Bokkers met ezels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alfi2010

Bokkers met ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:46

Zijn er bokkers die naast hun paard ook een ezel (of meerdere ezels) hebben?
Lopen die bij de paarden? Hoe gaat dat? Hoe zit het met longworm?
Wat doen jullie verder met je ezel: rijden, aangespannen, VD,..
Ook gezellig kleppen over de ezels is welkom.

Laptopmuis

Re: Bokkers met ezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:59

Op de kinderboerderij hebben we dus een ezel lopen bij de shet.
Er zouden kinderen op moeten kunnen (tenminste, zo is hij ons verkocht) maar blijkt artrose in haar rug te hebben.
Is nu gewoon borstel en wandelezel.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:01

Op de stal hebben we een ezel. Staat gewoon samen met de Shetlander en de geit. Er wordt (volgens mij) op dit moment niets mee gedaan maar ze wouden er kleinere kinderen op laten rijden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:06

Als je echt ezelliefhebbers/fokkers spreekt zeggen ze allemaal dat een ezel een ezel als maatje moet hebben en geen pony of geit. Wat is jullie mening?
Wij hebben nu 3 ezels, ze lopen bij de ponies, maar ik moet komende zomer 1 ezeltje bij de andere 2 weghalen (wil nu nog geen kleine ezeltjes en er loopt dus een hengstje tussen). Nu wil ik dat kleine ezeltje dus bij de ponies zetten maar dat wordt me overal afgeraden omdat een ezel geen paard is (ja, hehe, dat zie ik ook wel). Als het echt niet kan zal ik het hengstje moeten castreren, maar liever niet omdat ik in de toekomst wel een klein ezeltje van hem wil.
Ik hoor graag jullie mening en advies.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:09

Tja ik heb er dus niks over te zeggen ;)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:49

Waarom niet?
Je kunt toch zeggen wat je mening is?
Of heb ik iets gemist?

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:37

Wij hebben 4 ezels,

1 hengst, 2 merrie's en een merrieveulen van dit jaar.
Ze zijn niet bereden, maar ze worden elke dag allemaal geborsteld,
en elke dag als we met de hond gaan wandelen, nemen we 1 van de ezels aan de hand mee,
geen grote wandeling, een kwartiertje over onze weien en dan weer terug.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:45

Hebben jullie ook paarden/ponies of alleen de ezels?
Lijkt me heerlijk om over je eigen wei te kunnen wandelen. We hebben wel een wei maar niet echt geschikt om lekker overheen te wandelen. Dan ben je snel uitgekeken.
Hoe gaan jullie dat doen met de hengst en het merrieveulen?
Wij hebben dus 1 hengst, een merrie en een merrieveulen van 6 maanden (niet van onze eigen hengst en merrie). Dat veulen willen we dus over 3 jaar laten dekken door onze eigen hengst, maar tot die tijd zal ze dus bij de ponies moeten wonen en nu is dus de vraag is dat zielig?

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:48

We hebben ook pony's,
maar deze staan niet bij de ezels.

Het veulen dat we hebben, is van de hengst die er nu bijstaat,
veulen zou verkocht worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:51

Wij wandelen met de pony en de ezel door de straten. Ezel vind het héél erg leuk. Als ik haar uit de weide laat loopt ze regelrecht naar poort naar de straat en blijft ze daar heel koppig staan (incl. balken haha) tot met haar gewandeld word.

Wat me wel opvalt aan ezels is hoe voorzichtig ze zijn. Er was namelijk iemand zijn stoep aan het reinigen met de hogedruk in de zomer.. en de stenen waren dus donkerder gekleurd als de gewone stenen op de stoep. Ezel durfde er niet overheen,... met er helemaal omheen moeten lopen met haar. :P.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:52

Tianbelli: Okee, duidelijk. Bedankt voor de reactie.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:57

Laptopmuis schreef:
Wij wandelen met de pony en de ezel door de straten. Ezel vind het héél erg leuk. Als ik haar uit de weide laat loopt ze regelrecht naar poort naar de straat en blijft ze daar heel koppig staan (incl. balken haha) tot met haar gewandeld word.

Wat me wel opvalt aan ezels is hoe voorzichtig ze zijn. Er was namelijk iemand zijn stoep aan het reinigen met de hogedruk in de zomer.. en de stenen waren dus donkerder gekleurd als de gewone stenen op de stoep. Ezel durfde er niet overheen,... met er helemaal omheen moeten lopen met haar. :P.

Ezels zijn inderdaad erg voorzichtig. Als ze iets niet vertrouwen doen ze het ook niet, tenzij ze zoveel vertrouwen hebben in hun begeleider dat ze die blindelings volgen.
Wij hebben eens geprobeerd een schrikparcour te lopen met een van de ezels: geen goed plan, beestje zette geen stap meer. Inmiddels zijn ze zover dat ze de dingen/hindernissen die ze al een paar keer gezien hebben en gezien hebben dat de ponies er wel overheen durven ook kunnen, maar nieuwe dingen.... vergeet het maar. Zelfs niet voor een wortel. hihi.

Hier zijn ze ook gek op wandelen. We zoeken nog mensen die regelmatig mee willen om te wandelen, ik kom nu net een paar handen te kort om met 3 ezels en een peuter (dochtertje) te gaan wandelen. Dus als er nog belangstellenden zijn in de buurt van Amsterdam-noord: wandel gerust eens mee en ervaar de rust die uitgaat van van het wandelen met een ezel.