Brokkenhond 1 a 2 dagen op vlees toegevoegde waarde?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Brokkenhond 1 a 2 dagen op vlees toegevoegde waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:17

Hallo Bokkers.

Voor dat ik mijn vraag ga stellen wil ik even voorop stellen dat ik geen reacties hoef als:
- waarom je hond niet helemaal over (ga uitleggen waarom dat nog niet mogelijk is)
- brokken vs vlees (weet dat vlees beter is)

Ik heb een vraag. Wij willen al langere tijd onze hond over hebben op vers vlees. Alleen hebben wij daar op dit moment het geld nog niet voor en ook nog niet de diepvriesruimte. Ik kom maar 1x in de 2 weken bij een supermarkt/dierenwinkel dus moet grote partijen inslaan.
Dat wij het nu niet kunnen betalen is gewoon domme pech. Toen wij de hond kregen had mijn man een vaste baan maar door de crisis is hij die kwijt geraakt. Daarom moeten wij ook wat bezuinigen op onze hond. Ze zit op een goedkope brok maar is een gezonde hond (volgens de dierenarts). Omdat we bezuinigen op der voer kunnen we wel der eventuele dierenarts kosten etc betalen. Dus het is echt niet aan de orde dat we der totaal niet kunnen onderhouden! Daar liever ook geen discussie over. Je doet niet zomaar een hond weg als het financieel ff wat slechter gaat. En daarnaast hebben wij der nu 2,5 jaar en is ze al 4,5.

Maar om nu echt bij mijn vraag te komen. Wij willen onze hond 1 a 2 dagen in de week smuldier voeren (of iets wat er op lijkt qua prijs). Maar is dat wel gezond om een brokken hond 2 van de 7 dagen op vlees te zetten en 5 dagen op brokken. Is dat wel goed voor der maag etc. Heeft het dus wel een toegevoegde waarde of richt ik er eerder 'schade' mee aan?!?

Daarnaast vraag ik me af hoeveel ik der moet voeren. Het is een dogo canario van 47 kilo.
Een normaal actieve hond. Ze hyper maar ook niet sloom.

Ik hoop dat er een aantal bokkers met kennis zijn die mij kunnen helpen.

Groetjes!

Reusje0504

Re: Brokkenhond 1 a 2 dagen op vlees toegevoegde waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:23

Hallo Blokje,

Ook vor ons is het niet haalbaar onze hond elke dag vlees te geven ivm de hoge kosten. Wij geven 2 dagen in de week carnibest. Dit is wat duurder dan smuldier maar wel een betere kwaliteit. Wat je ook kan doen is bij de slager vlees vragen bijv. Kippennekjes of runderhart. Dit kun je dan als toevoeging op je normale brokken geven. Mag ik vrgen welke brokken je voert? Soms is een ander merk brok ook al een verbetering. Sinds kort is het ook aangetoond dt vlees en brokken mengen niet slecht voor eeen hond is! Geloof dat een hele boel topics daar het al over hebben gehad. Succes in ieder geval ik hoop dat e er wat aan hebt!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:27

Reusje, Ze krijgt kenner van de welkoop.
Echt een bagger voer maar ik durf niet zomaar te wisselen. Ze doet het hier (wonderlijk) heel goed op.
Maar heeft heel snel last van huid problemen (ook hormonaal) dus ben zo bang dat als ik wissel we weer enorm last van hotspot etc hebben. Heeft ze op dit voer trouwens niet alleen net na de loopsheid of als ze schijndrachtig is geweest.

Carnibest waar koop je dat?

Wij hebben 2 zelfslachtende slagers in het dorp. Ik zou daar eens een mail naar kunnen sturen met de vraag wat ik er kan krijgen voor welke prijs.
Maar dan moet ik wel even weten wat ik mijn hond kan voeren. Want ook daar heb ik me maar half in verdiept :+ En moet ze dan wel minder brokken of gewoon net zo veel en is het dan meer als lekkernij?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:28

Spiervlees zoals een hart is toch ook goed voor het reinigen van de tanden?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:48

vlees van een slachter zou ik niet zomaar aan beginnen als je hond geen vlees gewend is..daarnaast is het niet kompleet alhoewel dat voor 2 dagen per week ook niet echt uitmaakt...

en het heeft weinig nut om 2 dagen per week vlees te gaan voeren...zou dat pas gaan doen als je het om kan draaien ,5 dagen vlees 2 dagen brok...

als je hond het goed doet op de brokken zou ik haar daar lekker op laten staan...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:50

En af en toe vlees gewoon als lekkernij? 1x in de 2 weken of maand. Naast de brokken. Zoals een kippennek? Kan dat kwaat?

