heel veel blaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_1998

heel veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 12:29

hoi bokkers,

ik zit op dit moment met mijn handen in het haar wat betreft mijn hond.
hij blaft vreselijk veel, als wij weg zijn maar ook als hij bijvoorbeeld iets hoort bij de buren..

tegen het blaffen als wij niet thuis zijn hebben we vanalles geprobeerd, en meestal begint het pas na 1 uur of langer. wij hebben al geprobeerd: de radio aan, de deuren binnen open, boven op de slapkamer met deur dicht, boven op slaapkamer met deur open, in de woonkamer met de andere hond.

en als wij thuis zijn blaft hij bijvoorbeeld als de buren de deur dicht/open doen.

vanaf eind januari ga ik ook een cursus met hem doen

heeft iemand misschien tips om het blaffen te minderen/stoppen? want wij kunnen hem niet elke keer als we weg gaan ergens naartoe brengen als een soort oppas, dat is onmogelijk

mika11

Re: heel veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:43

Hoe lang zit de hond dan alleen per dag ongeveer?
Is de hond dan pas begonnen met dat blaffen, deed hij dat eerst niet?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 12:46

door de week misschien 2 uur per dag of minder(het is de bedoeling dat mijn moeder weer ochtenden gaat werken dan zit hij wel langer alleen)
en in de vakantie vaak veel minder en ook dagen dat hij helemaal niet alleen thuis is

hij blaft vanaf het begin al mar het is wel erger geworden de laatste paar maanden

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:48

heb hetzelfde met mijn hond, dus ik kijk mee :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:53

Een flinke wandeling met de hond maken, voordat hij alleen moet blijven.
Zodat ie flink moe is en gaat slapen?
Dat helpt bij mijn hond wel.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 12:54

ik zla het volgende x proberen, maar dat doen we weleens en helpt nietecht, dan gaat hij een uur slapen en begint hij toch weer te blaffen

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:56

mika11 schreef:
Een flinke wandeling met de hond maken, voordat hij alleen moet blijven.
Zodat ie flink moe is en gaat slapen?
Dat helpt bij mijn hond wel.

al wandel je hier 4 uur voor dat ik weg ga ze doen het nog
dus lees even mee

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 12:57

en de buren komen dus elke keer klagen klagen bij ons dat hij heeft geblaft
want hij blaft heel hard en vaak ook aan 1 stuk door, of soms met een kleine pauze ertussen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:22

neem jullie stemmen op, gewoon dagelijkste routine gesprekken ofzo, en zet die aan als jullie weg zijn :) wie weet dat dat helpt?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:24

dat is wel een goed idee, moet nog even kijken hoe, maar misschien helpt het

hij blaft volgens mij meero m je te roepen, want soms zit hij boven en ben ik beneden, dan heb ik de deur dicht gedaan boven, dan gaat hij blaffen, loop ik naar boven, en doe ik de deur open als hij stil is..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:58

brandylove2 schreef:
hoi bokkers,

ik zit op dit moment met mijn handen in het haar wat betreft mijn hond.
hij blaft vreselijk veel, als wij weg zijn maar ook als hij bijvoorbeeld iets hoort bij de buren..

tegen het blaffen als wij niet thuis zijn hebben we vanalles geprobeerd, en meestal begint het pas na 1 uur of langer. wij hebben al geprobeerd: de radio aan, de deuren binnen open, boven op de slapkamer met deur dicht, boven op slaapkamer met deur open, in de woonkamer met de andere hond.

en als wij thuis zijn blaft hij bijvoorbeeld als de buren de deur dicht/open doen.

Als het na een uur begint, dan zul je vanaf daar moeten gaan opbouwen. Dus niet langer weggaan als een uur.
Je zegt ook dat hij het doet als je beneden bent en hij boven met de deur dicht, ik neem aan dat je hem niet een uur boven laat zitten en dat ie dan pas gaat blaffen.

Je kunt dus ook al beginnen met trainen als je thuis bent. Loopt ie veel achter je aan, of blijft hij rustig liggen als jij door het huis loopt?

Ik zie ook dat het een kruising herder is, wat wordt er voor mentaal werk/uitdaging geboden? En fysiek?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 18:10

hij doet t als ik beneden ben en hij boven na ongeveer een kwartier

het achter mij aanlopen ligt aan de drukte in het huis, maar vaak blijft wel liggen

ik ga vaak met hem fietsen, en lange wandelingen maken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:32

ik zou mijn punt even erg duidelijk maken aan hem. Mijn vorige hond had daar ook het handje van. Om half 6 's ochtends begon hij soms en dan dacht ik dat hij nodig uit moest en ging dan netjes. Dit sloop langzaam steeds meer en meer erin totdat hij ging staan blaffen, ik gauw naar buiten ging met hem en hij daar ging spelen o.i.d. of even snuffelen, klein plasje en dan al weer naar binnen liep naar mijn slaapkamer waar hij dan lag totdat we uit bed gingen...

