Epilepsie bij de hond en veel plassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Epilepsie bij de hond en veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:07

Beetje rare titel misschien.
Mijn buurvrouw heeft een hond (old english bulldog , ongeveer 8 jaar oud ) die sinds de zomer van 2011 epileptische aanvallen heeft gekregen.
omdat hij na 2 weken in een eerste cluster aanval schoot is er gestart met Phenobarbital.
daar werd hij eerst heel slaperig van , dat is opgeknapt maar helaas is hij ook veel meer gaan plassen en niet alleen buiten maar ook binnen.
Ik pas vaak op , de hond komt bij mij als het baasje moet werken zodat hij niet alleen thuis zit en ik vind het wel gezellig. Maar sinds de medicatie plast hij dus heel veel.
nou vind ik dat op zich niet erg, ik heb een laminaat vloer en het is zo opgeruimd.
Maar als voorbeeld: buuf heeft hem om 13.00 uitgelaten en naar mij gebracht en om 13.55 plast meneer op de vloer. daar zit niet veel tijd tussen en ik vermoed dat hij vandaag nog wel meer binnen zal plassen.
Toen de buuf gister thuis kwam ( en ik was ook weg dus hond was gewoon thuis) had hij op de vloer en het bed geplast.
Na contact met de DA meten we zijn water af , dit schijnt enkel geen effect te hebben. Het liefst zou de DA bloed willen trekken om te kijken naar nierfunctie en dergelijken , maar daar ligt probleem 2, de hond heeft een gruwelijke hekel aan de DA, en zal zich niet laten prikken volgens de Buuf. een muilkorf is niet om te krijgen en onder narcose gaat ook niet omdat dan de waardes veranderen schijnbaar (uitleg van de buuf)

Nou vraag ik mij af of er mensen zijn hier op bokt die ervaring hebben met honden op Phenobarbital die hier ook overmatig van zijn gaan plassen en of zij tips of advies hebben.
Ik blijf met alle liefde de plassen binnen opdweilen maar als er iets mee gedaan kon worden zou dat fijn zijn.

Ik wil wel nog even duidelijk stellen : Dit is NIET mijn hond. En hoewel de buuf veel van mij aan neemt blijft ze er bij dat prikken niet gaat lukken. Gelieve niet mij aan te vallen, ik vraag gewoon om ervaringen en tips.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:11

Mijn hond zat ook aan de pheno, ze ging inderdaad meer drinken en meer plassen maar niet binnen het huis.

Nummus

Re: Epilepsie bij de hond en veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:27

Tja hij drinkt veel dus er zit ook veel in die blaas. Daar op zich hoeft hij niet incontinent van te worden natuurlijk, dus mogelijk ligt dat ergens anders aan? Incontinentie en veel drinken/plassen hebben namelijk twee duidelijk verschillende oorzaken en als hij in huis plast lijkt me dit meer incontinentie dan dat het aan het vele drinken zelf ligt.

Jammer dat buuf het niet aanneemt dat een DA voor dit soort dingen doorgeleerd heeft en ook assistentie krijgt bij het prikken. Dan zou je er meteen meer over weten...
Overigens moet bij het geven van phenobarbital regelmatig het bloed nagekeken worden om de concentratie in de gaten te houden, maar ik weet niet of iedere DA dit doet en hoe hard het nodig is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:29

http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=125

is een bijwerking van de Phenobarbital zo te lezen....

mss als hij bij je is proberen even elk uur buiten te laten zodat hij kan plassen??

( en over de muilkorf,zou je/of buuf voor je weg gaat in huis al een muilkorf aan kunnen doen? ik heb zelf een onbehandelbare rottweiler gehad,deze deed ik in de auto al een muilkorf aan..dat ging prima :) en we hebben nu hier een rottweiler wonen,die echt mega agressief is naar vreemden,die krijgt ook voordat hij de auto ingaat al een muilkorf om...)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-01-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:31

Mijn hondje heeft precies hetzelfde gehad. Zij kon het ook niet meer ophouden. Voor haar heb ik plasmatjes in huis gehad. Een soort absorberende matjes die gebruikt worden voor puppy's. Voor ons was het ideaal!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:33

Kimmie, ik zat net ook op die site, daar staat echter alleen dat de hond veel gaat drinken en daardoor veel gaat plassen. Daar kon ik niet uit halen of hij incontinent zou worden.
In theorie kan ik me voorstellen dat als je echt, echt, echt ontploft je inderdaad in huis zou plassen als hond zijnde...
Maar 5 minuten nadat je uitgelaten bent? Mogelijk toch incontinent. Misschien ook wel door de pheno hoor, dat weet ik niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:35

lijkt een beetje op prednison bijwerkingen,heb hier een reutje gehad welke prednison kreeg en die stond ook gewoon in huis te plassen....

of dat incontinent is weet ik niet,maar hij stond en het liep eruit...nu is ie pred af en hier heeft hij geen last meer van...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:39

Dat is incontinentie ja. :j
Veel plassen is dat ze het wel bewust doen, maar als ze het gewoon laten lopen als ze opstaan bv. dan is dat omdat ze de controle kwijt zijn en dat is incontinentie.