Vlees verteren ze toch anders als brokken? Ik heb liever niet dat ze straks aan de schijt is ofzo...
Ze is nu mooi stabiel qua gewicht (ook een drama bij haar :P ze is snel te dun!), onlasting en ze stinkt niet zit mooi in der vacht en der spieren zijn goed te zien (gespiert beesje!).

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:54

Onze hond staat ook op brok maar krijgt voor het lekkere af en toe vlees, is nooit een probleem geweest.
Nou is onze hond ook wel een makkelijke eter hoor, we wisselen ook wel eens van brok en daar heeft
meneer ook nooit problemen mee. Daarnaast schranst ie helaas buiten ook regelmatig dingen op en daar wordt ie zelfs niet ziek van dus ik weet niet of dit heel goed vergelijkings materiaal is voor je. :')

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:58

Wij voeren onze honden ook twee a drie keer per week smuldier. Nooit problemen gehad, ze zien er goed uit, hebben beide een topconditie etc.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:58

Botten kunnen brok honden niet verteren, een kippenek is dan eigenlijk overbodig. Na een week of 10 op vlees is het verteringssysteem zo aangepast dat ze botten kunnen verteren. Vind het wel super dat je er over na denkt om je hond op vlees te zetten!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:03

voor het lekker mag je best vlees geven hoor,kippenekken ook wel :j ,of vleugels..

ik weet niet hoe gevoelig ze is kwa voer ,maar verse producten geven is altijd even afwachten hoe een hond erop reageerd ( en dan is het ook nog afhankelijk in welke hoeveelheid je het wil geven,dus 1 kippenek of meteen een kilo..als je begrijpt wat ik bedoel :) ),als je het risico niet wil lopen dat ze ervan aan de schijt gaat en ze doet het goed op het voer wat je nu geeft,dan zou ik het gewoon niet geven,een keer in de maand een paar kippenekken is nu ook niet echt van meerwaarde voor een hond..

[quote="T3mptati0n"]Botten kunnen brok honden niet verteren, een kippenek is dan eigenlijk overbodig. Na een week of 10 op vlees is het verteringssysteem zo aangepast dat ze botten kunnen verteren.quote]

Afbeelding

en een dogo canario zal weinig moeite hebben met het verteren van een paar mini botjes wat in een kippenekje zit welke maar 6 weken oud is geworden..

en een week of 10?? nou gelukkig niet zeg...hier gaan honden ,oud of jong, meteen op vers en krijgen ook meteen botten te eten en verteren gaat uitstekend....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:14

dat kan gerust hoor, of het toegevoegde waarde heeft... nee dat denk ik niet . en dan helemaal met smuldier niet :o maar goed je hond vind het vast erg lekker en zo kan je m alvast laten wennen als je echt een keer over wilt stappen
overigens ben ik met zelf samenstellen helemaal niet zo gek veel meer kwijt (ik vind kvv wel duurder als je de goede merken hebt) maar goed dat is ook logisch

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:20

Tipje: bij de visboer of -markt kun je vaak heel veel afval halen dat erg goedkoop is en vaak wordt dat door honden erg gewaardeerd.

Botten in kippennekken kunnen prima verteerd worden, ook door een brokkenhond, bij de zware beenderen zoals poten of kop zou ik er wel wat bij geven dat makkelijk verteerbaar is, i.v.m. ontlasting. :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:33

smuldier is een prima voer hoor,al menig hond mee groot geen oud gekregen..plus dat de samenstelling goed is:

Smuldier (onderstaande betreft de vleescompleet versie) rond de euro per 800 gram
*Verkrijgbaar in verpakkingen van 400- en 1000 gram
* Het bestaat uit ongeveer 70% rundvlees, de rest is zonnebloemolie, een premix en schapenvet.
*Percentage orgaan vlees is volgens de fabrikant rond de 13%
*Geen groenten
* Bevat een premix, er hoeven dus geen verschillende diersoorten te worden gegeven
* Gebruikt alleen rundvlees en een klein percentage lamsvet
* Geen echte botten maar calciumpreparaten
* Geen kleur-, geur- en smaakstoffen aan toegevoegd.
* Niet geschikt voor eliminatiediëten (je probeert immers meestal kip EN rund uit te sluiten)
* Het mailtje werd keurig en snel beantwoord. De fabrikant was graag bereid mee te werken en probeerde zo goed mogelijk antwoord te geven. Prima in orde dus.
*Site: http://www.diervoeding.com /

