Boeroendoeks in voliere met vogels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Boeroendoeks in voliere met vogels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 11:19

Mijn vriend gaat in de tuin een grote voliere voor vogels maken (5 bij 1,5 mtr x 2 mtr hoog).
Nu heeft hij het steeds over eekhoorntjes erbij.
Eerlijk gezegd heb ik daar wat moeite mee (ik hou niet zo van diertjes in een kooi. Nee, ook niet van vogels, vind het al gauw zielig). Maar voordat ik mijn oordeel klaar heb wil ik toch vragen naar ervaringen met bijv. boeroendoeks in een voliere met vogels.
Ik lees op i-net zowel positieve als negatieve ervaringen..

Even voor de duidelijkheid:
De bedoeling is sowieso dat het buitenverblijf bovenstaande afmetingen heeft, er komen klimmogelijkheden en wat groen in. Het binnenverblijf zal bestaan uit verschillende schuil/nachthokken in de schuur waar ze gewoon in en uit kunnen vanuit de voliere.

Mijn vragen:
Wie heeft zoiets?
Hoe gaat dit samen?
Heb je ze eerst laten wennen?
Zijn er bijzonderheden wat betreft de huisvesting?
Heeft iemand misschien betere opties wat betreft een knaagdier (ipv boeroendoek) bij de vogels?

Bij voorbaat dank voor het meedenken! :)

Van

Re: Boeroendoeks in voliere met vogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:19

ik heb geen ervaring met boeroendoeks maar ik had degoe's bij mijn vogels
dat ging prima samen, de degoe's konden niet op de stokken van de vogels en de degoe's hadden allerlei verstop plekken waar de vogels niet kwamen, ze konden dus altijd bij elkaar wegkomen maar ook aten ze samen uit mijn hand.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 15:16

Bedankt! :) Zaten jouw Degoes buiten? Ik wist helemaal niet dat dat kon. Wrs moet je dan wel fijnmazig gaas hebben?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:32

in de schuur maar daar was het net zo koud als buiten. Ik had gaas van 1 bij 1 cm

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:50

Leuk idee! Gooi het in de groep vanavond.
Thnx!

Misschien zijn er meer mensen met ideeën?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:55

het was altijd prachtig om naar te kijken :D

mijn degoe's en vogel
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:17

Wat leuk! Dank voor de foto, vriend vindt het ook erg leuk!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:41

Had jij hout voor de degoes op de bodem?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:46

ik vind het niet verstandig, boeroendoeks of degoes hebben een heel ander voedingspatroon dan vogels en een heel ander leefritme.
Het een verstoord het ander.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:47

je bedoelt om op te knagen? ik had er een halve boom in staan _O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 22:05

Ik bedoel houtsnippers oid, bodembedekking :D

Evelyne, jij hebt er slechte ervaring mee?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:33

ik had vlas op de bodem

over voeding: het voer van de vogels ging in een schaal die aan het plafon hing, daar konden de degoe's niet bij, er viel wel wat op de grond uiteraard maar mijn vogels zijn allang de pijp uit en de degoe's heb ik nog steeds :+
de vogels lussen het degoe voer niet en de degoe's eten voornamelijk hooi
over leefritme: degoe's zijn dag/schermer dieren, de vogels dag dieren dus dat scheelt niet zoveel, ze trokken zich verder ook niks van elkaar aan, de degoe's laggen lekker in hun holletje te slapen als de vogels wakker waren en de vogels konden prima slapen als de degoe's wakker waren

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 07:16

Evelyne79 schreef:
ik vind het niet verstandig, boeroendoeks of degoes hebben een heel ander voedingspatroon dan vogels en een heel ander leefritme.
Het een verstoord het ander.

dat hoeft toch niet? mijn kat is 's nachts het actiefst, 's ochtends slaapt ze de hele ochtend en 's middags wordt ze meestal pas rond 16.00 uur wakker. Mijn honden zijn overdag actief en slapen 's avonds en 's nachts. Wij hebben hetzelfde ritme als de honden en toch wonen we allemaal in 1 huis en hebben we geen problemen met elkaars ritme.

Nu hebben dieren in de vrije natuur veel meer ruimte maar ook daar heb je verschillende leef ritmes en dat gaat ook gewoon allemaal goed. Ik zou daar niet zo moeilijk over doen eigenlijk. Zolang het ene dier geen stress bij het andere dier op leverd maar alleen een aanvulling is zou ik het zeker doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 08:31

Ben heel blij met alle input, dus ga gerust door! :D
We twijfelen nog steeds. We wilden eerst kwartels, die vind ik nog steeds leuk en is mogelijk ook veel makkelijker te combineren met de andere vogels maar ik vind degoes wel veel leuker om naar te kijken.
We krijgen een voersysteem dat aan de wand zit. Daar zullen de degoes dan wel bij kunnen..

