dilemma rat (tam)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

dilemma rat (tam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:39

Ha bokkers, ik wil graag weten wat jullie zouden doen in mijn geval.
We hebben 2 ratten, vandaag is de rat van mijn zusje ingeslapen omdat ze gewoon niet meer kon (ouderdom).
Ze waren beide bijna 2 en een half jaar. Mijn rat is nu dus alleen over.
Nu zou ik dus een nieuwe rat kunnen kopen, maar van welke leeftijd? en dan heb je over misschien binnen een korte tijd weer hetzelfde dilemma. Mijn ouders zijn er niet zo positief over. ( ik woon dus nog thuis en ze hebben dus het meeste te vertellen)
Ik kan haar natuurlijk ook gewoon alleen in der hokje houden. Maar ik denk ook al geef ik haar nog zo veel aandacht, dan zal ze toch een maatje missen. Ik wil absoluut niet dat ze wegkwijnt.
Dan is er dus nog een optie: weggeven aan iemand die haar wil hebben die al een of meerdere ratten heeft. Maar dan wordt ze misschien slangen voer of weet ik veel wat. dus ik weet het niet zo goed. wie heeft zo een zelfde situatie maagemaakt? en wat zou jij doen in mijn geval?

Creatas

Re: dilemma rat (tam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:45

Wat is je regio?
Wellicht kan je wat regelen met een rattenopvang uit de buurt (lease-ratje, die daarna bijv nog fin.geadopt blijft). Of een ander oud opvangertje erbij..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:48

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:49

Een rat wordt tegenwoordig geen 4 meer zelfs..

2,5 is best redelijk, erg genoeg..

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:29

Ik heb op veel sites gelezen dat de gemiddelde leeftijd van tamme ratten 2 is. Ik geloof wel dat een gezonde rat ouder kan worden. De rat die nu overleden is heeft al 2x een operatie ondergaan voor een kanker gezwel en ik merkte gewoon dat ze 'sneller' ouder werd dan de andere rat. Ze werd slomer en had een minder goed evenwicht en op het laatst kon ze niet meer op haar pootjes staan. Ze was gewoon op dus dat is volgens mij ouderdom?
Die andere rat heeft nog nooit iets gehad en ziet er ook heel goed uit dus ik denk dat ze een leeftijd van 5/6 zou kunnen halen mits ze een vriendje heeft.
@ creatas ik zit in de omgeving utrecht. weet je welke opvangcentra hier in de buurt zitten?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:37

Er zit een voor mij bekende (en goede) opvang in Leusden. Maar weet niet wat je reismogelijkheden zijn.
Verder Hoofddorp en Veendam.

Je zou hier eens kunnen kijken, vaak is er ook nog wel wat mogelijk mbt taxiën ed :)
http://www.ratjes.nl/forum/ (Forumoverzicht » Opvang » Mededelingen en Opvangadressen)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:40

Leusden moet wel te doen zijn, dankje!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:40

pubelia schreef:
Levensverwachting 5-6 jaar (bron: http://natuurkwartier.nl/sjablonen/400/ ... ctID=26093 )

Dan is een rat van 2,5 toch helemaal niet oud?

Mag ik raden: jij hebt zelf nooit ratten gehouden?

De praktijk: je mag blij zijn als een rat 3 jaar wordt...
Mijn man heeft vroeger wel 1 rat gehad die waarschijnlijk 5 jaar of zelfs iets ouder werd, maar dat is een hele grote uitzondering.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:41

In Den Haag zit ook een knaagdieren opvang, maar ik weet niet of dat te ver weg is voor je :)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:44

Hopefully schreef:
Leusden moet wel te doen zijn, dankje!

Dat is echt een hele goede!
Ik pb je wel even contactgegevens :)

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:47

Hoi, ik weet hoe je je voelt, ik heb zelf ook 2 jaar ratten gehad en zijn allemaal maar 2-2.5jaar oud geworden.
Tamme ratten worden helaas maar zo oud :( .
En tja ooit ga je eens stoppen met ratjes houden en blijft er natuurlijk 1tje over die de laatste is.
Mijn laatste meisje was 2jaar en 2 maanden en heeft 4 maanden zonder kooigenootje gezeten. Maar ze was al oud en was gesteld op haar rust en ik wilde er gewoon echt geen bij ook niet een om te leasen of zo want ik zou er me toch weer aan hechten. Ze wegdoen naar iemand met een andere groep ratjes vond ik ook zielig want het was een eenkennig ratje. Ik wist dat ik haar geen plezier zou doen met haar in een nieuwe omgeving te doen belanden en ookal zou het een thuis zijn met nog andere ratjes ze zou de eerste tijd enorm stress gehad hebben en dat wilde ik haar niet aandoen op haar leeftijd. Ik heb haar in de tijd dat ze alleen was gewoon meer uit de kooi gehaald en lekker geknuffeld. Ook zorgde ik dat ze een extra knus nestje had aangezien ze geen zus meer had om warmte bij te zoeken.
Ook kreeg ze wat extra knaagsticks en walnoten of hazelnoten zodat ze wat bezig was .
Als je nog ratjes wilt dan zou ik zoeken naar 2 jonge ratjes zodat die 2 kunnen spelen en de oudere rat niet als speelkameraad hoeft te dienen en rust kan hebben. Het samenzetten van volwassen ratjes kan ik niet echt aan of afraden maar naar horen zeggen kan het er bloederig aan toe gaan als het ze niet zint.
Geniet nog veel van je ratje, het zijn zo'n lieve slimme dieren maar leven helaas maar zo kort (reden waarom ik ermee gestopt ben, was er elke keer kapot van).

