Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Of opzoek naar een goede fokker, want van dit verhaal krijg ik inderdaad een beetje kriebels. Niqui schreef:Ja, dat is inderdaad een goed idee. Ik heb trouwens nog nooit gehoord van zo'n geboorteafwijking. Komt dat vaker voor? Het gaat om een golden retriever.
Frensie schreef:Onze ridgeback heeft ook geen stamboom, beide ouderdieren wel en zusjes en broertjes ook, maar zij heeft geen ridge en is er voor haar geen stamboom aangevraagd. Ze voldoet niet aan de rasstandaard en op die manier wilden de fokkers ontmoedigen om met haar te fokken. Wellicht is dat ook de reden dat ze dat bij die hond gedaan hebben? Hond voldoet door korte staart niet aan rasstandaard. Er kan niet aangetoond worden dat het door de moederhond afgebeten is of dat ze zo geboren is, dus 'mag' er niet mee gefokt worden. Misschien dat dit de reden is?
Ibbel schreef:Honden met gecoupeerde staarten krijgen al een tijdje geen stamboom meer. Deze pup heeft volgens de FCI een (deels) gecoupeerde staart. Dat dit door een ongeluk is gebeurd maakt niet uit. Ook ongelukken en medische ingrepen zijn bewust uitgesloten om fraude te voorkomen. Anders zijn alle pups 'opeens' met de staart tussen de deur gekomen en zo... (Bij rassen waarbij couperen vroeger mode was)
Bij sommige rassen komt staartloosheid inderdaad voor, en dan moet een DA een verklaring afgeven dat het dier staartloos is geboren, anders krijg je er geen papier bij.
) Citaat:Serieuze fokkers hebben nooit nestjes zonder stamboom. Hooguit een enkele pup met een grote fout, een erge onder- of bovenvoorbijter bijvoorbeeld of een pup met een rare kleurafwijking. Voor zo'n pupje wordt dan geen stamboom aangevraagd om te voorkomen dat er later toch mee gefokt gaat worden. Meestal mag zo'n "miskleuntje zonder stamboom" voor een zacht prijsje weg. De fokker moet in principe voor het hele nest stambomen aanvragen. Dat is een eis van de Raad van Beheer. Als de fokker voor één of enkele pups geen stamboom wil, moet hij daar een goede reden voor hebben, anders accepteert de Raad dat niet.
Als je als pupkoper ergens kunt kiezen tussen pups mét stamboom of zonder, klopt er iets niet, zeker als het gaat om pups van een paar weken oud. Dan moeten de stambomen voor het hele nest immers allang aangevraagd zijn. Het argument van sommige fokkers dat stambomen zo duur zijn, klopt ook niet. 56 euro voor een stamboom plus chip kun je toch niet heel erg duur noemen! De tarieven kan iedereen overigens lezen op de site van de Raad van Beheer (http://www.kennelclub.nl of http://www.raadvanbeheer.nl)
Seven schreef:Ik vraag me af hoe je hier bij komt ibbel, want dieren die staartloos of semi staartloos worden geboren krijgen gewoon een stamboom. Zelfs een import dier zonder staart krijgt gewoon een export stamboom.
Nagano schreef:Niqui schreef:Ja, dat dacht ik zelf ook al. Komt het vaker voor dat een stukje staart wordt afgebeten?
wel gek verhaal een moeder is juist heel erg zorgsaam bij de pups en zou altijd vorzitig doen
hier ook nu een nestje en ze doet alles heel voor zichtig !!!!!!!!!
Niqui schreef:Ik las net op een hondenforum:Citaat:Serieuze fokkers hebben nooit nestjes zonder stamboom. Hooguit een enkele pup met een grote fout, een erge onder- of bovenvoorbijter bijvoorbeeld of een pup met een rare kleurafwijking. Voor zo'n pupje wordt dan geen stamboom aangevraagd om te voorkomen dat er later toch mee gefokt gaat worden. Meestal mag zo'n "miskleuntje zonder stamboom" voor een zacht prijsje weg. De fokker moet in principe voor het hele nest stambomen aanvragen. Dat is een eis van de Raad van Beheer. Als de fokker voor één of enkele pups geen stamboom wil, moet hij daar een goede reden voor hebben, anders accepteert de Raad dat niet.
Als je als pupkoper ergens kunt kiezen tussen pups mét stamboom of zonder, klopt er iets niet, zeker als het gaat om pups van een paar weken oud. Dan moeten de stambomen voor het hele nest immers allang aangevraagd zijn. Het argument van sommige fokkers dat stambomen zo duur zijn, klopt ook niet. 56 euro voor een stamboom plus chip kun je toch niet heel erg duur noemen! De tarieven kan iedereen overigens lezen op de site van de Raad van Beheer (http://www.kennelclub.nl of http://www.raadvanbeheer.nl)
Het gebeurt dus wel eens dat een pup geen stamboom krijgt. Een iets te korte staart lijkt mij niet echt een zo'n grote fout dat het niet toegekend zou zijn..