Is soms een lastig onderscheid om te maken hoor. Meestal moet je als DA ook eerst 20 vragen stellen voor je erachter bent.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:04

Ook even wat gegoogled..
Zou hij mogelijk iets te hoog gedoseerd zijn? Weet jij hoeveel hij krijgt?
Citaat:
De startdosering van phenobarbital is 2 tot 5 mg per kilogram lichaamsgewicht te verdelen in twee tot drie maal daags.
Op geleide van de effectiviteit en/of bloedspiegel (de therapeutische bloedspiegel bevindt zich tussen 20 en 40 mg/l) kan de dosering aangepast worden.
Concreet betekent dit dat bij een dier in behandeling voor epilepsie regelmatig bloed moet worden genomen voor de concentratie aan phenobarbital te bepalen. Uitgaande van de concentratie in het bloed kunnen we de dagdosis voor uw hond gaan aanpassen.
Het middel wordt bij voorkeur in het begin in ieder geval twee maal daags gegeven. Na verloop van tijd kan het eenmaal daags gegeven worden.

Daarnaast:
Phenobarbital is een Barbituraat, dit veroorzaakt depressie van het centrale zenuwstelsel. Maw, zou het zo kunnen zijn dat hij idd incontinent is, simpelweg doordat hij de prikkel van een gevulde blaas niet meer goed voelt en dus de urine gewoon laat lopen?

Daarbij is het bij mensen zo dat het een blaasontsteking zou kunnen veroorzaken.. Heb je enig idee of zijn urine stinkt of troebel is?
Mogelijk zou dit ook nog is onderzocht kunnen worden?

De tip van de muilkorf al om in de auto lijkt me een goeie! evt zou er thuis al geoefend kunnen worden!

Bloedprikken is zo belangrijk, als bij haar hond een slechte nierfunctie geconstateerd wordt zou hij dit middel mgl niet eens meer mogen, dan krijg je wrs stapeling..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:28

Oh ja... barbital... barbituraat... _O- Dom van me.
Nee je krijgt in je eerste drie jaar niet zo heel veel farmacologie.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:00

Nemurin schreef:
Kimmie, ik zat net ook op die site, daar staat echter alleen dat de hond veel gaat drinken en daardoor veel gaat plassen. Daar kon ik niet uit halen of hij incontinent zou worden.
In theorie kan ik me voorstellen dat als je echt, echt, echt ontploft je inderdaad in huis zou plassen als hond zijnde...
Maar 5 minuten nadat je uitgelaten bent? Mogelijk toch incontinent. Misschien ook wel door de pheno hoor, dat weet ik niet.

Dat deed mijn hondje ook! Direct na het uitlaten terwijl ze vroeger volkomen zindelijk was. Toch merkte ik dat het niet haar keus was. Zodra we de plasmatjes gebruikten en haar beloonden bij het gebruik ervan, heeft ze nooit meer ergens anders een ongelukje gehad.

Detail: bij haar kwam het ook door de medicatie/epilepsie. Ze heeft helaas daarna nog maar een half jaar geleefd, maar met deze 'plashandicap' hadden we haar met liefde nog vele jaren bij ons gehad.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:21

de dose was een 3 weken terug verlaagd om te kijken of dat hij minder zou plassen en de epilepsie weg zou bleven , helaas, binnen no time had hij weer 5 aanvallen op een dag en het plassen maakte geen verschil.

Zojuist heeft hij van 14.00 tot 16.00 geslapen en toen hij wakker werd heb ik direct de riem gepakt. helaas kwamen we niet ver, halverwege de hal van het appartementengebouw ging ie plassen. Nu zit ik op de begane vloer vlak bij de nooduitgang dus ik neem hem de volgende keer mee de nooduitgang uit, dan plast hij iig buiten :+

Wat betreft het niet kunnen bloedprikken. Ze zouden ook geen nagels kunnen knippen zonder hem te verdoven en ik heb haar al laten zien dat dat lariekoek is, zn nagels zijn ondertussen geknipt. het kost alleen wat meer moeite.

Ik ben zelf vrij nuchter erin en zou hem naar de DA brengen , muilkorf erom (desnoods idd thuis al) en pin hem tegen de grond. Ik vind namelijk dat bloedprikken belangrijk op dit moment is omdat ik bang ben dat het met de nieren niet goed gaat. Ik kan niet anders dan haar proberen over te halen om het te proberen , hier ben ik mee bezig maar ik denk dat dat wat tijd nodig heeft. De hond is een hele lieve sul maar hapt wel gerust als je bijv zn nagels knipt. Ik denk dan ook dat buuf soms een beetje onder de indruk is.

