn alle pups 'opeens' met de staart tussen de deur gekomen en zo... (Bij rassen waarbij couperen vroeger mode was)
Bij sommige rassen komt staartloosheid inderdaad voor, en dan moet een DA een verklaring afgeven dat het dier staartloos is geboren, anders krijg je er geen papier bij.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:38

Frensie schreef:
Onze ridgeback heeft ook geen stamboom, beide ouderdieren wel en zusjes en broertjes ook, maar zij heeft geen ridge en is er voor haar geen stamboom aangevraagd. Ze voldoet niet aan de rasstandaard en op die manier wilden de fokkers ontmoedigen om met haar te fokken. Wellicht is dat ook de reden dat ze dat bij die hond gedaan hebben? Hond voldoet door korte staart niet aan rasstandaard. Er kan niet aangetoond worden dat het door de moederhond afgebeten is of dat ze zo geboren is, dus 'mag' er niet mee gefokt worden. Misschien dat dit de reden is?

Dat is ook een raar verhaal, je kan namelijk enkel voor een heel nest een stamboom aanvragen dan hebben ze die pup dus achter houden bij de nest inventarisatie een reen voor mij om daar nooit een pup te kopen. Ook ridgeloze dieren krijgen gewoon een stamboom.

TS
Staartje afbijten bij schoonmaken dat heb ik nooit gezien of gehoord, moeder honden zijn vaak juist veel te voorzichtig sommige durven niet eens de vliezen te verwijderen. Pups gillen als speenvarkens dus dat kan een moeder aardig laten schrikken.
Kwa stamboom word er bij de nest inventarisatie enkel een aantekening gemaakt van de fouten in een ras maar ze krijgen allen gewoon een stamboom. Dus ook geheel missende staarten etc worden gewoon geregistreerd en wel een stamboom voor afgegeven. Er mag echter niet met de hond gefokt of geshowd worden maar dit is niet aan de RVB die de stamboom afgeeft maar aan de fokker om dit in een contract vast te leggen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:42

Ibbel schreef:
Honden met gecoupeerde staarten krijgen al een tijdje geen stamboom meer. Deze pup heeft volgens de FCI een (deels) gecoupeerde staart. Dat dit door een ongeluk is gebeurd maakt niet uit. Ook ongelukken en medische ingrepen zijn bewust uitgesloten om fraude te voorkomen. Anders zijn alle pups 'opeens' met de staart tussen de deur gekomen en zo... (Bij rassen waarbij couperen vroeger mode was)
Bij sommige rassen komt staartloosheid inderdaad voor, en dan moet een DA een verklaring afgeven dat het dier staartloos is geboren, anders krijg je er geen papier bij.

Ik vraag me af hoe je hier bij komt ibbel, want dieren die staartloos of semi staartloos worden geboren krijgen gewoon een stamboom. Zelfs een import dier zonder staart krijgt gewoon een export stamboom.

Er word met 3 a 4 weken een nest inventarisatie gedaan vanuit de rashonden club als je daar lid van bent ben je niet lid en hoeft je dat ook niet om een stamboom te krijgen word er zelfs niet eens gekeken naar het nest en word er enkel bij het chippen de hondjes bekeken, de gechipte dieren krijgen gewoon een stamboom ras foutjes of niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:58

Alle dieren in een nest moeten aangegeven worden voor een stamboom aanvraag. Helaas word er best veel mee geknoeid en word dat dier bij controle gewoon achter gehouden wat ik een slechte zaak vind.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:01

is bij witte boxers toch vaak ook zo?

honden krijgen toch ook geen stamboom ? en worden dan toch ook achter gehouden?? ( mits ze niet afgemaakt worden door de fokker vanwege een fout kleurtje :roll: )

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:16

Ik las net op een hondenforum:

Citaat:
Serieuze fokkers hebben nooit nestjes zonder stamboom. Hooguit een enkele pup met een grote fout, een erge onder- of bovenvoorbijter bijvoorbeeld of een pup met een rare kleurafwijking. Voor zo'n pupje wordt dan geen stamboom aangevraagd om te voorkomen dat er later toch mee gefokt gaat worden. Meestal mag zo'n "miskleuntje zonder stamboom" voor een zacht prijsje weg. De fokker moet in principe voor het hele nest stambomen aanvragen. Dat is een eis van de Raad van Beheer. Als de fokker voor één of enkele pups geen stamboom wil, moet hij daar een goede reden voor hebben, anders accepteert de Raad dat niet.

