kat slaapt op kattenbak waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

kat slaapt op kattenbak waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:22

hallo }:0

ik zal een lang verhaal kort maken.
ik heb twee jaar geleden een katje opgevangen.
Nu is het een onwijs lief beestje.
Maar mevrouw wil niet op de kattebak plassen. We hebben hier een oplossing voor gevonden en dat is de ze snachts in de bench gaat. Hier heeft ze een kleedje om op te liggen. Eten en drinken en natuurlijk een kattenbak.
Het is de perfecte oplossing we vinden nog maar zelden een verdwaald plasje.
Maar nu slaap mevrouw in de bench uitgebreid op de kattenbak. Niet op haar kleedje.

Waarom doet ze dit? Of herkend iemand dit gedrag?
Ik ben gewoon benieuwd.

Stybba

Re: kat slaapt op kattenbak waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:23

Bovenop de kap of echt in het grit?

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:25

in het grit. Het is een open kattenbak

Hier heeft ze trouwens een voorkeur voor. Op een dichte wil ze liever niet

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:30

Normaal zullen katten nooit tussen hun eigen uitwerpselen gaan liggen. Aangezien er geen kap op zit is het ook niet echt een plek waar ze zich kan verstoppen, dus het zal ook geen angst zijn lijkt me? Doet ze het ook als ze niet in de bench zit?
Misschien is het gewoon een plek waar ze lekker ligt. Mevroi wil geen kleedje maar een lekker zacht mandje :P
Laatst bijgewerkt door Stybba op 02-01-13 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:35

Nee, ze zit alleen snachts in de bench. Als ze niet in de bench ligt slaapt ze standaard altijd op de dvd speler. Als we haat een mandje geven plast ze erin, bij het kleedje doet ze dat niet.

hmm het blijft een raarre kat.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:38

hmm mischien heeft ze diarree ofzo :p of laat ze het snel lopen en denk ze ik ga er maar in liggen, dan hoef ik ook niet te rennen en het niet halen :P :(:)
nee, ik weet het ook niet... dit was het enige wat ik kan vinden. als ik ziek ben en moet overgeven ga ik ook wel eens in de buurt van de wc liggen *D ;(

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:39

Lees net op internet dat wel meer katten het doen. Als het al een wat oudere kat het doet kan het een symptoom zijn van bijvoorbeeld nierproblemen, maar er zijn er genoeg diet gewoon doen omdat ze het fijn vinden liggen. Vooral als de bak goed word schoongehouden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:39

Mijn kat deed dat ook toen hij heel ziek was. Misschien een probleem met plassen oid?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:40

Hoeveel kattenbakken heeft de kat tot haar beschikking?
Een bench is namelijk wel een oplossing om niet op zoek te hoeven naar plasjes, maar zo kan je uiteraard geen katten houden. Je zult dus de oorzaak moeten zien te achterhalen ipv alleen de symthomen te bestrijden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:40

Haha ik zie dit topic voorbij komen en moet echt denken aan onze hond, die slaapt sinds een aantal weken ook op de kattenbak. Géén idee waarom, beest is echt gestoord :P

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:43

Dit is nooit goed! Dan heeft hij weinig zelfrespect en misschien wil hij geen kleedje maar een 'holletje' waar hij zich in kan verstoppen. Een bench is niet slecht, maar uit zichzelf zou hij ook niet open wn bloot in het midden van de kamer gaan liggen, zo voelt dat voor hem. Heb je niet een door waar hij in kan slapen?

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:45

wij doen niet aan katten mishandeling hoor. (begrijp me niet verkeerd)

Ze is meerdere malen onderzocht door de dierenarts. Maar nieren en blaas zijn helemaal goed. De dierenarts zei dat ze het normaal leren van de moeder leert om op 1 plek te plassen maar aangezien wij haar hebben opgevangen met 3weken oud heeft ze dit nooit kunnen leren.