Ik heb overigens de laatste paar keren wel kranten op de vloer bij de deur liggen, maar ik heb hem nog niet zover om daarop te plassen. tis bijna weer puppy training alleen zijn de plasjes nogal wat groter.

Oh en Kimmie, het is een heerlijk idee hoor om elk uur even te laten plassen , dat had ik zelf ook al , maar als ie binnen het uur al plast binnen schiet het niet erg op...

Mariettek het kan vervelend zijn zo'n plashandicap maar hij is nog even geliefd hoor. Heb de buuf ook meerdere malen op het hart gedrukt dat ze zich niet bezwaard moet voelen om hem te brengen. Hij is nog steeds even welkom en die plassen dweilen we gewoon schoon. Mijn huis heeft nog nooit zo'n schone vloer gehad, dat zien we maar als een pluspunt :P

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:24

oh en urine onderzoek had ik ook aangegeven naar de buuf, die heeft daarna met da gebeld en toen is zn medicatie eerst omlaag gegaan. geen idee of ze het daar nog over gehad hebben. De urine ziet er iig niet abnormaal uit en stinkt ook niet anders dan normale urine.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:31

Klinkt of beestje goed weet hoe hij moet dreigen inderdaad. :=
Hopelijk lukt het je buuf over te halen!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:28

Een van m'n vorige honden had ook epilepsie en kreeg phenobarbitol, ging daardoor stuk meer drinken eb plassen, na een paar weken ging hij beter aangeven wanneer hij naar buiten moest en heeft de medicijnen gehad tot ie oud baasje was. Wel veel uitgeprobeerd met de dosering vd medicatie tot de juiste waar hij het best op reageerde. Fijn dat buufs hond gewoon welkom bij je blijft.
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 03-01-13 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:29

Het goed krijgen van medicatie bij bv. diabetes duurt trouwens ongeveer een jaar, kan bij pheno nog langer duren.

Ik blijf blaten als ik iets nieuws bedenk hoor. _O-

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:52

Buuf heeft de hond net opgehaald, hij heeft de meeste tijd op de bank lopen snurken , vrouwtje doet de deur open (ze heeft sleutel van mijn huis) en hij loopt op de deur af, *BAM* epi attack. het was op zich geen heftige attack maar hij liet wel alles lopen. Nog tijdje met buuf gepraat ook over het bloedtrekken. Dat hebben ze dus meerdere keren in het verleden geprobeerd (bij huidige en vorige dierenartsen) en dat lukt elke keer niet. Muilkorf krijgt hij af.
Toen liet buuf vallen dat ze niet weet hoe lang ze nog moet aankijken want happy is hij duidelijk ook niet. Speelt niet meer met andere hondjes, en is voornamelijk sjaggo dus ze zei zachtjes dat ze zich afvraagd of hij niet beter af is als hij ingeslapen wordt. Dat vond ze moeilijk om te zeggen, je wilt je vriendje toch bij je houden. Voorlopig kijkt ze het nog even aan maar het speelt wel in haar hoofd.
Vind het zo sneu. Voor de hond en voor mn Buuf.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:13

Ja, die keuze maken is vreselijk..
Wel goed dat ze ermee bezig is.

Kan me voorstellen dat een hond het ook erg vindt z'n eigen habitat te vervuilen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:36

Engelse bulldog zei je toch? Tja, muilkorf blijft daar helaas niet goed op zitten...

Kan me zeker voorstellen dat het een moeilijke beslissing is! Ze zijn vaak nog twee dagen helemaal niet lekker na zo'n aanval, dus echt veel leuke momenten kan ie niet hebben als hij zo vaak aanvallen heeft... :(:)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:20

Een Old English Bulldog , volgens mij niet helemaal hetzelfde als engelse bulldog maar ik weet het niet zeker ( buuf heeft me dat eens verteld) Theeft iig een korte snuit en knort (vooral als ie lekker op de bank ligt te maffen haha)

het ging een tijdje goed met geen aanvallen en met oud en nieuw is het weer toegenomen. En aanvallen en plassen zijn dan 1 ding, maar dat ie een chagrijnige brompot wordt is ook niet leuk. Bella (mijn chihuahua) heeft ook door dat er iets niet snor zit. Normaal probeert ze hem aan te sporen om te spelen, nu geeft ze hem wat kusjes en gaat dan maar naast hem liggen. Wel mooi om te zien hoe ze het aanvoelt. Tis alleen ook sneu dat haar speelmaatje niet wil spelen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:32

Ik geloof dat het wel hetzelfde is, dat wat ik zei zeg maar eigenlijk niet de goede term is gewoon. Weet niet helemaal zeker. :') Maar dat van die korte snuiten is wel bekend inderdaad.
Tja en daar is een snuitje wel lastig opdoen.