Ik werk zo nu en dan oor een lichamelijk gehandicapte man, hij heeft twee katten. Vandaag kreeg ik een berichtje, een kat hoeste al een week wilde niet naar buiten was gewoon niet fit. Of ik er mee naar de dieren arts wilde.
Dit gedaan kat heeft een hart probleem met als gevolg vocht achter de longen dus hij heeft voor 8 dagen twee tabletten per dag gekregen. Een voor har hart en een voor het vocht.
Nu is meneer niet genoeg mans om zelf die kat dat pilletje te geven. ( ik weet het, ik denk dan neem dan geen kat wat als hij ziek wordt. maar ja het is nu eenmaal zo).
Nu wil de verzoging waarschijnlijk die kat geen tabl gaan geven. Me ma werkt er in de huishouding op dinsdag die dag is dus op gelost, en zijn andere huishoudelijke hulp wilt het wel doen op ma en woe als ze er is. Maar dan houden we nog vier dagen over. Nu is dat voor die acht dagen niet zo'n probleem ik rij wel een keer op en neer. Maar ja de kans is groot als dit aanslaat dat die kat dit houd voor de rest van zijn leven. Dus nu zit ik hier te bedenken hoe ik het moet doen dat Dhr het zelf kan geven.
Het enige wat ik kan bedenken is, pilletje fijn maken in medicijn potjes eens in de week voor 7 dagen klaar zetten. Hij red het wel om dat potje los te maken en door een zakje vlees te mengen. En dan kan die kat het bij hem op schoot of zo op eten.
Maar nu is de vraag weet iemand of een kat er in trap als er poeder door zijn vlees word gedaan. Ik zat al te denken pilletje gewoon in een stukje leverworst of zo, maar volgens dhr vist ze dan het pilletje er uit en eet de leverworst op.
Dat ligt geheel aan de kat. De een eet z'n vlees gewoon op met gemalen medicijnen en de ander vertikt het om het dan op te eten. Kwestie van proberen denk ik.
Oke. Naja. Ja ik heb hier ook een kat maar die is zo gefixeert oo eten dat als er maar wat op de vrond valt eet hij het ook. Als ik een pilletje wil geven. Laat ik hem op de grond vallen. En weg is hij haha. Nou ik hoop dat zijn verzorging mee werkt anders ga ik maar exprimenteren morgen. Ik kom net ook iets tegen over een middel easypill. Lijkt ook wel handig.
Wij hebben ook een kat met vocht achter de longen. En 2 die allebei pillen krijgen. Inderdaad is het onbegonnen zaak om elke dag dat pilletje achter in haar strot te duwen. Ik maak een lekker maaltje vlees en plet het pilletje met een mes/iets hards. Ik meng het door het voer en ze eten het gewoon op. Plet hem wel helemaal dat het echt kruimels zijn, anders smaken ze het wel en vinden ze het echt vies en laten ze stukjes liggen.
Dat pilletje in een stukje leverworst proberen te doen deed ik ook, maar daar is het pilletje te groot voor! Dus daar trappen ze niet in. Het lekkere vlees overmeestert het geplette pilletje.
(En ja wij hebben ontzettende kieskeurige beessies)
Ekeif96
Geplaatst: 04-01-13 18:05
Ik weet niet hoe groot de pilletjes zijn en of de kat het wel accepteerd. Maar wij drukken altijd de ontwormingspilletjes in een stukje kaas of worst. Je kan anders ook de pilletjes fijnmaken en met bijvoorbeeld yoghurt of melk mengen.
De worst en kaas deed ik dus eerst ook, maar werkte voor een week en meestal spugen ze hem eerst 2 keer uit. Ik voer nu al een jaar lang achter elkaar elke dag geplette medicijnen door het voer. Nooit problemen mee gehad!
het zou mooi zin als dat plette werkt zou de meest handige optie zijn. Dan hoef ik alleen maar eens in de week bij hem te komen om om zeven dagen pilletje te malen en in potjes te doen. dan red hij het verder wel denk ik. Nou als hij het morgen niet red ga ik het gewoon proberen
Het ligt erg aan de kat. Wat je ook kan overwegen is bij de dierenarts Easy pill kopen. Hier kun je een beetje van afhalen en er de pil in doen. Het schijnt dat katten dit erg lekker vinden. Ik heb het ook in huis voor de ontwormingsmiddel maar het nog niet gebruikt.
De katten in het asiel bij ons krijgt gemalen medicatie door het vlees als ze medicatie krijgen tenminste en dit eet over de 90% van de katten gewoon op. Het ligt eraan welke medicatie het is. Bijv. stomorgyl (anti biotica voor voornamelijk problemen inde bek) is zeer bitter en dat krijg je er niet anders in dan kat vast pakken, en achterin het strotje doen. Maar de meeste medicatie is goed te mengen door het vlees. Alle katten krijgen dagelijks extra vitaminen en magnesium in de opvang en dit krijgen ze gewoon gemengd door het vlees.
Als de kat betablokkers krijgt (een van onze katten krijgt dat voor haar hart) dan wordt het mogelijk een probleem. Het is heel erg bitter. Als de halve pil die ze daarvan dagelijks moet hebben, niet precies in haar keel komt, loopt ze een half uur te schuimbekken en kokhalzen.
We hadden die pil eerst in zo'n kattenkauwstaafje gedaan; daar is die kat dol op, maar vanaf die keer lust ze geen kauwstaafjes meer...