Heb hem op een gegeven moment even flink laten schrikken. HIj begon met blaffen en ik ben met veel kabaal en gooien met de deur naar binnen gekomen en op hem af gelopen met de vraag of hij compleet gestoord was enz. enz. enz. heb hem het hele huis door gejaagd en toen hij echt zoiets had van HELP waar moet ik heen? Ben ik opgehouden en hem terug opgesloten en een kwartier gewacht. Toen weer naar binnen gegaan en hem beloont dat hij stil was en heel uitbundig gedaan. Daarna de dagen wel om half 6 mijn wekker gezet om hem uit te laten terwijl hij nog rustig was en langzaam opgebouwd. Heb het later nog eens herhaald toen hij opeens ook niet meer alleen thuis wilde zijn. Erg opvoedkundig? Vast niet maar hij kon goed alleen zijn alleen hij had zichzelf een trucje aan geleerd en voordat ik het wist was ik erin mee gegaan. Een nettere manier om het op te lossen zag ik niet. Negeren hielp niet dan raakte hij over de zeik dus dan maar zo.

Echter dit is weer een oplossing die vast niet bij alle honden goed werkt. Ik heb mijn hond dus met geen vinger aan geraakt maar flink laten schrikken door het lawaai wat ik opeens maakte en omdat ik zo kwaad was. Heb je een terughoudende/bang aangelegde hond dan is dit misschien niet de manier.

Je kan natuurlijk ook gaan oefenen door hem op te sluiten ergens in huis en dan gaan belonen voordat hij gaat blaffen. En dan langzaam uit bouwen. HIer werkte dat niet toen. Mijn huidige honden hebben dit gelukkig niet. Mijn ene hond is wel waaks en blafferig maar als hij alleen is maak ik dat hij niets kan zien waar hij voor kan gaan blaffen en als we thuis zijn geven we hem de kans niet door duidelijk te zeggen dat het niet oke is. Daarnaast ook te belonen als hij niet blaft en als ik bezoek aan zie komen dan geef ik hem al een opdracht voordat hij door heeft dat er mensen komen. Dan voert hij netjes de opdracht uit en blijft hij kalm.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:34

ik ga t opsluiten proberen, want hij is heel bang aangelegd

want als ik dat bij hem zou doen kon ik van misschien wel minder dan voorafaan beginnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:51

dan moet je dat idd nooit doen. Dan op sluiten in de kamer en naar de keuken lopen (bijvoorbeeld he) en dan terug lopen en uitbundig belonen als hij braaf stil was. Leg hem dan ook wat meer op zijn plaats en ga de ruimte uit, stuur hem rustig terug naar zijn plaats als hij toch achter je aan komt en beloon hem terwijl hij nog op zijn plaats ligt (zeer belangrijk!!!) met wat lekkers bijv. als hij netjes is blijven liggen. Altijd het gedrag belonen terwijl hij dat gedrag nog uit voert. Dus als hij moet zitten, dan beloon je hem terwijl hij nog zit. En dat allemaal vaak doen, en zeer rustig uitbouwen. Eventueel anders toch een bench aan leren en leren om rustig in de bench te zijn.

Vele honden die onzeker en bang zijn hebben namelijk erg veel steun aan een eigen plekje. En dan ligt het weer aan de hond of dat plekje ook nog een kleed erover moet hebben zodat het een holletje is met maar aan 1 kant zicht of dat hij niets over de bench moet hebben zodat hij wel om zich heen kan kijken. Het geeft voor hun een veilig gevoel. Het is overzichtelijk, ze kunnen niets en ze moeten dus ook niets. Vaak is een deurtje na een tijdje al niet meer nodig omdat ze zo blij zijn hun eigen plekje te hebben.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:53

we hadden een bench , maar daar durfde hij nieteens in de buurt van te komen, alles geprobeerd, eten erin gelegd/gegeven, maar hij ging er echt niet in(was wel een stoffen bench)

zou t verschil uitmaken met zo'n traliesbench? dat hij daar wel ingaat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:26

geen idee het kan zijn omdat een stoffenbench heel donker kan zijn en een ijzeren bench niet. Echter dat zou uitproberen zijn.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:49

ja ik denk dat dat het is.
bij mn opa en oma wou hij vandaag namelijk de gang niet in(die klein en donker is)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:45

Mijn hond kan prima alleen zijn, maar die wou er liever gewoon bij zijn. Daar hielp dus ook de 'even boos doen ' manier (al heb ik hem niet de kamer door gejaagd, doe deur open, wordt boos en zeg dat hij moet liggen). Daarna is hij dan ook stil.

Wat mij alleen niet duidelijk is: hoelang blaft de hond als jullie weg zijn en hoe? (Is het een aanhoudend geblaf met gejank erbij, of is het een waakse blaf omdat hij iets hoort, is het een blaf-wacht-blaf) Hóe een hond blaft zegt je heel veel over hoe hij zicht voelt.
Dan weet je dus ook beter waarom hij blaft.

Want het zou kunnen zijn dat hij niet goed alleen kan zijn, maar het kan ook waaksheid zijn (en als jullie thuis zijn en hij er niet bij kan, kan hij niet waken, dus gaat hij blaffen).

Waarom de hond dus blaft vergt wel een verschillende aanpak.