ik weet dat mensen elkaar graag naroepen dat er iets slecht is ( zo hebben ook altijd opvallend veel mensen ( lees anti smuldier voerders) plastik gevonden in het vlees..gekke is dat er hier meer als 1000 pakjes per jaar doorheen gaan en werkelijk nog nooit iets van plastik in het voer gevonden...) of er wordt beweerd dat smuldier zo goedkoop is omdat het louter en alleen uit orgaanvlees bestaat...nou 13% is een prima orgaan gehalte..

maw mocht je smuldier willen gaan voeren,is echt prima voer :j

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:35

'geen echte botten maar calciumpreparaten'. Waarom geen botten?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:38

daar zijn de meningen over verdeeld kimmie, ik weet gewoon zeker dat je geen kwaliteit kan verkopen voor dat (zeer kleine) bedrag
daarnaast wil ik zelf idd geen premixen, zonnebloemolie en calciumpreparaten geven maar gemalen bot
maar goed als je wil beginnen kan je dat idd prima geven.. ieder zijn keus toch
ik heb er nooit iets geks in gevonden hoor maar de keren dat ik het voerde vond ik het er ZO goor uitzien dat ik het niet meer heb gevoerd

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:58

wij kopen wekelijks vers vlees bij een slachterij en daar zijnwe 70 ct tot een euro de kilo voor kwijt..vraag me werkelijk af waarom sommige kvv's zulke achterlijke prijzen handteren..nou ja ze doen maar denk dat mensen geloven als het duur is dat het dan goed is...dan zou ik het ook duur verkopen...

en sokje 6 zou zeggen stuur smuldier een mail..ik ben de producent niet,maar lig dan ook niet wakker van een calciumpreparaat...

en goor uitzien?? nee hebt dat niet hoor,bakje gewoon gemalen vlees...nee kan me goordere dingen bedenken..

daarnaast ik moet het niet eten,en een hond kijkt er niet naar :D als ik zie wat ze hier af en toe naar binnen werken ...dat is pas goor...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:27

Sokje_6 schreef:
'geen echte botten maar calciumpreparaten'. Waarom geen botten?

ik doe een gok dat vlees beter en sneller te malen is dan botwerk waardoor de productie veel goedkoper wordt met een calcium preparaat dan met echt botwerk erdoor gemalen.

NOg een gok is dat gemalen bot vaak klein splinters worden met mogelijk scherpe puntjes die mogelijk weer inwendig schade aan kunnen richten bij je hond.

Verder gokken durf ik niet, ik zou mailen als ik jou was.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:10

blokje schreef:
Wij hebben 2 zelfslachtende slagers in het dorp. Ik zou daar eens een mail naar kunnen sturen met de vraag wat ik er kan krijgen voor welke prijs.

Eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie eerder kiezen voor een kwalitatief betere brok dan je geld uit te geven aan extra's van je slager waar je hond niet veel aan heeft. Uit 1 of 2 keer per week een kipnek of wat slachtafval haalt je hond bij lange na niet alle voedingsstoffen die hij nodig heeft. Bovendien ga je dan aan het rommelen met zaken waar je NOG niet genoeg vanaf weet. Stel dat je je hond van alles wat geeft en hij daardoor aan de diarree raakt. In het ergste geval kun je ermee naar de DA en ben je meer geld kwijt aan zo'n avontuurtje dan je lief is. Als je zulke dingen als extra traktatie aan je honden kunt en wilt geven is dat leuk, maar dan wel naast een góede brok (of je moet helemaal overstappen op vers, dat is een ander verhaal maar niet aan de orde hier).

Hart is trouwens géén spiervlees maar orgaan en heeft een laxerende werking. Dat terzijde.

Dan nog een persoonlijke ervaring; je schrijft dat jullie door het voeren van goedkope brok nu wel geld opzij kunnen zetten voor een bezoekje aan de DA. Mijn ervaring is dat het aantal DA-bezoekjes met vers voeren tot een minimum beperkt wordt, waardoor je je geld kunt steken in hoogwaardige voeding i.p.v. in de zak van de DA. Maar dat zal niet iedereen met me eens zijn :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 14:50

Onze hond komt eigenlijk nooit bij de DA en al helemaal niet met dingen wat met der voer te maken heeft.
Enige waarvoor ze tot nu toe bij de DA is geweest is. Urine verlies. Bleek dat ze dat altijd heeft voor der loopsheids. Hoorde we later van der ex eigenaar. DA kon ook niets vinden. En hotspot. Maar dat is bij haar hormoniaal. Dus na loopsheids of schijndracht (waar ze nu druppels tegen krijgt wat goed werkt tegen schijndracht). Verder nooit problemen met mijn buffeltje.