Keuzes keuzes...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:43

Degoe's zijn geen probleem.
boeroendoekeekhoorns is een ander verhaal. die beesten kruipen omhoog langs de tralies en zitstokken. vogels die niet vlug genoeg zijn zullen wel eens sneuvelen.
Alsook als ze gaan nestelen, eieren en babys zullen niet overleven ...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 08:45

Dank Duhelo! We zijn van het boeroendoek idee ook af. Ik had ook al gelezen dat ze wel is vogels pakken. Vriendlief vond dat toch niet zo'n goed plan.. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:46

het is een beetje zielig voor de vogeltjes hé :D
Maar degoes moeten wel lukken, ik hou ze op het werk zelfs regelmatig bij konijnen en cavia's (als ik weer eens plaatsgebrek heb :+ )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 08:48

Ah, je werkt ermee?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:25

Degoes klimmen ook langs tralies omhoog misschien niet zo handig of vlot zoals boeroendoeks maar hier is een keer een degoe tegen het stucwerk omhoog gekropen, hing ie tegen de muur op anderhalve meter hoogte, dus waar grip is klauteren ook degoes.
degoes zitten qua voeding veel gevoeliger. juist vogelvoer bestaat uit dingen die niet gezond zijn voor degoes.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:33

Stel dat we het wel zouden doen. De degoes krijgen een ander nachthok als de vogels. (Tenminste, als ze zich een nachthok aan laten wijzen hoor, mogelijk kiezen ze zelf voor wat anders..).
Ik zou in dit nachthok stofjes, hout, hooi etc willen doen waarmee ze kunnen nestelen in de hoop dat dit dus hun verblijf zal zijn. Als ik hier voer geef en de vogels in hun nachthok zou het mogelijk al wat schelen?
En zoals Van zegt, het andere voer aan een touw in het midden van de kooi?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:53

Degoes trekken hun eigen plan, je kunt proberen om een apart hok voor ze te creeeren, je kunt er donder op zeggen dat ze lekker ergens anders gaan zitten.
Het zou zomaar kunnen dat ze het nachthok van de vogels veel interessanter vinden.
vogelvoer hoog ophangen scheelt wellicht wel iets maar er valt toch voer naar onder.
boeroendoeks gaan schijnbaar de aanval in? vlak degoes niet uit. Ik weet dat slangenhouders niet graag degoes als vers voer geven omdat een degoe van zich afbijt totdat de dood er op volgt. menig slang komt er behoorlijk gehavend uit voordat hij z'n hapje opgepeuzeld heeft.

Degoes mogen geen konijnenvoer, geen chinchillavoer, geen rattenvoer, geen vogelvoer zelfs speciaal degoevoer wat volgens de verkopers geschikt is is vaak niet goed voor degoes.

meld je anders eens aan bij www.degoeforum.nl voor meer info over degoes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:56

Evelyne79: wat is er dan wél geschikt als voer? :D

IMJ: jep, ik werk in een dierenspeciaalzaak als knaagdierverantwoordelijke :)

het klimmen valt hier wel nog mee, heb zelfs expres klimmogelijkheden gemaakt, maar duurde een eind voor ze het doorhadden :D
Vogels voederen in het nachthok zou ik niet specifiek doen, nachthok is om te slapen/nestelen, niet om te eten.
met de voederbakjes voor de vogels hoog te hangen kom je al een heel eind hoor. en die paar graantjes die vallen zijn heus niet zo erg :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:00

geen idee ofh et met degoes zo is als met konijnen maar mijn nijnen zullen absoluut niet iets eten wat echt fout is voor ze. Ze eten gerust planten op maar sommige planten laten ze echt staan of nemen ze af en toe eens ene hapje van. Zo groeide in mijn eerste ren diverse soorten onkruid. Stekels aten ze op als ze dood en gedroogd waren, kruipplantjes en melkriet gingen er altijd gelijk in en nachtschade werd door alle nijnen gemeden.
Geen idee dus of degoes ook zo'n systeem hebben maar als ze net zo feilloos als nijnen weten wat ze wel/niet kunnen eten en ook qua hoeveelheden dan gaat dat vast goed komen qua voeren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:09

Duhelo, goeie tip, sowieso niet voeren in het nachthok.
We denken er nu toch aan voer voor de vogels op te hangen midden in het hok.

Stel: in het voorjaar komen er volwassen degoes, die geen vogels gewend zijn, dan eerst de kooi dmv gaas opsplitsen? Vogels aan 1 kant, degoes aan de andere?

Ik heb me al aangemeld evelyn!
Verder is nog niets zeker hoor, wil gewoon graag tips en ideeën horen!

Thnx dus nog steeds! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:11

ik denk dat splitsen niet echt nodig zal zijn. Kies enkele lichte, snelle vogels uit, die zijn wel sneller dan de degoe's, dus zou geen probleem moeten zijn. (misschien in het begin de platformen voor de degoe's niet te hoog maken, zodat ze niet in de nachthokken kunnen )