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:57

Sjojo dat lijkt idd heel erg op mijn situatie. Het is echt rot dat dat ze vaak niet zo oud worden. Maar ik denk dat mijn rat er niet gelukkig van wordt als ze alleen is. Ze is namelijk heel actief en en is naar mijn idee meer gericht op andere ratten dan op mensen. Dus ik wil het liefst dat ze niet te lang alleen komt te zitten want dan ben ik bang dat ze wegkwijnt terwijl ze volgens mij nog een hele tijd mee kan. Dankjewel voor je medeleven.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:27

Zoolgangster schreef:

Fout! Heb ratten gehouden! Was zelfs lid (wel eens waar voor de hamsters) van het NMC, nu heet dat anders!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:33

Hey, dan denk ik dat je weet wat het beste is voor je rattenvriend. of je neemt een vriendje dat ongeveer even oud is of je neemt 2 jongkies erbij of je geeft ze aan iemand die ook nog ratsels heeft. Jij kent je ratje het beste en inderdaad er zijn ratten die niet zo mensengericht zijn. Mijn dames konden nogal uithalen naar vreemde mensen maar voor mij waren ze echt mijn kleine scheetjes, zoooo lieeef en zooo slim, heb altijd veel kunnen lachen met hun fratsen, echte clowntjes.
Geniet van die leuke beesies, als ze langer zouden leven dan zou ik er zeker nooit mee gestopt zijn!!!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:36

Ik zou er 2 bij doen als je dat echt wil, anders gaat de andere dood en heb je weer hetzelfde probleem. Maar als hij al oud is weet ik niet of je hem daar echt een plezier mee doet.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:53

Doordat ze erg vatbaar zijn voor tumoren worden ze volgens mij inderdaad meestal niet meer ouder dan 3.

Als die van jou verder nog gezond is zie ik niet in waarom je niet zou proberen er weer eentje bij te zetten. Ik zou inderdaad gaan voor de rattenopvang, daar zit vast nog wel een oudje die gezellig met die van jou samen zijn ouwe dag wil doorbrengen :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:57

Ik heb jarenlang ratjes gehad. Je kan er gewoon een ander ratje bij zetten hoor, leeftijd maakt niet uit, ik heb in die 10 jaar nooit problemen gehad :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:56

Misschien marktplaats eens in de gaten houden?
Er zijn namelijk mensen die zich in dezelfde situatie als jou bevinden en soms geen nieuwe rat meer willen aanschaffen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:12

Wij hadden hetzelfde probleem. Twee ratten, de een niet zo gezond. Het gezonde ratje stierf toen ze ongeveer 3 jaar oud was. We zijn op zoek gegaan naar een ander oud damesratje voor gezelschap, maar konden er nergens een vinden, alleen veel jongere dames.
Omdat het overgebleven ratje niet zo gezond was dachten we dat het allemaal toch niet zo lang zou duren en hebben op een gegeven moment niet meer verder gezocht. Het overgebleven ratje heeft nog ruim 1 jaar geleefd. Ze had een groot hok, stond in de woonkamer en we gaven haar veel speelgoed (papier, kartonnen dozen en kokers) etc. en lekker vers eten. Achteraf hadden we toch langer moeten zoeken. Ze heeft het niet slecht gehad, en we hebben niet gemerkt dat ze ongelukkig was, maar het zijn wel groepsdieren.

Om diezelfde reden hebben we onlangs toen een van onze twee laatste oude geiten slecht werd, gezocht naar 'leasegeiten'. Ook dat lukte niet, daarom heb ik uiteindelijk 3 geiten bij gekocht. Zodat we niet weer een eenzame geit zouden hebben als de oude geit zou overlijden.

Als je van plan bent om nog langer ratjes te houden, kun je er natuurlijk een paar jongere bijkopen; ik denk dat ik dat nu ook zou doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:19

pubelia schreef:
Zoolgangster schreef:

Fout! Heb ratten gehouden! Was zelfs lid (wel eens waar voor de hamsters) van het NMC, nu heet dat anders!

Weet je nog hoe oud jouw ratten werden? Ook vroeger was het al heel gebruikelijk dat ze niet ouder dan 3 jaar werden...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:09

Tumoren zijn helaas één van de meest voorkomende aandoeningen bij oudere ratjes. De tumoren zijn een groot probleem bij onze huisratten omdat ze afstammen van de laboratoriumratten. Bij die ratten werd vroeger onderzoek gedaan naar kanker, waarbij ze gefokt werden op verhoogde gevoeligheid voor kanker.
Daarom worden de meeste tamme ratten niet ouder dan 2 jaar.