Ze zit ook geen hele dagen in de bench. Alleen snachts. Van 10uur savonds tot 8uur sochtends zeg maar. Ze vind het niet meer erg. Ze gaat op de kattenbak liggen en valt in slaap en wordt pas weer wakker als we sochtends de bench open doen.

in de bench heeft ze 1kattenbak tot haar beschikking die elke ochtend wordt schoongemaakt. De bench staat heel de dag open dus die kattenbak blijft van haar. (de andere katten durven niet in de bench) Ze heeft ook nog een grotere kattenbak tot haar beschikking en kan buiten haar behoeftes doen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:47

Je kan een doos gebruiken, en als dat niet werkt die flappen van de doos invouwen of afscheuren en doos op de kop zetten. En dan een gat erin knippen/zagen/snijden waar hij doorheen past, zodat dat zijneigen plekje is en hij zich veilig kan voelen

met behulp van mijn moeder dit hoor ^

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:47

Er zijn meer katten die het doen, dus ik zou me er geen grote zorgen over maken (aangezien er medisch niks aan de hand lijkt te zijn). Je kan hoogstens ervoor zorgen dat ze een ander favoriet slaapplekje vind :) Ik weet niet hoe groot de bench is, maar misschien kan je een kattenbak er in zetten met een kap er op, en hier op een mandje leggen? En dan eventueel de bench afdekken met een grote doek.
@kim_dura: zou je niet eerder het zien als verstopplek als er een kap op zou zitten? Met een open kattenbak kan ze zich niet echt verstoppen en als ze er rustig de hele nacht op slaapt dan lijkt het ook geen angst te zijn...
Laatst bijgewerkt door Stybba op 02-01-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:49

Nee ik snap het wel en vind het ook geen mishandeling ofzo :)
Maar als je in een kat zijn huid kruipt kan hij zich niet verstoppen, wat katten wel graag doen OOK AL VOELEN ZE ZICH VEILIG HOOR!
maar probeer die doos maar es! ;)

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:51

een doos is een goed plan. Ga ik eens probereren. Dankje

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:51

Graag gedaan :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:53

die van mij heeft ook eerst in de nacht in een konijnen/cavia ren voor buiten gezeten. dit omdat hij nog niet zinderlijk was , en hij het nog niet zo goed kon vinden met m'n andere kat en ik hem in de ochten liever niet in 3 delen kon opvegen...
en hij het het toch naar zijn zin... http://tinypic.com/r/2a9p56d/6 dus het hele bench ding is neit zo zielig
Laatst bijgewerkt door unihorses op 02-01-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:53

Wat t eerste in mij op komt is dat de kat een knus holletje zoekt om veilig te kunnen slapen,
en hij heeft daarvoor de kattenbak uitgekozen... ik zou dus naast de kattenbak nog eenzelfde bak neerzetten, en daar dus een dekentje in leggen, kijken of hij t dan snapt en of goed genoeg vindt..

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:57

Ja, maar het moet ook wat overdekkend zijn ^

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:58

enomis123 schreef:
Wat t eerste in mij op komt is dat de kat een knus holletje zoekt om veilig te kunnen slapen,
en hij heeft daarvoor de kattenbak uitgekozen... ik zou dus naast de kattenbak nog eenzelfde bak neerzetten, en daar dus een dekentje in leggen, kijken of hij t dan snapt en of goed genoeg vindt..

dit heb ik gedaan nu.
Ze heeft een kattenbak op maar zeg maar omdat ze zo klein blijft. Ik heb er nu een bijna precies dezelfde bakje naast gezet. Iets hoger met een kussentje en der kleedje erin. Ik ben benieuwd waar ik de morgenochtend aan ga treffen

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:57

En? :D

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:04

Onze kat is een buitenkat, slaapt op de hooizolder maar ook regelmatig vinden we haar in de kattenbak, ligt ze heerlijk te slapen. Ze schijnt het fijn te vinden.
Nu gebruikt ze haar kattenbak verder niet alleen maar om in te slapen, haar behoefte doet ze buiten in de paddock van de pony's.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:26

Op de kattenbak gevonden vanochtend

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:00

Misschien toch een op.zijn kop gezette kartonnen doos met een kleedje erin, wat meer beschermd? Of een overdekt mandje of zoiets? :?