(Jonge) hond, wel of niet verzekeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

(Jonge) hond, wel of niet verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:15

Hoi,

Tot op heden heb ik mijn honden - allemaal volwassen uit het asiel - nooit verzekerd. Mijn oudste hond heeft drie jaar geleden twee operaties van 1400,- per operatie ondergaan. Dan was een verzekering nuttig geweest, maar dat weet je niet van te voren. Nu heb ik een jonge hond - ook uit de opvang - die momenteel 10 maanden is. Volgende maand wordt ze gecastreerd, dit kost ongeveer 450 euro. Een vriendin raadde me aan eens te kijken naar de mogelijkheden van een zorgverzekering.
De meeste zorgverzekeraars verzekeren castratie niet. Maar ik zag dat je bij de OHRA wel een aanvullende verzekering kunt afsluiten die castratie vergoed. Dit kost je wel 21 euro per maand. Dus je bent dan alsnog 250 euro kwijt als je haar voor 1 jaar verzekert. Na dat jaar haal je je premie er niet meer uit, tenzij je hond een ongeluk of ernstige aandoening krijgt.
(Ik weet niet of je de verzekering na 1 jaar kan opzeggen?)
Hebben jullie je hond verzekert en waarom wel of waarom niet?

ninafloor

Re: (Jonge) hond, wel of niet verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:27

Ik heb mijn twee honden wel verzekerd, net al mijn pony. meer omdat ik met 3 kinderen niet meer super veel kan sparen. oke het kost geld, maar om in een keer 1000,00 of meer te moeten betalen of nu per mnd een bedrag wat ik kan betalen was mijn afweging meer als waard.(gelukkig mankeren ze (nog) niets) maar de dierenartsen schrijven met een riek, zeker in het weekend.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:28

ik heb mijn hond ook verzekerd
want een rekening van 1000 kan ik niet betalen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:04

ik weet niet wat ik zou doen. Ik zeg altidj dat ik een volg. hond laat verzekeren totdat deze 2 jaar is en volledig gerontgend is en eventuele problemen verholpen zijn. Echter dan moet je weer een DA hebben die mee helpt want rontgenen voor 'stel je voor...' vergoed men al weer niet. heb altijd reuen en castreren kost niet zo veel dus ik zou het niet weten.
Weet wel als ik een boxer zou verzekeren dat ik enorm veel geld kwijt ben. zo'n 30 á 40 euro per maand. Gezien het vaak geen jaar contracten zijn ben je dus veel kwijt. Nu was ik aan beide honden 1 operatie van 1000 euro kwijt en dat is het geweest. Totaal dus 2000 euro kwijt en de ene komt op volwassen leeftijd uit asiel dus had zo'n 45 euro per maand gekost qua verzekeren en de andere als pup uit asiel van ras met hoge risico op problemen (dat bleek ook wel) en zou ook niet goedkoop geweest zij. Proteq vergoed botwerk problemen maar voor mij is het betalen van een operatie van 1000 euro goedkoper dan verzekeren tot nu toe. Ik spaar wel speciaal voor hun alleen hou ik dat geld op mijn spaarrekening en geef ik het niet af bij de verzekering. Kan voordelig zijn, kan nadelig zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:07

450 euro voor een castratie lijkt me behoorlijk fors. Bel gewoon eens rond naar verschillende dierenartsen in de buurt. Het is een routineoperatie die veel goedkoper moet kunnen.
Ik heb alvast gevraagd voor mijn koningspoedel, dat zou me rond de 225 euro kosten meen ik...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 22:49

Het gaat wel om een teefje, en het gaat op gewicht, ze weegt nu 24 kilo, dus dat bedrag klopt volgens mij wel.
Dierenfan: eigenlijk vind ik dat een beter idee, gewoon zelf sparen, maar op de ene of andere manier komt daar dus nooit van. Die operaties van mijn hond, dat was - afgezien van de ellende voor haar - echt een drama: binnen vier maanden 2x 1400 euro betalen. Dat ging dus niet. Maar aan de andere kant vind ik die verzekeringen erg duur en als je hond niet zoiets groots krijgt spoel je het geld eigenlijk door de plee...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:06

Ok, ik dacht een reu...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 07:26

Nikass schreef:
Het gaat wel om een teefje, en het gaat op gewicht, ze weegt nu 24 kilo, dus dat bedrag klopt volgens mij wel.
Dierenfan: eigenlijk vind ik dat een beter idee, gewoon zelf sparen, maar op de ene of andere manier komt daar dus nooit van. Die operaties van mijn hond, dat was - afgezien van de ellende voor haar - echt een drama: binnen vier maanden 2x 1400 euro betalen. Dat ging dus niet. Maar aan de andere kant vind ik die verzekeringen erg duur en als je hond niet zoiets groots krijgt spoel je het geld eigenlijk door de plee...