Ik ben heel blij met jullie eerlijke en onderbouwde antwoorden!
Ik hoop dat ik daardoor een goede keuze kan maken!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:24

Waarom bezuinig je dan op voer om te kunnen sparen voor de DA, terwijl je daar nooit naartoe hoeft?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:29

@ Sonja je weet nooit of er in de toekomst nog wat komt, dus vind het zeker niet slecht om daarvoor te sparen.
En TS heeft niet genoeg geld om 7 pw vers voer te voeren, zoals meerdere mensen.
Wij geven onze honden ook smuldier. Smorgens vlees, savonds brokken of gemengd. Ze doen het er prima op. Al laten ze wel eens dr brokken staan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:38

@ briitje: dat sparen voor de zekerheid goed is snap ik, maar als je er geen frequente kosten aan hebt, ga je daarvoor toch niet bezuinigen op voeding? Daarmee werk je juist in de hand dat je straks vaste klant wordt bij de DA, maargoed, ieder zijn manier natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:52

Ik zie op de site dat de Kenner brok net wat duurder is dan een euro per kilo.
Vers vlees kun je ook rond die prijs inkopen. Dus voor de prijs hoef je 't niet te laten.
Het is echt een fabeltje dat verse voeding duurder is dan brok. Want in heel veel gevallen is vers voeren juist veel goedkoper. De kunst is alleen om 't vlees op de juiste plekjes in te kopen :)

Ik voerde onze honden voor 4,- euro / kg toen ze nog niet op vers stonden.
Nu zit ik gemiddeld op 1,5 á 2 euro /kg en voer volledig vers. Ben nu dus zelfs minder dan de helft kwijt aan kosten!

Vriezer ruimte is inderdaad wel een zwaar argument, want je moet voldoende plek hebben om alles kwijt te kunnen. En ook flink inkopen om genoeg variatie te kunnen bieden.

Bij dierenwinkels en supermarkten hebben ze eigenlijk altijd alleen duurdere producten (Kvv, meestal geen BARF producten). Er zijn nog maar weinig dierenwinkels die een goed gevulde vriezer hebben staan. En vaak zit er dan gewoon kvv in, in doosjes (zoals Energique, duck, etc.). Dat is in verhouding erg duur.

Online (en bij slagerijen in je omgeving) kun je vaak veel goedkoper inkopen. En dat wordt ook maar eens per week of eens per 2 weken bezorgd. Dat is "normaal".

Ik weet niet wat voor hond het is, en in wat voor hoeveelheden je daardoor moet inkopen... Wij hebben onze koel/vries combinatie in 't vries gedeelte van 3 lades inmiddels helemaal vol liggen met diepgevroren vlees voor onze 3 hondjes (kleine rassen).
En vriezen daarom voor ons zelf (mensen eten) niets meer in, tot we een grotere vriezer hebben.
Ik mis de ruimte niet echt eigenlijk...

Je hond half overzetten op vers zou ik niet doen.
Ik zou 'm dan nog even op brok houden, tot je wel kunt overstappen :j

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:25

Sonja, wij hebben dit voer toendertijd gekocht omdat we toen echt finacieel aan de grond zaten. Ze doet het er goed op. Dus laten we het nu zo.

Femke, Wij kopen het vaak in de aanbieding. NU 11 euro per zak. Zak van 20 kilo ;)

We hebben een dogo canario van 47 kilo ;)

Ik gebruik mijn vriezer volop. Ik koop ook maar 1x in de 2 weken voor ons zelf boodschappen. Dat komt omdat ik in een dorp woon. De super n het dorp is mega duur dus haal alles een dorp verder op. En dat kan alleen op zaterdag. Dus doe ik het 1x in de 2 weken. Verder groenten tuin dus alle wintergroenten zitten nu in de vriezer ;)
En dan heb ik al zo’n kist dus een groot ding. En die zit helemaal vol :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:50

Ja, in zo'n Dogo Canario van 47kg gaat inderdaad flink wat voer...
Daar heb je heel wat capaciteit voor nodig in je vriezer :j