Als je als pupkoper ergens kunt kiezen tussen pups mét stamboom of zonder, klopt er iets niet, zeker als het gaat om pups van een paar weken oud. Dan moeten de stambomen voor het hele nest immers allang aangevraagd zijn. Het argument van sommige fokkers dat stambomen zo duur zijn, klopt ook niet. 56 euro voor een stamboom plus chip kun je toch niet heel erg duur noemen! De tarieven kan iedereen overigens lezen op de site van de Raad van Beheer (http://www.kennelclub.nl of http://www.raadvanbeheer.nl)

Het gebeurt dus wel eens dat een pup geen stamboom krijgt. Een iets te korte staart lijkt mij niet echt een zo'n grote fout dat het niet toegekend zou zijn..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:22

Seven schreef:
Ik vraag me af hoe je hier bij komt ibbel, want dieren die staartloos of semi staartloos worden geboren krijgen gewoon een stamboom. Zelfs een import dier zonder staart krijgt gewoon een export stamboom.

Dat zeg ik ook, maar wel mét DA-verklaring. Dat is tenminste het geval voor 'mijn' ras,en het lijkt me sterk dat dat voor andere rassen niet zou gelden. Geen DA_verklaring = geen stamboom voor die betreffende pup. Voor import hangt het af van of het dier uit een land komt waar couperen wel nog mag. Zo ja, geen probleem, zo nee, alleen met Da-verklaring.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:54

Raar verhaal, deze hond kan je overnemen van de fokker of van mensen die hem toentertijd hebben gehaald bij een fokker?

Denk niet als het zo is dat de hond daar een trauma aan over heeft gehouden.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:58

Van particulieren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:00

Nagano schreef:
Niqui schreef:

wel gek verhaal een moeder is juist heel erg zorgsaam bij de pups en zou altijd vorzitig doen
hier ook nu een nestje en ze doet alles heel voor zichtig !!!!!!!!!

Ze kunnen een vergissing maken bij het doorbijten van de navelstreng misschien?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:01

Niqui schreef:
Van particulieren.

Dan spreken zij naar eer en geweten en vertellen jou wat de fokker hen vertelt heeft?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:36

Niqui schreef:
Ik las net op een hondenforum:

Citaat:
Serieuze fokkers hebben nooit nestjes zonder stamboom. Hooguit een enkele pup met een grote fout, een erge onder- of bovenvoorbijter bijvoorbeeld of een pup met een rare kleurafwijking. Voor zo'n pupje wordt dan geen stamboom aangevraagd om te voorkomen dat er later toch mee gefokt gaat worden. Meestal mag zo'n "miskleuntje zonder stamboom" voor een zacht prijsje weg. De fokker moet in principe voor het hele nest stambomen aanvragen. Dat is een eis van de Raad van Beheer. Als de fokker voor één of enkele pups geen stamboom wil, moet hij daar een goede reden voor hebben, anders accepteert de Raad dat niet.

Als je als pupkoper ergens kunt kiezen tussen pups mét stamboom of zonder, klopt er iets niet, zeker als het gaat om pups van een paar weken oud. Dan moeten de stambomen voor het hele nest immers allang aangevraagd zijn. Het argument van sommige fokkers dat stambomen zo duur zijn, klopt ook niet. 56 euro voor een stamboom plus chip kun je toch niet heel erg duur noemen! De tarieven kan iedereen overigens lezen op de site van de Raad van Beheer (http://www.kennelclub.nl of http://www.raadvanbeheer.nl)

Het gebeurt dus wel eens dat een pup geen stamboom krijgt. Een iets te korte staart lijkt mij niet echt een zo'n grote fout dat het niet toegekend zou zijn..

Natuurlijk komt het vaker voor. Echter spreek je in bovenstaande geval om afwijkingen die erfelijk doorgegeven kunnen worden. Als een pup goed gezond is en er wordt een stukje staart afgebeten (wat ik nog steeds een raar verhaal vind.) dan heeft dat geen effect op zijn toekomst en genen. Dus een stamboom moet dan gewoon afgegeven kunnen worden.

Echt waar dit verhaal rammelt aan alle kanten. Niet kopen gewoon verder zoeken en naar een erkende fokker gaan en niet naar een particulier. Zeker met populaire rassen als een golden retriever moet je voorzichtig zijn. Er is zoveel broodfok met bijbehorende problemen.