welk ras is het? en hoe ver ga je zelf. zou je altijd alles op alles zetten om te proberen de hond te redden of ben je heel nuchter? Kijk zelf doe ik wat gedaan moet worden. De LPC operatie was nodig. Een mankement in de ellebogen kan een hodn gewoon niet mee leven. Mijn andere huidige hond heeft last van rare aanvallen die niet te verklaren waren en mank lopen met alle poten om de beurt. Deze is door de MRI scan gegaan. Het is een boxer en was doodsbang voor een tumor ergens. Ik had van te voren al besproken thuis en daar als het een tumor is dat hij niet meer bij zou komen uit de narcose. Het bleek echter spondylose te zijn in rug en nek wat door de halsband af en toe zeer pijnlijk was en daar kreeg hij dan uitval verschijnselen van. Echter de druk van het hebben van een halsband aan was voor hem al genoeg om af en toe flauw te vallen zonder dus dat er iets aan de halsband zat. Hij heeft nu een tuig wat wel goed gaat ondanks dat zijn rug ook slecht is. Zeer af en toe heeft hij slechte dagen. Worden dit er veel meer dan gaat hij pijnstilling krijgen en werkt dat niet meer voldoende dan laat ik hem inslapen. Ik ga daar niets geks aan doen. Ik wil het graag dierwaardig houden en heb wel het idee dat een behoorlijk aantal mensen wiens dier verzekerd is dat uit het oog verliezen. Die gaan maar door en door en door ten koste van hun dier om dan later te zeggen dat ze alles eraan gedaan hebben en hem een waardig einde gegunt hebben. Ondanks dat dit einde voor de hond beter een jaar/half jaar eerder had kunnen komen.......

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:59

Ik heb dan geen hond maar 2 katten. Heb voor hetzelfde gestaan. Wij hebben besloten geen verzekering te nemen maar hebben een spaarrekening geopend. Daar gaat elke maand 20euro naartoe, in t begin is het natuurlijk fingers crossed dat er niets gebeurd maar dan zouden we onze gewone spaarrekening kunnen gebruiken :)
Het is denk ik maar net hoeveel je zelf achter de hand hebt.
Ik vond een verzekering in elk geval te duur voor wat je krijgt, een hoop is al uitgesloten...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:14

Ja ik vind het ook erg duur. Het is alleen balen als je hond iets krijgt als je nog niet veel bij elkaar gespaard hebt, of als het zo heftig is dat het niet te sparen is, zeg maar.
Mijn HuskyXRottweiler in blakende gezondheid scheurde haar kruisband en verbrijzelde haar miniscus, nog herstellende van de eerste operatie gebeurde hetzelfde aan haar andere knie. Natuurlijk doe ik alles om mijn hond de beste zorg te geven, dat is geen punt van discussie. Een een hond in leven laten terwijl dat niet meer hondwaardig is (al is dat een moeilijke afweging) is wat mij betreft dus niet de beste zorg geven. Vervolgens mislukte de tweede operatie, waardoor we weer allerlei behandelingen hebben doorstaan bij een andere arts om de schade zoveel mogelijk te herstellen. Het kostenplaatje kan ik niet eens meer uitrekenen. Aan de andere kant heb ik ook honden gehad die dat allemaal niet gekost hebben.
Vraag blijft nog, kun je je verzekering te allen tijde weer opzeggen? Want dan zou ik haar nu kunnen verzekeren voor een jaar, dan heb ik de castratie eruit. Dan zeg ik het erna op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:54

dat idee heb ik ook gehad maar geen idee of dat mogelijk is. Daarnaast kost het dan in een jaar niet net zoveel als de castratie bij elkaar? Heb ook gedacht dus 2 jaar verzekeren van pup af aan en daarna verzekering op zeggen. Echter uit voorzorg mag je geen foto's maken dus dan moet ik die wel zelf betalen en als er wat is dan wordt dat wel vergoed en dan de foto's ook. Ik weet nog steeds niet wat ik zou doen. Heb nu in elk geval 2 honden die ik sowieso niet meer kan verzekeren en hopelijk duurt het nog vele jaren voordat er weer 1 bij komt want 2 honden vind ik gezellig en leuk maar ook genoeg ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:02

Wij hebben onze hond (witte herder) verzekert, 2 jaar nu.
We hebben 1,5jaar premie er al uit. Dit jaar heeft ze niks gehad dus halen we het er niet uit (gelukkig maar natuurlijk).
Wij betalen 18euro in de maand, met eigen risico 40euro bij ingediende rekeningen (maar je mag ze opsparen en binnen 1jaar alles indienen). Ze is verzekerd tot 2500euro.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:02

xSCWx schreef:
Wij hebben onze hond (witte herder) verzekert, 2 jaar nu.
We hebben 1,5jaar premie er al uit. Dit jaar heeft ze niks gehad dus halen we het er niet uit (gelukkig maar natuurlijk).
Wij betalen 18euro in de maand, met eigen risico 40euro bij ingediende rekeningen (maar je mag ze opsparen en binnen 1jaar alles indienen).

welke verzekering heb je? Ik heb onlangs gelezen dat het bij proteq (dacht ik) veranderd is sinds dit jaar dat je elke rekening dat eigen risico heb.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:04

Via de Hema, prima verzekering verder! Als je de voorwaarden maar goed leest wat wel en niet verzekerd wordt

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:09

Ja ik zou haar wel verzekeren. Ookal kost het je meer dan de sterillisatie zelf, je weet nooit welke kosten er nog bij kunnen komen. Dacht ik bij mijn hond ook, zullen vast geen kosten meer komen.. Toch maar verzekerd.. maargoed ook, want hij heeft in 1 jaar 3000 euro gekost. (Ik ben ook niet meer welkom in die verzekering) Dit was overigens de kruidvat. Helaas hebben ze de voorwaardes veranderd, anders wel castratie namelijk wel vergoed.